Ej giltig tillsvidare [frågor om anställningsformer]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Wow, ärligt talat, varför skall man behöva "blåsa" varandra.
Om de verkligen inte vill ha dig kvar, varför tjafsa, eller var är det du vill vinna? Riskera kostnader i form av tid, betala facket gå igenom hela ditt case och kanske sedan bli stämplad som en person som skall ta ut sin rätt till varje pris? eller vill du verkligen tillbaka dit efter studierna att du vill ha rätt till det?

Sedan, tillsvidare men är det inte en 6 månaders provanställning ? Eller fick du tillsvidare "direkt"? is så fall har de gjort fel och måste säga upp dig på normalt vis och så länge det finns "skäl" så kommer man inte direkt långt om de skött allt annat.

Sedan att du har papper, ja men OM det fanns personer som arbetade innan dig etc. så kan till och med facket inte hjälpa dig.

OM du ändå vill plugga, varför lämna en arbetsplats med dålig stämmning?

Kör på och gå vidare, liver är för kort för att haka upp sig, det verkar som de faktikst gjorde en tabbe, ja, men varför skall man "fälla" folk för det
Be om en sista ledig dag eller något och kom överens som en man eller kvinna är mitt råd!

Jag skapade tråden för att ta reda på mina rättigheter, mest nyfiken, och ja, arbetsplatsen är inte direkt känd för att vara givmilda, så ville bara ta reda på ifall jag skulle bli blåst. De hade mycket väl kunnat göra det, då de tjafsar som satan för tillägg på 1 kr / h för en person som jobbar på ett ställe maximalt 0,5 gånger/månad.

Allting är löst, jag ska skriva över det till vikariat och låtsas som att den andra anställningen aldrig hände. Sen efter den 31a får jag dag för dag-kontrakt. har även ledigt de sista 10 dagarna i augusti, så jag är nöjd. Som sagt, bara nyfiken på hur det går till här i världen

Tack för hjälpen

Åh är så trött, missade en bit. Fick ingen provanställning, var dock dagfördagare i ett halvår, sen vikariat tre månader, sen fick jag "fast" i april.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Sedan, tillsvidare men är det inte en 6 månaders provanställning ? Eller fick du tillsvidare "direkt"? is så fall har de gjort fel och måste säga upp dig på normalt vis och så länge det finns "skäl" så kommer man inte direkt långt om de skött allt annat.

Med "normalt vis" antar jag att du menar att uppsägning på grund av arbetsbrist. De kan inte säga upp honom pga av arbetsbrist och sedan anställa någon annan. Vid uppsägning pga arbetsbrist har den som sägs upp rätt till förtur om de ska anställa någon på samma tjänst. Förturen gäller i 9 månader.

Skrivet av Ramblemoe:

Kontakta facket, få rådgivning, rådgivning kan man ofta få även utan att vara medlem.

Prova går, men många fackförbund svarar inte på frågor från personer som inte är medlemmar. En sak som facken tar betalt för är just att medlemmar kan ställa frågor.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt, är det omöjligt att veta hur det är på din plats, rent av kanske de är skithögar.
Men ÖVERLAG är mitt råd, stå upp för sig själv, det växer man av och det verkar som du gjorde det utan att driva det i oändlighet etc.
så grattis till detta och 10 dagar etc. det är mer respekt än att springa till facket och be någon annan ta ära för din fight

Bra att det löste sig!

Ledigt sista 10 dagarna låter faktiskt helt fair... och bra att det löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Med "normalt vis" antar jag att du menar att uppsägning på grund av arbetsbrist. De kan inte säga upp honom pga av arbetsbrist och sedan anställa någon annan. Vid uppsägning pga arbetsbrist har den som sägs upp rätt till förtur om de ska anställa någon på samma tjänst. Förturen gäller i 9 månader.

Prova går, men många fackförbund svarar inte på frågor från personer som inte är medlemmar. En sak som facken tar betalt för är just att medlemmar kan ställa frågor.

Ja de måste sköta förturen, men har rätt till att avskeda.
Folk tror att man aldrig kan bli av med sitt jobb, med det stämmer inte, man får helt enkelt inte anställa någon på exakt samma position.

Gör de en annan position, som tex. också innefattar hans uppgifter så behöver de inte ens använda sig av förtur reglerna som jag förstått.. så att dra det långt brukar inte alltid löna sig om de inte gjorde något riktigt fel som arbetsgivare tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det normala är att man får nån att bolla med som (förhoppningsvis) är kunnig och sen kan man ta ett samtal med lämplig chef där en fackrepresentant är närvarande. Det blir mycket svårare att för chefen att anföra annat än sakliga skäl då och diskussionen borde bli betydligt lugnare. Facket vill inte heller ta striden bara för att utan ser hellre en rimlig lösning där inte du betalar för företagets misstag.

Hur kan det vara "ogiltigt"? Företaget kan ju inte anföra skäl som faktiskt åligger dom att hålla koll på. Det finns säkert nåt som skulle kunna vara skäl att anse avtalet som ogiltigt, men om företaget hävdar att det är ogiltigt så ska du se till att du får det på papper, både att dom hävdar att det är ogiltigt och på vilka grunder.

Helt ärligt så låter det inte som att arbetsgivaren gillar dig. En seriös arbetsgivare vet vilka spelregler som gäller och skulle i ett sånt här fall säga att shit-happens och göra rätt för sig. Det normala när en arbetsgivare vill ändra anställningsformer är att dom kommer överens med facket och köper sig loss från turordningsreglerna i LAS.

Det beror på hur seriös din arbetsgivare är. Allt kanske blir frid och fröjd och du får ha tillsvidareanställningen kvar, eller så får ha kvar tillsvidareanställningen och blir "obekväm". Du kan bli uppsagd, få en månadslön (och kanske bränner dina broar hos denna arbetsgivare).

Jag har en kollega som är facket-representant. Ska snacka med honom i morgon om detta.

Vad är att göra rätt för sig, om man är en seriös arbetsgivare?

Skrivet av Aeig:

Vad du arbetar är en sak, vad du är skriven på en annan. Vad är du skriven på?

Ja, där blev du lurad.

Frågan är, vad vill du göra? Vad hade du helst velat skulle hända härifrån? Är det ett instegsjobb du har? Är du lägst i hierarkin? Är du någons chef? Om svaren på frågorna är nej, då kanske det är läge att börja förhandla eller gå vidare, det finns andra arbeten och stressen du upplever från detta är sällan värd det.

Skriven på, är jag tillsvidare. Eller hur menar du?

Skrivet av Ramblemoe:

Att du står upp för dina rättigheter är inte det samma som att jävlas med arbetsgivaren. Kontakta facket, få rådgivning, rådgivning kan man ofta få även utan att vara medlem. Se över helhetsbilden och gör inget förhastat. När tog du upp frågan om tjänstledigt första gången med chefen? Om han nu sa åt dig att återkomma ca en månad innan så kan ju det tyda på att hans uppfattning om din anställning faktiskt är som påstås. Men tog du upp frågan med honom i god tid så har du ju ditt på det torra. Får du ett besked från din chef om när du behöver återkomma med en ansökan så har du ju ingen anledning att ifrågasätta. Speciellt som en oerfaren arbetstagare.
Oavsett så bör ni kunna komma fram till en lösning utan att du förlorar din tillsvidareanställning. Det ska krävas ett riktigt as till chef för att tvinga dig till uppsägning genom att inte bevilja tjänstledigt för studier, under rådande omständigheter.
Däremot så kommer ju din chef förmodligen pusha dig så mycket han kan för att komma fram till en lösning som gynnar honom mer än dig. Håll dig lugn och påpeka att du väntar med beslut tills du fått rådgivning.
En tillsvidareanställning är inget man ska kasta bort i onödan.

Jag tog upp det så snart jag kunde efter den 9e juli, då antagningsbeskeden kom. Jag ska ha ett samtal med dem i morgon, får se var vi landar då.
Hålla mig lugn brukar gå bra.

Jag tackar verkligen för allt ni har skrivit, har tagit till mig av allt. Ska försöka sova nu, så jag orkar i morgon. Skriver sen vad folket har sagt!

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Folk tror att man aldrig kan bli av med sitt jobb, med det stämmer inte, man får helt enkelt inte anställa någon på exakt samma position.

Gör de en annan position, som tex. också innefattar hans uppgifter så behöver de inte ens använda sig av förtur reglerna som jag förstått.. så att dra det långt brukar inte alltid löna sig om de inte gjorde något riktigt fel som arbetsgivare tror jag.

