Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Installerade både W98 och XP häromdagen (retro datorer).
Fantastiskt hur hemmanätverket fungerade klockrent och upptäcktes omedelbart på båda maskinerna.
Till skillnad från W10 som kräver en hel del trixande för att fungera, och ändå är långsamt att hittas varje gång en dator startas.

Men att det går snabbt att koppla upp beror ju på att det saknas en massa säkerhetsrutiner i gamla win, de saknar nästan allt vad säkerhetstänk heter, allt är tillåtet, även för virus

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Nästa steg blir nog att MS kräver inloggning med konto för att använda Windows. Fultrixen har ingen ände när man har 95% av desktop marknaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlippsyFlipp:

Du kan inte påstå att Windows 8/8.1 var bra

Jodå. Det var som ett optimerat Windows 7. Dock en del designmissar som andra påpekat.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Jodå. Det var som ett optimerat Windows 7. Dock en del designmissar som andra påpekat.

Hela Windows 8 var ju en katastrof, inte bara en designmiss, utan ett helt fel tänk hela vägen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlippsyFlipp:

Hela Windows 8 var ju en katastrof, inte bara en designmiss, utan ett helt fel tänk hela vägen.

Vad var mer fel än designmissar menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Med Start8 så var Windows 8 en bättre version av Windows 7.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Med Start8 så var Windows 8 en bättre version av Windows 7.

Det handlar inte bara om startknappen, så nä.
Att ens göra ett OS för pekplattor till PC är en härdsmälta i tankarna för att komma på, startknappen var det minsta problemet.
Det var absolut inte en bättre version utav Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Det handlar inte bara om startknappen, så nä.

Nja... Det gör det ju, av ditt inlägg att döma. Problemet är det sjukt tungjobbade touchscreen interfaces, som stängs av om man väljer bort det, när man installerar en startmeny, med tillhörande startknapp. Faktum är att jag vet ingen som är missnöjd med Windows 8/8.1 efter att de fått tillbaka startmenyn, och slipper gå omvägen via metro's startskärm.

Skrivet av FlippsyFlipp:

Att ens göra ett OS för pekplattor till PC är en härdsmälta i tankarna för att komma på, startknappen var det minsta problemet.

Fast nu är det ett OS för PC's, med ett korkat interface, inte ett OS för pekplattor. Du får allt komma med något mer konkret, eftersom OS i sig inte skiljer sig speciellt mycket från Windows 7. Det innehåller ett par funktioner som vi blev lovade till Windows 7, men som aldrig dök upp. Windows 8/8.1 är inget annat är servicepack's till 7'an, men så ville man ju inte släppa det, det hade ju inte gett någon försäljningsboost.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja... Det gör det ju, av ditt inlägg att döma. Problemet är det sjukt tungjobbade touchscreen interfaces, som stängs av om man väljer bort det, när man installerar en startmeny, med tillhörande startknapp. Faktum är att jag vet ingen som är missnöjd med Windows 8/8.1 efter att de fått tillbaka startmenyn, och slipper gå omvägen via metro's startskärm.

VAR i mitt inlägg gör du den tolkningen? Det är du själv som skapar din egen tolkning utav...ingenting.

Vilken tur för dig då, jag känner ingen som är nöjd med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast nu är det ett OS för PC's, med ett korkat interface, inte ett OS för pekplattor. Du får allt komma med något mer konkret, eftersom OS i sig inte skiljer sig speciellt mycket från Windows 7. Det innehåller ett par funktioner som vi blev lovade till Windows 7, men som aldrig dök upp. Windows 8/8.1 är inget annat är servicepack's till 7'an, men så ville man ju inte släppa det, det hade ju inte gett någon försäljningsboost.
B!

En så stor ändring/försämring av GUIet kan aldrig vara ett service pack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

VAR i mitt inlägg gör du den tolkningen? Det är du själv som skapar din egen tolkning utav...ingenting.

