Inköp av blixt, vad tror ni om denna?

Permalänk
Medlem

Inköp av blixt, vad tror ni om denna?

Hej! Jag är en hobbyfotograf som funderat på att köpa en blixt. Jag ska fota på min brorsdotters dop och det kan vara ganska mörkt i kyrkan så tänkte att nu kunde vara ett bra tillfälle att slå till på en blixt! Jag vill ha en blixt som går att ha både på kameran men även på ett litet stativ jämte så ljuset även kan komma från andra vinklar än framifrån. Blixten ska passa till en Nikon D5300. Läste något om att min kamera inte kan styra blixten när den inte sitter på kameran (har jag fel?). Kan man lösa det på något sett förutom att köpa en till blixt?

Jag har tittat på Nikon Blixt SB-700 och den verkar ha fått väldigt bra omdöme. Är det någon som har den som kan ge sitt omdöme? Tror ni att det är något som skulle duga till en liten 15 årig hobby fotograf? Eller har ni något annat förslag? Får helst inte kosta över 3000kr

Tack!

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Medlem

Jag har en SB-700 själv och det är en mycket bra blixt. Ja, den är inte lika kraftfull som storebrorsorna men den räcker mer än väl för det mesta. Jag har inte använt dess funktion med att automatiskt vitbalansera med filterna (jag fotar allt i RAW och kör vitbalansen i Lightroom) men i övrigt tycker jag den är värd pengarna. Den är välbyggd, snabb, funkar bra. Bonus är också att man kan köra trådlöst via Nikons CLS (Creative Lighting System) om man har en kamera som är rustad för det - mycket användbart om man sätter blixten på ett stativ med ett paraply, exempelvis.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adaq:

Hej! Jag är en hobbyfotograf som funderat på att köpa en blixt. Jag ska fota på min brorsdotters dop och det kan vara ganska mörkt i kyrkan så tänkte att nu kunde vara ett bra tillfälle att slå till på en blixt! Jag vill ha en blixt som går att ha både på kameran men även på ett litet stativ jämte så ljuset även kan komma från andra vinklar än framifrån. Blixten ska passa till en Nikon D5300. Läste något om att min kamera inte kan styra blixten när den inte sitter på kameran (har jag fel?). Kan man lösa det på något sett förutom att köpa en till blixt?

Jag har tittat på Nikon Blixt SB-700 och den verkar ha fått väldigt bra omdöme. Är det någon som har den som kan ge sitt omdöme? Tror ni att det är något som skulle duga till en liten 15 årig hobby fotograf? Eller har ni något annat förslag? Får helst inte kosta över 3000kr

Tack!

Stämmer tyvärr att du inte kan ha blixten bredvid kameran.
SU-800 finns ju men den kostar tyvärr 2800:- ungefär.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Rekordmedlem

Skilj på att blixten inte går att ha lös från kameran och hur den styrs, 99,9% av alla blixtar går att använda tillsamman med vilken kamera som helst om man inte måste ha automatiska inställningar och ljusmätning via kameran, om man ska studiofotografera så vill man oftast inte ha nån automatik alls utan bara kunna utlösa blixten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vill man kunna nyttja CLS och TTL och allt vad det heter med en extern blixt då har man inte mycket val.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Blixten hör inte hemma i guds hus

Min egna erfarenhet av kyrkliga evenemang (en bit över hundra) och tillhörande fotografering är att blixten
ska lämnas hemma såvida du inte vill blanda in >5000K ljus bland 3200K lampor.
Dvs, antingen blir ljusen tokorange eller så blir personerna blå. Blir svårt att kombinera dessa ljustyper
i kyrkan såvida ljusen inte är av samma temperatur.

Jag har kört 50mm f/1.2 och 85mm f/1.2 främst i dessa sammanhang för att kompensera för dåligt ljus.
Då min kameras standard-ISO är 640 (0dB gain) har jag valt att hålla mig antingen på 640 eller ISO1250).
(1Ds mk3 + 5D mk2 senast - en glugg var)
Har läget varit extra svårt har jag satt upp belysning motsvarande kyrkans belysning i färgtemperatur. (ett par 300-500W strålkastare snyggt utplacerade utan att störa)

Av kanske 100.000 kyrkliga exponeringar, där kanske 1000 har varit med blixt, har jag maximalt levererat 20 bilder. Resterande 980 har kasserats.