Att avskeda och att säga upp är två olika saker. De kan inte säga upp någon och hävda arbetsbrist för att sedan anställa någon med samma, eller i princip samma, arbetsuppgifter, det är olagligt och de åker garanterat dit för det.

Permalänk
Medlem

Nej så klart inte. Men de har rätt att säga upp och ta någon enligt förtur.
Detta är ju hypotetiskt då vi inte ens vet vilka arbetsuppgifter det var etc. etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Nej så klart inte. Men de har rätt att säga upp och ta någon enligt förtur.
Detta är ju hypotetiskt då vi inte ens vet vilka arbetsuppgifter det var etc. etc.

Hur menar du att "ta någon enligt förtur"? Det är personen som blir uppsagd som har rätt till förtur. Ska de säga upp honom och sedan erbjuda honom anställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Avsked och uppsägning är olika saker. Avskedande får ske om "arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren".

Där jag jobbat de senaste fem åren har vi haft varsel och uppsägningar typ en gång per år. Turordningsreglerna i LAS vad det gäller uppsägning "kringås" genom att förhandla och komma överens. En del av överenskommelsen brukar vara att de som blir uppsagda avstår från sin förtur till nya tjänster. Kompensationen de som blir uppsagda får är längre uppsägningstid och avgångsvederlag.

Skrivet av CyberSpace:

Vad är att göra rätt för sig, om man är en seriös arbetsgivare?

Man framför relevanta argument och försöker nå en överenskommelse. Om nu din tillsvidaretjänst borde gått till någon annan enligt några regler så har ju den personen blivit förfördelad. Antingen får företaget försöka lösa det med facket eller den personen. Alternativt så får dom försöka frigöra en tjänst, till exempel genom att försöka komma överens med dig om en timtjänst. Eftersom du då får en sämre tjänst så borde dom ju samtidigt erbjuda någon form av kompensation.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Hur menar du att "ta någon enligt förtur"? Det är personen som blir uppsagd som har rätt till förtur. Ska de säga upp honom och sedan erbjuda honom anställning?

både trött och skriver slarvigt.
Alltså på 9 månader kan de inte anställa någon alls ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

både trött och skriver slarvigt.
Alltså på 9 månader kan de inte anställa någon alls ?

När man blir uppsagd på grund av arbetsbrist har man rätt till förtur. Det innebär att om ett företag säger upp en person pga arbetsbrist, personen har begärt förtursrätt och sedan vill anställa en ny person, till samma tjänst, måste de erbjuda den uppsagda personen tjänsten först. Det gäller 9 månader om den som har blivit uppsagd har begärt förtursrätt.

Det innebär att ett företag har rätt att säga upp en person när det saknas arbete, tex att det går dåligt för företaget, men det får inte användas som en ursäkt för att göra sig av med en anställd. Om man hamnar i ett sådant läge är det bra att vara med i facket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Jag har en kollega som är facket-representant. Ska snacka med honom i morgon om detta.

Vad sa din kollega om situationen?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

Är det inte just facket som är problemet?

För vilken normal funtat person anställer inte bästa person för ett visst jobb och sedan helt skiter i om någon har varit varslad etc. Dessutom kö, vafan är det för kommunistskit?
Problemet är dock fackförbund och diverse lagregler som LAS. Om ett företag har varslat någon som så kan de vara tvungen att anställa denna före de har anställt någon ny.

Så detta är en komplicerad sits du har hamnat i som kan innebära att ett brott har begåtts och din anställning är ogiltig, huruvida du kan straffas för detta vet jag inte. Det råd jag kan ge dig är att ta i kontakt med någon som verkligen kan detta. Jag själv med flera är just inte en sådan person, dessutom saknar vi kunskaper om det aktuella företaget.

Problemet med att skapa ett bråk på arbetsplatsen är dåliga referenser, men tyvärr blir du nog tvungen i detta fall att blanda in problemmakarna. (facket)

Permalänk
Medlem

Har sett just den här situationen själv.
Då var det en person som fick tillsvidareanställning trots att h*n hade kortare anställningstid än en annan person.
Den andra personen fick reda på detta och gick såklart till facket.
Det slutade med att företaget även fick tillsvidareanställa person 2.
Ingen katastrof då företaget faktiskt behövde anställa just då.