Jag gör den tolkningen av att det enda du klagar på är att det är ett "OS för pekplattor" och det enda som skiljer 8/8.1 från 7'an är just interfacet... Efter påstötning klarade du inte ens av att ange fler anledningar, vilket gör min uppfattning mer cementerad. Du tycker inte om Windows 8/8.1 för att du har bestämt dig för att det är fel på det. Utan egentlig anledning utöver interfacet. Det är helt ok, ditt val, Men man bör vara medveten om de val man gjort.

Skrivet av NoWin:

En så stor ändring/försämring av GUIet kan aldrig vara ett service pack.

Nå, vi får vara överens om att inte vara överens helt enkelt. Att sälja en produkt som helt ny, när det enda man gjort är ålat om knapparna på utsidan, är inte riktigt ärligt. Vad Microsoft "borde" ha gjort är släppt Windows 8/8.1 som en service pack, och inkluderat startmenyn från början, så man själv fick välja.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Verkar som Microsoft ändrat sig och kommer att supportera Windows 7 & 8.1 på Skylake ytterligare ett år i alla fall.

http://arstechnica.com/information-technology/2016/03/skylake...
http://blogs.technet.com/b/windowsitpro/archive/2016/03/18/up...

Men vi kommer ändå att freaka ut över de uppdateringar som kommer till Windows 10 snart.

http://www.neowin.net/news/you-are-all-gonna-freak-out-micros...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Men vi kommer ändå att freaka ut över de uppdateringar som kommer till Windows 10 snart.

Snacka om att hypa rejält. Hoppas bara att det inte blir pannkaka. Ser oavsett fram emot uppdateringar av Win10 som är bra, men kan bli bättre.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Aene:

Med tanke på "The good news is we won't have to wait too much longer to find out more" och tidigare W10 "features" skulle det inte förvåna mig om det blir tvingande att uppgradera till Windows 10 för alla utom Enterprise - eller att man återställer Aero och Start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Verkar som Microsoft ändrat sig och kommer att supportera Windows 7 & 8.1 på Skylake ytterligare ett år i alla fall.

Skrivet av Buio:

Snacka om att hypa rejält. Hoppas bara att det inte blir pannkaka. Ser oavsett fram emot uppdateringar av Win10 som är bra, men kan bli bättre.

Skrivet av hasenfrasen:

Med tanke på "The good news is we won't have to wait too much longer to find out more" och tidigare W10 "features" skulle det inte förvåna mig om det blir tvingande att uppgradera till Windows 10 för alla utom Enterprise - eller att man återställer Aero och Start.

jag har svaret, dom går tillbaka till windows XP så kommer alla bakåtsträvare bli nöjda!!!

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Skrivet av Buio:

Skrivet av hasenfrasen:

Skrivet av issue:

jag har svaret, dom går tillbaka till windows XP så kommer alla bakåtsträvare bli nöjda!!!

Om min högsta önskan gick i uppfyllelse så skulle detta innebära att de äntligen släpper en " Home LTSB N" version. Men det kan man väl se i stjärnorna efter...

Förmodligen är det nog bara ännu mer bloat och fjårtis-trams, toppat med lite mer övervakning och mindre möjligheter för användaren att kontrollera vissa inställningar. Nån som vågar sätta emot?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Antar det är mer bloatware dom trycker in som man måste kämpa för att få bort helt från systemet
Fler spel som candy crush, ännu mer integrerat värdelöst xbox live osv?

Ge mig en Lite version utan något crap alls installerat och jag kan köpa hypen, hade älskat att få ett W10 från grunden utan något skräp.
W10 har mer bloat än samsung någonsin haft på sina mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Det enda som kan få mig att freaka ut, är om Microsoft gjort det möjligt att stänga av all deras spyware, att man själv har kontroll över vilka uppdateringar som ska installeras och att de slutar köra över sina kunder.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

om Microsoft gjort det möjligt att stänga av all deras spyware

Fast det kan man ju. Främst genom att välja bort Windows 10, men även genom att välja bort funktionalitet i Windows 10. Det finns ju rätt mycket att läsa om exakt vad Microsoft "spionerar på" och varför, så det är bara att börja stänga av i princip alla nya funktioner.

