Raspberry Pi 3 Model B lanseras till våren

Permalänk
Medlem

Precis när man köpt tvåan. ><

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Precis när man köpt tvåan. ><

Fortfarande ett bra köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du har rätt om priset, hade inte kollat mer än specifikationerna och förstasidan som nämner $40. Såg själv denna kort i en Slashdot-artikel och där stod det att priset var $45. Kostnadsmässigt vinner man inte så mycket att 16 GB flash är inkluderat (finns ju från ~50 kr som SD-kort) och eMMC är inte supersnabbt, men det är långt snabbare än SD-card + att man slipper största problemet folk har med RPi: hitta ett SD-kort som faktiskt är stabilt som rootfs.

Gav själv upp med min RPi vad det gäller SD-kort (fick alltid korrupt filsystem efter någon månad och testat flera SD-kort). Kör numera SD-kortet i read-only (man måste boota från SD-kort) och använder en USB-sticka för största delen av systemet, systemet har nu rullat över ett år utan några som helst problem med filsystemets stabilitet.

$80 känns nästa lite dyrt med tanke på att Z3735G kostar $17, även om systemkretsen i RPi är gratis (vilket nog inte är så långt från sanningen) så känns $80 lite högt. Å andra sidan förenklar x86 en hel del, t.ex. fungerar Windows och man kan köra vilken Linux-distro som helst då x86 kan boota generella kärnor (något som även ARM kommer kunna i framtiden, man jobbar på detta med 64-bitars ARM, väldigt relaterat till den artikel som Städje skrev om då problemet med dagens ARM är att det saknas en standard för att hitta HW och avgöra mängd installerad RAM).

Har mängder med Pi:n igång, har kört med Transcends 8Gb/16Gb class 10 SDHC kort till B och A modellerna och använder Samsung 8Gb/16Gb class 4 SDHC micro (att använda class 10 är att slänga bort pengar, finns tester) till B+/A+/2 modellerna. Har aldrig haft korruption på något kort hittills, och då har vissa varit igång nästan nonstopp sedan jag införskaffat dem. Finns ju sidor som listar fungerande kort, men jag tror även att problem med korruption oftast har mer att göra med dålig strömförsörjning. Att hitta bra strömförsörjning är ett större problem (kör själv numera nästan uteslutande med produkter från Pluggable eller Anker) än att hitta fungerade SD-kort.

Edit: både reddit-tråden och en, nu låst, tråd på det officiella forumet länkar till sweclockers. Väntar nog på något mer officiellt än "uppgifter till Sweclockers"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Som mediadator har jag svårt för RPi då Intels compute stick med licens för windows etc ligger på just nu 900 kr. http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/216879-i...

En Raspberry Pi är passivt kyld. Intel Compute Stick har ett surrande ljud som är högfrekvent som kommer från minifläkten, prova det som mediadator i några minuter så kommer du vilja slänga ut helvetet genom fönstret.

Edit: Zotamedu har en poäng med nätverkskretsen också. Tänker man använda den en längre bit från routern kommer WiFi knappt fungera och tappa koppling konstant. En usb-adapter är då ett krav och generellt en USB-hubb eftersom det endast finns en USB-port.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunde:

Som mediadator har jag svårt för RPi då Intels compute stick med licens för windows etc ligger på just nu 900 kr. http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/216879-i...

Den gamla Compute Stick är en rätt dålig mediadator med tanke på att nätverkskretsen är billigaste Realtek som dessutom verkar ha fått en rätt ledsen antenn för nätverket är värdelöst. Den nya är lite dyrare men har blivit utrustad med nätverk från Intel som ska vara bra. Fast prislappen ligger på 1200 kr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Den gamla Compute Stick är en rätt dålig mediadator med tanke på att nätverkskretsen är billigaste Realtek som dessutom verkar ha fått en rätt ledsen antenn för nätverket är värdelöst. Den nya är lite dyrare men har blivit utrustad med nätverk från Intel som ska vara bra. Fast prislappen ligger på 1200 kr.

har compute stick med Ubuntu på och jag har inge problem med nätverk. Den har likabra nätverk som min Expera T3 vilket är godkänt i min bok.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SwedenVirre:

har compute stick med Ubuntu på och jag har inge problem med nätverk. Den har likabra nätverk som min Expera T3 vilket är godkänt i min bok.

