Sony A6000, Samsung NX500 eller DSLR?

Permalänk
Avstängd

Sony A6000, Samsung NX500 eller DSLR?

Hej!

Jag tyckte äntligen det var dags att ta tag i mitt problem. Jag ska skaffa mig en ordentlig kamera som inte får plånboken att skrika efter hjälp.

Jag har tittat mycket på Sony A6000 och Samsungs NX500 och båda verkar väldigt vettiga. Det är dock inte nödvändigt att det ska vara i det kompakta formatet som de båda innehar, men något som kan ta bra foto utan för mycket ansträngning samtidigt som videor ändå ska se bra ut. Helt enkelt en bra allround-lösning utan dyra objektiv (till en början, det kommer kanske senare).

Vad säger ni som har erfarenhet, spegellös eller spegelreflex? Tittar jag på vettiga kameror eller ska jag kika på något annat?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Bra med spegellöst är att det går använda så många fler objektiv med olika bajonett. Annat som är bra är att det uppstår sk. pre-shimp när man tar bilder med spegellöst (eller i live view med dslr) eftersom man ser själva bilden innan avtryckaren trycks av.

Själv är jag nöjd med min Sony A7 då den ger det sköna skärpedjupet fullformat ger och ger mkt fin bildkvalité även med äldre objektiv. Hade Nikon d7000 innan som jag inte tycker gav speciellt tillförlitlig AF. Ganska klumpig var den också, men givetvis var den mer robust och tålig jämfört med A7.

Permalänk
Proffsmobbare

Har aldrig kommit överens med Samsungs spegellösa, A6000 är däremot en ulv i fårakläder. Extremt fin och rolig kamera, exceptionell bildkvalitet.

Sony A7 är nästan dubbelt så dyr, och det kan vara värt det om vet vad du vill ha. Ljuskontrollen och dynamiken i en riktig FF är inte att leka med. A6000 räcker väldigt långt dock, och hade varit mitt val.

Ang. spegel eller spegellöst så kan jag ärligt säga att jag inte märker någon skillnad, inte ens med A-B-tester (Canon 60D, Canon EOS M, samma sensor). Det är möjligt att spegelkameror har lite bättre kontroll på brusnivå men inget som skulle påverka ett kameraval.

Kanske skulle man föredra spegel framför spegellöst när det gäller utbudet i 15000 SEK-klassen.

Permalänk
Medlem

Sitter precis o spanar internet här borta o letar a6000 för att byta upp mig lite från gamla Nex-5an.
OT: Den verkar mysig...

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tokoza:

Bra med spegellöst är att det går använda så många fler objektiv med olika bajonett. Annat som är bra är att det uppstår sk. pre-shimp när man tar bilder med spegellöst (eller i live view med dslr) eftersom man ser själva bilden innan avtryckaren trycks av.

Själv är jag nöjd med min Sony A7 då den ger det sköna skärpedjupet fullformat ger och ger mkt fin bildkvalité även med äldre objektiv. Hade Nikon d7000 innan som jag inte tycker gav speciellt tillförlitlig AF. Ganska klumpig var den också, men givetvis var den mer robust och tålig jämfört med A7.

Tack för info

Skrivet av Laine:

Har aldrig kommit överens med Samsungs spegellösa, A6000 är däremot en ulv i fårakläder. Extremt fin och rolig kamera, exceptionell bildkvalitet.

Sony A7 är nästan dubbelt så dyr, och det kan vara värt det om vet vad du vill ha. Ljuskontrollen och dynamiken i en riktig FF är inte att leka med. A6000 räcker väldigt långt dock, och hade varit mitt val.

Ang. spegel eller spegellöst så kan jag ärligt säga att jag inte märker någon skillnad, inte ens med A-B-tester (Canon 60D, Canon EOS M, samma sensor). Det är möjligt att spegelkameror har lite bättre kontroll på brusnivå men inget som skulle påverka ett kameraval.