Skrivet av DaBone:

att man själv har kontroll över vilka uppdateringar som ska installeras

Lätt fixat. Finns flera olika lösningar, men Google länkar dig till dem, och bäst av allt, det är inget som kräver mjukvara från tredje part.

Skrivet av DaBone:

att de slutar köra över sina kunder.

Nå, det här är i alla fall ett önsketänkande. Det kommer aldrig att hända.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sen när kampanjen är slut och Windows 10 kommer kosta stålar.
Sen kommer det mer och mer spel,program osv som kräver Windows 10.
För det kommer hända då även andra program,speltillverkare också kommer dra ner på supporten till gamla windows versioner..Varför ha support på dessa nu när Windows 10 blir den sista Windows utgåvan.Kommer ändas optimeras och uppdateras men själva kärnan kommer vara densamma..
Ska bli kul att se alla som vägrar installera Windows 10 nu medans det är gratis gråta och klaga över att dom ej hoppade på tåget..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det kan man ju. Främst genom att välja bort Windows 10, men även genom att välja bort funktionalitet i Windows 10. Det finns ju rätt mycket att läsa om exakt vad Microsoft "spionerar på" och varför, så det är bara att börja stänga av i princip alla nya funktioner.

Lätt fixat. Finns flera olika lösningar, men Google länkar dig till dem, och bäst av allt, det är inget som kräver mjukvara från tredje part.

Nå, det här är i alla fall ett önsketänkande. Det kommer aldrig att hända.
B!

Enda säkra sättet är att välja bort Win10, men i detta fallet vi pratar om, så skulle det innebära att Microsoft´s nya uppdateringar är att Win10 slutar fungera eller avinstalleras...
Sen kan man inte stänga av all spyware i Win10, hur mycket man än vill..

Mitt val är att välja bort Microsoft helt och hållet. Om en ungefär en månad kommer det inte finnas en enda Windows-dator i mitt hem.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Enda säkra sättet är att välja bort Win10, men i detta fallet vi pratar om, så skulle det innebära att Microsoft´s nya uppdateringar är att Win10 slutar fungera eller avinstalleras...
Sen kan man inte stänga av all spyware i Win10, hur mycket man än vill..

Mitt val är att välja bort Microsoft helt och hållet. Om en ungefär en månad kommer det inte finnas en enda Windows-dator i mitt hem.

Hur gör du med all annan utrustning som har acces till internet..Mobilen tex eller skrotar du den med..
Bara betala kontant och kräva att lönen betalas ut kontant i handen på dig..

Att välja bort en grej pga övervakning är som en piss i havet..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Hur gör du med all annan utrustning som har acces till internet..Mobilen tex eller skrotar du den med..
Bara betala kontant och kräva att lönen betalas ut kontant i handen på dig..

Om ett företag inte har någon respekt för mig, så har inte jag någon respekt för det. Inget konstigt med det..
Därför väljer jag att inte ha något med det företaget att göra.

Sen är det inte bara för all övervakning...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Nja... Jag har full sympati med att man vill kunna välja bort saker. Men det går ju nu även i Windows 10. Efter att man stängt av alla tjänster som pratar med Microsoft hela tiden, för att de ska kunna ge en rätt sorts innehåll & krävs för funktioner, så är det inte mer "spioneri" i Windows 10, än det varit i 7/8/8.1. Med andra ord, verifiera giltig licens, duttar med avrapportering, håller koll på uppdateringar osv. Vill man blockera det med, går det ju utmärkt med en extern brandvägg, men det är kanske lite sent påtänkt.

