Garantiproblem med SSD köpt i andrahand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Sep 2013

Garantiproblem med SSD köpt i andrahand

Hej,

Köpte en dator här på forumet av en trevlig kille i höstas till min bror.

Den fungerar som en dröm. Men dessvärre, i söndagsnatt när vi stängde av den som vanligt i Windows.
Så under natten har Corsair Neutron GTX 120Gb dött av sig själv.

Vi startade datorn på måndag och disken är helt död. Tagit ut den och testat i en annan dator samt med 2.5" > usb adapter och den är helt död.

Skickade in ett garantiärende på Corsairs extremt krångliga garanti-service-hemsida. Har order datum, order nummer och alltihopa från förra ägaren, kartongen är i MINT-kondition.

Corsair vägrar byta ut SSD'n. Fyfan säger jag bara!

Fick detta som svar:
"Hi,
Corsair provides a non-transferable warranty to the purchaser of Corsair hardware product purchased from an authorized Corsair reseller. This means that if you purchase something from another user on Ebay or any other end user share or selling site that this would be considered an unauthorized reseller and would not have any warranty from us as stated in our warranty policy. Unfortunately this means we would not be able to replace it.

http://www.corsair.com/support/warranty/"

Så om jag ber förra ägaren göra en felanmälan då?

Kommer aldrig köpa en produkt ifrån Corsair igen och rekommenderar alla er andra att hålla er borta från detta pajasföretag!

Som tur är så kostar Samsungs SSD'er inte så mycket, så får köpa en sån istället - grejer som man vet fungerar och ej krånglar med garantiärenden!!

Tilläggas bör att den SSD med "5års garanti" köptes för 950kr vid jul 2013.

§3.1
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

Asså, man kan ju inte kasta skit på ett företag bara för att man själv inte kollat upp hur saker funkar...

Edit: Kan även lägga till att jag själv fick(!) ett monteringskitt till deras h80-kylare när min kusin slarvade bort det innan jag fick kylaren av honom. Gick hur smidigt som helst. Jag tror en del av ditt problem är hur du formulerade din fråga till corsair.

Hjaa!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av eucalyptus:

Hej,

Köpte en dator här på forumet av en trevlig kille i höstas till min bror.

Den fungerar som en dröm. Men dessvärre, i söndagsnatt när vi stängde av den som vanligt i Windows.
Så under natten har Corsair Neutron GTX 120Gb dött av sig själv.

Vi startade datorn på måndag och disken är helt död. Tagit ut den och testat i en annan dator samt med 2.5" > usb adapter och den är helt död.

Skickade in ett garantiärende på Corsairs extremt krångliga garanti-service-hemsida. Har order datum, order nummer och alltihopa från förra ägaren, kartongen är i MINT-kondition.

Corsair vägrar byta ut SSD'n. Fyfan säger jag bara!

Fick detta som svar:
"Hi,
Corsair provides a non-transferable warranty to the purchaser of Corsair hardware product purchased from an authorized Corsair reseller. This means that if you purchase something from another user on Ebay or any other end user share or selling site that this would be considered an unauthorized reseller and would not have any warranty from us as stated in our warranty policy. Unfortunately this means we would not be able to replace it.

http://www.corsair.com/support/warranty/"

Så om jag ber förra ägaren göra en felanmälan då?

Kommer aldrig köpa en produkt ifrån Corsair igen och rekommenderar alla er andra att hålla er borta från detta pajasföretag!

Som tur är så kostar Samsungs SSD'er inte så mycket, så får köpa en sån till brorsan istället - grejer som man vet fungerar och ej krånglar med garantiärenden!!

Tilläggas bör att den SSD med "5års garanti" köptes för 950kr vid jul 2013.

Finns det något företag som inte anammar den policyn? Tycker det låter rätt sunt.

i7
GTX
4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Dockland:

Finns det något företag som inte anammar den policyn? Tycker det låter rätt sunt.