Kanske skulle man föredra spegel framför spegellöst när det gäller utbudet i 15000 SEK-klassen.

Tack för input, det uppskattas!

Vad är det som gör att du inte kommer överens med Samsungs spegellösa?

Har läst mycket positivt om Sonys A7, men det är ju tyvärr ganska mycket mer pengar än vad jag hade tänkt att lägga.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Har läst mycket positivt om Sonys A7, men det är ju tyvärr ganska mycket mer pengar än vad jag hade tänkt att lägga.

Asså, du kan få en beggad A7 med giltig garanti för runt 6 papp, 8 papp med kitgluggen (som e bra). Sen köper du adaptrar på ebay för $10 och fina gammelgluggar för några hundringar.

Så i slutänden med ett komplett system och ett knippe gluggar blir detta världens billigaste spegellösa FF system då priserna knappast lär falla i framtiden, tvärtom har priserna på fina gammelgluggar rusat senaste åren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

Asså, du kan få en beggad A7 med giltig garanti för runt 6 papp, 8 papp med kitgluggen (som e bra). Sen köper du adaptrar på ebay för $10 och fina gammelgluggar för några hundringar.

Så i slutänden med ett komplett system och ett knippe gluggar blir detta världens billigaste spegellösa FF system då priserna knappast lär falla i framtiden, tvärtom har priserna på fina gammelgluggar rusat senaste åren.

Hmm, vart hittade du dessa?

Kikade på både blocket och Tradera och hittade bara en A7 med det prisspannet som har objektiv, men det är ändå 8700 spänn. Är det värt nästan 4000 kronor mer än NX500/A6000?

Min farsa har en hög med äldre objektiv som man skulle kunna använda dock.

Edit:
En ny kostar 9699 just nu, vilket är nästan lika mycket som en begagnad med objektiv.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2285521
Hmm... vilket dilemma.

Edit2:
Sony har en cashback-kampanj som pågår nu också. Vilket innebär att man kan få en helt ny A7 för 8800 kronor, nu börjar vi snacka!
https://www.sony.se/cashback

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har erfarenhet från APS-C, Canon 600D och NEX-6 och Fuji X100. Jämför jag bilderna från dessa med A7 så är det stor klasskillnad i bildkvalitet tack vare att A7 är FF. Visst, APS-C är inte skit och duger bra för sk. semester- och familjebilder men skall du "finfota" är FF överlägset enl. mig.

Många gammelgluggar är ofta optiskt men framförallt mekaniskt överlägsna dagens plastgluggar, därtill jämförelsevis snorbilliga. Nackdelen för oerfarna nybörjare är att de är manuella (fokus, bländare) men inget omöjligt att lära sig.

Valet beror på dina krav, tycke och smak. Vad som är "värt" för den ene är det inte för den andre.
Priset på beggad A7 lär inte sjunka så mycket mer och som jag sa, priserna på gammelgluggar är uppåtgående.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

Jag har erfarenhet från APS-C, Canon 600D och NEX-6 och Fuji X100. Jämför jag bilderna från dessa med A7 så är det stor klasskillnad i bildkvalitet tack vare att A7 är FF. Visst, APS-C är inte skit och duger bra för sk. semester- och familjebilder men skall du "finfota" är FF överlägset enl. mig.

Många gammelgluggar är ofta optiskt men framförallt mekaniskt överlägsna dagens plastgluggar, därtill jämförelsevis snorbilliga. Nackdelen för oerfarna nybörjare är att de är manuella (fokus, bländare) men inget omöjligt att lära sig.

Valet beror på dina krav, tycke och smak. Vad som är "värt" för den ene är det inte för den andre.
Priset på beggad A7 lär inte sjunka så mycket mer och som jag sa, priserna på gammelgluggar är uppåtgående.

Skulle du säga att A7 är rätt alternativ? Finns det andra i den prisklassen att titta på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Skulle du säga att A7 är rätt alternativ? Finns det andra i den prisklassen att titta på?

För den som uppskattar fina gammelgluggar är det FF som gäller. Även vissa APS-C kan med adapter klara äldre FF objektiv, nackdelen för dessa är crop faktorn.
Sony A7 är världens billigaste FF. CaNikons FF kostar flera gånger mer.

Nu skall man inte enbart hänga upp sig på pris när det är funktion, kvalitet, användbarhet, flexibilitet och under hur lång tid utrustningen kan göra sitt jobb som räknas. Det går att ta bra bilder med en SmartPhone oxå. Bra bilder tas inte av bra kameror utan av bra fotografer. Har man bra utrustning kan man iaf inte skylla på den om bilderna blir dåliga, typ...

Tycker man skall ta ställning till:
1. APS-C eller FF?
2. fetDSLR ett spegellös?
3. Vad/hur/när fotograferar du?
4. Vilka kvalitetskrav ställer du på resultatet?

Desto bättre du känner dina behov och krav ju lättare bir det att välja rätt prylar.
Finns en hel del material på Youtube som kan ge vägledning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

För den som uppskattar fina gammelgluggar är det FF som gäller. Även vissa APS-C kan med adapter klara äldre FF objektiv, nackdelen för dessa är crop faktorn.
Sony A7 är världens billigaste FF. CaNikons FF kostar flera gånger mer.

Nu skall man inte enbart hänga upp sig på pris när det är funktion, kvalitet, användbarhet, flexibilitet och under hur lång tid utrustningen kan göra sitt jobb som räknas. Det går att ta bra bilder med en SmartPhone oxå. Bra bilder tas inte av bra kameror utan av bra fotografer. Har man bra utrustning kan man iaf inte skylla på den om bilderna blir dåliga, typ...

Tycker man skall ta ställning till:
1. APS-C eller FF?
2. fetDSLR ett spegellös?
3. Vad/hur/när fotograferar du?
4. Vilka kvalitetskrav ställer du på resultatet?

Desto bättre du känner dina behov och krav ju lättare bir det att välja rätt prylar.
Finns en hel del material på Youtube som kan ge vägledning.

1. För mig del spelar det ingen roll vad som är bakom. Jag vet vad det innebär, men jag kan inte direkt säga att jag "måste" ha fullformat.
2. Spegellös gillar jag bara på grund av formatet på kameran.
3. Allt från semesterbilder, bilder på barnen i familjen, landskapsbilder.
4. Jag ställer ganska höga krav på bilderna, framförallt rätt att det ska bli bra bilder i mörker utan blixt. Har prövat en Sony-kamera innan.
det var inte A7 men någon variant på den, A7s ringer en klocka. Där blev jag grymt imponerad av det men den kostar på tok för mycket för mig. Skulle gärna vilja ha en kamera som har ett bra allaround-objektiv från början, där jag inte måste leta efter bättre objektiv för syftet ovan.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmobbare

Det finns väldigt många fotografer som levererar rejält med APS-C, och minst lika många som springer runt med en FF och inte imponerar alls.

Resultatet hänger väldigt sällan på kameran.

Köp något som du känner dig bekväm med så löser sig det mesta. Man kan springa runt och vara hur prylgalen som helst, men ändå bli överkörd av en instegskamera med en superbillig glugg. Kreativitet och kunskap väger alltid tyngre.

Permalänk
Medlem

För mörkerfotografering är FF det bästa alternativet där den större sensorytan samlar in mer ljus helt enkelt. Men här måste du fortfarande ha bra ljustarkt objektiv som kostar en slant. Det finns billigare alternativ dock om kamerahuset kan koppla på äldre objektiv mha adapter. MEN en sådan kombination, t ex Canon FD 35/2 och Sony A7, ger ingen autofokus. En sådan lösning lämpar sig inte alltid bra för tillfällen när man snabbt vill kunna knäppa av en bild.

