AMD och Nvidia går till TSMC för 16 nanometer FinFET

Permalänk
Melding Plague

AMD och Nvidia går till TSMC för 16 nanometer FinFET

Den taiwanesiska halvledarjätten TSMC är på god väg att dra igång massproduktionen av kretsar i 16 nanometer till kunder som AMD, Nvidia och Apple.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då hoppas jag att AMD också är tidiga med Arctic Islands, om Nvidia lanserar Pascal i början av -16.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hur tror vi nästa års releaser ser ut då? Jag tror AMD's tidigare åtkomst till nästa generations HBM bara är bullshit.. Nvidia kommer släppa nästa gen. kort ett antal månader innan AMD. Det är så synd att det ska krångla för AMD. De släpper nog Arctic Islands först efter sommaren

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Amd har ju dock förtur på hbm2 så förstår inte riktigt hur nvidia ska kunna vara före.
Antingen kommer nya kort dröja eller så kör inte nvidia på hbm2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

Amd har ju dock förtur på hbm2 så förstår inte riktigt hur nvidia ska kunna vara före.
Antingen kommer nya kort dröja eller så kör inte nvidia på hbm2.

AMD har väl inte förtur, snarare prioritet.
Sen är ju Samsung med i gemet på HBM2 också, med lansering vid samma tidpunkt.

Det lär bli tufft för båda lagen nästa år.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Permalänk
Medlem

2016 ser ut och bli en utav de mest intressanta hårdvaru-år på länge.

Permalänk
Hedersmedlem

Rolig behandling av bilden till nyheten. Ser ut som något från mirrors edge ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Amd har ju dock förtur på hbm2 så förstår inte riktigt hur nvidia ska kunna vara före.
Antingen kommer nya kort dröja eller så kör inte nvidia på hbm2.

känns inte som att källan på att AMD har förtur är sådär jättesäker

Permalänk
Medlem

FinFET, är det när man är lite sådär snyggt kurvig?

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gappa:

Hur tror vi nästa års releaser ser ut då? Jag tror AMD's tidigare åtkomst till nästa generations HBM bara är bullshit.. Nvidia kommer släppa nästa gen. kort ett antal månader innan AMD. Det är så synd att det ska krångla för AMD. De släpper nog Arctic Islands först efter sommaren

Sett till historien så har AMD nästan alltid varit först på marknaden med sina kort. I vissa fall har Nvidia varit nästan ett år efter.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vad händer med Global Foundries då? Trodde AMD skulle köra på deras 14nm?

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

@Tumnus: Jo, men det var ju ett bra tag sedan nu. I nuläget ligger de (tyvärr) någon månad om inte ett halvår efter och det har de gjort senaste 3 åren. Det är mycket det tror jag som påverkar deras försäljning.

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappa:

@Tumnus: Jo, men det var ju ett bra tag sedan nu. I nuläget ligger de (tyvärr) någon månad om inte ett halvår efter och det har de gjort senaste 3 åren. Det är mycket det tror jag som påverkar deras försäljning.

Jag tror att problemet har mindre med hårdvaran i sig att göra och mer med att AMD och Nvidia har hamnat mer i ofas med sina releaser samt att AMDs drivrutiner har handikappat varje ny generation hårdvara i ett antal månader. Inte för att det på något vis hjälper deras case på marknaden, men ändå

Jag har kört AMD rätt länge på GPU-sidan och har trivts med det, men efter att ha byggt en rigg åt en vän med dubbla 970 STRIX så börjar man ju fundera. De är grymt mycket bättre än mina 290 DC2 på flera vis.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gappa:

@Tumnus: Jo, men det var ju ett bra tag sedan nu. I nuläget ligger de (tyvärr) någon månad om inte ett halvår efter och det har de gjort senaste 3 åren. Det är mycket det tror jag som påverkar deras försäljning.

Under ungefär samma tid har grafikkorten stått och stampat på 28nm.

Skrivet av Arzei:

Jag tror att problemet har mindre med hårdvaran i sig att göra och mer med att AMD och Nvidia har hamnat mer i ofas med sina releaser samt att AMDs drivrutiner har handikappat varje ny generation hårdvara i ett antal månader. Inte för att det på något vis hjälper deras case på marknaden, men ändå

Jag har kört AMD rätt länge på GPU-sidan och har trivts med det, men efter att ha byggt en rigg åt en vän med dubbla 970 STRIX så börjar man ju fundera. De är grymt mycket bättre än mina 290 DC2 på flera vis.

