Samsung presenterar ny fix för SSD 840 Evo

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

I ditt fall verkar du ju läst på och sådär innan. Rapid-mode är dock något som skulle kunna implementeras på "Vilken SSD som helst", men samsung vill ju såklart sälja. Att vissa enheter är optimerade för ett visst ködjup har inget alls med minnestypen att göra

RAPID kräver stöd i HW så går inte att implementera i vilken SSD som helst, det är långt mer än en disk-cache. Är en teknik där vissa CPU-tunga operationer kan flyttas från de relativt klena ARM-kärnorna i diskkontrollern till att i stället köras på din PC-CPU som har långt mer oomph.

Var därför 840PRO aldrig fick RAPID-stöd. I 850EVO/850PRO har man lagt till ännu mer funktioner och kör nu generation 2 av RAPID.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tänkte ladda ner Samsung Magician Software ver 4.5 och låta programmet göra vad det kan för att förbättra disken.
Känns bättre att låta Samsungs mjukvara försöka rätta till felet.
Min Intel disk är i samma kondition som när den var ny så det kommer aldrig mera en Samsung ssd i min dator mer.
Använder förövrigt bara evo:n som extern disk, men känns ju som disken är slöare än usb3 kan leverera.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

RAPID kräver stöd i HW så går inte att implementera i vilken SSD som helst, det är långt mer än en disk-cache. Är en teknik där vissa CPU-tunga operationer kan flyttas från de relativt klena ARM-kärnorna i diskkontrollern till att i stället köras på din PC-CPU som har långt mer oomph.

Var därför 840PRO aldrig fick RAPID-stöd. I 850EVO/850PRO har man lagt till ännu mer funktioner och kör nu generation 2 av RAPID.

Ja då kan det ju faktiskt vara vettigt. Som jag förstod det var det mest en RAM-cache. Men varför tar funktionen upp RAM-minne då?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Som sagt, det är inte bara TLC som är problemet här utan Samsungs hantering av ärendet. Jag var långt ifrån dumsnål när jag köpte min 840 evo dessutom. När jag köpte Evon så valde jag den trots att den var dyrare än många andra alternativ bara för att den skulle vara så bra. Jag tänkte alltså raka motsatsen, spenderar lite extra så att man får bra prestanda och slipper eventuella problem. Men det kunde inte ha varit mer fel.

Men har ändå inte EVOn alltid vart det billigare alternativet?
Vill minas att säljargumentet för EVO var lågt pris per GB samt hög prestanda tack vare deras användande av ram (RAPID Mode) som senare även kom till övriga av deras ssder.

Anywho.
Vad jag minns så kostade en 500gb 840 EVO runt 2000 och en basic runt 2500 och samt för ca3000kr till så fick man en pro.

Vad övriga drives låg på höll jag aldrig koll på då det bara är samsung jag vågar lite på (även intel men fastnade för samsung mer av någon anledning)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av NybbTronio:

Hahahahaha, Mythbusters! De borde bli konsulter hos Samsung på SSD-avdelningen

Permalänk
Medlem

Samsung Magician Software 4.5 var ju lika kasst som deras ssd.

knappast nöjd, för prova det andra alternativet som det bjöds på.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Ja då kan det ju faktiskt vara vettigt. Som jag förstod det var det mest en RAM-cache. Men varför tar funktionen upp RAM-minne då?

Finns inte så mycket detaljer kring exakt vad RAM används till men lite saker går att utläsa:

Främst behöver RAPID garantera en viss mängd RAM i OS-kärnan för olika former av jobbköer med tillhörande logik som annars skulle hanteras i diskkontroller, men kan inte behövas 1GB RAM enbart för det (RAPIDv2 kan konfigureras med både mer och tror också mindre RAM än 1GB).

Vilket betyder att det är också en form av RAM-disk/cache dock på en annan (lägre) nivå än Windows-diskcache, så den förra ersätter inte den senare. Precis som Windows-disk-cache så lyder RAPID alla "flush" anrop från OSet, så det är varken mer eller mindre säkert att köra med RAPID än att köra med Windows "page-cache" för disk I/O (och den lär nog alla ha påslagen).

