VGA eller DVI-I till DVI-D adapter?

Permalänk

VGA eller DVI-I till DVI-D adapter?

Har köpt en Sapphire Tri-X R9 290 OC och ser att den har dessa ingångar:
1 x HDMI (with 3D)
1 x DisplayPort 1.2
2 x Dual-Link DVI-D

Min primära skärm går in i HDMI porten, men min andra skärm är en gammal VGA skärm. Mitt GTX 660 hade en DVI-I port, så jag använde en VGA->DVI-I adapter och det fungerade bra.
Har lite problem nu dock för jag verkar inte kunna hitta något VGA->DVI-D adapter som inte kostar multum.

Någon som har några tips? Tack!

Permalänk
Keeper of Traditions

Problemet är väl att VGA är analogt och DVI är digitalt, så det krävs en konverterare därimellan, vilket leder till det höga priset.

Har skärmen bara VGA finns det nog inte så mycket att göra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Problemet är väl att VGA är analogt och DVI är digitalt, så det krävs en konverterare därimellan, vilket leder till det höga priset.

Har skärmen bara VGA finns det nog inte så mycket att göra.

Okej, då förstår jag. Men, kan någon rekommendera någon bra sådan då? Blir det någon delay?

Permalänk
Medlem

DVI-D-utgångar kan bara skicka ut digitala signaler, medan DVI-I-utgångar kan skicka ut både digitala och analoga signaler. Eftersom VGA är analogt så går det inte att konvertera DVI-D direkt till VGA, utan då krävs någonting som gör om den digitala signalen till en analog signal (vilket kan påverka bild, responstid, etc.).

Du har inte ett moderkort med VGA-utgång och en processor med integrerad grafik? Jag misstänker att du inte tänkt göra något krävande på den gamla skärmen, så då borde integrerad grafik duga.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ToJa92:

DVI-D-utgångar kan bara skicka ut digitala signaler, medan DVI-I-utgångar kan skicka ut både digitala och analoga signaler. Eftersom VGA är analogt så går det inte att konvertera DVI-D direkt till VGA, utan då krävs någonting som gör om den digitala signalen till en analog signal (vilket kan påverka bild, responstid, etc.).

Du har inte ett moderkort med VGA-utgång och en processor med integrerad grafik? Jag misstänker att du inte tänkt göra något krävande på den gamla skärmen, så då borde integrerad grafik duga.

Stämmer utmärkt. Om du inte har tillgång till en VGA-port på annat sätt borde du genast sluta försöka koppla den skärmen till det kortet. Det sätt som fungerar (aktiv adapter) är inte ekonomiskt försvarbart. Köp istället en gammal skitskärm med DVI för ett par hundralappar; den är både extremt enkel att koppla in och ger antagligen bättre bild då du slipper värdelös analog överföring.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers