Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Gräv gräv..

Jag har suttit och lirat lite Dirt med handkontroll ett tag och tyckt att spelet är fruktansvärt roligt redan då. Så jag har nu hållit utkik på blocket efter en ratt och idag ploppade det upp en G27, komplett med H-växel, som jag knep för 500 pix.

Herrejävlar vad roligt detta är! Hur kan jag ha gått alla dessa år utan en ratt och bilspel?! Vilken känsla det var att koppla in ratten, trots rullande datorstol och halvgingligt datorbord. Här ska definitivt satsas för att öka upplevelsen.

Några tips och trix för inställningar av ratten? Tyckte att det var väldig kraft i i rattens motstånd, ska man köra på max?

Force Feedback(FFB)-inställningarna är ju väldigt personliga men jag tycker det ger mig mest med dom väldigt låga. Jag har en Logitech DFGT och jag kör 80% i logitech profiler samt 60% ingame på grus å snö. Minns inte riktigt på asfalt då jag väldigt sällan kör det men runt 75-80% på asfalt tror jag det var, bara en gissning dock....

Men som sagt det är väldigt personligt så testa dig fram med vad du tycker passar dig

Permalänk
Medlem

@krrjon: Jag får nog göra det! Jag kollade lite på det hela och man kan ju även vad som ger upphov till feedbacken (hjulen eller fjädringen) i olika styrkor. Jag reagerade mest för att det kändes och lät som att ratten skulle slå sönder sig själv

@Arghuleh: Om jag kommer fram till att jag har plats så är det absolut en möjlighet till framtiden!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@krrjon: Jag får nog göra det! Jag kollade lite på det hela och man kan ju även vad som ger upphov till feedbacken (hjulen eller fjädringen) i olika styrkor. Jag reagerade mest för att det kändes och lät som att ratten skulle slå sönder sig själv

@Arghuleh: Om jag kommer fram till att jag har plats så är det absolut en möjlighet till framtiden!

http://www.playseatstore.com/challenge.html
Något sånt tar inte upp mycket plats och verkar vara rätt lätt att skyffla undan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Såg å andra sidan inte vidare stabil ut. Får kolla några reviews.

Har annars funderat på att bygga något eget.

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

http://www.playseatstore.com/challenge.html
Något sånt tar inte upp mycket plats och verkar vara rätt lätt att skyffla undan.

Skrivet av scienta:

@ClintBeastwood: Såg å andra sidan inte vidare stabil ut. Får kolla några reviews.

Har annars funderat på att bygga något eget.

Har själv en likadan och kan säga att den är stabil. Jag är 185cm lång och väger runt 85kg, inga problem för mig. Grym stol!

Permalänk
Medlem

Snacka om att Finska rallyt är underbart att köra.

Måste verkligen skaffa mig en ratt igen, går inte så bra med xbone kontroller

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + SVS SB2000 drivs med Yamaha RX-V6A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Snacka om att Finska rallyt är underbart att köra.

Måste verkligen skaffa mig en ratt igen, går inte så bra med xbone kontroller

Känslan när man hittar sweet-spot med bil, ratt och allt annat, i full gas genom skogarna på 4-5-6ans växel i snabbaste wrc bilen, du är ett med bilen, co-drivern, underlaget, bilen och det bara är nice.. Du bara kör på fullgas, slår datorn på dess hårdaste inställning, och bara njuter av att veta att varenda sväng bara sitter, automagiskt. Rakt in i ryggraden vet du exakt hur mycket ratten ska vridas för en left 3 dont cut ska tas, och du bara balanserar med gas/broms och bara krossar allt i dess väg. När man kommit dit, när känslan finns och man rent instinktivt kör bilen utan att fundera något alls.. Då, då är ni i Dirt Rally heaven 4show!

Det finns ingenting så underhållande som att susa i 165km/h genom Finska skogar flygandes 40meter in mot nästa sväng, det är fakking amazing med rätt ratt och lite träning!

