Permalänk
Medlem

Bygga Baslåda?

Vad ska man tänka på när man bygger en baslåda?
Hur stor volym ska man ha för bästa basåtergivning?

Det jag funderar över är att bygga in 2st 20cm basar på 90w i en låda som ja tänkte ha som baslåda.

Vad är det jag behöver, föruton själva materialet till lådan, delningsfilter?

tacksam för hjälp, vet inte om denna tråd hör hit, men i alla fall ....

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Finns en del att tänka på, du kan t.ex kolla http://www.nardik.se/magazinet_index.htm där finns dom vanligaste frågorna besvarade.

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem

Du ska tänka på att staga lådan internt, den ska bli helt stum och du ska använda kraftigt material. 22mm mdf är idealiskt men dyrt, spånskiva fungerar nästan lika bra och kostar ungefär hälften så mycket.

Volymen på lådan styrs av basens värden, VAS, FS och QTS. Dom får du reda på av tillverkaren. Sen så beror det också på vilken sorts låda du tänkt bygga, sluten, portad, sluten som spelar in i en portad etc..

Du behöver mdf eller spånskiva, dämpmaterial, skruv, lim, delningsfilter, eventuellt portning, klädsel och bra maskiner att arbeta med.

Ska man göra en seriös baslåda som spelar _riktigt_ bra så är det en hel parametrar att tänka men gör man det rätt så blir det bra.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

OKej, inge bra dehär, ja kan i stort sätt inga specs på domhär basarna, dom e rätt gamla, hittar inget på internet

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem

va e det förnågra då?

Visa signatur

Min datamaskin: amd 2400+ @ 2005mhz. 2x 120gb disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wignello
va e det förnågra då?

Pioneer. Dom sitter i en högtalare som heter S-X320, diskanten i högtalarna e trasiga så ja tänkte göra en baslåda av dom istället.
8ohm är de oxå...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

August
själv tycker jag att 22mm spån är bäst eftersom MDF har en högre självsvängnings frekvens

Da´Russian Stallion
det finns väldigt bra program. där du bara för in alla data om elementet och sen räknar den ut volymen på lådan och om du vill ha basrefelx räknar den ut rörets läng också.
T.ex. Probox

Visa signatur

// SolomoN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolomoN
August
själv tycker jag att 22mm spån är bäst eftersom MDF har en högre självsvängnings frekvens

Da´Russian Stallion
det finns väldigt bra program. där du bara för in alla data om elementet och sen räknar den ut volymen på lådan och om du vill ha basrefelx räknar den ut rörets läng också.
T.ex. Probox

va heter dom programmen?
E de freeware, eller måste man ta till mer drastiska metoder för att få tag i dom? (har BBB)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion

va heter dom programmen?

»Ljudia« har program på nätet så du enkelt kan räkna ut optimerade lådor. Det blir givetvis inte lika exakt som med tex Probox men du får iaf en fingervisning på hur lådan spelar. Du måste veta parametrarna på basen.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August

»Ljudia« har program på nätet så du enkelt kan räkna ut optimerade lådor. Det blir givetvis inte lika exakt som med tex Probox men du får iaf en fingervisning på hur lådan spelar. Du måste veta parametrarna på basen.

Hur ska ja veta dom parametrarna då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men det skrev jag ju tidigare, från tillverkaren.
Vet du inte dom så kan du inte optimera en låda till dina basar.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk

Här hittar du ett väldigt bra, gratis, program (macro/script??) för excel: http://www.danbbs.dk/~ko/ubmodel.htm

Om jag vore du skulle jag satsa någon tusing på en bra 12" istället. Det är så lite pengar i sammanhanget.

En sluten låda är också att rekommendera när du inte behöver göra så stora kompromisser: Lättare att bygga samt har bättre svarsstid.

Tänk på att dämpning och stagning är väldigt viktigt, speciellt i en sluten låda. Dubbel baffel är att rekommendera.

Har du råd bör du definitivt satsa på ett separat steg till subban. Skillnaden är faktiskt (tyvärr?) milsvid. Inställningsmöjligheterna blir större samt att du inte behöver riskera bränna dina vanliga högtalare pga basmani (been there, done that)...

Kolla in den subba jag byggde av min gamla bilbas:
http://chris.d2g.com/gallery/baslada

Permalänk
Medlem

Men hallå snubben skall bygga en låda till 2 st 8": are hur serriös kan man vara?
jag skulle rekomendera att du tar ca: 20-30 l/låda beroende på hur snärtig/djup bas du vill ha.. ju större desto djupare går den och tvärt om
lådan är det väll bara att bygga av fantasi och typ 19 mm spånskiva skulle inte tro att du behöver mer...
om det ändå blir ressonans (inte självsvängnings frekvens som någon sa...) i lådan så är det ju bara att sätta upp några stag efteråt

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

Vill ha lite begräpp förklarade:
1. staga lådan?
2.mdf?
3.delningsfilter? Vet typ vad de e, men hur funkar det? var köper man det? Och vilket behöver jag?
4.basrefelx,Subb, sluten låda? Skildnad?

Skratta inte åt mig nu, men ja kan inte ett piss om sånthär men är väldigt intresserad, så ja e tacksam för svar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smile
Men hallå snubben skall bygga en låda till 2 st 8": are hur serriös kan man vara?
jag skulle rekomendera att du tar ca: 20-30 l/låda beroende på hur snärtig/djup bas du vill ha.. ju större desto djupare går den och tvärt om

Jo visst, men som sagts tidigare, det går inte att bygga en låda utan VAS, FS och QTS. Ja ok, klart det går men det kommer troligtvis låta mycket illa. Så om man nu inte tänker göra lådan "rätt" med dessa värden splear det ju inte så stor roll hur man bygger... och då behöver man inte fråga om råd, bara att snickraihopp en låda av spillved och köra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Skratta inte åt mig nu, men ja kan inte ett piss om sånthär men är väldigt intresserad, så ja e tacksam för svar...