Nackdelen med RAPID är därför att man "offrar" 1GB RAM. Då detta minne är allokerat i OS-kärnan kan det aldrig läggas på swap (skulle ju vara katastrof då swap går via disken...), så det är alltid "använt".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns inte så mycket detaljer kring exakt vad RAM används till men lite saker går att utläsa:

Främst behöver RAPID garantera en viss mängd RAM i OS-kärnan för olika former av jobbköer med tillhörande logik som annars skulle hanteras i diskkontroller, men kan inte behövas 1GB RAM enbart för det (RAPIDv2 kan konfigureras med både mer och tror också mindre RAM än 1GB).

Vilket betyder att det är också en form av RAM-disk/cache dock på en annan (lägre) nivå än Windows-diskcache, så den förra ersätter inte den senare. Precis som Windows-disk-cache så lyder RAPID alla "flush" anrop från OSet, så det är varken mer eller mindre säkert att köra med RAPID än att köra med Windows "page-cache" för disk I/O (och den lär nog alla ha påslagen).

Nackdelen med RAPID är därför att man "offrar" 1GB RAM. Då detta minne är allokerat i OS-kärnan kan det aldrig läggas på swap (skulle ju vara katastrof då swap går via disken...), så det är alltid "använt".

Mja, inte jag. Jag testade att stänga av den och märkte rätt stor prestandavinst. Men så har jag inget viktigt på diskarna på datorn utan allt sådant är på NASen.. Har man viktiga prylar på lagringsenheterna på datorn bör man ju såklart ha den påslagen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Och här sitter jag med mina 2 ökända Agility 3 utan det minsta problem....

RIP OCZ...
Iaf deras minnen vilket är synd.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

blev bättre med Samsungs "fix". men det är väl bara för ett tag.

Provade först med magician software 4.5, rena parodin...
statusen på disken var jättebra, läs och skrivhastigheterna var lika höga som vid lanseringen av disken.
programmet visade även att jag hade senaste programvaran så det gick inte uppgradera.
Sjunker hastigheten igen så ska jag kräva pengarna tillbaka.
Helt orimligt att man tvunget måste förkorta livstiden på disken för att uppehålla prestandan.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Man skall inte vara dumsnål när det kommer till lagring.
Kör på det alla redan vet fungerar bra och håller måttet än att spara en hundring och få problem.

det här med dumsnål och "hundralapp"... Det var en period där det skiljde sig nästan en tusenlapp mellan pro och EVO. Och alla stresstesterna visade att TLC inte alls havererade som självutnämnda experter på forumen påstod.

Var först när detta problem uppstod som alla Anti-TLC gick "vad var det vi sa det var ju att cellerna tappar laddning som vi menade justja jaha" fast det problemet kom helt från vänsterfält och kritiken mot TLC i huvudsak inte hade förutspått att det kunnat ske. Sen att artikel på artikel förklarar att detta sker med alla SSDer men att man felkalkylerat hur fort det sker med denna mod på TLC, det verkar flyga över huvudena på dem.

Fortfarande nöjd över i mitt fall sparade 800kr. Lätt att jag lever med "böket" att installera ny firmware. däremot så orkar jag inte direkt rekommendera 840 evo till någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Efter ett år normalt bruk, notera IOPS som samsung gärna skryter med.
alltså 14.5% av utlovad Random Write efter ett år och alla fixar samt "tweaks" påslagna (utan RAPID)

Samsung 840 Evo var utan tvekan en katastrof och det är tveksamt om man vågar köpa 850.
Jag rekommenderar Intel istället

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

RAPID kräver stöd i HW så går inte att implementera i vilken SSD som helst, det är långt mer än en disk-cache. Är en teknik där vissa CPU-tunga operationer kan flyttas från de relativt klena ARM-kärnorna i diskkontrollern till att i stället köras på din PC-CPU som har långt mer oomph.

Var därför 840PRO aldrig fick RAPID-stöd. I 850EVO/850PRO har man lagt till ännu mer funktioner och kör nu generation 2 av RAPID.

Vänta lite Min 840 pro har stöd för Rapid. Är det inte 830 du menar?

