"Bootar" eller "bottar"??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
BOTS

Stör mig lite på svenskan ibland att alla engelska ord sätter vi "a" efter sen blir det ett svenskt ord tycker alla t.ex buya, fraga, killa, snipade.. m.m. finns många exempel.

Använd de riktiga orden, om de finns redan i svenska språket. Bara fånigt att säga "buya" istället för köpa/handla o.s.v.
Den kontinuerliga misshandeln av språket försvaras ibland med att engelskan skulle ha mycket fler ord. Men problemet är ju kanske snarare att folk inte kan använda de som finns, och inte heller sätta samman de vi har i vettiga meningar.
Hörde en kille stå och beskriva CS för sina kursare. Det känns lite underligt att höra en människa som läser svenska på universitetsnivå använda ord som aima, killa och snipa, när han skulle förklara spelets idé för några helt oinvigda människor.
Det gör det ju inte lättare för omvärlden att se på datorspel som något annat än fördummande och förråande.

Mange

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Avstängd

Bara en liten notis, ni som skriver att ni säger "bot" eller "bots", tänk på att svenskan är ett dåligt språk, man kan inte veta om ni säger boot eller bott

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Bara en liten notis, ni som skriver att ni säger "bot" eller "bots", tänk på att svenskan är ett dåligt språk, man kan inte veta om ni säger boot eller bott

Som sagt?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

re-boot

Visa signatur
Permalänk
Medlem

klart man säger båttar, det är väl bara små cs-barn som säger bootar?

Visa signatur

Det heter grafikkort inte grafik kort. Det heter vattenblock inte vatten block. Uttalas det som ett ord ska de VARA ett ord också, så tänk efter lite extra nästa gång. Särskrivning är faktiskt ett stort problem. | Data är information och ordet har inte alls samma innebörd som ordet dator!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Använd de riktiga orden, om de finns redan i svenska språket. Bara fånigt att säga "buya" istället för köpa/handla o.s.v.
[...]
Hörde en kille stå och beskriva CS för sina kursare. Det känns lite underligt att höra en människa som läser svenska på universitetsnivå använda ord som aima, killa och snipa, när han skulle förklara spelets idé för några helt oinvigda människor.
Det gör det ju inte lättare för omvärlden att se på datorspel som något annat än fördummande och förråande.

Mange

Jag kan hålla med om att "buya", "killa" (hihi ) och "aima" låter fel, men "snipa" [snajpa] använder jag själv. Tycker inte det finns nån bra svensk översättning för det. Prickskjuta låter lite som något man gör när man ligger och skjuter prick på små runda tavlor.

Edit: Krypskjuta låter kanske lite bättre, men är ett jobbigt ord; snipa är bättre imho.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

Jag kan hålla med om att "buya", "killa" (hihi ) och "aima" låter fel, men "snipa" [snajpa] använder jag själv. Tycker inte det finns nån bra svensk översättning för det. Prickskjuta låter lite som något man gör när man ligger och skjuter prick på små runda tavlor.

Jo, just när det gäller "snipa" kan jag nog hålla med dig, för där finns det inget lämpligt ord på svenska. Men det är lite typiskt ny-svenskan att skapa ett verb utan anledning. Det betyder ju bara att man inte klarar av att bygga meningen med de ord som finns. Dagligen kan man höra om hur värdelösa och fattiga de skandinaviska språken är gentemot engelskan. Det folk borde inse, är att väl talad och skriven svenska är minst lika nyanserad som engelskan.
Det plågar mig att höra folk racka ner på vårt modersmål.
Det är ju inte så att jag är felfri själv när det gäller användandet av ord specifika för vissa subkulturer, och t.ex. här på forumet är det ju ibland det enklaste då det är underförstått att man behärskar ett visst fikonspråk. Det besvärliga är ju när det används i offentliga skrifter eller inför grupper som kanske inte alls är insatta. Sen måste jag ju vidhålla att det ibland känns oerhört infantilt att slänga sig med vissa uttryck utan att knappt veta var de härstammar ifrån.

Mange

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

båttar!

Permalänk
Medlem

Hatten av för denstore.
Skönt att man inte är ensamen om att vara less på misshandeln av det svensak språket.

Ordet "bot" är fö en förkortning för ordet "robot" (vet inte om någon redan sagt det, orkade inte läsa alla svar).

Visa signatur

"There he goes. One of God's own prototypes. A high powered mutant of some kind, never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die. "

Permalänk
Medlem

"Bot" från engelskans Robot...

Har några kompisar som säger Bootar och vill gärna ha tips på hur man tystar dom

Visa signatur

WS: AMD Athlon 64 3500+ | 2048 mb PC3200 DDR-DIMM | 4 st WD Raptor 36gb s-ata (RAID 0) | GeForce 7800 GTX (256mb)

Permalänk
Medlem

Jag kör med PodBot men de är så kassa, de campar för det mesta och är usla på att skjuta. Nån som kan rekommendera några bättre?

Permalänk
Medlem

bottar ju.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag uttalar det som robot

Permalänk

[pod-botts]

Visa signatur
Permalänk
Medlem

som ni säkert vet så är "bot" förkortning av "robot"
säger ni "robott" eller "robooot"?

men det är juh inte lätt för dom som inte var med när första QuakeWorld boten släpptes

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

reaperbots på dm6 det var tider det

Permalänk
Medlem

Jag har hört att Vietcong släpps 28 mars... kan det stämma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zydar
Jag kör med PodBot men de är så kassa, de campar för det mesta och är usla på att skjuta. Nån som kan rekommendera några bättre?

Bara att ändra lite i källkoden Gjorde massa kul förr, så dom spraya som dårar och sköt sina egna.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Eftersom vi bor i Sverige, uttalar jag det med långt o.

va? hur får du ihop det?

Alla ord ska uttalas som dom gör på respektive språk naturligtvis.

Visa signatur

| Intel Core i5-2500K | Asus P8P67- Pro | Corsair XMS3 DDR3 4096MB @ 1600Mhz | En bunke Hårddiskar| ATI Radeon HD 5770 1GB | Samsung 225BW 22" | Telia 24Mbit |

Permalänk
Medlem

en bått flera båttar
en kanot, flera kanötter =D

Visa signatur

abcdefghijklmnopqrstuvwxyzåäö

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
va?

Bjöd på en gratis svenskalektion

Visa signatur

abcdefghijklmnopqrstuvwxyzåäö

Permalänk
Medlem

Som flera redan sagt, bot kommer väl av robot, och alltså borde man uttala bottar som man uttalar andra delen av robotar.

Permalänk

Båttar

Visa signatur

Stolt medlem av 2 on 2 clan [Busschauffor]
#buss @ quakenet

Permalänk
Medlem

brottar.. ?!?

Visa signatur

..old Fart

Permalänk
Avstängd

uttalar det båttar ja

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Äh, det är löjligt med bots ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knop3se

va? hur får du ihop det?

Alla ord ska uttalas som dom gör på respektive språk naturligtvis.

så du säger "Pound" åt Storbritanniens valuta pund? eller uttalar du "dollar" daaawwwllar som dom gör i usa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blodörnsoffer
Jag brukar kalla dom för Hitlerfiskar, men det e ju upp till var och en....

Vad skönt att jag inte är ensam!