Bahnhof fiber - Högt jitter och "laggig" spelupplevelse till och från

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Har haft en sån själv samt några bekanta som också kört med den så jo jag har en hel del erfarenhet av DIR-655
Men det är väl bra att du är nöjd med din

Den är pensionerad, numera har jag en 880L & mellan 655.an (rev.A4) & 880:an hade jag en 857:a.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Testa med en annan router först så att du är säker på att det inte är din utrustning som strular.
Min D-link DIR-855 ger av och till (om än ganska sällan) snarlika fel (~50% loss) och den återställs efter en omstart av routern.. Det luriga är att det inte syns i Pingplotter att det är min egen router som strular, dock insåg jag det genom att också pinga min egen router.

Visa signatur

Intel Xeon E5-2697 v2 - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk

@madtop:
Kan nog vara så(för höga krav alltså) men det är skillnad. Det "hackar och hakar upp sig" (kan inte förklara det bättre )

Men här är en mätning från gamla WinMTR:

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Den är pensionerad, numera har jag en 880L & mellan 655.an (rev.A4) & 880:an hade jag en 857:a.

Ok, jag är tyvärr ingen fan av D-Link sedan dess, Asus däremot har aldrig gjort mig besviken gick från 56U till AC-66U av anledningen att 56:an inte hade någon bra portforward config men i övrigt riktigt bra gränssnitt och bra prestanda.

Skulle jag rekommendera en högprestanda router till någon som inte vill att det skall kosta så "mycket" (900 spänn i skrivande stund) skulle jag tipsa om TP-LINK Archer C7 som verkar ge lysande prestanda siffror. Smallnetbuilder rankar den som top performer in this class (AC1750)

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

@madtop:
Kan nog vara så(för höga krav alltså) men det är skillnad. Det "hackar och hakar upp sig" (kan inte förklara det bättre )

Men här är en mätning från gamla WinMTR:
http://i.imgur.com/leLfhHZ.png

Även den ser jättebra ut. Det är inget fel på ditt bredband.

Möjligen ska du fundera på varför du har jitter i ditt hemmanät.

Permalänk

@madtop: Jahaja, kunde ju inte släppa det där Ibland behöver man en "liten knuff i ryggen"
Tog bort Inteno routern, bort med switchen(behöver ju inte ha alla uttagen i alla rum inkopplade) och drog om strömkablarna i skåpet.

Hade varit så mycket strul med Bahnhof innan så jag blev "lat" och bara antog att nu "är det illa igen"
Tack för knuffen

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Fyi..
Värt att jämföra WAN-LAN Throughput mellan dessa..

D-Link DIR-655: 257.3 Mbps

Asus RT-56U: 802.4 Mbps

DIR-655 kom ~5/3-2007.

Asus RT-56U kom ~21/10-2010.
(källa prisjakt)

Jämförelsen känns både relevant & professionell eftersom ingen utveckling har skett eller sker på just området routrar! ^^

Fast nu är iofs. RT-56U en av de bättre budget routrarna, vilken jag brukar rekommendera med.

Edit: Fast jag har fått för mig att man skall titta på Total Simultaneous Throughput samt Maximum Simultaneous Connections, om det sen är så det vet jag inte utan detta inbillar jag bara mig.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

DIR-655 kom ~5/3-2007.

Asus RT-56U kom ~21/10-2010.
(källa prisjakt)

Jämförelsen känns både relevant & professionell eftersom ingen utveckling har skett eller sker på just området routrar! ^^

Fast nu är iofs. RT-56U en av de bättre budget routrarna, vilken jag brukar rekommendera med.

Edit: Fast jag har fått för mig att man skall titta på Total Simultaneous Throughput samt Maximum Simultaneous Connections, om det sen är så det vet jag inte utan detta inbillar jag bara mig.

Så är det ju såklart det är ju viss åldersskillnad mellan dem, tycker ändå 56U har bättre effektiv livsläng till skillnad från 655:an Minns också hur jag liksom nästan de flesta som hade 655:an fick starta om den i tid och otid pga av dess ostabilitet (oavsett firmware) vilket jag aldrig upplevde med 56U.

Tack för tipset ang. Throughoutput det låter rimligt

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch