Permalänk
Medlem

Gäller garantin om man byter Hdd?

Hejsan allihopa!

Köpte en Lenovo Y50-70 på Webhallen och märkte genast hur långsam hårddisken är. Tänkte att byta ut den mot en Crucial SSD eller Samsung 850 Evo. Men jag undrar hur det gäller med garantin.

Kan man byta hårddisk utan att garantin försvinner eller är det ett nej nej från Lenovos sida?

Permalänk
Medlem

Hittade detta när jag använda google lite snabbt

https://forums.lenovo.com/t5/ThinkPad-W-Series-Laptops/Don-t-...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Det är närmast standard. Du vill knappast lämna ifrån dig din laptop med icke standard hårdvara, eftersom om de bedömer ärendet som en totalskada, och ersätter dig med en ny laptop, kommer de inte flytta över din hårdvara.
Du har inte blivit av med din reklamationsrätt, eller garanti, men för att de ska ta emot den, ska hårdvaran vara i originalutförande. Det är för din skull, inte deras. Eller, nå, lite är det för deras, eftersom det är lagom kul att ha ersatt kundens dator, och hivat den gamla, bara för att kunden ska flyga i luften, skitsur, för att hans fina SSD inte blev överflyttad. Den nya laptopen, och den gamla, har inte varit på samma plats, så att flytta över disken låter sig helt enkelt inte göras, men vilken förståelse har kunden för det...

Av samma anledning ska man alltid ha gjort en backup om man skickar iväg utrustningen på garantiservice. Skulle de bedöma att återställning, eller hårdvarubyten är av nöden, är dina data det sista teknikern tar hänsyn till. Själv fabriksåterställer, och kör secure erase på ledigt utrymme innan jag lämnar ifrån mig något, eftersom tekniker gärna är nyfikna... Policyn säger att man inte ska / får, men det skiter man i. Jag har gått igenom en del konkursbon genom åren, service verkstäder, och datorbutiker, och på allt som det går att lagra data på har jag hittat lösenord till nätverk, användarlistor, kompletta mjukvaror under utveckling, och privata bilder. Mycket privata bilder, om jag säger så.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedyDT:

Hejsan allihopa!

Köpte en Lenovo Y50-70 på Webhallen och märkte genast hur långsam hårddisken är. Tänkte att byta ut den mot en Crucial SSD eller Samsung 850 Evo. Men jag undrar hur det gäller med garantin.

Kan man byta hårddisk utan att garantin försvinner eller är det ett nej nej från Lenovos sida?

man kan byta hårddisken men vid garantiärende får du sätta i den ursprungliga disken isåfall så formatera inte den utan låt den vara "stock" och gör en fabriksåterställning ihop med den medföljande partitionen innan du plockar ur den

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Klart som fan du kan byta hårddisk. Om du sen måste lämna in den på garantiärende som inte har något med hårddisken att göra så plockar du bara ut disken innan du skickar iväg den, alternativt sätter tillbaka orginal hårddisk.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Kanske en dum fråga, men om jag installerar Windows 10 på hårddisken som medföljer datorn och formaterar senare om den med Windows 10 för att få bort allt bloatware. Det bryr sig väl Lenovo om man skickar in datorn på reparation eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedyDT:

Tack för era svar! Kanske en dum fråga, men om jag installerar Windows 10 på hårddisken som medföljer datorn och formaterar senare om den med Windows 10 för att få bort allt bloatware. Det bryr sig väl Lenovo om man skickar in datorn på reparation eller hur?

de får du fråga lenovo om, jag vet att asus och msi inte bryr sig om det på sina laptops men det kan skilja från tillverkare till tillverkare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

de får du fråga lenovo om, jag vet att asus och msi inte bryr sig om det på sina laptops men det kan skilja från tillverkare till tillverkare.

Jag ringed sista minuten till Lenovo innan de stängde och de sa att formaterar man hårddisken så försvinner garantin. Men jag tänker göra en backup av Windows och alla program som följde med och senare byta till ett SSD om några veckor.

Blir det något problem med laptopen så sätter jag tillbaka den gamla hårddisken

Permalänk
Medlem

Om det finns en plombering du råkar bryta när du ska komma åt och ta ut hårddisken så ryker garantin. Din nuvarande hårddisk har med största sannolikhet 2 partitioner varav en är till för att kunna återställa datorn så som den var installerad när du köpte den. Den partitionen får du inte ta bort eller formatera, då ryker garantin.

VIsst borde man få installera om windows om man får ett virus eller andra mjukvaruproblem. Så länge återställningspartitionen är oförändrad, samt har licensnyckeln kvar fastklistrad nånstans på datorn så kan du installera om datorn med det som finns på återställnings partitionen.

Däremot kan OEM licensen blir lite kinkig när du aktiverar windows fler gånger om man ens kan göra det längre med OEM versioner idag. När jag hade en förinstallerad windows xp OEM licens på en laptop jag hade köpt så var jag tvungen att ringa ett nummer under aktiveringen där jag fick en ny aktiveringskod som behövdes för att aktivera windows efter en ominstallation.

Så jag antar att vad dom menar med att en formatering bryter garantin är pga OEM licensen inte går att aktivera två gånger eller nåt i den stilen. Men det låter ändå lite konstigt om det är så. Så fråga om varför en formatering bryter garantin.

Om det inte är nån plombering som måste brytas för att komma åt hårddisken så sätter du bara tillbaka den gamla när du behöver garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freedoo:

Om det finns en plombering du råkar bryta när du ska komma åt och ta ut hårddisken så ryker garantin. Din nuvarande hårddisk har med största sannolikhet 2 partitioner varav en är till för att kunna återställa datorn så som den var installerad när du köpte den. Den partitionen får du inte ta bort eller formatera, då ryker garantin.

VIsst borde man få installera om windows om man får ett virus eller andra mjukvaruproblem. Så länge återställningspartitionen är oförändrad, samt har licensnyckeln kvar fastklistrad nånstans på datorn så kan du installera om datorn med det som finns på återställnings partitionen.

Däremot kan OEM licensen blir lite kinkig när du aktiverar windows fler gånger om man ens kan göra det längre med OEM versioner idag. När jag hade en förinstallerad windows xp OEM licens på en laptop jag hade köpt så var jag tvungen att ringa ett nummer under aktiveringen där jag fick en ny aktiveringskod som behövdes för att aktivera windows efter en ominstallation.

Så jag antar att vad dom menar med att en formatering bryter garantin är pga OEM licensen inte går att aktivera två gånger eller nåt i den stilen. Men det låter ändå lite konstigt om det är så. Så fråga om varför en formatering bryter garantin.

Om det inte är nån plombering som måste brytas för att komma åt hårddisken så sätter du bara tillbaka den gamla när du behöver garantin.

Tack för hjälpen, öppnade lite lätt på luckan och såg ingen plomberna så jag bytte ut hårddisken till ett MX100 och det är en väldigt stor skillnad på att boota uppåt datorn, starta program och spela spel!

Självklart kommer jag installera tillbaka den gamla hårddisken om jag skickar in den på reparation. Hoppas bara att garantin gäller!