Fallout 4 & HTC Vive = ??? (Är jag rökt/vad behövs ungefär?)

Permalänk
Medlem

Fallout 4 & HTC Vive = ??? (Är jag rökt/vad behövs ungefär?)

Sitter på en i5 3570K 3,4Ghz med 8Gb Ram, 750W PSU, och ett GTX 660 Ti kort

Jag försöker hålla nere min datorbudget tills det kommer något spel som jag verkligen har längtat efter, då uppgraderar jag...

Problemet: Jag vill kunna köra Fallout 4 i bra upplösning och även leka runt med HTC Vive när den kommer. Tyvärr så går mitt GTX 660 Ti kort redan på knäna och orkar inte med att ge de spel jag spelar nu en okej upplevelse. Undrar om jag ska:
* Köpa ett till billigt beggat 660 Ti kort för att stå ut lite längre, för att om 6-8 månader uppgradera grafikkkortet
* Köpa ett dyrare 980 Ti eller liknande kort ganska bra kort och inte uppgradera igen på 1-2 år eller så. Är dock sugen på att vänta till nästa generation grafikkort/arkitektur (är det värt det?)
* Köpa något mittemellan, men det känns lite som en sunklösning...

Tips?

Permalänk
Medlem

Vänta till nästa generation grafikkort och satsa på ett sånt. Det är det bästa du kan göra.

Permalänk
Medlem

Om rykterna stämmer in att vive ska kosta 15000 och med skärm på typ 4k (inte exakt men ganska nära) i 90hz så behövs rejält med kräm och någonting som matchar i pris. Så 980ti eller om det kommit något nytt tills dess

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk

Ett 980ti eller liknande, alternativt vänta på nyare generationens grafikkort släpps. Att köra 660ti i sli kan skapa mycket problem samt avsaknad av minne "2gb" är något lite i dagens spel. sli fungerar bra om du ska spela spel som är rätt optimerade för sli, annars så kan det bli x antal timmar i sökande efter fix för sli buggar/drivrutiner mm

Skrivet av NiklasHR:

Sitter på en i5 3570K 3,4Ghz med 8Gb Ram, 750W PSU, och ett GTX 660 Ti kort

Jag försöker hålla nere min datorbudget tills det kommer något spel som jag verkligen har längtat efter, då uppgraderar jag...

Problemet: Jag vill kunna köra Fallout 4 i bra upplösning och även leka runt med HTC Vive när den kommer. Tyvärr så går mitt GTX 660 Ti kort redan på knäna och orkar inte med att ge de spel jag spelar nu en okej upplevelse. Undrar om jag ska:
* Köpa ett till billigt beggat 660 Ti kort för att stå ut lite längre, för att om 6-8 månader uppgradera grafikkkortet
* Köpa ett dyrare 980 Ti eller liknande kort ganska bra kort och inte uppgradera igen på 1-2 år eller så. Är dock sugen på att vänta till nästa generation grafikkort/arkitektur (är det värt det?)
* Köpa något mittemellan, men det känns lite som en sunklösning...

Tips?

Visa signatur

Dator 1: begagnat gott & blandat
Chassi: lian li pc-o11 dynamic Processor: Ryzen 5900X @4.1GHz Moderkort: MSI X570-A pro Ram: Corsair Vengeance 2x16Gb Hdd/Ssd: Corsair MP600 kylare: custom loop Grafikkort: RTX 3080TI Nätagg: Dark base 700 Tangentbord: hemmabygge Headset: The one and only Pioneer Monitor 10 från 1978 :-P

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Om rykterna stämmer in att vive ska kosta 15000 och med skärm på typ 4k (inte exakt men ganska nära)

Viven ska väl vara 2160x1200? (om dom inte ändrat något senaste dagarna)
Och 15k kostnaden var ju tagen ur lyften typ, men ja, den lär inte bli billig.

Permalänk
Medlem

Bättre du hittar ett begagnat R9 290 eller GTX 970 till det är dags att uppgradera ordentligt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Viven ska väl vara 2160x1200? (om dom inte ändrat något senaste dagarna)
Och 15k kostnaden var ju tagen ur lyften typ, men ja, den lär inte bli billig.

Dår har vi upplösningen ja. Jag visste att det var 2160 men inte Vad det var i andra ledet. Sedan 15000 är lite dyrt så jag tror inte på ryktet men med kamera och annat så är jag inte förvånad om vive är iallafall 2000kr dyrare än rift. Det är inga småpengar direkt det heller

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Bättre du hittar ett begagnat R9 290 eller GTX 970 till det är dags att uppgradera ordentligt.

^This!

Beg R9 290 kan du hitta för under 2000:- och funkar finfint för mig i Fallout 4 på 1920x1200 och högsta på i princip alla inställningar.
GTX 970 ska väl ligga ungefär mellan 290 och 290X i både pris och prestanda om jag minns rätt...