Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Så ni menar att ni inte kan hitta/se några program eller appar alls som kan ses som onödiga i en normal installation av W10 Home/Pro? Ni måste skämta alt trolla?

Det där är nog högst individuellt. Cortana, OneDrive och OneNote faller in i kategorin funktionalitet jag vill ha, medan Bing är skit jag får krupp på.
Personligen tycker jag nog det hade varit enklare att själv installera det jag vill ha, än att behöva plocka bort / stänga av skiten jag inte vill ha, men du och jag är inte representativ för Microsofts huvudsakliga kunder. De flesta är i det närmaste idioter som aldrig installerar en mjukvara om den inte medföljer någon köpt hårdvara. (Jag misstänker att SweClockers medlemmar över lag faller in i kategorin "icke representativa för Microsofts kundkrets")
Att stoppa i mjukvaror i OS'ett är att ge utökad funktionalitet som "de vanliga" användarna aldrig upptäckt på egen hand.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Så ni menar att ni inte kan hitta/se några program eller appar alls som kan ses som onödiga i en normal installation av W10 Home/Pro? Ni måste skämta alt trolla?

Jag kan utan några problem hålla andan och lista 10 saker

*andas in*

Cortana
Store
Bing weather
Bing sports
Bing news
Bing food and drink
Bing Travel
Bing health and fittnes
Candy crush
tv app
movies app
Xbox app
OneNote
Onedrive
3D builder

*andas ut*

Oj, blev visst till o med fler än 10.... Så svårt var det....

Vill ni så kan jag skriva ihop en mer komplett lista på all menlös dynga de proppat in.

Hur definerar du bloatware? Tror det finns många som har nytta av dessa appar/program. Saken är den att Windows är proppfullt av funktionalitet, använder du t.ex. Storage Spaces, Work Folders, Hyper-V, Bitlocker, L2TP, Tast Scheduler, Windows Reliability Monitor, samt 99% av övriga program som är inbyggda i Windows och som förmodligen används mindre än dessa appar. Vart drar man gränsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

*andas in*

Cortana
Store
Bing weather
Bing sports
Bing news
Bing food and drink
Bing Travel
Bing health and fittnes
Candy crush
tv app
movies app
Xbox app
OneNote
Onedrive
3D builder

*andas ut*

Vill ni så kan jag skriva ihop en mer komplett lista på all menlös dynga de proppat in.

Själv använder jag ett flertal av dessa program du kallar bloatware

Bing däremot kan jag vara utan

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har råkat ut för en rolig bugg funktion nu de senaste veckorna, jag kör iofs win 10 insider men efter nån av de senaste uppdateringarna så har win börjat med att logga ut mig rätt vad det är, har hänt typ varje/varannan dag nu de sista 2 veckorna och det är väldigt irriterande.
Alla program avslutas och jag hamnar på låsskärmen, det är alltså inte frågan om nån normal blåskärm som leder till omstart utan det uppför sig exakt som när man väljer logga ut.
Nån som känner igen det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det där är nog högst individuellt. Cortana, OneDrive och OneNote faller in i kategorin funktionalitet jag vill ha, medan Bing är skit jag får krupp på.
Personligen tycker jag nog det hade varit enklare att själv installera det jag vill ha, än att behöva plocka bort / stänga av skiten jag inte vill ha, men du och jag är inte representativ för Microsofts huvudsakliga kunder. De flesta är i det närmaste idioter som aldrig installerar en mjukvara om den inte medföljer någon köpt hårdvara. (Jag misstänker att SweClockers medlemmar över lag faller in i kategorin "icke representativa för Microsofts kundkrets")
Att stoppa i mjukvaror i OS'ett är att ge utökad funktionalitet som "de vanliga" användarna aldrig upptäckt på egen hand.
B!