Jag tror TS har den omvända situationen, dom vill inte tillsvidareanställa och personalchefen har gjort en miss med just ditt anställningsavtal.
Alternativt så var det ingen miss men företagets situation har ändrats och dom försöker göra en fuling med dig.
Du kan såklart kriga vidare men det tror jag inte att du vinner på i längden.
Begär istället fina vitsord och 6 månaders lön mot att du säger upp dig själv.
(Tänk på att du får "karens" från din a-kassa så du måste kräva lön en viss tid annars går du med en rejäl förlust.)
På så vis så får vem det nu var som fixade ditt kontrakt en chans att räta till "misstaget" utan att förlora för mycket.
Du nämner ju tjänsteledighet, har du varit anställd i 6 månader ? har du det så har du ju rätt till det.
Om inte så kan du bli nekad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Är det inte just facket som är problemet?

För vilken normal funtat person anställer inte bästa person för ett visst jobb och sedan helt skiter i om någon har varit varslad etc. Dessutom kö, vafan är det för kommunistskit?
Problemet är dock fackförbund och diverse lagregler som LAS. Om ett företag har varslat någon som så kan de vara tvungen att anställa denna före de har anställt någon ny.

Så detta är en komplicerad sits du har hamnat i som kan innebära att ett brott har begåtts och din anställning är ogiltig, huruvida du kan straffas för detta vet jag inte. Det råd jag kan ge dig är att ta i kontakt med någon som verkligen kan detta. Jag själv med flera är just inte en sådan person, dessutom saknar vi kunskaper om det aktuella företaget.

Problemet med att skapa ett bråk på arbetsplatsen är dåliga referenser, men tyvärr blir du nog tvungen i detta fall att blanda in problemmakarna. (facket)

Menar du att TS skulle ha begått ett brott genom att skriva på ett avtal om tillsvidareanställning? Tror du att avtalet är ogiltigt för att företaget, månader efter att avtalet skrivits under, upptäcker att de har fyllt i "fel"? Som du skriver är du en person som inte kan detta.

Det är en intressant inställning att det är facket som är problemet. Facket tvingar företag att följa de lagar som finns. Om du tycker att det är fel så är det lagstiftarna som är "problemmakarna", inte facket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det är en intressant inställning att det är facket som är problemet. Facket tvingar företag att följa de lagar som finns. Om du tycker att det är fel så är det lagstiftarna som är "problemmakarna", inte facket.

Fast det är nu inte riktigt hela sanningen. Och går något utanför trådens omfång.
Facket har en del lagstadgade rättigheter som de använder för att tvinga arbetsgivare till vissa saker. Sakerna de tvingar arbetsgivaren till är sällan något som står i någon lagtext, utan är en förhandlingsfråga. Somliga anser att Facket har fått för stort inflytande och påverkar arbetsmarknaden negativt genom att arbetsgivare inte riktigt vågar ta samma chanser som de hade om inte facket kunde tvinga dem att säga upp nyckelpersonal i stället för den personal de kanske hade "behövt" säga upp när satsningar inte går som planerat. Å andra sidan är facket, för den som har fått ett jobb, sjukt bra, just eftersom de garanterar att man som anställd får en vettig, och hyfsat rättvis behandling.

Som varken arbetsgivare, eller anställd behöver jag inte ta ställning till om facket är bra eller dåligt... Jag kan glatt stå utanför och titta på när de olika åsikterna debatterar för "sin" poäng. Det finns anledning att stödja båda synpunkterna, men i realiteten är det ingen som kommer göra något för att förändra situationen. Verkligheten är sådan att det är en politisk fråga, och politiker respekterar inte oss som människor, utan ser oss som valboskap. Att försämra fackets utgångsläge är liktydigt med att göra arbetarklassen upprörd, och glädja arbetsgivarna. Eftersom arbetarna är betydligt fler än arbetsgivarna... Tja, gissa om det är bra eller dåligt för valresultatet att ge sig på facket? Så oavsett ve som har rätt, eller fel, kommer det inte att hända, på mycket länge, om någonsin.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Menar du att TS skulle ha begått ett brott genom att skriva på ett avtal om tillsvidareanställning? Tror du att avtalet är ogiltigt för att företaget, månader efter att avtalet skrivits under, upptäcker att de har fyllt i "fel"? Som du skriver är du en person som inte kan detta.

