Hur länge håller uppskärd sallad i kylen?

Permalänk
Avstängd

Hur länge håller uppskärd sallad i kylen?

Hej. Jag tycker det blir för mycket tid att skära upp ny sallad varje dag för att jag lever ensam och behöver det till en eller två portioner. Jag vill köpa typ 4 tomater, en hel gurka, paprikor, isbergssallad och så vidare. Sen vill jag bara skära upp det och lägga i en skål och ta fram under veckan när det är matdags. Hur länge kan man ha salladen på det viset och när bör man slänga den? Hjälper det om jag tar plast över skålen?

Permalänk
Inaktiv

Plast hjälper mycket lite. Uppskuren sallad håller i en dag, enligt mina erfarenheter. Den går att äta senare, men då är den inte god längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@anon99339: Kan en stor matlåda var ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Först och främst måste jag gråta lite över att man använder "uppskärd". Det heter ju faktisk uppskuren :).

Med det sagt så vill jag tipsa om citronsyra. Det gör egentligen inte mycket för själva hållbarheten men det gör så att salladen ser fräsh och fin ut lite längre. Hur länge du kan ha salladen på det viset är väl lite beroende på vad du känner för och hur den ser ut. Ser salladen bra ut, luktar och smakar som den ska så fungerar det säkerligen utmärkt.

EDIT: Kudos till dig för att du frågar om sallad på Sweclockers. Lite som att be en prostituerad om en kram eller fråga om en flourtablett hos en knarklangare. Men vi gör vad vi kan för att hjälpa till :).

Permalänk
Medlem

Vad gäller iaf isbergssalladen så håller den ganska bra om du lägger den i ett vattenbad i kylen. Samma borde nog gälla paprikan men gurkan och tomaterna är jag osäker på. Ett alternativ kan iofs vara lite citronjuice eller citronsyra men som sagt osäker på det.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Skrivet av Farbror Krut:

Hej. Jag tycker det blir för mycket tid att skära upp ny sallad varje dag för att jag lever ensam och behöver det till en eller två portioner. Jag vill köpa typ 4 tomater, en hel gurka, paprikor, isbergssallad och så vidare. Sen vill jag bara skära upp det och lägga i en skål och ta fram under veckan när det är matdags. Hur länge kan man ha salladen på det viset och när bör man slänga den? Hjälper det om jag tar plast över skålen?

Om du håller salladen sepparat från gurkan o tomaten, och strimlar ner den i en bunke, och sedan täcker den med kallt vatten och lägger plastfilm direkt på salladen så att den håller salladen nertryck under vattnet så håller den sig i alla fall 3 dagar om den står i kylen hela tiden också. kan hända man behöver avlägsna ett par strimlor bara som blivit bruna. Ta ur det du behöver låt det rinna av i en sil, eller durkslag.

Så gör vi på krogen där man inte hackar isberg varje dag.

Blandar du däremot i gurka o tomat, osv. så blir den i taskigt skick på bara några timmar, så håll det sepparerat. blanda bara ihop innan du skall servera o käka den.

Fast egentligen så blir principen ganska off i hemma miljö, där det ändå går snabbt att hacka ner det du behöver. och det bara är till 1 pers. + bunken tar ju upp en massa utrymme du kanske vill lagra ost på istället
Fast det tycker kanske bara jag som har jobbat som kock i många år.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Precis som föregående skriver så är uppskuren tomat och gurka en riktigt dålig kombo. Tillsammans gör dessa att hela salladen blir dålig snabbt. Sallad/blad håller några dagar i en skål med vatten. Det går lika bra/om inte bättre, att täcka vattenytan med hushållspapper. Ha tomat och gurka i separata plastbyttor med lock

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Kom på att isbergssallad ligger ju i en plastpåse. Jag skärde upp hela i småbitar och tvättade den sen la jag allting i en plastpåse så att det inte kommer in luft och den har hållt sig ganska bra nu i 2 dagar.

Permalänk

Den håller tills du tycker att den luktar eller smakar illa alternativt ser för jävlig ut. ..det slängs alldeles för mycket mat bara för att någon satt ett datum på maten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Hej. Jag tycker det blir för mycket tid att skära upp ny sallad varje dag för att jag lever ensam och behöver det till en eller två portioner. Jag vill köpa typ 4 tomater, en hel gurka, paprikor, isbergssallad och så vidare. Sen vill jag bara skära upp det och lägga i en skål och ta fram under veckan när det är matdags. Hur länge kan man ha salladen på det viset och när bör man slänga den? Hjälper det om jag tar plast över skålen?

Ett tips:
Köp körsbärstomater så slipper du skära upp dessa. Köp babyspenat eller ruccola i färdiga påsar, de är sköljda och klara att äta.
En burk med ouppskuren körsbärstomat har jag haft i kylen i en vecka.
Påse med öppnad babyspenat håller 4-5 dagar utan problem. Case closed.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vet inte var folk får för sig att en isbergssallad bara håller 3 dagar? Jag brukar ha ett salladshuvud i kylen i minst en och en halv vecka.

Edit: Såg att det gällde uppskuren sallad, tror nog citronsyra är mitt bästa tips.

Permalänk
Medlem

Hur länge den håller? Det visar sig. Kan ju variera från en gång till en annan.
Plastfolie lär hålla den mer aptitlig om inte annat.