Ligger mycket i det du skriver. Själv så har jag fått anpassat Windows 10 efter eget tycke och smak och nu så tycker jag att det är underbart! Och jag var verkligen en av dom som hatade 10'n i början...
Men efter ett tag så funkar det verkligen och ser bra ut! Man tar bort det man inte vill ha eller inaktiverar, och bara installera det man vill ha.
Sedan vad man vill att Microsoft ska få ta del av är upp till var och en, så farligt är det inte.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

*andas in*

Cortana
Store
Bing weather
Bing sports
Bing news
Bing food and drink
Bing Travel
Bing health and fittnes
Candy crush
tv app
movies app
Xbox app
OneNote
Onedrive
3D builder

*andas ut*

Använder flertalet av tjänsterna, framförallt Bing.
Men det är ju högst individuellt, jag definierar det inte som bloarware i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Hur definerar du bloatware? Tror det finns många som har nytta av dessa appar/program. Saken är den att Windows är proppfullt av funktionalitet, använder du t.ex. Storage Spaces, Work Folders, Hyper-V, Bitlocker, L2TP, Tast Scheduler, Windows Reliability Monitor, samt 99% av övriga program som är inbyggda i Windows och som förmodligen används mindre än dessa appar. Vart drar man gränsen?

Allt som inte är direkt avgörande för datorns grundläggande funktion kan väl per definition ses som bloatware tycker jag.
Allt annat borde användaren själv lägga till efter tycke/behov i en perfekt värld.

Men jag ser din poäng.

Det som förvånar mig är dock att jag möter ett så stort motstånd i ämnet på ett forum som detta.
Folk här borde väl vara insatta nog att de föredrar att välja, samt installera, de program/funktioner de önskar själva kan man tycka?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

B!

Håller med dig i en del av det du säger, men det stora problemet som jag ser det är att flertalet av dessa inte går att avinstallera på ett enkelt sätt och därmed anser jag dom lätt faller under bloatware.
Hade det varit så att alla program som inte är systemkritiska med lätthet kunnat avinstalleras så hade inte jag haft några invändningar mot att dom följer med från start.
Detta samt en idiotisk win update är de sakerna som gör att jag fortsätter med W7 ett tag till, till sist kommer man säkert kapitulera och lägga in W10 men den dagen den sorgen.

Permalänk
Medlem

blir fortfarande helt jävla galen på Edge. hur jävla svårt kan det vara att få till flikhanteringen bra? på speldatorn gick jag över till chrome, men installerade win10 på en gammal laptop för att använda i min labbmiljö och på den har jag använt edge, bara idag har flikarna varit borta 2 gånger när jag startat edge..

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har råkat ut för en rolig bugg funktion nu de senaste veckorna, jag kör iofs win 10 insider men efter nån av de senaste uppdateringarna så har win börjat med att logga ut mig rätt vad det är, har hänt typ varje/varannan dag nu de sista 2 veckorna och det är väldigt irriterande.
Alla program avslutas och jag hamnar på låsskärmen, det är alltså inte frågan om nån normal blåskärm som leder till omstart utan det uppför sig exakt som när man väljer logga ut.

Har hänt på jobbet kanske 3ggr på senaste veckan. Har en Win10 dator och en Win7 dator.. den buggen verkar vara exklusiv till Win10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har råkat ut för precis samma i samband med vilofunktionen på en laptop.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alpha77:

Har hänt på jobbet kanske 3ggr på senaste veckan. Har en Win10 dator och en Win7 dator.. den buggen verkar vara exklusiv till Win10.

Skrivet av NoWin:

Har råkat ut för precis samma i samband med vilofunktionen på en laptop.

Jag är inte ensam om det alltså, det är hur som helst en otroligt irriterande bugg de lyckats få till, man får hoppas att det rättas till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För de som har Windows 8.1 och av någon anledning inte vill ha 10:an kan kb3103709 vara något att se upp med. Jag får inte fram någon information från Microsoft vad den gör om jag följer länken i Windows Update och jag verkar inte vara ensam:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-u...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kasken:

*andas in*

Cortana
Store
Bing weather
Bing sports
Bing news
Bing food and drink
Bing Travel
Bing health and fittnes
Candy crush
tv app
movies app
Xbox app
OneNote
Onedrive
3D builder

*andas ut*

Jag har väl avinstallerat allt. Bli inte så upprörd, lille pöjk. Cortana, Store och Onedrive anser jag inte är bloat dock, trots att jag inte använder dessa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Allt som inte är direkt avgörande för datorns grundläggande funktion kan väl per definition ses som bloatware tycker jag.
Allt annat borde användaren själv lägga till efter tycke/behov i en perfekt värld.