Den gamla har ökänt dåligt wlan. Intel själva rekommenderar att man kör USB-kort för saker som kräver lite mer av nätverket. Anandtech mätte 12-25 Mbit/s i sitt test. Arstechnica skriver så här i artikeln om den nya Compute Stick.

Citat:

The internal upgrades are a big deal, and the new wireless adapter is probably the most important. Intel has tossed out the barebones Realtek Wi-Fi and Bluetooth adapter in favor of its own homegrown Intel 7265 802.11ac adapter, which takes the Wi-Fi from “technically capable of connecting to a network” to “the best you can get in something this size.”

The new Compute Stick maxes out at 867Mbps when connected to a compatible router, and support for the less-crowded 5GHz band may help your real-world connection speed in a lot of cases. As with the last stick, performance drops off a bit more quickly than it would for a standard laptop because of the small antennas used in something as tiny as the Compute Stick, but download and file transfer speeds are drastically improved in my two-bedroom apartment.

Here are real-world examples to show just how much better the wireless in the new Compute Stick is: In a Speedtest.net connectivity test, the old Compute Stick sitting within two feet of my Wi-Fi router downloads at about 3.04Mbps and uploads at about 3.83Mbps, while the new stick connected over 802.11ac downloads at about 58.94Mbps and uploads at about 64Mbps (I pay for a 50Mbps connection, so that's really the limiting factor). I tried to do a file transfer test where I moved a 2.6GB file from a file server to the stick and compared results, but the first-gen Compute Stick's wireless is so flaky that it would've taken hours to complete the transfer. The new one did it in a little under two minutes. It's a big change

Tom's Hardware fick inte upp hastigheten över 10 Mbps i sitt test och skriver följande som slutsats: "Bottom-line, consider using a wired or wireless USB network adapter with the Compute Stick."

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Önskvärt är helt klart en WiFi modul!

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

är intresserad av att veta vad som gör den 100kr dyrare än föregångaren

USB-portarna är guldpläterade för optimal brusreduktion.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Inaktiv

Bra, varit ganska nära att skaffa tvåan och utvärdera som HTPC så blir att invänta denna istället. Nu har jag sedan tidigare den ursprungliga modellen. Det enda den egentligen använts till är som HTPC men fann den vara lite för seg. Har mest blivit liggandes i väntan på tid och något länpmigt den skulle kunna användas till. Då jag redan har en server som kör ESXi så har det varit svårt att hitta något lämpligt.

Som typ alla andra hoppas även jag på främst Gbit-LAN och USB 3 men (vettigt) WiFi, snabbare och mer kompetent SoC samt mer RAM och inbyggt flashminne hade inte varit dumt.

Jag hade gärna sett en mer påkostad RPi, gärna formfaktor i stil med mITX. Mer I/O, punkterna ovan och kanske en x86 CPU eller SoC från någon lämplig tillverkare. Drömma kan man ju iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

haha

Har ännu inte fått något mail när jag satte upp mig på väntelistan innan den första hade släppts.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Perfekt bevis på att vi aldrig är tillräckligt nöjda.

Det är väl bra att vi aldrig är nöjda. Det finns alltid plats att bättras. Om alla hade varit nöjda skulle utveckling stanna upp.

Permalänk
Medlem

Blir nog ett köp om den är vassare än tvåan, annars hitta en beg tvåa
Haft ettan sen release och den har rullat raspbmc (kodi) sen dag1, men fan vad seg den är i menyerna =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gropenator:

Har mängder med Pi:n igång, har kört med Transcends 8Gb/16Gb class 10 SDHC kort till B och A modellerna och använder Samsung 8Gb/16Gb class 4 SDHC micro (att använda class 10 är att slänga bort pengar, finns tester) till B+/A+/2 modellerna. Har aldrig haft korruption på något kort hittills, och då har vissa varit igång nästan nonstopp sedan jag införskaffat dem. Finns ju sidor som listar fungerande kort, men jag tror även att problem med korruption oftast har mer att göra med dålig strömförsörjning. Att hitta bra strömförsörjning är ett större problem (kör själv numera nästan uteslutande med produkter från Pluggable eller Anker) än att hitta fungerade SD-kort.

Edit: både reddit-tråden och en, nu låst, tråd på det officiella forumet länkar till sweclockers. Väntar nog på något mer officiellt än "uppgifter till Sweclockers"...

