[Virtualisering] Råd sökes för mina behov
Hej,
ny på att virtualisera, har nyligen installerat Proxmox på hemma servern och labbat runt i det princip hela dagen. Gjort mycket research om det och trodde det skulle räcka gott och väl för det jag tänkt att lägga upp på dessa VMs (2 spelservrar samt en LAMP på hosten). Blev besviken på CPU användningen som alltid överstiger 50% på varje VM.
Upplevde inte dessa problem när jag använde dem i en enda fysisk (Windows 7) maskin med 4 spelservrar, CPU användningen steg aldrig över 60% med spelare samtidigt då.
Men nu vill jag labba runt i virtualisering och sätta upp en varsin spelserver i Windows Server samt Ubuntu.
Jag förstår mig inte heller på varför OpenVZ containern TurnKey LAMP Stack CPU användning alltid pendlar mellan 98-100% konstant (inge seghet dock när man bläddrar runt i den).
Skulle gärna vilja ha som alternativ att man kan tilldela vilka kärnor man vill att VM:en ska använda och inte att alla VMs ska dela på alla kärnorna pga att dem flesta spel har inte Multi-core stöd så läggs all stress enbart på den första kärnan.
Har en ytterligare fråga som jag inte hittar ett svar på (för att jag ska kunna förstå).
Så som jag har förstått det är KVM och HVM rätt likt.
Bör jag övergå till Xen med tanke på det här med spelservrarna för isolering av hårdvara?
Hittade endast svar att folk rekommendera Xen som bäst för isolering av hårdvara för spelservrar. Var dock gamla inlägg, så har Du någon annan rekommendation som anpassar sig för mina behov?
Om du är intresserad av vad för CPU jag har på hemma servern så är det en Intel Core i5 2500S 2,7GHz