Men jag ser din poäng.

Det som förvånar mig är dock att jag möter ett så stort motstånd i ämnet på ett forum som detta.
Folk här borde väl vara insatta nog att de föredrar att välja, samt installera, de program/funktioner de önskar själva kan man tycka?

Jo, men det är liksom inget nytt. Använder du exempelvis WordPad? Det har följt med Windows ganska många år nu. Den enes bloat är den andres viktiga funktion liksom.

På telefoner och liknande ser man ju vanligtvis appar som kommer från telefontillverkaren som bloat medans appar från Google inte ses som det då det är en del av OS:et, vilket jag kan se som orättvist för en del appar. Till exempel så är ju Samsungs mailapp bra mycket bättre än standard Android (inte Gmail alltså), dock slås båda av Outlook-appen. Ser man på det på det sättet så är inget som MS har med i Windows bloat liksom. Men visst hade man föredragit att ingen av dessa följde med och att man själv fick välja här, men så är inte fallet tyvärr. Men när det gäller varierar ju från person till person förstås, en del vill exempelvis installera sin egen miniräknare då de inte tycker att den inbyggda duger men för mig funkar den utmärkt, är det bloat då? För en matematiker kanske, men inte för mig.

Ett OS består ju, förutom själva systemdelarna, av en stor mängd program och oavsett om du använder det ena eller andra så är de ju en del av OS:et liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Varför är du betatestare på en dator i bruksmiljö?

Nå, sjuk bugg i alla fall, men va fan...

Skrivet av snajk:

Använder du exempelvis WordPad?

Nej, aldrig. Notepad är jag ganska flitig med, men wordpad startas bara om jag råkar dubbelklicka på något gammalt word dokument, och de bajsar Microsoft bara mig i ansiktet i alla fall, för Wordpad klarar inte av formatering grafikfilter osv, från de gamla dokumenten... Fullt rimligt att det medföljer Windows dock. Mitt klagomål är snarast att de skulle gjort Wordpad mer "bloatat" så att det var lite mer kompetent.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

För de som har Windows 8.1 och av någon anledning inte vill ha 10:an kan kb3103709 vara något att se upp med. Jag får inte fram någon information från Microsoft vad den gör om jag följer länken i Windows Update och jag verkar inte vara ensam:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-u...

Den har tagits bort från MS server nu.
Undrar vad det var.

Permalänk
Medlem

Jag kör ju preview ibland är det som väntat dåligt, i senaste preview är Hyper-V den enda virtualiseringen som fungerar. Virtualbox vill inte starta och VM Ware säger att man inte tagit bort Hyper-V rollerna fast man har gjort det. Det dåliga med Hyper-V är att det bara går att köra max 1920x1080 med en Linux-gäst och saknar all form av 3D. Annars flyter det smooth och är säkert jättebra för server. I övrigt tuggar 14291 på bra, spel fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Vissa saker som jag inte gillar har jag inte hittat någon lösning på. Kan inte stänga av UAC. Inte på samma sätt som i Windows 7. Gör man det med registerhack fungerar inte windowsappar. Sen står inte administratörskontot som ägare av mappar vilket betyder att installationsprogram inte får skriva till c:\ utan att be om lov. Små irritationsmoment som drar ner helhetsbetyget. Har dock hittat ett program som gör att jag snabbt kan sätta mig själv som ägare till mappar.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatteN:

Det var väl då MS var fulare än någonsin och uppgraderade folks datorer utan att dom bett om det?

Det har fortfarande aldrig hänt någonstans och Microsoft har dementerat att det skulle ha hänt. Det som däremot har hänt är att det finns miljoner olika människor runt om i världen som har mer eller mindre koll på vad de håller på med. Microsoft har utöver det annonserat redan i oktober att Windows 10 skulle bli en rekommenderad uppdatering, men att användare har 100% kontroll på om datorn blir uppdaterad eller inte.

Jag har också läst på sociala medier om folk som tror att deras dator blev uppgraderad utan att någon godkänt det. Men aldrig några bevis. Samtidigt har jag jobbat i supporten och förstår att om folk säger att de har startat om datorn så kan det visa sig att de bara har stängt av och slagit på sin monitor och det är på en arbetsplats där folk handskas med datorer dagligen år ut och år in.