Som sagt det finns inga dumma frågor, men jag rekomenderar dig att läsa på mer om ämnet innan du ger dig på att snickra låda själv, sök på google, besök lite HiFi forum osv, finns bra böcker i ämnet och mycket audio-sidor på nätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vill ha lite begräpp förklarade:
1. staga lådan?
2.mdf?
3.delningsfilter? Vet typ vad de e, men hur funkar det? var köper man det? Och vilket behöver jag?
4.basrefelx,Subb, sluten låda? Skildnad?

1: Det sitter förstärkningar i lådan som stagar upp hela konstruktionen, tänk dig att man sätter "pinnar" mellan varje vägg som gör lådan stabilare.
2: Medium Density Fibreboard, ett material som är relativt dött och har en mycket fin(jämn) yta.
3: Ja det behöver du om du inte ska dela aktivt. Det är enkelt sagt ett filter som tar bort oönskade frekvenser.
4: Jag tycker att du ska göra en sluten eller om du får tag på dina parametrar portad låda, dom spelar ganska förlåtande= gör man lite fel så hör man inte så stor skillnad, gör man däremot fel på en portad låda som spelar in i en portad låda så märks det tydligt...

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av August
[B]

3: Ja det behöver du om du inte ska dela aktivt...

Hur menar du med dela aktivt då? att man bara drar sladdarna in i stereon eller?

edit: finns det några bra hifi forum som e på svenska, för man blir trött på att läsa engelska efter ett tag, särsklit med tekniska ord som man inte ens kan på svenska...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion

edit: finns det några bra hifi forum som e på svenska, för man blir trött på att läsa engelska efter ett tag, särsklit med tekniska ord som man inte ens kan på svenska... [/B]

Du kan alltid gå in på http://www.minhembio.com

där finns forum för det mesta du kan vilja veta, även adresser till andra forum mm mm

lycka till!

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Det är en hel vetenskap det där med att bygga lådor!

Och det finns inte bara en låda som är ultimat till just ditt element. Man bygger olika konstruktioner beroende på vad man ska ha basen till och om man vill framhäva ett visst register extra mycket eller om det ska låta så "naturtroget" som möjligt.

Jag har en bild på mitt bashorn som jag har under sängen men jag vet inte hur jag ska lägga upp bilden.

Bara på kul sådär.

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Medlem

Jag har byggt en del baslådor i mina dagar.. den klart bästa informationen hittar du på dessa två ställen:
http://www.diysubwoofers.org/ (allt om subwoofers och hur man bygger)
http://www.diyaudio.com/ (forumet dryper av kvalitativa inlägg)

Permalänk
Medlem

Tycker 22mm är lite för klent, byggde min sub av det först. Då skaka den mycket. Nu har jag lagt på 22mm till, låter mysigare. Fast den väger som fan Typ 30kg.

Söt va?

Håller på att slipa kanske målar ikväll.

Om du ska bygga en tycker jag du ska köpa ett bra element istället, det är en hel del jobb, trist att inte få bra utdelning.

Permalänk
Medlem

Hur ska man fixa delningsfilter?
Ska kika på alla dom sidor ni nämnt

tack för alla tips...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Delningsfiltret ska vara aktivt helst. Vad det innebär är att du måste kunna sätta ett filter före slutsteget som driver basen. Filtret arbetar med lågnivåsignal, alltså innan signalen förstärks. Helst ska du ha ett lågpassfilter under 80 Hz med 24 dB/oktav i branthet (4:e ordningen) för att det ska låta rent och bra. Det värsta som finns är när bas-elementet försöker spela mellanregister.. det blir många missljud, ofta beroende på att baslådor inte är dämpade lika bra som en låda för höga frekvenser (full range).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Tycker 22mm är lite för klent, byggde min sub av det först. Då skaka den mycket. Nu har jag lagt på 22mm till, låter mysigare. Fast den väger som fan Typ 30kg.

Mina lådor väger 50 kg styck, jag använde 19 mm till väggarna utom baffel som var 2x19 mm och sedan stagade jag friskt. Kan inte säga att lådorna ger ifrån sig andra ljud än det som kommer från elementet
http://www.acc.umu.se/~sagge/audio/1259/

Permalänk
Medlem

Gullig Men din är av MDF också, min är spån. Blir kanske mer oljud. Sen har jag inte stadgat nåt, tyckte ändå lådan va så liten, 40l blir ung. 3.4dm per sida.

Tänkte bygga sluten först men elementet jag hade gick inte så djupt då

Permalänk
Medlem

När det gäller subwoofers så är inte materialvalet så kritiskt tycker jag. Spånskiva tycker jag är för spröd att jobba med, lätt att man stöter kanter och hörn. Speciellt när man använder färdigfanerat material kan det bli spännande. Då gillar jag MDF eller plywood bättre, fast MDF är helt klart bäst eftersom den är väldigt formbar och hård.

De "akustiska egenskaperna" är rätt oviktiga, det är tjockleken på materialet och hur man stagar lådan som avgör hur styv och motståndskraftig den blir mot vibrationer. Jag brukar försöka hålla mig till 20 mm tjocklek och se till att de längsta sträckorna på en ej stagad yta är högst 2 dm.