Dirt Rally är enda anledningen till att jag kan köra lugnt och fint som vettigt folk i trafiken

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem

@kingeen: Jag får kolla lite mer efter en sån!

@sleepyoh: Haha, vilken poet. Men det är rätt bra beskrivet. Varenda gång man tar en u-sväng någorlunda bra så blir man ju så jävla nöjd med sig själv.

En fråga: ni som gjort egna handbromsar - vad kör ni för givare? Är det analog eller digital? I min skalle ska det vara något digital för att kunna reglera styrkan, men jag tycker det ser ut som att det används digitala tryck-knappar när jag kollat videos.

Visa signatur

Permalänk
Föredetting
Skrivet av scienta:

En fråga: ni som gjort egna handbromsar - vad kör ni för givare? Är det analog eller digital? I min skalle ska det vara något digital för att kunna reglera styrkan, men jag tycker det ser ut som att det används digitala tryck-knappar när jag kollat videos.

Sitter hydrauliska handbromsar i rallybilar, hela poängen med dem är att de ska vara digitala i verkligeheten. Valfri tryckknapp funkar därför.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Sitter hydrauliska handbromsar i rallybilar, hela poängen med dem är att de ska vara digitala i verkligeheten. Valfri tryckknapp funkar därför.

Det är alltså allt eller inget som gäller på handbromsen. Got it. Ska ta och kolla vidare på detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ser ut att komma nya banor till spelet denna månad ("coming soon" under månadens event), men jag hittar ingen som helst info om det. Någon som vet nåt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska börja köra Dirt hade jag tänkt, Dirt Rally eller Dirt 4. Har hört recensioner där vissa säger att fyran är bättre och vissa säger att den är sämre. Så vad rekommenderar ni. Visst är fyran snyggare men vet att ät Dirt Rally har grym fysik och realism.
Är det värt att lägga pengarna på det nyaste?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@albeld: Jag har inte testat Dirt 4 men antar att det är så här: använder du ratt och tycker om simulering så är det Dirt Rally som gäller och använder du handkontroll och tycker om mer förlåtande arkad racing så är det Dirt 4 som gäller. Använder du handkontroll men även gillar simulator racing så kan du testa Dirt Rally men var beredd på att det tar tid att bemästra det med en handkontroll. Har du ratt kan välja Dirt 4 om du inte gillar simulator racing.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Tack för svaret, är mer inne på simulering och rally och vad jag förstår så har alla Dirt en massa annat "skit" än rally förutom Dirt Rally då.

Permalänk
Skrivet av albeld:

@fantomsmurfen: Tack för svaret, är mer inne på simulering och rally och vad jag förstår så har alla Dirt en massa annat "skit" än rally förutom Dirt Rally då.

Tror dock att Dirt 4 är bara rally och rally cross dock. Men har som sagt själv ingen erfarenhet av det spelet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tycker att de framhjulsdrivna bilarna är de som har allra mest verklighetstrogen fysik/känsla (F2 Kit-car speciellt). Tävlar själv "IRL" och de är så där härligt aggressiva som varvvilliga FWD-bilar är i verkligheten

Permalänk
Medlem

Har någon vunnit Master Championship Rally?
Har endast vunnit en sträca i Tyskland.
Bästa Dirten Enligt Mej.

Visa signatur

Asus P8Z77-V LX2 i5 3470 Corsair H80 Fractal Design 1000w
8GB DDR3 1600 Corsair
Asus GTX 770 2GB

Permalänk

Blev för något år sedan inspirerad att göra det här från en annan video och tror den blev ganska bra

@afgan : Om det är singelplayer läget du pratar om så har jag vunnit Masters med 60-tals Mini Coopern, Peugeot 205 T16 och Ford Fiesta 2010

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Skrivet av kingeen:

Har själv en likadan och kan säga att den är stabil. Jag är 185cm lång och väger runt 85kg, inga problem för mig. Grym stol!

Hej funderar på att köpa Playseat Challange men så hittade jag en annan stol med samma pris. Det verkar som bara Elgiganten säljer den.