Det går fortfarande inte att installera Windows 10 utan att godkänna EULA, i så fall hade domstolar varit på Microsoft vid det här laget. Utöver det så känner du säkert till att alla som blir uppgraderade har 31 dagar på sig att byta tillbaka av vilken anledning som helst.

Den här utrullningsmetoden som man har just nu kommer att fortsätta under flera månader framöver, vilket jag tror kommer leda till en fortsatt mycket snabb installationstakt för Windows 10.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det har fortfarande aldrig hänt någonstans och Microsoft har dementerat att det skulle ha hänt. Det som däremot har hänt är att det finns miljoner olika människor runt om i världen som har mer eller mindre koll på vad de håller på med.

Och det finns fortfarande folk som påstår att jorden är platt t.ex.

Inlägg redigerat pga. urspårning /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Du skämtar?
Du har då ingen koll på Linux och vilka som använder det.

Det är nybörjare och amatörer som använder Windows, därför växer inte Linux för att det krävs högre kunskaper än en "svensson", då det inte direkt är "plug and play" som Windows (nästintill alltid är).

Och du vet att Linux även dominerar på servrar, routrar, switchar mm?
Det är nog mer saker i världen som kör Linux OS / Linux baserat system än som kör Windows i botten.....
Nej, Windows är kasst i förhållande till Linux.

"jag ville endast upplysa alla om hur fantastiskt genialiskt windows är"
Haha, jaja, du får tro det. Men Linux är mer genialiskt än Windows någonsin kommer vara.

Man skulle också kunna säga att Windows och Linux är värdelöst. OS X är bäst!

Eller så är man realist och inser att inget av dem är dåligt/bra på alla sätt. De är alla bäst på en eller flera saker.

Ska du spela spel t.ex. så väljer du ju inte Linux i första hand. Och om du vill bygga ihop en hemmaserver så passar väl kanske Linux bäst där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Och det finns fortfarande folk som påstår att jorden är platt t.ex.

Ja galningar finns det överallt. Men Microsoft är inga galningar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Och du missade även poängen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Man skulle också kunna säga att Windows och Linux är värdelöst. OS X är bäst!
Eller så är man realist och inser att inget av dem är dåligt/bra på alla sätt. De är alla bäst på en eller flera saker.
Ska du spela spel t.ex. så väljer du ju inte Linux i första hand. Och om du vill bygga ihop en hemmaserver så passar väl kanske Linux bäst där.

Väger man in OS X i bilden så bleknar ju både Windows och Linux bort
Enda anledningen varför folk fortfarande kör Windows egentligen är för att de vill kunna spela (och inte upptäckt konsolerna än.....) annars så funkar Linux eller OS X för i princip allas behov utav en dator.

Skrivet av strejf:

Jo, Microsoft är galningar, skulle de inte vara galningar så skulle de inte försöka trycka ut sitt W10 Spyware i kundernas maskiner utan godkännande och så hårt som de gör.....

Off topic (förintelsen) /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Väger man in O X i bilden så bleknar ju både Windows och Linux bort
Enda anledningen varför folk fortfarande kör Windows egentligen är för att de vill kunna spela (och inte upptäckt konsolerna än.....) annars så funkar Linux eller OS X för i princip allas behov utav en dator.

Men det gör förstås Windows också. Varför ska "folk" hålla på att trixa med Linux eller begränsa sig till de få maskiner med OSX när de redan kan Windows och det fungerar lika bra till vad de gör med datorn?

Citat:

Du skämtar?
Du har då ingen koll på Linux och vilka som använder det.

Det är nybörjare och amatörer som använder Windows, därför växer inte Linux för att det krävs högre kunskaper än en "svensson", då det inte direkt är "plug and play" som Windows (nästintill alltid är).

Och du vet att Linux även dominerar på servrar, routrar, switchar mm?
Det är nog mer saker i världen som kör Linux OS / Linux baserat system än som kör Windows i botten.....

Proffs använder de verktyg som finns tillhands och som passar uppgiften. Jag jobbar som utvecklare (= proffs) och utvecklar i Windows för det är det företaget använder, hade jag bytt jobb och de körde Linux eller OSX så hade jag utvecklat i de OS:en istället. Däremot är det amatörmässigt att låsa sig till en plattform.