Helt sant att det är pengarna i sjön med class 10, i praktiken brukar class 4/6 vara snabbast då SD-kort främst är optimerade för läsning/skrivning av stora sekventiella filer medan ett rootfs kommer främst läsa/skriva många väldigt små filer. SD-kort med hög skrivhastighet har typiskt en del buffertar och även om dessa är bra för bandbredd så ökar latensen -> sämre prestanda vid slumpmässig läsning/skrivning.

Rätt säker på att varken SD-kort eller strömförsörjning är problemet i mitt fall. Strömförsörjningen klarar 2A vilket är långt mer än vad RPi kräver. Vidare är det svårt att se hur strömförsörjningen skulle vara otillräcklig när samma SD-kort och samma strömförsörjning inte får problem med iMX6-kortet som definitivt drar mer än RPi. Sedan jag lade rootfs på en USB-sticka så presterar kortet bättre (USB-sticka har betydligt bättre prestanda vid slumpmässig läsning/skrivning än SD-kort) och det är också ännu en indikation på att strömförsörjningen inte är problemet då denna konfiguration drar mer ström.

De SD-kort som strular har typiskt så grava problem att man överhuvudtaget inte kan boota, det problemet har varken jag eller den rad av människor som har problem korrupt rootfs i denna tråd. Det som ofta är gemensamt för de som får problem med korrupt filsystem på RPi är att man gör något som resulterar i lägen där väldigt många små filer skrivs under kort tid. Min gissning här är att komponenterna och designen RPi använder för spänningsdelning är underdimensionerad, SD-kort har en drivspänning på 3,3 V inte 5V som levereras från strömförsörjning. Sett de som bytt ut / lagt till kondensatorer för att hålla stabilare spänningar med positivt resultat.

Skulle ändå inte säga att man kan gnälla allt för mycket på RPi. Det är en enhet som främst är gjort för att vara billig och användas i utbildningssyfte. Kör man den som server 24/7 kanske man inte ska förvänta sig absolut stabilitet, för det jag använder den till räcker ändå CPU-kraften till och blir lite irriterande när enda problemet är just SD-kortet (men där har jag hittat en work-around via USB-sticka).

Skrivet av SwedenVirre:

har compute stick med Ubuntu på och jag har inge problem med nätverk. Den har likabra nätverk som min Expera T3 vilket är godkänt i min bok.

Inte så att du har Bluetooth avslaget på din Compute stick? Går inte att komma ifrån att Realtek kretsen som sitter i första generationens Compute stick är dålig, men det verkar som om det riktigt stora problemen endast manifesterar sig när Wifi och Bluetooth är påslagna samtidigt, kör man enbart Wifi eller enbart Bluetooth går den från "horribel" till "mindre bra".

Hittade förresten en jämförelse mellan Ubuntu-versionen av Compute stick mot bl.a. iMX6 (som är runt 30-40% snabbare än RPi 2 då den använder Cortex A9 i stället för Cortex A7 som RPi2). Compute stick, som kör Z3735F, är 2-5 gånger snabbare än iMX6 (lite beroende på vad man gör). Så Compute stick och även JaguarBoard borde därför vara runt 3-6 gånger snabbare än RPi2, så visst är JaguarBoard och Compute stick dyrare (compute stick med Ubuntu finns från 650 kr) men prestanda ökar långt mer än priset.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Det är väl bra att vi aldrig är nöjda. Det finns alltid plats att bättras. Om alla hade varit nöjda skulle utveckling stanna upp.

Då får man väl vara anspråkslös ensam.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Kan dessa rackare driva Windows 10?
Klarar de spel som Hearthstone?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Devil May Cry:

Kan dessa rackare driva Windows 10?
Klarar de spel som Hearthstone?

Ja de kan köra Windows 10 och Microsoft har till och med fixat ett specialutgåva som är gratis för Raspberry Pi 2. Jag utgår från att de kommer fortsätta med det med Raspberry Pi 3. Hearthstone lär däremot bli svårt eftersom det är en ARM-SoC och inte x86.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

...Inte så att du har Bluetooth avslaget på din Compute stick?...

Nope har inte BT igång, har bara haft igång wifi och kört resten via usb.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Ja de kan köra Windows 10 och Microsoft har till och med fixat ett specialutgåva som är gratis för Raspberry Pi 2. Jag utgår från att de kommer fortsätta med det med Raspberry Pi 3. Hearthstone lär däremot bli svårt eftersom det är en ARM-SoC och inte x86.