Lite lustigt dock att samma folk oftast glatt lämnar ut samma information som man tror att Microsoft försöker stjäla från en, helt frivilligt, till Google, Apple, och gärna Facebook... För att nämna ett par lite hastigt. Listan kan ju göras hur lång som helst egentligen.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja... Jag har full sympati med att man vill kunna välja bort saker. Men det går ju nu även i Windows 10. Efter att man stängt av alla tjänster som pratar med Microsoft hela tiden, för att de ska kunna ge en rätt sorts innehåll & krävs för funktioner, så är det inte mer "spioneri" i Windows 10, än det varit i 7/8/8.1. Med andra ord, verifiera giltig licens, duttar med avrapportering, håller koll på uppdateringar osv. Vill man blockera det med, går det ju utmärkt med en extern brandvägg, men det är kanske lite sent påtänkt.

Lite lustigt dock att samma folk oftast glatt lämnar ut samma information som man tror att Microsoft försöker stjäla från en, helt frivilligt, till Google, Apple, och gärna Facebook... För att nämna ett par lite hastigt. Listan kan ju göras hur lång som helst egentligen.
B!

Att tjänsterna går att stänga av, spelar ingen roll för mig. Inte sen Microsoft gått in och ändrat mina inställningar flertalet gånger, för att försöka pracka på mig Win10. Varför skulle de inte göra likadant i Win10, med andra inställningar?
Har de ingen respekt för mina val, så kan det vara..

Visa signatur

Permalänk

Jag måste vara en utav de få som tycker Windows 8.1 är bättre än Windows 10 (som jag kör nu).
Blir nog till att kolla in hackintosh igen. År sedan sist.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte direkt om övervaknings skit så länge det inte är något som drar systemresurser, såklart stänger jag av allt jag kan ändå.

Det jag verkligen vill ha är en lite version av W10, utan all jäkla bloatware dom tryckt in.
Men antar att det aldrig lär komma för MS vill ta över Samsung som bloatware kungarna.

Och möjligheten att enkelt välja vilka uppdateringar jag vill installera, utan 3e parts program kladdande. Men lär inte heller hända med tanke på deras påtvång av bloatware som 100% onödiga uppdateringar

Verkar inte helt lätt o fixa en lite version heller, i W7 fanns det ju massvis med program för fixa det enkelt, men ju mer låst/integrerat skiten är desto svårare antar jag ;/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

Jag bryr mig inte direkt om övervaknings skit så länge det inte är något som drar systemresurser, såklart stänger jag av allt jag kan ändå.

Det jag verkligen vill ha är en lite version av W10, utan all jäkla bloatware dom tryckt in.
Men antar att det aldrig lär komma för MS vill ta över Samsung som bloatware kungarna.

Och möjligheten att enkelt välja vilka uppdateringar jag vill installera, utan 3e parts program kladdande. Men lär inte heller hända med tanke på deras påtvång av bloatware som 100% onödiga uppdateringar

Verkar inte helt lätt o fixa en lite version heller, i W7 fanns det ju massvis med program för fixa det enkelt, men ju mer låst/integrerat skiten är desto svårare antar jag ;/

Vad är detta bloatware? Jag har knappt ingenting?

Permalänk
Medlem

Är också nyfiken på vilket bloatware det är som syftas på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad är detta bloatware? Jag har knappt ingenting?

Skrivet av Adam West:

Är också nyfiken på vilket bloatware det är som syftas på?

Skickades från m.sweclockers.com

Så ni menar att ni inte kan hitta/se några program eller appar alls som kan ses som onödiga i en normal installation av W10 Home/Pro? Ni måste skämta alt trolla?

Jag kan utan några problem hålla andan och lista 10 saker

*andas in*

Cortana
Store
Bing weather
Bing sports
Bing news
Bing food and drink
Bing Travel
Bing health and fittnes
Candy crush
tv app
movies app
Xbox app
OneNote
Onedrive
3D builder

*andas ut*

Oj, blev visst till o med fler än 10.... Så svårt var det....

Vill ni så kan jag skriva ihop en mer komplett lista på all menlös dynga de proppat in.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d