Jag har inte skriv att TS har begåtts ett brott.
Men anta att företaget har varslat typ 500 personer och att dessa står före TS i kön om att få tillbaka jobbet, så är det inte säkert om hur facket resonerar om att TS ska få skutta förbi alla när TS inte ens är med i facket.
Facket är knappast så sjuka så de inleder en civilrättslig process emot TS kräver honom på pengar eller något, de har heller inte mycket att komma emot där, däremot kan arbetsgivaren kan straffas. Skulle TS vara en svåger till arbetsgivaren så skulle det vara värre.

Och det är facken som krånglar till det hela även om LAS är en förlegad lag. Detta löses idag ofta att hyra in konsulter, de kostar lite extra, men man slipper en massa idioti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Vad är syftet med dina studier? att få ett annat jobb ?

Om du ändå inte tänkt vara kvar hos den nuvarande arbetsgivaren, så skulle inte jag orka ta den striden (särskilt inte, om jag inte var medlem i facket och hade stöd/hjälp från dem)

Jag tror inte du kan räkna med att få ha kvar anställningen i vilket fall, troligen går de med på att betala ett mindre skadestånd till dig om du driver det till sin spets i arbetsdomstolen, men är det verkligen värt det? Se uppåt och framåt istället och konstatera att det är en arbetsgivare som du ska undvika i framtiden.

det är väldigt många på min arbetsplats som skaffar sig en utbildning i förebyggande syfte för framtiden om de skulle förlora jobbet (lager)

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Men anta att företaget har varslat typ 500 personer och att dessa står före TS i kön om att få tillbaka jobbet, så är det inte säkert om hur facket resonerar om att TS ska få skutta förbi alla när TS inte ens är med i facket.
Facket är knappast så sjuka så de inleder en civilrättslig process emot TS kräver honom på pengar eller något, de har heller inte mycket att komma emot där, däremot kan arbetsgivaren kan straffas. Skulle TS vara en svåger till arbetsgivaren så skulle det vara värre.

Och det är facken som krånglar till det hela även om LAS är en förlegad lag. Detta löses idag ofta att hyra in konsulter, de kostar lite extra, men man slipper en massa idioti.

TS har inte begått något brott även om 5 miljoner har förtur. Det är företaget som gjort fel och får stå sitt kast.
Är man vikarie eller tillsvidare har man inte heller någon förtur till en tillsvidareanställning så företaget har inte begått något fel förutom att man råkat skriva in TS som tillsvidare istället för vikarie eller visstid. Kontraktet är det som gäller, företaget får inte heller ändra TS till någon tidsbegränsad anställning utan överenskommelse med TS, vilket är vad man försöker sig på här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är nu inte riktigt hela sanningen. Och går något utanför trådens omfång.
Facket har en del lagstadgade rättigheter som de använder för att tvinga arbetsgivare till vissa saker. Sakerna de tvingar arbetsgivaren till är sällan något som står i någon lagtext, utan är en förhandlingsfråga. Somliga anser att Facket har fått för stort inflytande och påverkar arbetsmarknaden negativt genom att arbetsgivare inte riktigt vågar ta samma chanser som de hade om inte facket kunde tvinga dem att säga upp nyckelpersonal i stället för den personal de kanske hade "behövt" säga upp när satsningar inte går som planerat. Å andra sidan är facket, för den som har fått ett jobb, sjukt bra, just eftersom de garanterar att man som anställd får en vettig, och hyfsat rättvis behandling.

Som varken arbetsgivare, eller anställd behöver jag inte ta ställning till om facket är bra eller dåligt... Jag kan glatt stå utanför och titta på när de olika åsikterna debatterar för "sin" poäng. Det finns anledning att stödja båda synpunkterna, men i realiteten är det ingen som kommer göra något för att förändra situationen. Verkligheten är sådan att det är en politisk fråga, och politiker respekterar inte oss som människor, utan ser oss som valboskap. Att försämra fackets utgångsläge är liktydigt med att göra arbetarklassen upprörd, och glädja arbetsgivarna. Eftersom arbetarna är betydligt fler än arbetsgivarna... Tja, gissa om det är bra eller dåligt för valresultatet att ge sig på facket? Så oavsett ve som har rätt, eller fel, kommer det inte att hända, på mycket länge, om någonsin.
B!

Bra inlägg! Jag hållet med att det är en politisk fråga. Som jag ser det utgår fackförbundens makt från de lagar som finns, tex LAS och MBL, och utan dessa lagar skulle facken har mycket lite makt. "Don't hate the player, hate the game."

