Jag spelade betan, första spelet där min 6 år gamla Intel i5 750 agerade flaskhals utan överklockning. Med en rimlig överklock från 2,66 Ghz -< 4,2 Ghz så kunde mitt GTX 970 arbeta på maxcapacitet och då höll jag runt 60 FPS på high (max är ultra) och föll neråt 40-45 FPS när det blev mycket tunga ljussättningar som explosioner etc.
Jag är verkligen en grafiknörd men har tyvärr inte haft kapital till hårdvaran jag vill åt. Men jag kan säga att jag var helt hänförd av The Divisions betan, och då var betan utan vissa inställningar aktiverade och bara provisoriska drivrutiner från Nvidia.
Folk måste förstå att om man bara kan spela på High med ett GTX 970 så har Massive gjort ett så bra jobb de haft möjlighet till. Självfallet vill de optimera sin grafik för att vara så snygg de kan, med så lite hårdvarukraft. Hur kan jag veta det? Scha, de gör ju det delvis för konsol som inte har någon toppenbra hårdvara och de vill ju utnyttja denna maximalt. Kollar man sen på vad folk sitter på för hårdvara i sina datorer så är GTX 970 det mest använda kortet enl steam på ca 4.13% av användarna. Första kortet i deras lista med bättre prestanda är GTX 980 på 0.88% och 980 ti på 0.63%.
För sakens skull har kommer här en lista på Steamanvändares hårdvara. Jag kommer enbart att lista de Grafikkort som rimligtvis kan spela The Division och plocka ur kort som integrerad Intel grafik och budget kort etc. Jag är ingen tokexpert på grafikkort, särskilt äldre modeller av AMD är kunskaperna lite svaga på, och jag kan absolut ha råkat ta bort något kort som borde varit med eller låtit något vara kvar som borde tagits bort. Kort med liknande eller bättre prestanda än GTX 970 har fetmarkerats.
NVIDIA GeForce GTX 970 4.13%
NVIDIA GeForce GTX 960 2.44%
NVIDIA GeForce GTX 750 Ti 2.35%
NVIDIA GeForce GTX 760 2.14%
NVIDIA GeForce GTX 660 1.65%
NVIDIA GeForce GTX 650 1.57%
AMD Radeon HD 7900 Series 1.56%
NVIDIA GeForce GTX 860M 1.55%
AMD Radeon HD 8800 Series 1.47%
AMD Radeon HD 7700 Series 1.32%
AMD Radeon R9 200 Series 1.32%
NVIDIA GeForce GTX 770 1.28%
AMD Radeon HD 7800 Series 1.17%
NVIDIA GeForce GTX 550 Ti 0.97%
NVIDIA GeForce GTX 980 0.88%
NVIDIA GeForce GTX 650 Ti 0.63%
NVIDIA GeForce GTX 980 Ti 0.63%
NVIDIA GeForce GTX 560 Ti 0.60%
NVIDIA GeForce GTX 850M 0.58%
NVIDIA GeForce GTX 780 0.55%
NVIDIA GeForce GTX 670 0.52%
Eftersom vi är nere på en liten del av användarna här så har jag sållat lite hårdare här under
NVIDIA GeForce GTX 560 0.48%
NVIDIA GeForce GTX 660 Ti 0.47%
NVIDIA GeForce GTX 970M 0.42%
NVIDIA GeForce GTX 950M 0.38%
NVIDIA GeForce GTX 680 0.35%
NVIDIA GeForce GTX 950 0.30%
NVIDIA GeForce GTX 780 Ti 0.25%
NVIDIA GeForce GTX 980M 0.22%
Total andel kort som fetmarkerats 6,66%.Kort som ligger kvar på listan, alltså kan troligen spela The division, men kommer ha problem att spela Full HD, 60 FPS på high eller ens ofta på medium så är den delen 25,52% av steams användare.
Jämför vi då förhållandet mellan de som kan spela med bra inställningar( GTX 970 eller högre) mot de som kan spela det, men som kommer behöva ställa ner inställningarna så har de ett förhållande på ca 1 mot 3,8. Låt oss runda upp det till 1:4 för enkelhetens skull. Den slutsats vi då kan dra utav denna ghetto-matte är att av Massives potentiella kundkrets så kan 1 av 5 spelare lira på High-FullHD-60 FPS. 4 av 5 spelar kommer få sänka till Low eller Medium för att hålla 60 FPS på en Full HD skärm.
För att Massive ska kunna sälja kopior av spelet behöver folk kunna spela det, och då måste ju spelföretag göra spel som passar den hårdvara folk sitter på. Skulle vi kunna övertala 100% av alla människor att bara köpa GTX 980 ti, Titan eller Fury X så skulle vi ju också få se en annan grafisk nivå i de spel som släpps, men folk tycker att GTX 970 är ett "dyrt" kort och då blir det så här.
Disclaimer:
Detta är absolut Ghetto-matte men oavsett ifall vi tar hänsyns till ALLA problem med denna matten så visar den en sak ganska tydligt. Folk har inte hårdvaran som krävs för att göra spel som är särskilt mycket vassare än vad The Division levererar. Vi kan diskutera massa saker som att spelet inte är optimerat etc, men det är sällan något är optimerat idag. Inte ens postens trackingsystem (känns ganska enkelt i jämförelse) fungerar särskilt ofta.
Hoppas ni gillade min lilla statistik lektion!
Ciao
/Chris