Oklart om vi har samma krav men jag resonerar att bröllop och dop tillhör bland de finaste dagarna man får och således ska bilderna hålla god kvalité med rätt färgbalans.
Blixten gör mer onytta än nytta anser jag.

Kosta på dig ett bra glas istället och provskjut med detta, gärna i kyrkan du ska till.

Naturligtvis har det varit helt bedrövligt med ljus och då finns det bara ett alternativ kvar..
Sätta ut belysning nog (studioblixtar) så att du "överröstar" kyrkans belysning.
Jag har kört 3-4st biffigare anrättningar med tillhörande softboxar (paraply) gemytligt
utplacerade för att täcka in och ge jämn belysning på objekten och området.
Du får väldigt "in your face" bilder med en liten blixt (lystal <70) som står nära.

Nu förstår jag så klart att detta inte är på högre än hobbynivå så därför kan man inte
fläska på för hårt.

Rekommenderar dig hellre att leta efter 35mm f/1.4 + 50mm f/1.4-1.8 än att köra blixt.

Edit:
Jo! Jag har faktiskt kört blixt på kameran vid något tillfälle (riktad uppåt med omnibouncer).
En del kyrkor har mycket stora fönster och belyses således med solljus istället för glödlampor.
Dessa har blixten med mycket svag nivå fungerat på. Dock finns risk för hårda skuggor bakom personer.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Tror inte din kamera D5300 har CLS alltså Nikons trådlösa styrning av flera blixtar. Enklaste användningen av CLS: att inbyggda blixten styr exponeringen av en lös blixt. Den funktionen börjar nog med D7xxx-serien.
Om du ändå vill ha billig automatisk styrning av en extrablixt kan du köpa en förlängningssladd för blixtskon. Finns både 3,5 och 10 meter långa. Jag köpte en 1,5m lång Kina-sladd på eBay för någon hundring men den är på tok för kort, i praktiken knappt en meter p.g.a. hård fjädring. Väljer man rätt modell får man blixtautomatik.
Sådana sladdar finns ju i butiker här i Sverige också, både original och Kina, men betydligt dyrare.

Jag köpte blixt genom att gå till eBay uk och leta reda på en Kina-säljare. Jag köpte en Meike Speedlight MK-910 för 1035:- inkl. en trådad fjärrutlösare på en halvmeter och utan några påslag. Jag skrev och frågade om skillnaden mot MK-900 och fick svaret att det som skiljer var att MK-910 fungerade med tiden 8000sek. Du kan läsa vad Cyberphoto tycker om Meike MK-900 på deras hemsida. Där köpte jag Nikons vita bouncer SW13-H som passar liksom andra tillbehör till Nikon SB-900/910.
Med vänlig hälsning.

Permalänk
Medlem

SB-700 är en bra och tämligen kapabel blixt. Det beror dock en del på kyrkan som sådan om blixten kommer att göra någon större skillnad. Dels beror det på vad som finns att studsa blixten mot. Ljuset direkt på från blixten brukar inte ge så trevligt resultat, men man kan ibland kunna använda det som en nödlösning tillsammans med högt ISO-tal som gör att blixten och det befintliga ljuset kompletterar varandra.
Du kan inte få blixtautomatik med din kamera och Nikons trådlösa blixtsystem och allt det där. Det går dock att använda olika tillbehör för att lösa det. Man kan koppla en kabel mellan blixtskon och blixten. Man kan använda slavtändare eller radiotriggers. En del radiotriggers ger TTL, men de är i regel rätt dyra. Utan TTL och automatik får man dock ställa styrkan på blixten manuellt. Om man studsar blixten i taket eller väggen ör det ofta inte så problematiskt, men om man har ljuset direkt kan även relativt små skillnader i avstånd mellan blixt och motiv ändra exponeringen.

Skrivet av isecore:

väl för det mesta. Jag har inte använt dess funktion med att automatiskt vitbalansera med filterna (jag fotar allt i RAW och kör vitbalansen i Lightroom) men i övrigt tycker jag den är värd pengarna. Den är välbyggd, snabb, funkar bra. Bonus är också att

Skrivet av Holck:

Min egna erfarenhet av kyrkliga evenemang (en bit över hundra) och tillhörande fotografering är att blixten
ska lämnas hemma såvida du inte vill blanda in >5000K ljus bland 3200K lampor.
Dvs, antingen blir ljusen tokorange eller så blir personerna blå. Blir svårt att kombinera dessa ljustyper
i kyrkan såvida ljusen inte är av samma temperatur.