Är detta mjukvarufixen då?
I alla fall bara en fulfix. Få se hur länge disken orkar med då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansk1:

blev bättre med Samsungs "fix". men det är väl bara för ett tag.
http://i.imgur.com/7yuf1aj.png

Provade först med magician software 4.5, rena parodin...
statusen på disken var jättebra, läs och skrivhastigheterna var lika höga som vid lanseringen av disken.
programmet visade även att jag hade senaste programvaran så det gick inte uppgradera.
Sjunker hastigheten igen så ska jag kräva pengarna tillbaka.
Helt orimligt att man tvunget måste förkorta livstiden på disken för att uppehålla prestandan.

Rent tekniskt går väl alla ssder en balansgång mellan slitage och prestanda? Har man för aggrsiv GC så sliter man onödigt mycket på disken, har man för passiv så tappar man prestanda. Sedan är det återigen en fråga om slitaget är ett problem? Har fortfarande svårt att tro att någon kommer att slå i taket för cellernas skrivtålighet innan disken dör av andra orsaker.

Skrivet av hakd:

Efter ett år normalt bruk, notera IOPS som samsung gärna skryter med.
alltså 14.5% av utlovad Random Write efter ett år och alla fixar samt "tweaks" påslagna (utan RAPID)

Samsung 840 Evo var utan tvekan en katastrof och det är tveksamt om man vågar köpa 850.
Jag rekommenderar Intel istället

http://snag.gy/1YntF.jpg

Nu är skrivprestandan varierande på EVO då en del av det lediga utrymmet används som skrivcache där man bara skriver 1 bit data/cell för att ge samma prestanda som SLC. Skulle tro att Magicians restoration tool skriver om data så att denna skrivcache redan använts fullt ut. Om du använder disken normalt ett ta och sedan kör ett test till så gissar jag att prestandan går upp igen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

Vänta lite Min 840 pro har stöd för Rapid. Är det inte 830 du menar?

Är detta mjukvarufixen då?
I alla fall bara en fulfix. Få se hur länge disken orkar med då.

Helt sant att det faktiskt finns någon form av RAPID för 840pro numera, hittade denna tråd. Däremot ser resultat med RAPID på i just CrystalMark inte alls ut att matcha vad man får med 840evo, så verkar vara någon form av "software only" implementation.

Jämför dessa värden från Swec-tråden om RAPID på 840pro

Dold text

med vad man får med RAPID på 840evo, är just 4k random-read vid ködjup 1 jag optimerade för vid sökande av systemdisk

Dold text

Min gissning är att då kontroller i 840pro inte har samma HW-stöd för RAPID som 840evo så går det inte alls att optimera IO-ops/s på samma nivå som för evos MEX-kontroller.

Edit: såg att jag inte körde med exakt samma värden i CrystalMark, har laddad upp en ny bild

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Tur jag köpte 830, gick över nu till Intel.

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Helt sant att det faktiskt finns någon form av RAPID för 840pro numera, hittade denna tråd. Däremot ser resultat med RAPID på i just CrystalMark inte alls ut att matcha vad man får med 840evo, så verkar vara någon form av "software only" implementation.

Jämför dessa värden från Swec-tråden om RAPID på 840pro

med vad man får med RAPID på 840evo, är just 4k random-read vid ködjup 1 jag optimerade för vid sökande av systemdisk

Min gissning är att då kontroller i 840pro inte har samma HW-stöd för RAPID som 840evo så går det inte alls att optimera IO-ops/s på samma nivå som för evos MEX-kontroller.

Edit: såg att jag inte körde med exakt samma värden i CrystalMark, har laddad upp en ny bild

Det stämmer inte med mina siffror, vad kör du för inställningar?

Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

Det stämmer inte med mina siffror, vad kör du för inställningar?

Jag körde inga inställningar alls för 840pro, men fanns ganska många resultat i tråden som var rätt snarlik. Notera att jag har en mSATA-disk som har lite lägre teoretiska värden än 2.5" varianten.

I "magician" får mSATA-840EVO 140k I/O-ops på "random read" och 98k I/O-ops på "random write", vilket faktiskt högre än "Up to" siffran.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag körde inga inställningar alls för 840pro, men fanns ganska många resultat i tråden som var rätt snarlik. Notera att jag har en mSATA-disk som har lite lägre teoretiska värden än 2.5" varianten.

I "magician" får mSATA-840EVO 140k I/O-ops på "random read" och 98k I/O-ops på "random write", vilket faktiskt högre än "Up to" siffran.

Som du ser får jag i närheten eller bättre än EVO disken i prestanda med RAPID påslaget. Därför jag undra om du fått texten rätt "Min gissning är att då kontroller i 840pro inte har samma HW-stöd för RAPID som 840evo så går det inte alls att optimera IO-ops/s på samma nivå som för evos MEX-kontroller."

Undrade mer inställningar du gjorde i benchen, om det skulle ändra mitt resultat eller inte.

Sen i praktiken märks sällan dessa fördelar med hög hastighet:)

Får 200k i läs Iops 4k och 51k i skriv IOPS

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

Som du ser får jag i närheten eller bättre än EVO disken i prestanda med RAPID påslaget. Därför jag undra om du fått texten rätt "Min gissning är att då kontroller i 840pro inte har samma HW-stöd för RAPID som 840evo så går det inte alls att optimera IO-ops/s på samma nivå som för evos MEX-kontroller."

Undrade mer inställningar du gjorde i benchen, om det skulle ändra mitt resultat eller inte.

Sen i praktiken märks sällan dessa fördelar med hög hastighet:)

Får 200k i läs Iops 4k och 51k i skriv IOPS

Googlade lite på detta igår och har uppenbarligen helt missat att 840pro har motsvarande stöd för RAPID som 840evo, läste på som mest om diskar innan gjorde senaste stora HW-uppgraderingen och det var under det ca halvår när endast evo hade RAPID. Läste något då om att MEX-kontrollern i 840EVO var väldigt designad just kring att optimera läshastighet / läs operationer per sekund, något som också visade sig stämma i tester, var den parametern jag ville optimera för systemdisken (har en tilll SSD för lagring, inte TLC )

Mycket av det RAPID gör skulle gå att utföra helt utan HW-stöd, Linux-kärnan har mycket av detta i sitt generella I/O-lager för diskar. Men vissa saker som finns i 840evo (och av allt att döma även 840pro) kräver HW-stöd, 850-serien får ju ännu lite mer effekt av denna teknik vilket visar att man kunde göra fler förbättringar som inte verkar kunna komma 840-serien till dels.

Du får vara nöjd med ditt system, dina resultat är de absolut högsta jag sett. Kolla in detta snabbtest av 840pro+RAPID, de resultaten ligger ungefär där de flesta i SweC-tråden om 840pro+RAPID ligger och just random-read 4k ligger pro lägre än vad evo låg (vid denna tidpunkt ska tilläggas, har ju kommit flera uppdateringar på RAPID sedan dess).

Tester som NH gjort visar att RAPID har positiv effekt i praktiken, så det är inte bara något som ser bra ut i benchmarks. Är naturligtvis inte natt och dag mellan att ha det på eller av, oftast märker man inget. Men gissar att evo kan dra lite mer nytta av det jämfört med pro då det i grunden är en enhet mer lägre prestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Googlade lite på detta igår och har uppenbarligen helt missat att 840pro har motsvarande stöd för RAPID som 840evo, läste på som mest om diskar innan gjorde senaste stora HW-uppgraderingen och det var under det ca halvår när endast evo hade RAPID. Läste något då om att MEX-kontrollern i 840EVO var väldigt designad just kring att optimera läshastighet / läs operationer per sekund, något som också visade sig stämma i tester, var den parametern jag ville optimera för systemdisken (har en tilll SSD för lagring, inte TLC )

Mycket av det RAPID gör skulle gå att utföra helt utan HW-stöd, Linux-kärnan har mycket av detta i sitt generella I/O-lager för diskar. Men vissa saker som finns i 840evo (och av allt att döma även 840pro) kräver HW-stöd, 850-serien får ju ännu lite mer effekt av denna teknik vilket visar att man kunde göra fler förbättringar som inte verkar kunna komma 840-serien till dels.

Du får vara nöjd med ditt system, dina resultat är de absolut högsta jag sett. Kolla in detta snabbtest av 840pro+RAPID, de resultaten ligger ungefär där de flesta i SweC-tråden om 840pro+RAPID ligger och just random-read 4k ligger pro lägre än vad evo låg (vid denna tidpunkt ska tilläggas, har ju kommit flera uppdateringar på RAPID sedan dess).

Ja, är lite märkligt att i så fall att dom inte kommer högre än strax under 1GB/s Kör ddr3 med 8Gb ram Kör win 7 med senaste magician, men haft liknande resultat med tidigare versioner av programmet med. Den verkar ju lägga filerna direkt på ram, inte disken.

Har kört hastighetstest på ram med CrystalMark och det är sjuka siffror man får och liknar dessa siffror jag la högre upp:)

Så kunde inte låta bli, ser ju ut som magician skriver mest mot ram, men ändå blandat in disken (därför resultaten är sämre än ren ramdisk).

Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har en 830 sedan förut och har inte haft nå problem med den vad jag märkt. Köpte en 850 för att ha som speldisk, hoppas den håller också. Brukar vanligtvis hålla mig borta från Samsungs saker men deras SSD har funkat för mig

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Därför man köper pro och inget TLC eller liknande förrens det har fått bevisa sig fungera

850 Evo är väl också utan TLC?

Skrivet av hakd:

Efter ett år normalt bruk, notera IOPS som samsung gärna skryter med.
alltså 14.5% av utlovad Random Write efter ett år och alla fixar samt "tweaks" påslagna (utan RAPID)

Samsung 840 Evo var utan tvekan en katastrof och det är tveksamt om man vågar köpa 850.
Jag rekommenderar Intel istället

http://snag.gy/1YntF.jpg

Crucial verkar också bra: http://anandtech.com/show/9144/crucial-bx100-120gb-250gb-500g...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Har försökt läsa nogrannt men jag kan inte se vilken som är den senaste firmware för 840EVO
Har en 840EVO disk både i Jobbdatorn och HTPC
Sedan har jag 850evo i signatur och kompisars datorer...

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Personligen är jag faktiskt sugen på OCZ igen. De verkar kommit igång med ordentliga saker igen, efter uppköpet. Men de var väldigt schyssta sist jag hade att göra med dem, under perioden de minst sagt hade kvalitetsproblem, de bytte ut diskarna utan tjafs. Vilket är mer än man kan säga om Samsung....

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

850 Evo är väl också utan TLC?

Jo fast i 40nm TLC vnand om jag inte är helt ute och cyklar. 840 Evo är i 19nm TLC nand.
Där av som folk säger så kommer det va längre tid för laddningen i cellerna att gå ur.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Jo fast i 40nm TLC vnand om jag inte är helt ute och cyklar. 840 Evo är i 19nm TLC nand.
Där av som folk säger så kommer det va längre tid för laddningen i cellerna att gå ur.

Okej, bra att veta! Men i 850 Pro är det alltså något annat? Förlåt – vet att jag kan göra efterforskning på egen hand – men om någon här vet så…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Okej, bra att veta! Men i 850 Pro är det alltså något annat? Förlåt – vet att jag kan göra efterforskning på egen hand – men om någon här vet så…

40nm MLC 3D v-nand.

EDIT:
Googlade fram denna.
http://www.anandtech.com/show/8216/samsung-ssd-850-pro-128gb-...

anand brukar vara matnyttiga

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Okej, bra att veta! Men i 850 Pro är det alltså något annat? Förlåt – vet att jag kan göra efterforskning på egen hand – men om någon här vet så…

850 Pro - 40nm Toggle Mode 3D-VNAND med MLC teknik.
850 EVO - 40nm Toggle Mode 3D-VNAND med TLC teknik och SLC cache.
840 Pro - 21nm Toggle Mode 2D NAND med MLC teknik.
840 EVO - 19nm Toggle Mode 2D NAND med TLC teknik och SLC cache.
840 "vanlig" - 21nm Toggle Mode 2D NAND med TLC teknik och SLC cache.
830 - 27nm Toggle Mode med MLC teknik.

Permalänk

Är det bara jag som känner ska man våga installera denna fix ? är mer rädd om min data än att fixa min speed..men däremot är jag grymt irriterade över speeden.. jag väntar och ser ett tag tror jag..låter er andra vara "försökskaniner" Väntar på rapporter och ser hur det går för er andra..