Bytte själv till Nvidia i somras efter många år GPU och CPU:er av AMD. Det blev helt enkelt så att R9 Fury inte blev vad jag hade förväntat mig och jag var i desperat behov av att byta ut mitt gamla hederliga HD6950 som hängt med sedan 2011 så det blev ett MSI GTX 970.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ska bli väldigt intressant att se hur stor skillnaden blir då det blir dubbelt så många transistorer. Har för mig att fler transistorer gör mer nytta för en GPU än en CPU, någon som kan bekräfta kanske?

Permalänk
Medlem

Kanske alla fitness-avundare går åt fel håll nu när FinFET är på g.

hehe hehe..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Snusfri

Hade planerat att uppgradera från min SB rigg med ett 680 nästa månad, men kanske bättre att vänta tills 2016 och Pascal då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant & se vad det blir av ersättaren till Fiji & vad det blir av Pascal
Nästa år blir ett dyrt år 2 grafikkort av någon av dom & en Skylake-e plattform (om det kommer nästa år)
nya ssd & sen VR på det. Som sagt dyrt men kul.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av baldViking:

Vad händer med Global Foundries då? Trodde AMD skulle köra på deras 14nm?

Verkar som GloFo/Samsungs 14nm process i alla fall initialt helt är fokuserad på systemkretsar och andra typer av enheter där man optimerar för perf/W och där absolut effekt är relativt låg, d.v.s. processen man har nu är inte lämpligt för GPUer. I fallet GlobalFoundries verkar det finnas två varianter: 14LPE och 14LPP, (LPE=Low Power Early (där "early" refererar till early-time-to-market), LPP=Laser-Produced Plasma).

TSMC verkar tvärt om kommit längst med sin ersättare i "High Performance" segmentet, den som tidigare hette 28nmHP (HP=high performance) och nu tydligen heter 16FF++.

Sedan har väll AMD kört med TSMC på GPU-sidan och GloFo på CPU-sidan? Enligt denna artikel så ska mycket riktigt Zen tillverkas av GloFo, frågan är om man hinner få till sin "high power" process i tid. Så vitt jag vet har TSMC kört "risk production" på 16FF++ sedan november förra året och ändå förväntas är inga riktiga produkter på processen under detta år, verkar vara Q2 2016 som gäller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Verkar som GloFo/Samsungs 14nm process i alla fall initialt helt är fokuserad på systemkretsar och andra typer av enheter där man optimerar för perf/W och där absolut effekt är relativt låg, d.v.s. processen man har nu är inte lämpligt för GPUer. I fallet GlobalFoundries verkar det finnas två varianter: 14LPE och 14LPP, (LPE=Low Power Early (där "early" refererar till early-time-to-market), LPP=Laser-Produced Plasma).

TSMC verkar tvärt om kommit längst med sin ersättare i "High Performance" segmentet, den som tidigare hette 28nmHP (HP=high performance) och nu tydligen heter 16FF++.

Sedan har väll AMD kört med TSMC på GPU-sidan och GloFo på CPU-sidan? Enligt denna artikel så ska mycket riktigt Zen tillverkas av GloFo, frågan är om man hinner få till sin "high power" process i tid. Så vitt jag vet har TSMC kört "risk production" på 16FF++ sedan november förra året och ändå förväntas är inga riktiga produkter på processen under detta år, verkar vara Q2 2016 som gäller.

AMD gick i juli ut med att de påbörjat tape-out på sina första produkter med FinFET. De avslöjade inte om det var Arctic Islands hos TSMC eller Zen hos GloFo men Kit Guru med flera gissar att det är Zen. Om LPP* visar sig fungera även för lite större kretsar än SoC som vissa hävdar så kan det nog stämma. Hur som helst betyder det att vi får se något nytt och intressant från AMD innan sommaren i alla fall.

*LPP står här för Low Power Plus och inte Laser-Produced Plasma. GloFo/Samsung valde ett dåligt akronym.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

*LPP står här för Low Power Plus och inte Laser-Produced Plasma. GloFo/Samsung valde ett dåligt akronym.

Tack, det låter betydligt rimligare! Var därför jag länkade just den förkortningen, lät inte helt sannolikt i mina öron.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

AMD gick i juli ut med att de påbörjat tape-out på sina första produkter med FinFET. De avslöjade inte om det var Arctic Islands hos TSMC eller Zen hos GloFo men Kit Guru med flera gissar att det är Zen. Om LPP* visar sig fungera även för lite större kretsar än SoC som vissa hävdar så kan det nog stämma. Hur som helst betyder det att vi får se något nytt och intressant från AMD innan sommaren i alla fall.

*LPP står här för Low Power Plus och inte Laser-Produced Plasma. GloFo/Samsung valde ett dåligt akronym.

Låter intressant i alla fall, funderar på zen till en HTPC så hoppas på bra 4k stöd (nej inte spel ). Annars får man vänta ett år till (inte så det gör så mycket).