Hemanvändare vill inte ha något som kräver "högre kunskaper" utan vill ha något som funkar utan strul, vilket innebär Windows eller OSX. Och det gäller även de flesta proffs i deras hem. Sitter man med komplicerade datorproblem eller utveckling hela dagarna så vill man inte komma hem och behöva läsa linuxforum eller felsöka i timmar för att få saker att fungera som de ska liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Men det gör förstås Windows också. Varför ska "folk" hålla på att trixa med Linux eller begränsa sig till de få maskiner med OSX när de redan kan Windows och det fungerar lika bra till vad de gör med datorn?
Proffs använder de verktyg som finns tillhands och som passar uppgiften. Jag jobbar som utvecklare (= proffs) och utvecklar i Windows för det är det företaget använder, hade jag bytt jobb och de körde Linux eller OSX så hade jag utvecklat i de OS:en istället. Däremot är det amatörmässigt att låsa sig till en plattform.

Hemanvändare vill inte ha något som kräver "högre kunskaper" utan vill ha något som funkar utan strul, vilket innebär Windows eller OSX. Och det gäller även de flesta proffs i deras hem. Sitter man med komplicerade datorproblem eller utveckling hela dagarna så vill man inte komma hem och behöva läsa linuxforum eller felsöka i timmar för att få saker att fungera som de ska liksom.

Nej. Att folk fortfarande sitter med Windows är för att det är där spelen finns (således att de inte upptäckt konsoler, som är bästa spelplattformen).

Man behöver inte hålla på och "trixa med Linux", det kan ta lite tid att få igång det första gången (leta drivrutiner), när det väl är igång rullar det på, Windows lider också av samma att leta drivrutiner, och det är knte direkt få OS X maskiner....

Nej, det är inte amatörmässigt att låsa sig till en plattform, då det är så det ser ut idag.
Vi har 3 stora konkurrenter, Windows, Linux och OS X, vilken man än väljer så blir man inlåst, på så sätt att program osv som köps inte fungerar på andra plattformar.

Ja, och Linux är utan strul när man väl satt upp det, vilket tar ungefär aamma tid som Windows.
Så man behöver inte lägga timmar på att söka....

§1/tjafs /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är snarare tvärtom, Linux kräver inga "högre kunskaper" och strular betydligt mindre än Windows. Installationen är snabbare, enklare och har bättre hårdvarustöd än Windows.
Efter att ha installerat Linux Mint till mina föräldrar 80+ så har de i stort sett inga problem alls, det bara funkar, de sköter tom uppdateringar själva. Med Windows var det nödvändigt att hjälpa dem med allt och ofta.

De som påstår att Linux är struligt vet inte vad de pratar om och har inte provat.

Det bara när det gäller spel som Windows fungerar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Det är snarare tvärtom, Linux kräver inga "högre kunskaper" och strular betydligt mindre än Windows. Installationen är snabbare, enklare och har bättre hårdvarustöd än Windows.
Efter att ha installerat Linux Mint till mina föräldrar 80+ så har de i stort sett inga problem alls, det bara funkar, de sköter tom uppdateringar själva. Med Windows var det nödvändigt att hjälpa dem med allt och ofta.

De som påstår att Linux är struligt vet inte vad de pratar om och har inte provat.

har testat flera gånger, med gentoo fick jag inte igång wifi och gav upp efter 4 timmar (var några år sen dock). med ubuntu så var det en hel vetenskap att få upp skiten på domänen. sen testade jag ubuntu i något annat avseende förra året, kommer inte ihåg exakt vad jag var ute efter, men jag fick det inte att funka då heller.
farsan på 70+ hade en fråga efter ha uppgraderat till win10 själv, det var om vart harpan fanns, han hittade den inte. enda supportsamtalen jag har gällande windows var när harpan försvann eller när de lyckats komma åt den fysiska knappen och disablar wifi.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Nej. Att folk fortfarande sitter med Windows är för att det är där spelen finns (således att de inte upptäckt konsoler, som är bästa spelplattformen).

