Varning: Steam konto-information i fara!

Permalänk
Medlem

Sitter och tittar på den här just nu
TotalBiscuit om Steam problemen

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Själv har jag köpt ytterligare lite spel nu på rean. Får la hoppas att det är lugnt.

Permalänk
Moderator
Moderator

Steam uttalar sig om dagens problem

Citat:

Valve has issued a statement regarding today's issues.

"Steam is back up and running without any known issues," a Valve spokesperson told GameSpot. "As a result of a configuration change earlier today, a caching issue allowed some users to randomly see pages generated for other users for a period of less than an hour. This issue has since been resolved. We believe no unauthorized actions were allowed on accounts beyond the viewing of cached page information and no additional action is required by users."

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Inaktiv

Känns som att Valve, när de tillslut kommenterar, försöker sopa undan problemet. Detta lär nog inte sluta här. Med tanke på den info som faktiskt har läckts så kommer de behöva göra mer än ett kort uttalande troligen.

Bra att tjänsten verkar fungera idag dock. Men förtroendet för Valve sjönk ytterligare i och med detta. Speciellt när de var tyst så pass länge.

Permalänk
Medlem

Är det okej att logga in på Steam nu? Har de löst problemet? Vet inte om jag vågar starta upp Steam.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

När man har flera hundra spel på sitt STEAM-konto så kan man ju inte annat än bli lite orolig när sådant här händer. Nu var det väl ingen som helst fara den här gången. Men frågan är ju hur pass säkert det är egentligen?

Den fysiska spelsamlingen man hade förr i bokhyllan kunde man ju inte bli av med genom att ens kontoinformation kommit på vift.

Permalänk
Medlem

@Kaine_Uro: Säkerhet är en illusion, en dag så händer det.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Jag spelade Skyrim via steam igår hela dagen utan att märka av några problem alls

Permalänk
Medlem

Steam är en klass för sig själv

EDIT:
Sätter mitt liv på att det är "SkidNP" som är igång då dom "hotade" utföra attacker under mellandagarna.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Steam är en klass för sig själv

EDIT:
Sätter mitt liv på att det är "SkidNP" som är igång då dom "hotade" utföra attacker under mellandagarna.

Extremt fjantigt med dessa små "hacker" grupper som poppar upp överallt som tar åt sig ära åt fel och dylikt bara för att få publicitet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Extremt fjantigt med dessa små "hacker" grupper som poppar upp överallt som tar åt sig ära åt fel och dylikt bara för att få publicitet

Skickades från m.sweclockers.com

Att det inte krävs mera än några "små" hackare som är relativt okända för att ta ner ett så stort företag som Steam tyder ju på att steam har prioriterat försäljning framför säkerhet och driftsäkerhet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Steam är en klass för sig själv

EDIT:
Sätter mitt liv på att det är "SkidNP" som är igång då dom "hotade" utföra attacker under mellandagarna.

Det är nog du som är en klass för sig som fortfarande tror att det är hackers som håller på.

Permalänk
Medlem

Det var inga hackare eller dylikt, Steam var dock nere tidigare på grund av dessa SkidNP. Men detta berodde på ett cache fel av Valve själva, inget hacker relaterat vad jag har hört.

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Är det okej att logga in på Steam nu? Har de löst problemet? Vet inte om jag vågar starta upp Steam.

Det är löst sen igårkväll. Ganska omgående loggade de ut alla på steam så man var tvungen att starta om när de fixat allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennartstek:

Det är nog du som är en klass för sig som fortfarande tror att det är hackers som håller på.

Tror du på slumpen eller?

Skrivet av RealPower:

Det var inga hackare eller dylikt, Steam var dock nere tidigare på grund av dessa SkidNP. Men detta berodde på ett cache fel av Valve själva, inget hacker relaterat vad jag har hört.

Jag tror motsatsen, att allt händer samtidigt verkar aningen konstigt

http://www.techworm.net/2015/12/skidnp-fulfill-their-promise-...
Dom lovade att ta ner sidan, sidan gick ner och sen ser folk andras profiler och plånböcker..

"UPDATE 1:
SkidNP seems to have continued with the attack as the Norse DDoS map suggests. Users are reporting that they’re logging in as other users. People that made purchases are now realizing that they’ve bought games for other people, while on another account.

UPDATE 2:
After they log in, users are now reporting seeing Steam pages in other languages.

UPDATE 3:
SteamDB, a site that writes about Steam and Valve, issued a clarification on the issue with the Steam Store: “Valve is having caching issues allowing users to view things such as account information of other users. Don’t use Store for now.” Cache errors appear due to high traffic loads. It is unknown if this was caused by the Christmas sales or the DDoS attack."

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Tror du på slumpen eller?
Jag tror motsatsen, att allt händer samtidigt verkar aningen konstigt

http://www.techworm.net/2015/12/skidnp-fulfill-their-promise-...
Dom lovade att ta ner sidan, sidan gick ner och sen ser folk andras profiler och plånböcker..

"UPDATE 1:
SkidNP seems to have continued with the attack as the Norse DDoS map suggests. Users are reporting that they’re logging in as other users. People that made purchases are now realizing that they’ve bought games for other people, while on another account.

UPDATE 2:
After they log in, users are now reporting seeing Steam pages in other languages.

UPDATE 3:
SteamDB, a site that writes about Steam and Valve, issued a clarification on the issue with the Steam Store: “Valve is having caching issues allowing users to view things such as account information of other users. Don’t use Store for now.” Cache errors appear due to high traffic loads. It is unknown if this was caused by the Christmas sales or the DDoS attack."

Men just att folk kan se andras betalsystem beror ju inte på hackarna utan steams dåliga och osäkra system som funkar lika osäkert som det alltid gjort. Att hackarna skulle trigga igång något sånt trodde de nog inte själva skulle hända utan detta är nog ett gäng 13 åriga pojkar som ville visa hur tuffa de var genom att endast överbelasta.