Vilka delar behövs till en serverdator?

Permalänk
Medlem

Vilka delar behövs till en serverdator?

Tjena!

Har länge funderat på att köpa server dator då jag har haft några delar liggandes hemma.

Har just nu:

i5 4460
MSI B85M-E45
8 GB ram
Chassi

(Vet att det är overkill delar men varför inte använda dom när dom bara ligger hemma och dammar?)

Har en budget på ca. 1000kr men kan gå över om det behövs.

Här kommer en liten extra fråga.

Jag har en SSD med 120gb minne på och en hårddisk med 250gb minne på. Vill gärna ha två stycken hårddiskar på min main dator så vad tycker ni att jag gör? Vill bara tillägga att jag kanske bara använder 130gb av allt minne jag har på datorn så jag behöver inte mycket alls.

Alternativ 1: Tar min 250gb hårddisk in till server datorn.
Alternativ 2: Tar min SSD på 120gb på och lägger den i server dator och köper en ny SSD.
Eller övriga förslag.

Permalänk
Avstängd

Om du ska använda servern för att ersätta router och brandvägg (vilket jag personligen rekomenderar, orka routers ) så behöver du dubbla nätverkskort, då du troligtvis har ett inbyggt gigabit i moderkortet behöver du då ett usb eller pci-e nätverkskort (jag föredrar pci-e men båda funkar). Sen ett nätverkskort kopplat mot internet och det andra kopplat mot interna nätverket, och ett lämpligt OS där emellan.

angående hårddiskar så klarra du dig med din 120gig ssd så kan du ju fortsätta använda den, för min egen del är min 500gig ssd fullproppad med spel men alla är vi ju olika. En mekanisk disk duger vanligtvis till en server (lite beroende på exact vad du ska använda servern till)

Permalänk
Medlem

@Klubba: Tänkte använda den till teamspeak och en CS:GO server och möjligtvis Minecraft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krupty:

@Klubba: Tänkte använda den till teamspeak och en CS:GO server och möjligtvis Minecraft.

Har ingen erfarenhet av något av det tyvärr, dock hört att minecraft-server äter väldigt mycket ram-minne när världen växer så 8 gig kanske inte räcker, men bättre nån som vet mer än mig får svara

Permalänk
Skrivet av krupty:

Vad jag läst så är rekommenderat RAM för en minecraft server såhär:
<40 spelare: 2GB
40 - 60 spelare: 3GB
60+ spelare: 8GB

Permalänk
Medlem

@brittaspjut: Vi är max 10 spelare som kommer spela på servern så det borde inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krupty:

CS:GO's SRCDS drar hos mig ca 300 MB RAM per 10 slot server.

Permalänk
Medlem

Nätaggregat, eller det kanske ingår i chassit?

Om du är rädd om datan som kommer ligga på servern så hade jag kört med RAID, d,.v.s. två lika stora (helst likadana) hårddiskar, för att inte tappa allt om en hårddisk får för sig att dö. Verkar dock inte som moderkortet har inbyggt RAID stöd, så det får bli en mjukvaru-RAID i så fall, alternativt ett extra RAID kort.

Vilket operativsystem ska du använda?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

@PointMan: Har ingen aning. Har iaf en windows key liggandes hemma. Har ingen erfarenhet av linux eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krupty:

@PointMan: Har ingen aning. Har iaf en windows key liggandes hemma. Har ingen erfarenhet av linux eller liknande.

Vanligt windows är inte att rekommendera om du ska köra server, dels pga säkerhet men också så är det mer resurskrävande än en Linux distro med CLI (Command Line Interface). Om du är nyfiken och vill lära dig något på vägen när du skapar dina spelservrar så är Linux rätt väg att gå. Det må vara knepigt i början men finns gott om information för att sätta upp spelservrar. Har själv satt upp en minecraft server med Ubuntu Server som grund och det var inte speciellt svårt.

Om du nödväntigtvis måste köra Windows så är någon Windows Server variant mest lämpad, är du student på högskola går det oftast att få tag på licenser gratis genom skolan.

Permalänk
Medlem

Sätter du 250 GB disken i servern så kan du dela ut diskutrymme över nätverket så du kan använda det i din vanliga dator för att lagra undan filer. Då kanske du klarar dig med enbart din SSD i datorn.

Känns som att det bara är nätaggregatet du saknar om det inte ingick i chassit.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Det ingick tyvärr inte, hur många watt behöver jag till datorn?

Permalänk
Medlem

@krupty: 122 W
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/intel-haswell-re...

Sedan vill man väl ha lite marginal också men med ett nätagg på 300W så kan du koppla in ett gäng extra hårddiskar om behovet uppstår och ändå ha goda marginaler.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Blir denna bra? Har ingen aning vart man köper 300w nätaggregat billigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krupty:

@ronnylov: Blir denna bra? Har ingen aning vart man köper 300w nätaggregat billigast.

Det är ett fsp så det är sannolikt ett bra nätagg men det är sfx så det passar inte i vanliga atx-chassin

Permalänk
Avstängd

Du behöver inte ha exact 300W bara för det var det ronny rekomenderade. Bara det är över säg 200W så bör det funka med endast din plånbok som maxgräns (tjänar dock inget på överdrivet kraftig PSU)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Nätaggregat, eller det kanske ingår i chassit?

Om du är rädd om datan som kommer ligga på servern så hade jag kört med RAID, d,.v.s. två lika stora (helst likadana) hårddiskar, för att inte tappa allt om en hårddisk får för sig att dö. Verkar dock inte som moderkortet har inbyggt RAID stöd, så det får bli en mjukvaru-RAID i så fall, alternativt ett extra RAID kort.

Vilket operativsystem ska du använda?

Är man rädd om datat så behöver man ändå köra backup, RAID är mer viktigt om man vill undvika nedtid för återställning i händelse av diskhaveri. Det spelar nog inte så stor roll i det här fallet.

Permalänk
Medlem

@miklon: Kommer inte vara så rädd om datan på servern. En teamspeak server går att fixa på 5 min t.ex.