Varning: Steam konto-information i fara!

Permalänk
Medlem

Varning: Steam konto-information i fara!

Till alla som ännu ej vet, Valve har problem med Steams community och store servrar. Av någon anledning så ser folk andras profiler som sin egen när dom är inne i butiken exempelvis, man kan se andras email, telefonnummer, adress osv. Köp ingenting, ladda inte era konton med pengar osv. Då det kan vara någon annans konto som era pengar blir aktiverade på, eller ett spel som köps till någon annan (med dennes pengar). Eventuellt kan ni tillfälligt låsa era Steam-konton, och kika in på era bankkonton om ni har kopplat dessa till Steam.

För er som vill titta närmare på saken: https://www.reddit.com/r/Steam

Permalänk
Medlem

Jiddra inte. Det är bara cachen som är korrupt.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 4.6ghz, Gigabyte RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC,
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING Samsung 970 EVO Plus 1TB, Fractal Design Define R6 Gunmetal, Corsair RM1000x, Corsair 32GB DDR4 3200MHz, Noctua NH-D15, Asus Xonar Essence STX II Acer Predator XB271HU, Logitech G Pro Wireless, CM Storm Quickfire TK, Logitech C920, Sennheiser GSP670

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epicness:

Jiddra inte. Det är bara cachen som är korrupt.

På vilket sätt gör det saken bättre?

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är oklart vad som hänt exakt, det pratas om cache fel till hackningsförsök. Det finns dementier på hackningen ifrån Steams moderatorer. Uppdaterar löpande i denna posten och tråden.

Steam uttalar sig om dagens problem

Citat:

Valve has issued a statement regarding today's issues.

"Steam is back up and running without any known issues," a Valve spokesperson told GameSpot. "As a result of a configuration change earlier today, a caching issue allowed some users to randomly see pages generated for other users for a period of less than an hour. This issue has since been resolved. We believe no unauthorized actions were allowed on accounts beyond the viewing of cached page information and no additional action is required by users."

Ursprungligt inlägg.

Steam moderator i deras eget forum (denna länken hänvisas till och alla trådar på Steams forum hänvisas dit):

Citat:

Account information incorrect
We've gotten reports that people sometimes see other people's account information on the account page. Valve has been made aware of this and are working on a fix.

Some frequently asked questions:
- No, Steam is not hacked

- Creditcard info and phone numbers are, as required by law, censored and not visible to users

25 Dec 2015, 23:16 GMT: The issue now appears to have been resolved, and the Steam Store is back online.

SteamDB säger:

Citat:

Disclaimer: Steam Database is not affiliated with Valve in any way. We are a community run website.

An hour ago, Steam users started seeing incorrect information on the Steam Store, as if they were signed into someone else's account.

There is no official confirmation from Valve yet, so we can only speculate as to why this issue happened. Valve is known to use Akamai as their CDN and Varnish for caching. Our theory is that a caching misconfiguration in one of these components has caused Steam to incorrectly serve rendered and cached pages intended for a single user only.

This issue means that users’ private information such as email address, billing address, and sometimes credit card details are at risk. As far as we know, this issue is read-only, and no one is able to perform any actions involving your account on your behalf.

To protect yourself, we strongly recommend completely avoiding visiting any Steam store links. This includes visiting the Steam store using the Steam client.

This is not a hack or a DDoS attack. This is highly likely to be a misconfiguration in one of Valve’s caching layers.

At the time of this writing, the Steam store is inaccessible. We can only assume Valve is currently working on fixing the issue.

If you used a PayPal account and had the details saved, you can unlink your account by logging on PayPal.com and going to Settings and Preapproved payments under the Payment options heading.

Going forward, we strongly encourage you not to store your billing information on the Steam store. Valve have proven multiple times that they’re unable to keep their security standards to a high level.

Om man använder Paypal rekommenderar Destruoid.com att man deaktiverar paypals auktorisering av Steam tillfälligt:

Citat:

There is something proactive you can do, however. If you primarily use PayPal as a payment method, you can remove Steam's access remotely. Just log into PayPal, go to "settings," click on "preapproved payments," click "Valve Corp" or "www.steampowered.com." and cancel the site's ability to charge your account.

Här är SteamDB's twitterflöde med Totalbiscuit - https://twitter.com/SteamDB

Citat:

Steam Database ‏@SteamDB 10 minför 10 minuter sedan

.@Totalbiscuit Now that the issue is resolved, we have even more proof indicating that this was a read-only caching issue.