Vad är sunt? Att man har kvitto med all information och kartong samt disken. Vilka fler bevis behövs?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010

Jag ser inga problem här, köper man begagnat så ryker nästan alltid garantin.

Skickades från m.sweclockers.com

#framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Har man ett kvitto tycker man att de inte borde klaga...

R5-1600X, GA-AB-350M-G3, 16GB DDR4 @ 2666, RX580 8GB, Corsair CX650M Rev2

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

@eucalyptus: Standardpraxis.

Reklamationsrätt - Endast 1:a köpare.
Garanti mot Fabrik, Valfri - oftast bara 1:a köpare.
Garanti i butik, Valfri - Oftast bara 1:a köpare.

Dock sköter alla större svenska elkedjor endast efter kvitto och skiter i vem det är som har köpt produkten ursprungligen. Varför inte ta det med butiken direkt?

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004

Varför inte bara göra det lätt och genomföra garantiärendet via återförsäljaren som man brukar göra istället om du nu har kvitto och allt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av eucalyptus:

Som tur är så kostar Samsungs SSD'er inte så mycket, så får köpa en sån till brorsan istället - grejer som man vet fungerar och ej krånglar med garantiärenden!!

Nope, Samsung har samma villkor, garantin gäller endast för köparen av produkten i försluten originalförpackning. Samma gäller för ADATA, Crucial, OCZ, etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av lanbonden:

Varför inte bara göra det lätt och genomföra garantiärendet via återförsäljaren som man brukar göra istället om du nu har kvitto och allt?

Vad ska man då med Corsair exclusive 5 years warranty till då? Och deras hemsida gjort för enbart garantiärenden där man skapar en ticket?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av perost:

Nope, Samsung har samma villkor, garantin gäller endast för köparen av produkten i försluten originalförpackning. Samma gäller för ADATA, Crucial, OCZ, etc.

Det enda Samsung ville ha var serienummer och vart jag köpt den ifrån sist jag hade med dem att göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av perost:

Nja, det enda som behövs med shield plus är serienumret.

http://ocz.com/shieldplus

R5-1600X, GA-AB-350M-G3, 16GB DDR4 @ 2666, RX580 8GB, Corsair CX650M Rev2

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Finspång
Registrerad
Mar 2012

Är garantitiden kvar på den till att börja med och har du ens provat att gå till den faktiska återförsäljaren? Alltså Inet, Komplett etc.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av eucalyptus:

Vad ska man då med Corsair exclusive 5 years warranty till då? Och deras hemsida gjort för enbart garantiärenden där man skapar en ticket?

Ja den får ju bara ursprungliga kund ta del av som sagt

Skickades från m.sweclockers.com

#framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svalöv
Registrerad
Dec 2008

Det verkar konstigt .
I somras köpte jag en billig dator till dottern .
Efter lite strul så kom jag fram till att ena ramminnet var trasigt .
Jag mailade Corsair och fick en lapp att sätta på paketet när jag skickade in ramminnena .
2 veckor senare fick jag ett nytt set i brevlådan.
Allt utan vare sig kvitto eller något.
Det verkar finnas olika policy för de olika produkterna då .
Trist.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

Så blir det när man köper begagnat för då slutar garantin att gälla och så är det hos minst 95% av alla tillverkare.

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av DavidtheDoom:

@eucalyptus: Standardpraxis.

Reklamationsrätt - Endast 1:a köpare.
Garanti mot Fabrik, Valfri - oftast bara 1:a köpare.
Garanti i butik, Valfri - Oftast bara 1:a köpare.

Dock sköter alla större svenska elkedjor endast efter kvitto och skiter i vem det är som har köpt produkten ursprungligen. Varför inte ta det med butiken direkt?

Dum fråga men, hur ser butiken på kvittot om du är första eller andra köparen om man köpt kontant i butik?