Arctic Island har det varit extremt lite prat om och när dom tänkt släppa det, får hoppas det inte blir rebrands på detta sätt som med 300 serien. Är ju rykten om det bara ska kom tre olika arkitekturer endast nästa gång och bara en ny. Så hoppas dom gör det snyggt och får till både kylare och drivers bättre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

*LPP står här för Low Power Plus och inte Laser-Produced Plasma. GloFo/Samsung valde ett dåligt akronym.

Skrivet av Yoshman:

Tack, det låter betydligt rimligare! Var därför jag länkade just den förkortningen, lät inte helt sannolikt i mina öron.

Laser-Produced Plasma låter häftigare dock... och passar mer med AMDs vulkaner

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Laser-Produced Plasma låter häftigare dock... och passar mer med AMDs vulkaner

Det är inte helt orelaterat dock för Laser-Produced Plasma är en av de potentiella processerna för att skapa det EUV-ljus som krävs för litografier på 10 nm och ner. Så det finns helt klart en koppling till processorer men vi är inte riktigt där än. Vilken process man kommer använda återstår att se. Andra förslag är "Free-electron laser" och "Synchrotron radiation" vilka båda är sjukt häftiga tekniker. Problemet med LPP är att den är tämligen ineffektiv. Den går ut på att kan skjuter med en extremt kraftig laser på en pytteliten bit tenn som skapar plasma som i sin tur skickar ut elektromagnetisk strålning i form av extrem-UV. Dock är verkningsgraden bara några procent så det verkar som att det kommer krävas en laser i megawatt-klassen för att få storskalig produktion att fungera. TSMC hade sönder sin pilotanläggning eftersom den var lite felinställd. 200 kW koldioxidlaser vill man inte ha felinställd. Det verkar som att de siktar på att få upp den anläggningen till 30 W output. Det antas att det kommer krävas 200-250 W för massproduktion.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Under ungefär samma tid har grafikkorten stått och stampat på 28nm.

Stämmer att AMD har varit snabbare till nya noder än Nvidia. Dock så var det då ofta så att AMD byggde mindre, enklare och mer energieffektiva kretsar än Nvidia. Nu har ju även AMD hakat på att bygga stora monsterkretsar, och dessutom har de halkat bakom lite i effektivitet samt att de förmodligen tar mer genvägar nu när de har så lite pengar.

Så frågan är om AMD klarar att vara först även denna gång, jag är tveksam.

Permalänk
Medlem

Skapades inte global-foundries för att amd skulle kunna bli lite mindre beroende av tsmc? Kanske inte bara därför, men jag vill minnas att det var en av anledningarna.

Annars kul att dom går framåt fort, de låter ju bra iaf: "TSMC's 16FF+ (FinFET Plus) technology can provide above 65 percent higher speed, around 2 times the density, or 70 percent less power than its 28HPM technology."

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Skrivet av 1up:

Skapades inte global-foundries för att amd skulle kunna bli lite mindre beroende av tsmc? Kanske inte bara därför, men jag vill minnas att det var en av anledningarna.

Annars kul att dom går framåt fort, de låter ju bra iaf: "TSMC's 16FF+ (FinFET Plus) technology can provide above 65 percent higher speed, around 2 times the density, or 70 percent less power than its 28HPM technology."

Skapades när AMD sålde sin tillverkning av kretsar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Mooter:

Stämmer att AMD har varit snabbare till nya noder än Nvidia. Dock så var det då ofta så att AMD byggde mindre, enklare och mer energieffektiva kretsar än Nvidia. Nu har ju även AMD hakat på att bygga stora monsterkretsar, och dessutom har de halkat bakom lite i effektivitet samt att de förmodligen tar mer genvägar nu när de har så lite pengar.

Så frågan är om AMD klarar att vara först även denna gång, jag är tveksam.

Fury x är dock rätt energieffektiv krets, är uppe och nosar på 980TI och har nästan samma strömförbrukning (inte illa pinkat). Vist klock marginaler finns ju inte tyvärr, men ja ändå rätt intresant krets.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

AMD gick i juli ut med att de påbörjat tape-out på sina första produkter med FinFET. De avslöjade inte om det var Arctic Islands hos TSMC eller Zen hos GloFo men Kit Guru med flera gissar att det är Zen. Om LPP* visar sig fungera även för lite större kretsar än SoC som vissa hävdar så kan det nog stämma. Hur som helst betyder det att vi får se något nytt och intressant från AMD innan sommaren i alla fall.

*LPP står här för Low Power Plus och inte Laser-Produced Plasma. GloFo/Samsung valde ett dåligt akronym.

omd etta stämmer och vi får en ny generation CPUer och Gpuer till våren av AMD eller i slutet av sommaren så blir den en renodlad ren AMD dator, inget mer intel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.