Permalänk

Hur...? i LinUx? men..

Hur installerar man program i Linux? I readme filen står det nogot om att man ska kompilera den... hur ska jag göra? måste få igång mitt ljudkort.

Ps. Ja har Mandrake 9.1 .Ds

Visa signatur

Kör Mandrake Linux 9.1 och Windows XP

Sending KILL signals...

Permalänk

Oftast så är det bara
./configure
make
och sen som root så kör man
make install

Läs i readme-filen så står det nog

Permalänk
Inaktiv

ljudkort? är det alsa du ska kompilera då? isf är det lite krångligare än så!
Enklaste sättet är att kompilera om kärnan med stöd för ditt ljudkort, det sägs visserligen att alsas drivrutiner är mycket bättre, men det är mycket svårare att installera.

Permalänk
Medlem

Vilket ljudkort har du? MDK 9.1 'ska' klara av det mesta utan omkompileringar.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem

Läs INSTALL istället för README. Det brukar stå i README-filen att du ska läsa INSTALL för att få instruktioner om det.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raniz
ljudkort? är det alsa du ska kompilera då? isf är det lite krångligare än så!
Enklaste sättet är att kompilera om kärnan med stöd för ditt ljudkort, det sägs visserligen att alsas drivrutiner är mycket bättre, men det är mycket svårare att installera.

Jag har ett C-Media kort (integrerat) i konfig kan lag se att en drivrutin är satt på kortet men jag får ändå inget ljud... jag hörde från en kompis att jag kanske måste sätta ljud på enable för att det ska funka stämmer det?

Visa signatur

Sending KILL signals...

Permalänk
Inaktiv

du måste ha grundläggande stöd för ljud i kärnan om något ska fungera. Även alsas drivrutiner kräver detta!

Permalänk
Medlem

MDK 9.1 torde fungera - har per default i stort sett allt. Hittar draksound kortet? Isf, ta upp en mixer och kolla, det kan vara satt till 0. Du kan prova med

cat <en wavefil> > /dev/dsp

(i mitt MDK 9.1 t ex cat /usr/share/sounds/KDE_Desktop8.wav > /dev/dsp )

(det finns wavfiler lite var som helst; locate *.wav om du har installerat paketet slocate)

Om jag inte har helt fel torde en soundblaster-drivrutin fungera i de vanligast C-media varianterna.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk

ok ska testa det
EDIT: Skulle du kunna nämna en drivare? jag fattar inte ett dugg av alla förkortningar

Visa signatur

Sending KILL signals...