Ingen WAN-kontakt till Bredbandsbolaget

Permalänk
Medlem

Varför skickar de inte bara ut en tekniker? Måste väl ha gått extremt mycket fortare än att skicka ut 3 routrar? Blir så leds på dålig kundservice.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av johanruda:

Varför skickar de inte bara ut en tekniker? Måste väl ha gått extremt mycket fortare än att skicka ut 3 routrar? Blir så leds på dålig kundservice.

Det kanske är snabbare men det är definitivt dyrare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske är snabbare men det är definitivt dyrare

Blir det verkligen så mycket dyrare i längden? 4 routrar och eventuell kompensation blir ju en del.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Antingen så är det fel på routern, antar att du inte fått hem någon ny än? Eller så är det hastighets fel där det kör det hårdställt på olika hastigheter, typ kanske 1Gbit i porten men 100Mbit i routern, eller tvärtemot. Men nåt sådant borde deras tekniska support kolla före de skickar ut en ny router.

Routern du fick, var den ny? eller ser den begagnad ut? Är väl kanske inte så ovanligt att typ före detta kunder skickar tillbaka sin hårdvara och att de sedan återanvänds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Antingen så är det fel på routern, antar att du inte fått hem någon ny än? Eller så är det hastighets fel där det kör det hårdställt på olika hastigheter, typ kanske 1Gbit i porten men 100Mbit i routern, eller tvärtemot. Men nåt sådant borde deras tekniska support kolla före de skickar ut en ny router.

Routern du fick, var den ny? eller ser den begagnad ut? Är väl kanske inte så ovanligt att typ före detta kunder skickar tillbaka sin hårdvara och att de sedan återanvänds.

Läser du inte alls vad som har skrivits? Han har fått 3st routrar och ingen fungerar

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa varje ord i denna tråd men har du provat att koppla kabel mellan datorn och routern och sen försökt kommit åt aktiveringssidan. När jag skaffade BBB så försökte jag ansluta via wifi och fick det att fungera mellan dator och router men sen var det stopp för jag kom inte åt aktiveringssidan

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Som mrqaffe var inne på så skulle det kunna vara att du bara har en ip-adress från din internetleverantör som är låst till en viss mac-adress. När du kopplar in din dator direkt i väggen så kommer den att fråga om en ip-adress, den kommer isf att få en ip med en viss lease-tid (vanligtvis under ett dygn). När du sedan har en ip tilldelad till din dator och rycker ur den och kopplar in en router istället så kommer ju routern inte att få en ny ip förrän lease-tiden på datorns ip har gått ut, om ISPn bara delar ut en per kund.

Det är enkelt att testa om det är det som ställer till det, koppla in datorn, öppna en kommandoprompt och skriv "ipconfig /release", koppla sedan in routern i väggen och datorn i routern och skriv "ipconfig /renew". Det som händer är att du släpper din ip på datorn först (så slipper du vänta ut lease-tiden) så att routern kan få en ip, sedan när du ber om en ip (med /renew) så kommer du att få en ip från routern istället och förhoppningsvis har routern fårr en ip från ISPn nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monomint:

Jag har pratat med supporten på BBB igen. Han sa åt mig att först prova med den andra modellen av router som är på väg. Funkar inte den får jag felanmäla med "länk, men ingen access" då det troligen är fel i switchen. Så jag får helt enkelt vänta och se.

Appropå märklig support. Den förra supportkillen sa att om det fjärde modemet (av annan modell) inte fungerar, "Då får du köpa en egen router." Funkar inte vårt system som du köpt av oss, då får du fixa det själv, liksom... Den nya killen sa som tur var att detta inte stämmer. Vore horribelt annars.

Det kommer garanterat inte att hjälpa med en ny router eftersom det inte är där felet ligger. Han har både rätt och fel, du får låna utrustningen av BBB så länge du är kund hos dom, de behöver dock inte förse dig med en router så det han menade är att du är skulle vara tvungen att köpa en egen eftersom de bara har två modeller.

Skrivet av Monomint:

Körde en hard-reset tidigare, så det kan ha varit det som gjorde det. Å andra sidan så har routern aldrig varit i kontakt med BBBs nät sen den kom in i vårt hus, så den kanske aldrig har konfigurerats...?

Oklart, kan vara en gammal router som någon tidigare kund använt innan det täppte till säkerhetshålet.

Skrivet av Monomint:

Jag vet inte vad de gjorde. Routern var inte involverad. Bara dator-fiberuttag. De kollade upp MAC-adresser och/eller ip-adress och killen sa att han kunde låsa upp den på personnummer. Annars krävs ju anslutningsuppgifter. Han gjorde det temporärt.

Oavsett så når jag inte internet ens med datorn, dvs jag når inte www. Men jag får iaf ip-nummer och kontakt med Bredbandsbolaget.

Krävs anslutningsuppgifter? Jag har låst upp min egen dators låsning flertalet gånger, det görs autoamatiskt var 4:e timme tror jag annars får man ringa. Fick göra det när jag flyttade ner datorn till grannen när vi satt å lanade ett par kompisar och tog hem datorn sen igen.

Skrivet av johanruda:

Varför skickar de inte bara ut en tekniker? Måste väl ha gått extremt mycket fortare än att skicka ut 3 routrar? Blir så leds på dålig kundservice.

Oklart, de låter jönsarna gissa sig till problemen och börjar med att skicka en busslast likadana routrar först men kompetensen idag på support är bedrövlig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2