Core I7 Q6700K@ 4,6 Ghz | ASUS Z170 MAXIMUS VIII HERO | Asus GTX 1080 Ti STRIX |Corsair Vengeance 3000 Mhz 32GB|Noctua NH-D15 | Corsair AX860i | Windows 10 PRO 64 bit | | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Roccat AIMO| Corsair k75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av eucalyptus:

Vad ska man då med Corsair exclusive 5 years warranty till då? Och deras hemsida gjort för enbart garantiärenden där man skapar en ticket?

Man kan använda en SSD i 5 år utan att sälja den vidare

Det är jätte enkelt och jag tycker att du gör fel som smutskastar ett företag som följer sin, och de flestas andras policy.

I stort sett alla varumärken ger garanti till köparen, dvs 1:a ägaren, och den går inte att gå till någon annan. I vissa förpackningar får man med ett warranty card där denna info står också. Sen att de i vissa fall inte bryr sig om att kolla upp att personen med kvitto och produkten faktiskt var den som köpte produkten är en annan sak. I ditt fall gjorde dom det, eller så skrev du att du hade köpt den begagnad, och då blev du också av med garantin.

Du har tyvärr ingen rätt att utnyttja garantin på din produkt

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: i5-4690K @ 4.5 GHz | Crucial 16GB 1600 | MSI 100ME GTX 970 | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Win10 | FD Node 304 | Noctua L12S
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2007

Hade samma problem med ett par Salomon skor som jag köpt på Ebay, med kvitto och allt. Trots det ville inte Salomons support hjälpa. Man har varit trogen och ofta köpt deras märke men mycket värd är man inte när deras saker går sönder och deras garantiärende blir en lögn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Sep 2013

Någon som vet om samma "garantiprincip" lyder följande i USA? Har mer utav en känsla att konsumenterna i detta fall skulle stämma tillverkarna...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av eucalyptus:

Någon som vet om samma "garantiprincip" lyder följande i USA? Har mer utav en känsla att konsumenterna i detta fall skulle stämma tillverkarna...

Antagligen samma. De kan inte bli stämda eftersom det alltid står klart och tydligt på garantisedeln att den gäller första köparen om så är fallet

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: i5-4690K @ 4.5 GHz | Crucial 16GB 1600 | MSI 100ME GTX 970 | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Win10 | FD Node 304 | Noctua L12S
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

jag har mycket svårt att se att Corsair skulle vara ett "pajasföretag" för att de gör som de flesta tillverkare gör.
Att fråga efter kvitto när man köper begagnat är däremot bra, för att minska risken för att man köper stöldgods att garantier ofta ryker är inget nytt.

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010

Riktigt dåligt av Corsair, det är ju endast för att sparka på kunden och spara in pengar. Att det är deras policy är inte någon ursäkt... Det finns ju gott om tillverkare som struntar i om det är second-hand.

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD R7-2700 @4.1GHz - ASUS Vega 56 ROG - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av eucalyptus:

Någon som vet om samma "garantiprincip" lyder följande i USA? Har mer utav en känsla att konsumenterna i detta fall skulle stämma tillverkarna...

Konsumenträtten funkar helt annorlunda i USA. Du har oftast bara garanti från tillverkaren, inte från den som sålt varan, och tillverkaren kan speca vilka garantier som helst. Ofta så är det ditt problem om en produkt går sönder. Det man ser med stämningar i USA, som tex med Volkswagens motorer så rör det att tillverkaren har gjort utfästelser som sedan inte följts.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svalöv
Registrerad
Dec 2008

Garanti i USA är lite olik vår . När du köper en helt ny hoj tex så är garantin ett tillval. Där kan man köpa en ny hoj billigare men får då ta lite risker själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Jink:

Riktigt dåligt av Corsair, det är ju endast för att sparka på kunden och spara in pengar. Att det är deras policy är inte någon ursäkt... Det finns ju gott om tillverkare som struntar i om det är second-hand.