Det är en orsak, eller inte att de inte upptäckt konsoller (många har både och, och många gillar PC som spelplattform trots att de känner till konsoller) utan för att spelen finns där. Men det finns massor av andra orsaker till att välja Windows också, som att det är det man kan, det är det som följer med datorn, för att "alla andra" använder det osv.

Citat:

Man behöver inte hålla på och "trixa med Linux", det kan ta lite tid att få igång det första gången (leta drivrutiner), när det väl är igång rullar det på, Windows lider också av samma att leta drivrutiner, och det är knte direkt få OS X maskiner....

Nja, man behöver drivrutiner på Windows men i princip alla drivrutiner (som en vanlig användare behöver i alla fall) finns ju med i Windows och behöver inte letas upp. Att Linux bara skulle rulla på är inte heller riktigt rätt, man kan få stora problem vid uppdateringar även där och problemen är generellt mycket jobbigare att lösa.

Citat:

Nej, det är inte amatörmässigt att låsa sig till en plattform, då det är så det ser ut idag.
Vi har 3 stora konkurrenter, Windows, Linux och OS X, vilken man än väljer så blir man inlåst, på så sätt att program osv som köps inte fungerar på andra plattformar.

Ett proffs köper väl inte applikationer till sitt arbete utan det står företaget för? Annars har vi olika definitioner på vad ett proffs är. Hemma är en annan sak för då agerar man inte från sin roll som proffs utan som hemanvändare och där kan man göra hur man vill. Och där brukar man inte köpa lika stora och dyra applikationer som på jobbet liksom.

Citat:

Ja, och Linux är utan strul när man väl satt upp det, vilket tar ungefär aamma tid som Windows.
Så man behöver inte lägga timmar på att söka....

Har man inte större behov än en webbläsare, och någon kunnig person som kan sätta upp det åt en och hjälpa till vid uppgraderingar och så, så kan Linux funka utmärkt men det kan ju också en Chromebook eller exempelvis en Ipad och då slipper man kravet på en kunnig person som kan hjälpa när det behövs.

Skrivet av NoWin:

Det är inte min erfarenhet alls. Jag har exempelvis inte behövt installera några andra drivrutiner på Windows än de medföljande på rätt många år nu (även om jag ibland gjort det ändå till exempelvis grafikkort), så är inte fallet med någon Linux-dist jag testat. Strul är förstås relativt och alla datorer strular emellanåt om man använder dem till mer komplicerade saker än surf typ, men problemen är generellt mycket enklare att lösa i Windows. Delvis på grund av att användarna är många fler så sannolikheten att någon annan har fått samma problem och publicerat en lösning online är större men också på grund av att MS anstränger sig för att lösa problemen som deras kunder får.

Citat:

Jo, som sagt så funkar Linux säkert jättebra om man inte har behov av mer än en webbläsare eller enkel dokumenthantering, alltså när en Chromebook eller Ipad också hade fungerat utmärkt, men väldigt många har större behov än så. Och fördelen i att man redan kan Windows ska inte underskattas.

Citat:

Jag kan förstås bara tala för mig men jag har gjort ett antal försök att gå över till Linux hemma och det har alltid strulat något oerhört. Men jag har också större behov än surf liksom. Jag gillar idén med Linux på många sätt men ju äldre jag blir, och desto mer jag jobbar med datorer, desto mindre tid vill jag lägga på att få mina datorer att fungera som de ska fungera liksom, och Linux är inte där. De kanske hamnar där så småningom men jag har inget intresse i att testa saker som inte fungerar som de ska eller som kräver att jag lägger tid i onödan när det finns saker som fungerar direkt utan pill.

Citat:

Nej, inte bara. Många program finns bara till Windows eller möjligtvis till OSX också exempelvis (MS Office är ju klassikern förstås men det finns hur många exempel som helst, ska jag digitalisera texter på papper så finns Abbyy till Windows och OSX exempelvis, deras motor finns till Linux men då får man bygga sitt eget program liksom, eller köra CLI vilket många inte vill). En del finns bara till Linux också förstås, men det brukar vara mer specifika program som vanliga användare inte använder så ofta. Sen kan det finnas alternativ till dessa program åt båda håll, men det hjälper inte alltid och Windowsprogram brukar vara mer användarvänliga än alternativen på Linux.