Själv tycker jag Sony A6000 är ett vettigt alternativ för aps-c. Denna tycks ge mkt fin bildvalité och AF prestanda. Objektiven för crop sensor är också billigare och lättare vilket gör det hela mer hanterligt.

Gillar även Fujifilm som har mkt trevligt service eller policy där de även brukar släppa firmware uppdateringar till äldre kameror. Sony är inte riktigt lika bra på detta... men de tycks ha blivit bättre med nyare Sony A7x modellerna, där vissa bl. a. gavs s-log (inte Sony A7 dock).

En trevlig kamera av rangefindertyp (Fuji X-pro1) till ett attraktivt pris som lär ta slut snabbt: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xpro1_18

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

1. För mig del spelar det ingen roll vad som är bakom. Jag vet vad det innebär, men jag kan inte direkt säga att jag "måste" ha fullformat.
2. Spegellös gillar jag bara på grund av formatet på kameran.
3. Allt från semesterbilder, bilder på barnen i familjen, landskapsbilder.
4. Jag ställer ganska höga krav på bilderna, framförallt rätt att det ska bli bra bilder i mörker utan blixt. Har prövat en Sony-kamera innan.
det var inte A7 men någon variant på den, A7s ringer en klocka. Där blev jag grymt imponerad av det men den kostar på tok för mycket för mig. Skulle gärna vilja ha en kamera som har ett bra allaround-objektiv från början, där jag inte måste leta efter bättre objektiv för syftet ovan.

1. FF sensorn är större och ger därmed mindre brus, särskilt i svagt ljus. Fler pixlar ger oftast bättre bildkvalitet överlag. Gammelgluggar passar bäst på FF.
2. Ett av de starkaste argumenten för spegellösa är sökaren (EVF) som förstärker ljuset i sökaren i svagt ljus. Därtill focus peaking som zoomar in fokusområdet och gör manuell fokusering till en barnlek. På en spegellös ser du det sensorn ser dvs. du ser exakt hur den färdiga bilden kommer att bli.
4. A7s är dyr, ja, men den vänder sig till dem som uppskattar att kunna filma/fota i dåligt ljus. Som sagt, du kan hitta beggad A7 för mindre pengar.

En kunnig/erfaren fotograf kan ta bra bilder med de flesta kameror. Majoriteten av proffsen kör FF pga. att FF ger högre bildkvalitet, objektiven är bättre (optiskt och mekaniskt), husen är tåligare mm. Smakar det så kostar det och beggad A7 med sitt relativt låga pris är fattigmans FF.

I slutänden handlar det om hur mycket man är beredd att lägga på sin hobby. Innan köp bör man överväga vilka objektiv man kommer att behöva och dess kvalitet + pris. Somliga (jag är en av dessa) som köper "billig" varuhus-fetDSLR-heffaklumps-system-kamera med kitzoom blir snart besvikna och växlar över till spegellös FF. Inte för att det var nåt större fel på prylarna men det blev inte "rätt" för mina behov/krav. Man lär mer av egna misstag än av andras, typ...

Avseende gammelgluggar så är dessa svåra att använda för rörliga motiv eftersom man fokuserar manuellt, så plåtar du mycket såna motiv skaffa ett modernt med AF.

Kan instämma med ovanstående inlägg avseende Fuji's kameror. Har ingen egen erfarenhet av deras systemkameror men från det jag sett på nätet är Fuji's kameror underskattade. Hög kvalitet och mycket bra optik. Så för den som överväger APS-C bör titta på Fuji's alternativ.

Permalänk
Avstängd

Tack för alla inlägg, det hjälper mig mycket!

Jag får ta en liten funderare på vad jag ska göra. Just nu verkar det peka på en A6000, men eventuellt bestämmer jag mig för att det är värt det med en A7.

Visa signatur