Permalänk

Fråga om usb 3.0 och 3.1

Hallå hallå!

Jag har en Fractal Design Define R5 som har två usb 3.0 portar. http://www.inet.se/produkt/6910012/fractal-design-define-r5-s...
Kommer det gå att koppla in de två portarna med ett moderkort som inte har 3.0 utan 3.1 ? Te.x http://www.inet.se/produkt/1902852/msi-z170a-gaming-m5#/specs

Permalänk
Medlem

Ja, den interna kontakten är densamma (3.0). Vad jag vet finns inga moderkort/chassin med USB 3.1 internt.

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk

hoppar på denna tråd lite.
om man köper ett usb 3.1 kontrollerkort och kopplar in det i sin dator och sen kopplar in en usb 3.0 extern hårddisk på det kortet, går det då verkligen dubbelt så snabbt att kopiera filer då jämfört med om man skulle kopierat från ett usb 3.0 kontrollerkort till extern usb 3.0 disk?

måste inte även disken ha usb 3.1 för att det ska gå dubbel så snabbt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spac3man:

hoppar på denna tråd lite.
om man köper ett usb 3.1 kontrollerkort och kopplar in det i sin dator och sen kopplar in en usb 3.0 extern hårddisk på det kortet, går det då verkligen dubbelt så snabbt att kopiera filer då jämfört med om man skulle kopierat från ett usb 3.0 kontrollerkort till extern usb 3.0 disk?

måste inte även disken ha usb 3.1 för att det ska gå dubbel så snabbt?

Går inte snabbare alls, en vanligt nyare hårddisk har en läshastighet på runt 150Mb/s och en skrivhastighet på drygt 100Mb/s. USB 3.0 är mycket snabbare än så, så hårddisken blir flaskhalsen

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Går inte snabbare alls, en vanligt nyare hårddisk har en läshastighet på runt 150mb/s och en skrivhastighet på drygt 100mb/s. USB 3.0 är mycket snabbare än så, så hårddisken blir flaskhalsen

på en kartong jag har till extern usb 3.0 hdd så står det att usb 2 har en överföringshastighet på 480mbit/s.
efter att jag köpte usb 3.0 kort och kopplade in i min dator så går det i alla fall mycket snabbare än när jag körde med usb 2.

vad är vitsen med usb 3.1 då? det ska ju va dubbelt så snabbt som 3.0..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spac3man:

på en kartong jag har till extern usb 3.0 hdd så står det att usb 2 har en överföringshastighet på 480mbit/s.
efter att jag köpte usb 3.0 kort och kopplade in i min dator så går det i alla fall mycket snabbare än när jag körde med usb 2.

vad är vitsen med usb 3.1 då? det ska ju va dubbelt så snabbt som 3.0..

Precis, USB 2.0 har en maximal överföringshastighet på 480Mbit under optimala förhållanden vilket alltså är 60Mb/s, vilket i praktiken ger en överföringshastighet på snarare 50Mb/s. USB 3.0 har en maxhastighet av 5Gbit eller 625Mb/s och du kan då utnyttja din hårddisks maximala hatsighet på uppskattningsvis ca 150Mb/s. USB 3.1 har en maximal hatsighet av 10Gbit och dte kommer inte göra nån skillnad för din hårddisk.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Precis, USB 2.0 har en maximal överföringshastighet på 480Mbit under optimala förhållanden vilket alltså är 60Mb/s, vilket i praktiken ger en överföringshastighet på snarare 50Mb/s. USB 3.0 har en maxhastighet av 5Gbit eller 625Mb/s och du kan då utnyttja din hårddisks maximala hatsighet på uppskattningsvis ca 150Mb/s. USB 3.1 har en maximal hatsighet av 10Gbit och dte kommer inte göra nån skillnad för din hårddisk.

då förstår jag
bra att jag inte köpte ett sånt kort

Permalänk
Skrivet av Klubba:

jag kommer inte upp i 50mb/s när jag kopierar till usb 2 och när jag kopierar till usb 3 så ligger hastigheten oftast mellan 40-60 mb/s.
det händer att jag kommer upp i över 100mb/s men det är inte ofta.
det gäller när jag kopierar från intern sata-disk. vad kan det vara med min dator som gör att det inte går fortare?