Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

@Teknocide:
Banditlistan var ett 'sista desperat försök' att få det att fungera. Det var ytterst motvilligt jag satte dit den, och jag tar gladeligen bort den

Permalänk
Medlem

@for_each_while:
Tackar så väldans för den hjälpen. Nu j*vlar. haha

Jag har bara klippt och klistrat koden. Ska försöka mig på formatering nästa gång så att det blir snyggt nästa gång

Permalänk

@JJ72:
Klipp och klistra inte, sätt koden på ena skärmen och skriv av allt och försök tänka vad det är du gör.
Undrar du något hur det funkar i koden. använd System.out.println(); printa ut lite objekt. variabler och följ koden.
När jag lärde mig programmera så va min kod full av System.out.println("Är jag i metoden x nu?"); Där x kan vara metodnamnet.
Du kanske får ett Exception någonstans, då är det perfekt att skriva lite sånna saker, då vet du att "AH fan här small det, då är det här någonstans" om man nu har svårt att läsa loggen.
Sen körde jag programmet, även i debug och så tänker jag "om jag förstår rätt så kommer jag komma hit nu" ibland gjorde jag det, ibland inte. Då får man sätta sig och försöka förstå varför innan man går vidare, eller skriva en notis om att läsa på det sen.

Permalänk
Medlem

@for_each_while:

Ja, jag menade att jag klistrade hit, till sweclockers. Annars så skriver jag. Precis som du säger, det är lättare att hänga med och lära sig då.
Men debug grejen har jag inte provat än. Det ska jag absolut testa. Ska väl även försöka få in mer printsatser också då

Tack så jättemycket för din hjälp och dina tips

Permalänk
Skrivet av JJ72:

@for_each_while:

Ja, jag menade att jag klistrade hit, till sweclockers. Annars så skriver jag. Precis som du säger, det är lättare att hänga med och lära sig då.
Men debug grejen har jag inte provat än. Det ska jag absolut testa. Ska väl även försöka få in mer printsatser också då

Tack så jättemycket för din hjälp och dina tips

Ska du använda debug så får du sätta en breakpoint i koden där du vill att den ska stoppa.
det gör du genom att högerklicka på vänstersidan om koden och ta add breakpoint. Sen stegar du igenom med hjälp av F5 eller F6
F6 brukar vara step over, kör på den. Sen ser du steg för steg i din kod vad som görs. Plus att du får lite godis som en liten skön ruta som håller all info om dina variabler osv. Mycket mysigt. Nästan samma mysfaktor som Ernst.

Permalänk
Medlem

Det blir ALDRIG samma mysfaktor som med Ernst, hahaha. Eller vänta, kanske den gången jag hörde Sarah Dawn Finer säga i radion att hon skulle ligga hemma och vara lucia-mysig.... brrrr

Permalänk
Medlem

Jag gjorde såhär

for(int i = 0; i < list.size(); i++) { Bandit value = list.get(i); System.out.println("Index: " + i + ": " + "\n" + value.toString()); }

Om jag då vill göra en lista på de jag tagit bort. Kan man då kanske tänka sig en ny ArrayList där man addar de som tas bort "automatiskt"?

Permalänk
Skrivet av JJ72:

Jag gjorde såhär

for(int i = 0; i < list.size(); i++) { Bandit value = list.get(i); System.out.println("Index: " + i + ": " + "\n" + value.toString()); }

Om jag då vill göra en lista på de jag tagit bort. Kan man då kanske tänka sig en ny ArrayList där man addar de som tas bort "automatiskt"?

Du menar att när du tar bort en vill du ha ett register kvar med banditerna som du tagit bort ur fängelset?
Då använder du samma forloop som ovanför och när användaren knappar in vilket index han ska ta bort, så har du en lista redan initierad längst upp i klassen. Så skriver du antingen:

Bandit removedBandit = list.get(removeIndex); list.remove(removeIndex); removedBanditsList.add(removedBandit);

Permalänk
Medlem

Jag tror minsann att jag fick ihop det

Tack så jättemycket för hjälpen