Det bör påpekas att det inte är en vanlig utgåva av Windows 10 det handlar om utan embedded/Internet of Things-utgåvan: https://dev.windows.com/en-us/iot

Hearthstone finns till Android så det vore nog inte helt omöjligt att faktiskt få igång spelet på en Raspberry Pi.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Det bör påpekas att det inte är en vanlig utgåva av Windows 10 det handlar om utan embedded/Internet of Things-utgåvan: https://dev.windows.com/en-us/iot

Hearthstone finns till Android så det vore nog inte helt omöjligt att faktiskt få igång spelet på en Raspberry Pi.

Fast då får man välja, antingen Windows eller Hearthstone. Androidutgåvan är lite bökigare att spela med också. Jag är inte helt nöjd med hur det fungerar med pekskärm och det lär inte bli smidigare med mus. Jag tror att @Devil May Cry har mer nytta av en Compute Stick eller en NUC och kraven är Windows 10 och enklare spel. Det handlar så klart om en helt annan prisklass men då får man en full Windows-dator.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Fast då får man välja, antingen Windows eller Hearthstone. Androidutgåvan är lite bökigare att spela med också. Jag är inte helt nöjd med hur det fungerar med pekskärm och det lär inte bli smidigare med mus. Jag tror att @Devil May Cry har mer nytta av en Compute Stick eller en NUC och kraven är Windows 10 och enklare spel. Det handlar så klart om en helt annan prisklass men då får man en full Windows-dator.

Ah, uppfattade det som två separata frågor. Men ska man göra bägge dessa på samma enhet finns det klart vettigare lösningar att satsa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seyaro:

Aha, ja då lär ju iaf inte det vara nått problem.
Hade fått för mig att jag läst att det skulle vara ett problem.

HEVC är men framför allt var (dem har reviderat kostnaderna) svindyrt att använda men relativt sett inte lika extremt att implementera.

Här är ett utdrag från en WIP artikel jag håller på att skriva.

Citat:

...
AVC features a royalty system that charges through the patent pool MPEG LA. They charge primarily US $0.20 per unit (product) able to decode or encode AVC and per title with an annual enterprise cap at US $8.125M for 2016. There is a minimum unit cap of 100 000 per year where it is royalty free. Titles shorter than 12 minutes are royalty free. Free television pays per year while internet broadcasts are royalty free.

HEVC is licensed through the royalty pools MPEG LA and HEVC Advance. MPEG LA increased the prices compared to AVC with the same US $0.20 per unit but a yearly cap at US $25M. For below annual 100 000 units it remains royalty free. HEVC Advance charges through a more advanced pay model with different prices depending on region.
...
Most companies could accept the price for AVC but protested when the pricing model for HEVC was announced. MPEG LA originally requested 0.5%, with no annual cap, of the gross revenue for each company utilizing HEVC as well as a per content royalty. HEVC Advance was initially charging seven times the price of MPEG LA for TV. Additionally HEVC Advance made the TV royalty retroactive, forcing companies who had already distributed content to pay. The cost of HEVC compared to AVC was 16 times as high per unit. MPEG LA and HEVC Advance received severe backlash from companies and the public forcing them to overhaul their licensing.
...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

@FribBe:
Så är det. Köpte en. Blev snabbt två till. Pimusicbox är ett exempel Perfekt om man har android telefon och vill spela musik ur kökshögtalarna

Styr du bara musiken eller strömmar du från luren? Kör du då BubbleUPnP? Fungerar det bra? Kör själv Volumio och strömmar från win med TuneBlade. Hackar ibland, men kanske är routern.

Permalänk
Medlem

@pre-dator:
Installerar en MPD server på Raspberryn. Där loggar jag in med t.ex Spotify, anger sökvägar för smb shares etc. där jag har musik. Sen styr jag Raspberryn genom en MPD client i telefonen alternativt ett webbgränssnitt i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Helt sant att det är pengarna i sjön med class 10, i praktiken brukar class 4/6 vara snabbast då SD-kort främst är optimerade för läsning/skrivning av stora sekventiella filer medan ett rootfs kommer främst läsa/skriva många väldigt små filer. SD-kort med hög skrivhastighet har typiskt en del buffertar och även om dessa är bra för bandbredd så ökar latensen -> sämre prestanda vid slumpmässig läsning/skrivning.