Skrivet av anon159643:

Jag antar att du menar sagt upp 500 personer istället för varslat. Det händer att arbetsgivare varslar utan att säga upp personal. Om TS har blivit anställd trots att det finns någon med förtur, vilket det oftast inte finns, så kan inte TS straffas för det. Det är arbetsgivaren som har gjort fel, inte TS.

Permalänk
Medlem

Det slutade med att jag skrev på det nya vikariatet.
Anledningen var att jag inte orkade med allt som skulle ha hänt, vilket ändå i slutändan skulle behövt betyda att jag skulle säga upp mig.
Jag ska plugga i höst, det var där det sprack.
Jag tackar för all hjälp, har lärt mig en del på detta. Satt även i snack med både chefen och facket-kollegan, och visst var det så, ett kontrakt är ett kontrakt. Men tydligen kan man, med samtal mot facket, bryta kontraktet om det finns tydliga meddelanden där man ber om ett vikariatkontrakt, men får fel. Samma gäller om man plötsligt skulle få alldeles för många förmåner, på grund av skrivfel. Kan bara arbetsgivaren bevisa att det ej var tanken att ge mig ett kontrakt, så är man körd. Samma sak blir det åt andra hållet, tänk om jag skulle ha 30000 i lön, men på kontraktet visar det 29000. Om jag då har bevis på att det ej ska vara så, så kan man häva. Och det sa både chefen och fackliga representanten.

Men som sagt, i grund och botten kunde jag dra detta långt, men det är inget jag vill göra. Vill hellre ha bra referenser från företaget till framtiden

Tack för all hjälp iaf! Och tycker ni att jag resonerade helt fel, så berätta det gärna!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Återigen, varsel är inte detsamma som uppsägning. Varsel innebär att företaget berättar för staten att de tänker dra ner på verksamheten. Ingen anställd har blivit av med jobbet när ett företag varslar och det är inte ens säkert att någon blir av med jobbet. Förtur till ny anställning har man när man väl blivit uppsagd pga arbetsbrist. Förturen kan förhandlas bort, vilket ofta görs.

Skrivet av anon159643:

Jag vet inte var du får dina idéer från, men min erfarenhet av facken är skiljer sig markant, både som arbetsgivare och arbetstagare.

Visst finns det individer inom facken som är stolpskott, men det återfinner man överallt i samhället och är inget unikt för facken. Facket behövs som motpol till arbetsgivarna för att arbetstagare ska kunna hävda sin rätt när företag får för sig dumheter, och ja, det finns företag/chefer som tycker att det inte är så noga med att följa svensk lag eller bryr sig om arbetsplatsen är säker eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Tack för all hjälp iaf! Och tycker ni att jag resonerade helt fel, så berätta det gärna!

Jag tycker du gjorde rätt eftersom du agerade efter dina förutsättningar och önskemål. Det är en sak att veta sina rättigheter, men sen är det upp till var och en att agera efter eget huvud. Personligen tycker jag väl att firman kunde gett lite kompensation, men det är lätt att sitta här och skriva när man inte själv sitter i din sits.

Lycka till med studierna!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Det slutade med att jag skrev på det nya vikariatet.
Anledningen var att jag inte orkade med allt som skulle ha hänt, vilket ändå i slutändan skulle behövt betyda att jag skulle säga upp mig.
Jag ska plugga i höst, det var där det sprack.
Jag tackar för all hjälp, har lärt mig en del på detta. Satt även i snack med både chefen och facket-kollegan, och visst var det så, ett kontrakt är ett kontrakt. Men tydligen kan man, med samtal mot facket, bryta kontraktet om det finns tydliga meddelanden där man ber om ett vikariatkontrakt, men får fel. Samma gäller om man plötsligt skulle få alldeles för många förmåner, på grund av skrivfel. Kan bara arbetsgivaren bevisa att det ej var tanken att ge mig ett kontrakt, så är man körd. Samma sak blir det åt andra hållet, tänk om jag skulle ha 30000 i lön, men på kontraktet visar det 29000. Om jag då har bevis på att det ej ska vara så, så kan man häva. Och det sa både chefen och fackliga representanten.

Men som sagt, i grund och botten kunde jag dra detta långt, men det är inget jag vill göra. Vill hellre ha bra referenser från företaget till framtiden

Så länge du är nöjd så har du ju gjort rätt.