Det är ju detta (och inte att "automatiskt vitbalansera") man har/använder gelfilter till. Man sätter ett gelfilter på blixten som gör att blixtljuset får, mer eller mindre, samma temperatur som det befintliga ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det är ju detta (och inte att "automatiskt vitbalansera") man har/använder gelfilter till. Man sätter ett gelfilter på blixten som gör att blixtljuset får, mer eller mindre, samma temperatur som det befintliga ljuset.

Gelfilter av kvalité som inte givit grönton i huden (går att korrigera men kan bli knas) har i få fall fungerat i mina egna tester på blixt. Känns som om gelen ger en CRI på 50%.

Inte hittat några jag tyckt fungera bra för mig.

Jag kör gel på tungsten/WF belysning men dessa kostar ju för några ark av god kvalité samma pengar som en blixt enligt TS önskemål.

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Gelfilter av kvalité som inte givit grönton i huden (går att korrigera men kan bli knas) har i få fall fungerat i mina egna tester på blixt. Känns som om gelen ger en CRI på 50%.

Inte hittat några jag tyckt fungera bra för mig.

Jag kör gel på tungsten/WF belysning men dessa kostar ju för några ark av god kvalité samma pengar som en blixt enligt TS önskemål.

Jag har i ärlighetens namn inte gjort några djupare tester då det inte är så ofta jag fotar i den typen av miljö, men det är ju många som använder gelfilter som inte är så där svindyra och tycker det funkar bra.
Det finns ju även möjligheten att använda selektiv vitbalans i tex lightroom, som inte är jättejobbigt. Men har man inte lightroom eller motsvarande får man ju räkna med det i budgeten och att investera tid i att lära sig.

Permalänk
Medlem

Förutom de anledningar som andra nämnt, om du ska fotografera under själva ceremonin så är det väl knappast populärt att ha en blixt blixtrandes i ansiktet på folk och barnet hela tiden heller för den delen. Det är ett dop trots allts.

Som andra sagt, 35-50mm f1,4-objektiv så kommer du långt. Framför allt när det gäller 50mm så finns det billigare alternativ. Vidöppna inte optimala, men då en digital sensor har ett problem som heter "diminishing returns" så kan den inte utnyttja hela ljusstyrkan ändå på så ljusstarka objektiv, så att gå från f2 till f1,4 ger inte mycket mer än 1/3 f-stop. Därför kan man med godan ro blända ner till f2 och få markant förbättrad skärpa och bli av med sfäriska aberrationer.

Något annat som du kan tänka på är att ställa in kameran helt manuellt inne i kyrksalen innan dopet börjat så att inte exponeringen varierar så mycket mellan bilderna beroende om mycket av den mörka kyrkan/kostymer/etc kommer med eller mycket av barnets vita dräkt etc. Finns ju en hel del dynamiskt omgång att leka med i RAW-filerna på din kameras Sony-sensor .

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag har i ärlighetens namn inte gjort några djupare tester då det inte är så ofta jag fotar i den typen av miljö, men det är ju många som använder gelfilter som inte är så där svindyra och tycker det funkar bra.
Det finns ju även möjligheten att använda selektiv vitbalans i tex lightroom, som inte är jättejobbigt. Men har man inte lightroom eller motsvarande får man ju räkna med det i budgeten och att investera tid i att lära sig.

Går säkert men jag brukade fota rätt mycket bilder så bara porträtt etc blev raw, resten körde jag bara jpeg.
Är det split toning du tänker på? (Jag har all elektronik på engelska så jag kan bara de termerna)

Skrivet av JockeII:

Förutom de anledningar som andra nämnt, om du ska fotografera under själva ceremonin så är det väl knappast populärt att ha en blixt blixtrandes i ansiktet på folk och barnet hela tiden heller för den delen. Det är ett dop trots allts.

Som andra sagt, 35-50mm f1,4-objektiv så kommer du långt. Framför allt när det gäller 50mm så finns det billigare alternativ. Vidöppna inte optimala, men då en digital sensor har ett problem som heter "diminishing returns" så kan den inte utnyttja hela ljusstyrkan ändå på så ljusstarka objektiv, så att gå från f2 till f1,4 ger inte mycket mer än 1/3 f-stop. Därför kan man med godan ro blända ner till f2 och få markant förbättrad skärpa och bli av med sfäriska aberrationer.

Något annat som du kan tänka på är att ställa in kameran helt manuellt inne i kyrksalen innan dopet börjat så att inte exponeringen varierar så mycket mellan bilderna beroende om mycket av den mörka kyrkan/kostymer/etc kommer med eller mycket av barnets vita dräkt etc. Finns ju en hel del dynamiskt omgång att leka med i RAW-filerna på din kameras Sony-sensor .

Faktum är tror jag du gav den absolut bästa anledningen i tråden. Blixtens blixtrande.
Många präster ber vänligen men bestämt att man INTE ska fota pga detta.

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Tacka alla som har svarat för alla tips!

Skrivet av Holck:

Blixten hör inte hemma i guds hus

Skrivet av JockeII:

Skrivet av Holck:

Faktum är tror jag du gav den absolut bästa anledningen i tråden. Blixtens blixtrande.
Många präster ber vänligen men bestämt att man INTE ska fota pga detta.

Har redan kollat upp det med alla och det är okej med både prästen och med dop barnets föräldrar! Sen så är det ju inte bara för dopets skull som jag ska köpa en blixt. Hade ändå tänkt att köpa en. dopet var bara en extra anledning till att köpa en.

Skrivet av dumbo:

Är bekant med både lightroom och photoshop. Brukar i princip efterredigera alla mina bilder i lightroom. Så det ska jag nog klara av

Skrivet av Holck:

Nu förstår jag så klart att detta inte är på högre än hobbynivå så därför kan man inte
fläska på för hårt.

Precis, är en fattig liten student så jag har inte hur mycket pengar som helst

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med föregående. Blixt i kyrkan är ingen höjdare, dels för att det stör, dels för att det är svårt att få det bra. Köp mycket hellre bra glas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Kan bara hålla med föregående. Blixt i kyrkan är ingen höjdare, dels för att det stör, dels för att det är svårt att få det bra. Köp mycket hellre bra glas.

jajajaj, jag har hört det nu. Men oavsett vad så ska jag köpa en blixt (som jag skrev innan) så behövde ändå tips och råd. Sen så har jag fått bekräftelse om att detta är okej från både präst och dop barnets föräldrar. En blixt har jag användning för även efter dopet, det känner jag just nu att jag inte skulle ha med ett nytt objektiv. Känns för min del väldigt dumt att köpa ett objektiv för ett dop och sen inte ha någon större nytta av det. En blixt kommer jag ha nytta av, och jag skulle köpt det avsett om det var för dopet eller inte. Har trots allt inte den ekonomin som 15 åring så jag kan göra såna inköp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av adaq:

jajajaj, jag har hört det nu. Men oavsett vad så ska jag köpa en blixt (som jag skrev innan) så behövde ändå tips och råd. Sen så har jag fått bekräftelse om att detta är okej från både präst och dop barnets föräldrar. En blixt har jag användning för även efter dopet, det känner jag just nu att jag inte skulle ha med ett nytt objektiv. Känns för min del väldigt dumt att köpa ett objektiv för ett dop och sen inte ha någon större nytta av det. En blixt kommer jag ha nytta av, och jag skulle köpt det avsett om det var för dopet eller inte. Har trots allt inte den ekonomin som 15 åring så jag kan göra såna inköp.

Du kan få 50mm f/1.8 + 3:e parts blixt med stöd för TTL för den utsatta budgeten.
50mm har du definitivt MASSOR av nytta av i framtiden.
50mm hör hemma i ALLAS fotobag. Googla 50mm f/1.8 så ska du se vad för bilder folk tar.
Detta är ett av det absolut viktigaste objektiven du kommer köpa.

Mvh
Anders

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

50mm hör hemma i ALLAS fotobag. Googla 50mm f/1.8 så ska du se vad för bilder folk tar.
Detta är ett av det absolut viktigaste objektiven du kommer köpa.