Citat:

.@Totalbiscuit Our research indicates that it was not possible to do any actions on behalf of other users.

Dold text
Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Helt onödigt att skapa en ny tråd när en redan finns:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1405197-steam-gar-ej-ko...

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Den tråden handlade väl snarare om att inte kunna komma in på Steam? Jag varnar helt enkelt folk, redan några som förlorat pengar

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Vinolik:

Skrivet av Friterad:

Den tråden handlade väl snarare om att inte kunna komma in på Steam? Jag varnar helt enkelt folk, redan några som förlorat pengar

Trådarna är inte samma i ursprungsfrågan så de får vara separata. Sak man vara riktigt regelrätt så borde vi ha brutit ut en del av den tråden, ska fundera på om vi vill låsa den och hänvisa hit.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det var lite bättre titel på denna tråden samt det är väl bara bra att folk varnas och blir medvetna om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Trådarna är inte samma i ursprungsfrågan så de får vara separata. Sak man vara riktigt regelrätt så borde vi ha brutit ut en del av den tråden, ska fundera på om vi vill låsa den och hänvisa hit.

Jaha det blev ett sidospår på den tråden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

På vilket sätt gör det saken bättre?

Det är såklart OTROLIGT mycket bättre eftersom man inte kan göra något med konto man ser. Man kan inte ändra / köpa eller så. Man ser heller inte mer än de 4 sista siffrorna i folks sparade kortuppgifter.

Ett hack hade ju kunnat göra betydligt värre skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Det är såklart OTROLIGT mycket bättre eftersom man inte kan göra något med konto man ser. Man kan inte ändra / köpa eller så. Man ser heller inte mer än de 4 sista siffrorna i folks sparade kortuppgifter.

Ett hack hade ju kunnat göra betydligt värre skada.

Hur kan då folk förlora pengar om man inte kan göra något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Har du någon källa på att någon förlorat pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag har inte sett en enda trovärdig källa på att folk förlorar pengar. Har du en sådan länk får du gärna länka in den.

Jag är fullt medveten om att en trasig cache KAN göra så att det händer grejer med fel persons konto. Jag har sett det hända på ett svenskt företags "mina sidor" där det ställde till en del beställningar på fel kunder. Men i detta fallet har jag själv inte sett att så skulle vara fallet.

Permalänk
Moderator
Moderator

Ett teoretiskt sätt man kan ha förlorat pengar på, om Steam kontot har pengar/paypal/kreditkort/steamwallet, är att någon kan ha försökt köpa ett spel till sitt eget konto men att cachefelet belastat fel konto.

Jag skulle dock tro att Steam/Valve kommer att reversera varenda transaktion sedan problemet uppstod. Har inte heller någon bekräftad källa till att pengar försvunnit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Jag skulle dock tro att Steam/Valve kommer att reversera varenda transaktion sedan problemet uppstod. Har inte heller någon bekräftad källa till att pengar försvunnit.

Ja, om dom kan konstatera felaktigheter lär dom göra det. Sen lär dom väl logga ALLT som sker nu, så dom kommer säker ha underlag på allt som inträffat.

Permalänk
Moderator
Moderator

Alla trådar som postats i steamcommunity's hjälp forum relaterade till detta ämnet är nu låsta och hänvisas till samma post jag har i inlägg #4.

steamcommunity.com/discussions/forum/0/458604254431478327/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Jag har inte sett en enda trovärdig källa på att folk förlorar pengar. Har du en sådan länk får du gärna länka in den.

Jag är fullt medveten om att en trasig cache KAN göra så att det händer grejer med fel persons konto. Jag har sett det hända på ett svenskt företags "mina sidor" där det ställde till en del beställningar på fel kunder. Men i detta fallet har jag själv inte sett att så skulle vara fallet.

Skrivet av Tompanhuhu:

Har du någon källa på att någon förlorat pengar?

Finns nästan inget "trovärdigt" här alls, men du kan ju pröva att ladda ditt konto med ett förbetalt steamkort och se vad som händer. Även om Valve själva säger att man inte kan förlora något så är det knappast heller en trovärdig källa, hur kan dom veta det? Nästan alla undersökningar som görs kan vi ju lika gärna strunta i eftersom dom också oftast bara är baserade på vad folk säger. Men vi tror på det ändå, man får helt enkelt lita på vad folk säger ibland, fram till man fått mer info. Tycker det är dåligt att vifta bort en sådan sak som denna som om den vore obetydelsefull och ingen fara.