Har försökt att googla mer om den, men hittar ingen info om den. ( mer än vad som står på Elgigantens hemsida )

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingstolar-och-gam...

Köper man denna behöver man inte bygga eget fäste för växelspaken. Dock ej så smidig som Challange. Någon som testat denna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Hej funderar på att köpa Playseat Challange men så hittade jag en annan stol med samma pris. Det verkar som bara Elgiganten säljer den.

Har försökt att googla mer om den, men hittar ingen info om den. ( mer än vad som står på Elgigantens hemsida )

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingstolar-och-gam...

Köper man denna behöver man inte bygga eget fäste för växelspaken. Dock ej så smidig som Challange. Någon som testat denna ?

När jag skulle köpa en rigg så blev jag varnad för att gå på såna som har ett "rör" (fan kommer inte på ordet men där du sätter ratten) mellan benen. Köp en där du sätter ratten framför dig istället. Förstår du inte vad jag menar kan jag försöka printa/painta ihop en annan förklaring.
https://www.gtomegaracing.com/
https://simetik-cockpits.myshopify.com/products/cockpit-k2 <- där får du fixa till ett säte själv men det kan du hitta billigt på en skrot i närheten eller köpa något någorlunda billigt i någon affär.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

När jag skulle köpa en rigg så blev jag varnad för att gå på såna som har ett "rör" (fan kommer inte på ordet men där du sätter ratten) mellan benen. Köp en där du sätter ratten framför dig istället. Förstår du inte vad jag menar kan jag försöka printa/painta ihop en annan förklaring.
https://www.gtomegaracing.com/
https://simetik-cockpits.myshopify.com/products/cockpit-k2 <- där får du fixa till ett säte själv men det kan du hitta billigt på en skrot i närheten eller köpa något någorlunda billigt i någon affär.

Ok, du menar att staget är i vägen för benen ? Det skulle ju vara bromsen som är mest utsatt då.

Men jag har suttit i en Playseat evolution o kört, och den kändes bra. Den liknar ju Elgigantens stol.
Playseat revolution finns också, där har du staget direkt vid stolen. Sen finns ju även Playseat Challange lite enklare stol men

billigare och enklare att förvara. Har ju fått hyffsade omdömen. Vilken stol köpte du ?

Permalänk
Medlem

Har själv en Revolution, och staget för ratten är skitbra jämfört med de andra för mig iallafall, hade svårt att nå bromsen på dem då foten tog i staget.

Köpte också en seat slider från Amazon och nu kan andra också spela utan att behöva spräcka ådrar i pannan när man ska flytta sätet.

För övrigt så går sätet fällas ihop och trycker man ihop pedal/rattstaget så tar den inte så mycket plats.

Permalänk
Medlem

Vänsterbromsar du är inte staget i mitten ett problem om du är över 180 cm iaf. Heal and toe blir ju jobbigt dock. Gillar ärligt min challenge bättre än revolution och Evolution jag haft innan. Dock är challenge lite elak mot ryggen så törs inte rekommendera den för 24/7 bruk. Skulle leta ett steg upp i prisklass och hoppa playseat om huset skulle brinna och jag förlorar min nixim.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Dirt rally finns för 50lappen + lite andra spel på humble.
Mycket kul spel, första rally spelet jag spelat sen colin mcrae rally på ps1

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR6 | Asus 3080ti | Samsung 980 m.2 500 + 2000 + några 1tb 870s | Alienware 34 ultrawide | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Har själv en Revolution, och staget för ratten är skitbra jämfört med de andra för mig iallafall, hade svårt att nå bromsen på dem då foten tog i staget.

Köpte också en seat slider från Amazon och nu kan andra också spela utan att behöva spräcka ådrar i pannan när man ska flytta sätet.

För övrigt så går sätet fällas ihop och trycker man ihop pedal/rattstaget så tar den inte så mycket plats.

