Window snapping - Fönster över och under

Permalänk

Window snapping - Fönster över och under

Hej! Jag tycker själv att snap funktionen är mycket förbättrad och användbar i windows 10. Dock undrar jag nu om man på något vis kan "maximera" två fönster över och under varandra istället för sida vid sida? Har försökt mig på detta utan att lyckats på en av mina skärmar som står vertikalt; vore väldigt användbart när jag kodar hemsidor och liknande.

Jag har alltså som sagt windows 10, om det nu utgör någon skillnad.

Med "snap" menar jag alltså detta:
http://windows.wonderhowto.com/how-to/snap-resize-side-by-sid...

Permalänk

@sletten93: Vertical Snap
Windows 10 also adds support for vertical window-snapping. Press Windows Key + Up or Windows Key + Down to snap the current app to the top or bottom halves on the screen. Pressing Windows Key + Up a second time will maximize the window, while pressing Windows Key +Down a second time will minimize it.

Note that you can’t do this with the mouse — you need to use the keyboard shortcuts. Dragging a window’s title bar to the top of your screen will just maximize it, while dragging it to the bottom of your screen won’t do anything.

http://www.howtogeek.com/198230/how-to-use-snap-assist-and-2x...

edit: oops, verkar vid närme anblick som de tagit bort stöd för detta i senare builds. Varför har jag ingen aning om för det låter som en väldigt användbar funktion.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Du kan testa Winsize2 där kan du låsa positioner och storlekar på fönster osv verkligen värt att testa kanske kan kännas lite avancerat i början.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av magkliarn:

@sletten93: Vertical Snap

edit: oops, verkar vid närme anblick som de tagit bort stöd för detta i senare builds. Varför har jag ingen aning om för det låter som en väldigt användbar funktion.

Ja, det var ju drygt för det är precis så man skulle vilja ha det. Konstigt beslut måste jag säga.

Skrivet av Hagis2k:

Du kan testa Winsize2 där kan du låsa positioner och storlekar på fönster osv verkligen värt att testa kanske kan kännas lite avancerat i början.

Hmm, ja det lät intressant. Får ta och testa det, tack för tipset!