Dock har dom säkerligen nu stoppat transaktioner osv, vore ju ologiskt att inte göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Finns nästan inget "trovärdigt" här alls, men du kan ju pröva att ladda ditt konto med ett förbetalt steamkort och se vad som händer. Även om Valve själva säger att man inte kan förlora något så är det knappast heller en trovärdig källa, hur kan dom veta det? Nästan alla undersökningar som görs kan vi ju lika gärna strunta i eftersom dom också oftast bara är baserade på vad folk säger. Men vi tror på det ändå, man får helt enkelt lita på vad folk säger ibland, fram till man fått mer info. Tycker det är dåligt att vifta bort en sådan sak som denna som om den vore obetydelsefull och ingen fara.

Har du blivit av med pengar?
Kan du länka dit någon påstår att hen blivit av med pengar?

Permalänk
Medlem

nu kommer jag in på sidan men kan inte logga in händer inget när jag tryckt... antar man kan skita i detta för ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompanhuhu:

Har du blivit av med pengar?
Kan du länka dit någon påstår att hen blivit av med pengar?

Nej jag har inte sparat kontoinformation, så har inte blivit av med något. Gå in på valfritt forum med Steam topic, steams egna, reddit osv. Visserligen bara påståenden, men att anta att alla ljuger om en sådan sak, tills vi får mer information, som sagt, är i min mening helt fel

Permalänk
Medlem

Funkar bra för mig nu. Tänker dock vänta tills imorgon med köp. Nån som vet nåt kul spel för max 6,5 euro? Har kollat lite på Beseige men vet inte riktigt....

Permalänk
Medlem

Steam är online nu. https://steamstat.us/

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Funkar bra för mig nu. Tänker dock vänta tills imorgon med köp. Nån som vet nåt kul spel för max 6,5 euro? Har kollat lite på Beseige men vet inte riktigt....

Du kan köpa Star Wars: Knights of the old republic 1 och 2 för ungefär 6 euro. Mycket spel för pengarna.

Permalänk
Medlem

Steam hackat.

Märkte underliga saker idag med steam. Fick upp andras accounts när jag kollade på wintersales och det ändrades språk hit och dit.
Tydligen är man fucked up om man besökte deras store, vilket jag gjorde och säkert miljontals andra gjorde. Telefon, email och kreditkortsnummer kan vara taget från dig/mig.
Men jag vet inte riktigt, vad tror ni ? Ska man spärra allt och skaffa nytt?

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article21997411.a...

https://www.reddit.com/r/Steam/comments/3y7r0b/do_not_login_t...

http://steamcommunity.com/discussions/forum/0/458604254431478...

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Får Error nu istället, blir att köpa imorgon då!

Permalänk
Hedersmedlem

@Andrezz *Trådar sammanfogade*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Moderator
Moderator

Steams egna moderatorer säger:

Citat:

Account information incorrect
We've gotten reports that people sometimes see other people's account information on the account page. Valve has been made aware of this and are working on a fix.

Some frequently asked questions:
- No, Steam is not hacked

- Creditcard info and phone numbers are, as required by law, censored and not visible to users

25 Dec 2015, 23:16 GMT: The issue now appears to have been resolved, and the Steam Store is back online.

Hm. Issue resolved, enligt dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Totalbiscuit video om detta: https://www.youtube.com/watch?v=x80VOkFwsL0

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Moderator
Moderator

@boozfob, här är också SteamDB's twitterflöde med just TB - https://twitter.com/SteamDB

Citat:

.@Totalbiscuit Now that the issue is resolved, we have even more proof indicating that this was a read-only caching issue.

Citat:

.@Totalbiscuit Our research indicates that it was not possible to do any actions on behalf of other users.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Ett teoretiskt sätt man kan ha förlorat pengar på, om Steam kontot har pengar/paypal/kreditkort/steamwallet, är att någon kan ha försökt köpa ett spel till sitt eget konto men att cachefelet belastat fel konto.

Allt du får tillgång till är egentligen bara en kopia av det någon annan sett. Om någon exempelvis varit inne och tittat på sina kontouppgifter och du gör samma sak så kan du råka få hans/hennes istället för din. Dock funkar det inte åt andra hållet, så du kan inte göra några ändringar. Med andra ord så kan du inte köpa spel till ditt konto för någon annans pengar. Det som är allvarligt här är att känslig information har läckt ut. Kontonummer är skyddat, men email visas, och har du ett kort kopplat till ditt konto så finns även namn, adress och telefonnummer tillgängligt. Det kan med andra ord bli ett helvete om ens uppgifter hamnat i fel händer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi