Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Dator till server

Har sökt här på forumet efter denna fråga och sett att andra som har ställt denna också, tyvärr så brukar sen svaren flumma ut i en massa skitsnack så därför vill jag gärna ha raka konkreta svar på denna fråga.

Jag har fått tag på en gammal P2a 233MHz, för närvarande innehåller den 64MB i RAM och en HDD på 3 GB. Båda dessa hade jag tänkt att fixa till så att den blir lämplig för det jag har tänkt att använda den till.

Det som är tanken med burken är att det ska vara en LINUX burk som ska sköta en FTP-, HTTP-, fil-, mail- och skrivarserver samt fungera som router och brandvägg. Dessutom tänkte jag använda den för DC. Jag misstänker att belastningen på servern kommer vara låg och kommer egentligen bara att vara en grund för mig i mitt LINUX arbete.

Så vad jag undrar är om denna dator funkar til detta? Hur mycket mer RAM minne skulle ni rekommedera att jag skaffar? HDDn hade jag tänkt att skafaf en hårddisk på åtminstone 80GB med 8MB cache. Vilken distro skulle ni rekommendera för en som aldrig tidigare har sysslat med LINUX.

Specifikationen för grundsystemet finns här. Om ni kan komma på något annat som behövs för att få det att funka så är jag tacksam.

Om denna burk inte skulle funka vad är det då som krävs? Då datorn kommer att stå tillslagen 24/7 så får den inte vara högljudd eller dra en massa ström.

Jonas Olsson

Visa signatur

Dell XPS Gen 4 | Intel P4 EE 3,73GHz | 2048MB DDR2 | ATi Radeon X850 XT PLATINUM EDITION | 2x Western Digital 250GB HDD RAID1 |

Permalänk
Medlem

Lägg i 256mb till (bara för att)..
Installera debian. klart.

Visa signatur

[size="1"]Den åttonde dvärgen
Zwei dinge sind unendlich, die dumheit und das all.
Jag har makten, här i trakten. Jag leker gud.[/size]

Permalänk
Medlem

Så mycket ram du har råd med, kolla så bios't klarar diskar över 32gig...
Och FreeBSD.

Permalänk
Medlem

Ja, mer RAM. Även om Linux dödar nya processer som drar mycket RAM (inte prioriterade processer) när det finns väldigt lite kvar och ber tex X (som iofs är irrelevant, men som reseverar mycket minne) att släppa en del så kommer det nog behövas en del.

Var en mening med tråden att få länkar till vettiga program?

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche
Var en mening med tråden att få länkar till vettiga program?

Mottager gärna förslag på program, Clark Connect har jag hört om men jag är även inne på att sätta upp allting själv dock inte kompilera utan installaera en distro sen det andra som jag behöver, fast det kanske är onödigt.

Visa signatur

Dell XPS Gen 4 | Intel P4 EE 3,73GHz | 2048MB DDR2 | ATi Radeon X850 XT PLATINUM EDITION | 2x Western Digital 250GB HDD RAID1 |

Permalänk
Medlem

Ok.
Ta en titt på Openssh.com, Qmail.org och ProFTPD (Freshmeat.net).

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hur skulle ni bygga upp nätverket. Ska man använda den som brandvägg och DHCp server eller är det bättre att ha en egen router som sköter det som man sen kopplar till servern och åt andra hållet bygger man upp nätverket? Hoppas ni förstår vad jag menar, vore lättare om man kunde rita det hela...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om ett tag kommer mitt nätverk se ut såhär:
ADSL-modem (1 port)
| ___
\_--dator---Switch--/ /
| \ Dator
Dator \
Dator

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så här ser mitt ut hemma.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Jenza: Vad är det för 24portars switch du har?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jenza: Har du hög elräkning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En bra firewall/router/dhcp mm som jag kan tipsa om är smoothwall, finns att tanka hem gratis på www.smoothwall.org väldigt lätt att sätta upp och bra webbgränssnitt att konfigurera firewall/router/dhcp/ och allt som finns, disten är en 20mb stor .iso fil, uppdateringar sköts också via webbgränssnittet så man kan uppdatera firewallen från vilken dator du vill bara du har åtkomst via Internet, eller via det lokala nätverket. Fast för att köra smootwall måste du ha en dator med 2 eller fler nätverkskort, och den datorn kommer endast att köra smoothwall, jag vet inte om det går att köra andra program och tjänster, med andra ord ska du installera denna bör du ha en separat dator till det.

Off topic: Imponerande Nätverk du skaffat dig JenzA, vilket program har du gjort nätverksskissen i?

Permalänk
Medlem

JenzA: Bor du möjligtvis i ett kollektiv

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

xtermin8: sådär.

john_doe: Visio 2002 Pro.

Zapher: nope, inget kollektivt. Bara jag, frugan och tre ungar.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

har byggt mitt "hemnätverk" det här året så det har blivit rätt dyrt..

nivå1: ADSL (1mbit)
nivå2: server: gateway/www/mail/ftp
nivå3: switch 10/100
nivå4: 6 datorer + 2 skrivare

sen har jag köpt lite radeon 9700 pro och sånt.. ja fan det blir dyrt.. schysst att pappan gillar att sponsra mycket

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."