Mitt 50mm är det objektiv jag använder absolut mest sällan och när jag gör det är det nästan uteslutande bakvänt på mitt makroobjektiv som "närbildslins".
Man gillar ju olika men på aps-c är det ett av de objektiv jag skulle vänta med tills jag hade "allt annat". Det har väl möjligen ett användingsområde om man fotar mycket porträtt men annars är det inte särskilt användbart imo.
Så jag håller inte med dig att det är så självklart att man ska ha ett 50mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av adaq:

Om du behöver (och vill ha) en blixt. Köp en blixt! En blixt är såklart en viktig del i en fotografs kit. Men, tro inte du automatiskt kommer få kanonbilder i kyrkan p.g.a blixten, det blir lite av en kompromiss, som andra redan beskrivit. Om du bestämmer dig för att köra med blixt, se till att träna ordentligt innan så att du kan blixten utan och innan och inte behöver ta en massa extra exponeringar i onödan för att rätt inställningar var svåra att få till.

Hur du än gör hoppas jag det går bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Mitt 50mm är det objektiv jag använder absolut mest sällan och när jag gör det är det nästan uteslutande bakvänt på mitt makroobjektiv som "närbildslins".
Man gillar ju olika men på aps-c är det ett av de objektiv jag skulle vänta med tills jag hade "allt annat". Det har väl möjligen ett användingsområde om man fotar mycket porträtt men annars är det inte särskilt användbart imo.

Det beror väl lite på vad man har för intresse och så. Fotar man dokumentärt, porträtt etc är det otroligt användbart med ett 50mm. Jag har också kört mitt bakvänt några gånger och det är ju riktigt kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Om du behöver (och vill ha) en blixt. Köp en blixt! En blixt är såklart en viktig del i en fotografs kit. Men, tro inte du automatiskt kommer få kanonbilder i kyrkan p.g.a blixten, det blir lite av en kompromiss, som andra redan beskrivit. Om du bestämmer dig för att köra med blixt, se till att träna ordentligt innan så att du kan blixten utan och innan och inte behöver ta en massa extra exponeringar i onödan för att rätt inställningar var svåra att få till.

Hur du än gör hoppas jag det går bra!

Precis, det är jag väl medveten om. Det är ju inte säkert att jag kommer använda blixten på dopet. Har inte varit i kyrkan men tror att det ska vara hyffsat bra ljus där inne. Men vill gärna ha en att använda i värsta fall. Om inte annat så kanske den kommer till nytta efter när man fottar familjen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag hänvisar till 50mm eftersom jag sköt 3 av 4 bilder med 85mm på fullformat och sista på 50mm med mina två kanoner jag pangade med i kyrkan. 50mm på APS-C är ju hyfsat nära 85mm på FF.

Som sagt, alla skjuter olika och jag tror snarare det är undantag än regel att 50mm prioriteras ned.
När Canon lanserar nya objektiv brukar det mellanåt stå lite om det på olika siter för fotografering.
Däremot när de lanserade sitt nya 50mm f/1.8 STM nyligen stod det överallt och tester kom direkt.
Kanske mix av pris + prestanda eller kanske hur viktigt objektivet är..

Upp till var och en. Du skjuter bäst där du är komfortabel.

// A

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Tilläggas kan ju att det absolut inte finns någon anledning att köpa Nikons dyra blixtar. Om OP är intresserad av trådlös utlösning så släppte ju Nissin en blixt nyligen med Air Commander system till, ska tydligen vara riktigt bra. Mer användarvänliga blixtar än Nissin finns nog knappast inte heller. Även billigare och mycket mer för pengarna i funktioner och ledtal.

Är inte insatt inom Nikons kameror men visst har F-bajonetten stöd för äldre objektiv? Kan ju inte skada för OP att köpa typ en äldre 50mm/1.X för runt femhundringen förutsatt att han är villig att fokusera manuellt. Är kasst för dagens optiska sökare (EVF hurray) men live-view har väl Focus magnification även på Nikons kameror? Lär väl se lite stolligt ut dock om man ska stå och fokusera med LCD-skärmen på en DSLR. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Tilläggas kan ju att det absolut inte finns någon anledning att köpa Nikons dyra blixtar. Om OP är intresserad av trådlös utlösning så släppte ju Nissin en blixt nyligen med Air Commander system till, ska tydligen vara riktigt bra. Mer användarvänliga blixtar än Nissin finns nog knappast inte heller. Även billigare och mycket mer för pengarna i funktioner och ledtal.

Är inte insatt inom Nikons kameror men visst har F-bajonetten stöd för äldre objektiv? Kan ju inte skada för OP att köpa typ en äldre 50mm/1.X för runt femhundringen förutsatt att han är villig att fokusera manuellt. Är kasst för dagens optiska sökare (EVF hurray) men live-view har väl Focus magnification även på Nikons kameror? Lär väl se lite stolligt ut dock om man ska stå och fokusera med LCD-skärmen på en DSLR. ^^

Jag vet inte om tredjepartstillverkarna fått kläm på det nu för tiden, men tidigare har man haft en del problem med inkonsekventa exponeringar med Nikons kameror.
Kan vara värt att kolla upp ordentligt innan köp iaf.

Ang. manuella objektiv så har man ingen ljusmätning med dem på nikons enklare kameror. Man kan däremot använda autofokusen som fokushjälp. När vald fokuspunkt har fokus kommer man att få en bekräftelse på det. Utöver att delförstora bilden vid liveview då.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dumbo:

Jag vet inte om tredjepartstillverkarna fått kläm på det nu för tiden, men tidigare har man haft en del problem med inkonsekventa exponeringar med Nikons kameror.
Kan vara värt att kolla upp ordentligt innan köp iaf.

Ang. manuella objektiv så har man ingen ljusmätning med dem på nikons enklare kameror. Man kan däremot använda autofokusen som fokushjälp. När vald fokuspunkt har fokus kommer man att få en bekräftelse på det. Utöver att delförstora bilden vid liveview då.

Har man inte ljusmätnning ? Nu blir jag lite fundersam, man har väl inte bländarkoppling men ljusmätningen fungerar väl ? Det är väl bara den mekaniska bländarkopplingen som inte finns på de enklare kamerahusen ? Den aluminiumfärgade kopplingen mitt på denna optik (vid f 5,6) ska ju passa mot en pigg på huset för att överföra bländarvärdet och de enklare husen har inte denna pigg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag köpte för ett tag sen 50 mm och har APS-C sensor på min. Anledning att jag köpte 50/1.8 var att det var bra pris på en helg på den, annars kanske jag hade köpt en 35mm. Jag är mycket nöjd med den. Och tror att jag har ofta mer användning för 50 än 35 faktiskt. Fotar inte porträtt, eller beror hur man ser på det. Fotar mycket min katt, och till det är nog 50 att föredra. Men blir väl senare att jag köper en 35:a också. Men makron får bli nästa köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har man inte ljusmätnning ? Nu blir jag lite fundersam, man har väl inte bländarkoppling men ljusmätningen fungerar väl ? Det är väl bara den mekaniska bländarkopplingen som inte finns på de enklare kamerahusen ? Den aluminiumfärgade kopplingen mitt på denna optik (vid f 5,6) ska ju passa mot en pigg på huset för att överföra bländarvärdet och de enklare husen har inte denna pigg.
http://www.rasmushdahl.com/en/art/web024471.jpg

Objektivet måste ha elektronik för att ge ljusmätning med de enklare husen. Det finns ett fåtal manuella objektiv som har elektronik (de heter "P" på slutet) som ger ljusmätning och det går att sätta in chip i ett manuellt objektiv men generellt kan man säga att manuella objektiv inte ger ljusmätning.
Har är en lista över kompatibiliten för just D5300 som det handlar om i denna tråden. Ljusmätning och i-TTL osv funkar inte med manuella objektiv.

http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d5300/compatibility02.ht...

"Piggen" är väl för övrigt för bakåtkompatibilitet med pre-Ai-hus och används inte av de avancerade husen heller utan det är "klacken" på bländarringen som talar om vald blandare, förutsatt är man talat om maxbländaren för kameran.

Permalänk
Medlem

Fotar man i Bländarprioritet med ett manuellt så mäter kameran ljuset och justerar slutaren som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fotar man i Bländarprioritet med ett manuellt så mäter kameran ljuset och justerar slutaren som vanligt.

Med vilken kamera då?

Permalänk
Medlem

Alla systemkameror jag någonsin provat. Kan ju vara om Nikon inte hängt med men det vet jag inte säkert. Kan prova på min D750 imorn eller måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Alla systemkameror jag någonsin provat. Kan ju vara om Nikon inte hängt med men det vet jag inte säkert. Kan prova på min D750 imorn eller måndag.

Då har du antingen inte testat många Nikon-kameror eller så har du bara testat pro eller semipro kameror.

På din D750 funkar manuella objektiv medljusmätning och bländarprioritet, eftersom det är en av de lite mer avancerade kamerorna. Man måste dock, i en meny, tala om för kameran vilken maxbländaren är.

På D5300 som TS har funkar det inte. Se gärna min länk ovan.