Revolution ligger på ca 3800, medans Elgigantens ADX stol ligger på 2300. Men jag tror att Evolution o ADX är rätt lika. Skillnaden är priset ca 3500 mot 2300. Hållare för växelspaken följer med ADX. Sen är frågan om ADX stolen är stabil o håller samma kvalite som Evo stolen ?

Sen såg jag en video där killen tyckte att Evo var stabilare än Rev stolen. Vill ej lägga för mycket, för man vet ej hur länge intresset finns för Dirt Rally. Och stolarna tar en hel del plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Revolution ligger på ca 3800, medans Elgigantens ADX stol ligger på 2300. Men jag tror att Evolution o ADX är rätt lika. Skillnaden är priset ca 3500 mot 2300. Hållare för växelspaken följer med ADX. Sen är frågan om ADX stolen är stabil o håller samma kvalite som Evo stolen ?

Sen såg jag en video där killen tyckte att Evo var stabilare än Rev stolen. Vill ej lägga för mycket, för man vet ej hur länge intresset finns för Dirt Rally. Och stolarna tar en hel del plats

Helt rätt, nu lirar jag lite mer än bara Dirt och hela hobbyn är en oändlig investering.

ADX ser OK ut för priset, ville bara ge input på skillnaden mellan Evolution och Revolution, det senare var för mig ett bättre val när jag testade båda innan köp.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Vänsterbromsar du är inte staget i mitten ett problem om du är över 180 cm iaf. Heal and toe blir ju jobbigt dock. Gillar ärligt min challenge bättre än revolution och Evolution jag haft innan. Dock är challenge lite elak mot ryggen så törs inte rekommendera den för 24/7 bruk. Skulle leta ett steg upp i prisklass och hoppa playseat om huset skulle brinna och jag förlorar min nixim.

Challenge kan kanske vara något, men måste fixa eget fäste för växelspaken då. Ett steg upp ligger ju Elgigantens stol tycker jag. Fast priset ligger rätt lika. Men det känns som om man får mer för pengarna på ADX stolen. Men drömmen sen ligger ju i att få en handbroms spak till spelet. Måste göra en hel till på känslan.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Helt rätt, nu lirar jag lite mer än bara Dirt och hela hobbyn är en oändlig investering.

ADX ser OK ut för priset, ville bara ge input på skillnaden mellan Evolution och Revolution, det senare var för mig ett bättre val när jag testade båda innan köp.

Ja, tur att vi är olika Vad har du mer för utrustning till riggen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Challenge kan kanske vara något, men måste fixa eget fäste för växelspaken då. Ett steg upp ligger ju Elgigantens stol tycker jag. Fast priset ligger rätt lika. Men det känns som om man får mer för pengarna på ADX stolen. Men drömmen sen ligger ju i att få en handbroms spak till spelet. Måste göra en hel till på känslan.

Jo fristående shifter är ju svårt få till om man inte vill spika hål i golvet... Jag köpte shiftern till playseat evo men den var totalt värdelös. Satt på tokt för lågt och gick inte använda.

ADX verkar va mer eller mindre Evo kopia måhända bättre sådan har inte sett den

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Jo fristående shifter är ju svårt få till om man inte vill spika hål i golvet... Jag köpte shiftern till playseat evo men den var totalt värdelös. Satt på tokt för lågt och gick inte använda.

ADX verkar va mer eller mindre Evo kopia måhända bättre sådan har inte sett den

Ja, visst är dom lika. Skiljer ca 1700kr på dom. Är riktigt sugen på att börja köra igen. Körde RBR i Svenska RBR serien i många år men intresset för den serien blev mindre o mindre. Försökte återuppta RBR för ett tag sedan men dom har ju ändrat fysiken, fick aldrig till någon bra känsla med den. Sen köpte jag Dirt Rally och då blev man fast igen. Men sitta vid ett skrivbord o köra känns inte helt bra.

Så ska jag börja köra igen blir det med någon stol. Är även sugen på att köpa Dirt 4, men har läst så olika om det är bättre än DR eller inte. Är sträckorna dom samma som i Dirt 4 som i DR ? Samma länder ?