Instämmer. Ser verkligen inte problemet. Jag har DERAS produkt, kvitto och kartong. Produkten i detta fall är cirka 2 år gammal, med 3 års garanti kvar. Uppenbarligen har deras produkt slutat fungera. Orsak är oklar. Men SSD'er kan ju dö. Att jag då sitter med deras produkt i handen nu som är defekt - vad är då problemet med att bara byta ut den??

Som konsument skulle man ju aldrig i sin vildaste fantasti gå tillbaka till det företaget och köpa en ny likvärdig produkt när den man har inte höll måttet och dog, o så blir man lämnad ensam!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av eucalyptus:

Instämmer. Ser verkligen inte problemet. Jag har DERAS produkt, kvitto och kartong. Produkten i detta fall är cirka 2 år gammal, med 3 års garanti kvar. Uppenbarligen har deras produkt slutat fungera. Orsak är oklar. Men SSD'er kan ju dö. Att jag då sitter med deras produkt i handen nu som är defekt - vad är då problemet med att bara byta ut den??

Som konsument skulle man ju aldrig i sin vildaste fantasti gå tillbaka till det företaget och köpa en ny likvärdig produkt när den man har inte höll måttet och dog, o så blir man lämnad ensam!

Därför att det är standard med säljargaranti, sen kan man hoppas på goodwill men inte som har att göra med att tillverkaren är dålig.

Jag har enbart goda erfarenheter av Corsair, aldrig något strul om man behöver reservdelar eller liknande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av eucalyptus:

Som tur är så kostar Samsungs SSD'er inte så mycket, så får köpa en sån till brorsan istället - grejer som man vet fungerar och ej krånglar med garantiärenden!!

Jag har kånglat med 2st 840 som ej fungerar och både Inet och Samsung vägrar byta ut skiten för låg läshastighet är inget fel det är en feture

Skrivet av perost:

Nope, Samsung har samma villkor, garantin gäller endast för köparen av produkten i försluten originalförpackning. Samma gäller för ADATA, Crucial, OCZ, etc.

Ja köpa Samsung för deras Toalettpappers garanti på deras trasiga produkter

Inte ens förstaägaren får garanti från Samsung. Dom levde inte ens upp till sin egna policy på sin hemsida med 840/840 EVO och OEM modellerna.
Om dom skickar ut något är det samma typ av produkt med samma fel. Dom bryr sig inte ett skit om saker och ting fungerar för slutanvändaren.

Nordichardwares test av 840 EVO och 850 EVO så dog 850 EVO 3D nand modeller före 840 EVO sett till skrivningar så ja det bådade ju inte gott för 3D nands överlägsna hållbarhet

Finns i dagsläget inget som tyder på att Samsung är bra vad det gäller design av produkter eller att hålla sina garantivillkor.

Köp du Samsung så får du samma skit problem med dom som vilket annat skitföretag som helst.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av eucalyptus:

Instämmer. Ser verkligen inte problemet. Jag har DERAS produkt, kvitto och kartong. Produkten i detta fall är cirka 2 år gammal, med 3 års garanti kvar. Uppenbarligen har deras produkt slutat fungera. Orsak är oklar. Men SSD'er kan ju dö. Att jag då sitter med deras produkt i handen nu som är defekt - vad är då problemet med att bara byta ut den??

Som konsument skulle man ju aldrig i sin vildaste fantasti gå tillbaka till det företaget och köpa en ny likvärdig produkt när den man har inte höll måttet och dog, o så blir man lämnad ensam!

Men garanti är ju något som dom har hittat på själv, inget måste ju. Att du sen inte uppfyller kraven är ju ditt problem, inte deras.

Går DU tillbaka till företaget och köper en likvärdig produkt, som sen råkar gå sönder så har du ju 5 år garanti. Så enkelt är det

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: i5-4690K @ 4.5 GHz | Crucial 16GB 1600 | MSI 100ME GTX 970 | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Win10 | FD Node 304 | Noctua L12S
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L