Rätt säker på att varken SD-kort eller strömförsörjning är problemet i mitt fall. Strömförsörjningen klarar 2A vilket är långt mer än vad RPi kräver. Vidare är det svårt att se hur strömförsörjningen skulle vara otillräcklig när samma SD-kort och samma strömförsörjning inte får problem med iMX6-kortet som definitivt drar mer än RPi. Sedan jag lade rootfs på en USB-sticka så presterar kortet bättre (USB-sticka har betydligt bättre prestanda vid slumpmässig läsning/skrivning än SD-kort) och det är också ännu en indikation på att strömförsörjningen inte är problemet då denna konfiguration drar mer ström.

De SD-kort som strular har typiskt så grava problem att man överhuvudtaget inte kan boota, det problemet har varken jag eller den rad av människor som har problem korrupt rootfs i denna tråd. Det som ofta är gemensamt för de som får problem med korrupt filsystem på RPi är att man gör något som resulterar i lägen där väldigt många små filer skrivs under kort tid. Min gissning här är att komponenterna och designen RPi använder för spänningsdelning är underdimensionerad, SD-kort har en drivspänning på 3,3 V inte 5V som levereras från strömförsörjning. Sett de som bytt ut / lagt till kondensatorer för att hålla stabilare spänningar med positivt resultat.

Skulle ändå inte säga att man kan gnälla allt för mycket på RPi. Det är en enhet som främst är gjort för att vara billig och användas i utbildningssyfte. Kör man den som server 24/7 kanske man inte ska förvänta sig absolut stabilitet, för det jag använder den till räcker ändå CPU-kraften till och blir lite irriterande när enda problemet är just SD-kortet (men där har jag hittat en work-around via USB-sticka).

Jag skriver slarvigt, vad jag menar är att en pi har krav på en hög spänning. Det är ju inte ett problem på när man använder en laddare till att just bara ladda en telefon eller platta, men för en pi så får det konsekvenser, enheter man kopplar till den fungerar inte som de skall och man får även datakorruption.
Kör man då headless, som även jag gör i alla fall utom ett, så får man inte heller någon som helst indikation på att pin inte får tillräckligt med spänning. Har du testat att mäta spänningen på pin?

Permalänk

Hardkernel släpper ju Odroid C2 nu med. Riktigt intressant för $40!

http://forum.odroid.com/viewtopic.php?f=135&t=18683

Amlogic S905 (ARM® Cortex®-A53(ARMv8) 2Ghz quad core CPU)
2Gbyte DDR3 SDRAM
ARM Mali™-450 MP3 GPU (OpenGL ES 2.0/1.1 for Linux and Android)
HDMI 2.0 4K/60Hz display
H.265 4K/60FPS and H.264 4K/30FPS capable VPU
Gigabit Ethernet
40+7pin GPIO port
eMMC5.0 HS400 Flash Storage slot / UHS-1 SDR50 MicroSD slot
USB 2.0 Host x 4, USB 2.0 OTG x 1 (power + data capable)
Infrared(IR) Receiver
Ubuntu 16.04 and Android 5.1 Lollipop based on Kernel 3.14 LTS
Board dimensions is identical to the ODROID-C1+

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gropenator:

Jag skriver slarvigt, vad jag menar är att en pi har krav på en hög spänning. Det är ju inte ett problem på när man använder en laddare till att just bara ladda en telefon eller platta, men för en pi så får det konsekvenser, enheter man kopplar till den fungerar inte som de skall och man får även datakorruption.
Kör man då headless, som även jag gör i alla fall utom ett, så får man inte heller någon som helst indikation på att pin inte får tillräckligt med spänning. Har du testat att mäta spänningen på pin?

Fast vad betyder "hög spänning"? Specifikationen säger att man ska ge en RPi +5 V.

Och jo har mätt, spänningen ligger väldigt stabilt på 5,18 - 5,19 V (multimetern kopplad till RPi). +3,3 V (mätt mellan pinne #1 och jord) ligger på 3,257 - 3,258 V. Även om 3,3 V ligger strax under borde det vara tillräckligt nära, om inte så är det inget man kan fixa med strömförsörjningen då det är upp till RPi att göra spänningsdelning för att nå 3,3 V.

Men såg du inte tråden jag länkade ovan, där man försökte lura ut hur man kan undvika korruption av rootfs på SD-kort? Är knappast ensam om att ha detta problem. Testa Googla "SD-card corruption", träffar för RPi är bland de fem första träffarna. Detta är ett problem med RPi, ett problem som tyvärr BPi delar även om det verkar vara lite mindre vanligt där.

Om du klarat dig beror det nog mer på att du inte gör saker där många små skrivningar händer tätt ihop under lite längre tid. Som du ser är det många i tråden som har problemet även med SD-kort som är med som OK på listan, läser du sedan vad som händer om man har SD-kort som inte är OK så handlar det typiskt om att RPi överhuvudtaget inte bootar så korruption är ett annat problem.

Själv har jag testat med kort från Samsung, Sandisk (kör normalt med dessa), PNY, Kinston och Transcend med samma resultat även om frekvensen av korruption varierar lite (men det kan lika gärna vara slumpen som skillnad på SD-kort). Det längsta jag någonsin lyckats köra är en ca en månad, typiskt händer det inom en vecka. Med SD-kortet i read-only + USB-sticka har en RPi nu rullat över ett år utan några problem alls.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du har rätt om priset, hade inte kollat mer än specifikationerna och förstasidan som nämner $40. Såg själv denna kort i en Slashdot-artikel och där stod det att priset var $45. Kostnadsmässigt vinner man inte så mycket att 16 GB flash är inkluderat (finns ju från ~50 kr som SD-kort) och eMMC är inte supersnabbt, men det är långt snabbare än SD-card + att man slipper största problemet folk har med RPi: hitta ett SD-kort som faktiskt är stabilt som rootfs.

Gav själv upp med min RPi vad det gäller SD-kort (fick alltid korrupt filsystem efter någon månad och testat flera SD-kort). Kör numera SD-kortet i read-only (man måste boota från SD-kort) och använder en USB-sticka för största delen av systemet, systemet har nu rullat över ett år utan några som helst problem med filsystemets stabilitet.

$80 känns nästa lite dyrt med tanke på att Z3735G kostar $17, även om systemkretsen i RPi är gratis (vilket nog inte är så långt från sanningen) så känns $80 lite högt. Å andra sidan förenklar x86 en hel del, t.ex. fungerar Windows och man kan köra vilken Linux-distro som helst då x86 kan boota generella kärnor (något som även ARM kommer kunna i framtiden, man jobbar på detta med 64-bitars ARM, väldigt relaterat till den artikel som Städje skrev om då problemet med dagens ARM är att det saknas en standard för att hitta HW och avgöra mängd installerad RAM).

Jag har aldrig haft problemet med korrupt filsystem och då har jag ändå kört flera olika Pi:er i många hundra dagar, varav en (Raspberry Pi A) hänger i ett träd ute i trädgården sedan 2014.
En fungerar som bildspel och kopierar varje 15 minuter 3-6 bilder på 2-3 megabyte styck. Den har uptime på 300+ dagar. Det är en Raspberry Pi B+.
Har också haft en Pi (Raspberry Pi 2) som agerat Ganglia-server i flera månder, också helt utan problem med driften. Jag använder Nokia-laddare på 1.2A, har några stycken. Kör Sandisk uteslutande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Låter mycket intressant!

Dock finns det ingen källa över huvud taget som bekräftar detta, inte från vad jag kan hitta på engelska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av saturday_sun:

Jag har aldrig haft problemet med korrupt filsystem och då har jag ändå kört flera olika Pi:er i många hundra dagar, varav en (Raspberry Pi A) hänger i ett träd ute i trädgården sedan 2014.
En fungerar som bildspel och kopierar varje 15 minuter 3-6 bilder på 2-3 megabyte styck. Den har uptime på 300+ dagar. Det är en Raspberry Pi B+.
Har också haft en Pi (Raspberry Pi 2) som agerat Ganglia-server i flera månder, också helt utan problem med driften. Jag använder Nokia-laddare på 1.2A, har några stycken. Kör Sandisk uteslutande.

Du använder då ett SD-kort precis på det sätt det är optimerat: du läser/skriver relativt stora filer i sekvens. Tittar man i tråden jag länkar ovan är det en som nämner att han har problem med korruption i flera RPi men den RPi som används för att spara stora backup-filer har aldrig strulat!

Problemet verkar vara relaterat till arbetslaster som läser och framförallt skriver många små filer på ett relativt slumpmässigt sätt, en arbetslast som SD-kort inte alls är optimerade för. En del teoretiserar om att skrivning av många små filer leder till att kontrollkretsen i SD-kortet får jobba väldigt hårt vilket i sin tur ställer högre krav på +3,3 V planet att leverera jämn spänning och tillräckligt mycket ström, något som RPi inte alltid verkar fixa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer