Permalänk
Medlem

All-around Laptop

Hej kära användare!

Min fars primära dator har kastat in handduken så nu hoppas jag få hjälp av er som är insatta i just bärbara datorer. Jag erkänner att jag står handfallen när det kommer till detta ämne då jag själv bara använder stationär.

Användningsområde:

Han använder datorn primärt till att:

- Surfa och musik i.e youtube, spotify och grooveshark (r.i.p) och det är inte ovanligt att samtliga program är uppe samtidigt så detta är något datorn måste kunna klara utan delays.

- Att kunna titta på filmer på laptopen och/eller streama till tv utan några problem är också viktigt.

- Prestanda nog till att kunna spela in musik på datorn. Inget jätteavancerat studioprogram här utan man ska kunna plugga in mic o gitarr och spela in helt enkelt.

Mina egna observationer är att datorn behöver en SSD-disk till boot och program och en separat till lagring. Skärmen tycker jag borde vara minst 15", gärna större så han slipper ta på sig glasögonen eller zooma in. Datorn ska vara driftsäker och kunna stå på längre perioder utan risk för överhettning.

Budgeten är rörlig men ju billigare desto bättre, huvudsaken är att det ska vara prisvärt. Begagnat är helt klart ett alternativ.

TLDR: Foolproof laptop med SSD, stor skärm, prestanda till att spela in musik, streama hd-filmer och ha många program uppe samtidigt utan lagg.

Tack du/ni som svarar, det är mycket upskattat!