Hur lång tid tar det att starta OS utan SSD?

Permalänk
Avstängd

Hur lång tid tar det att starta OS utan SSD?

Ska köpa en ny dator och har en extremt tight budget, vet inte om jag kommer kunna ha en SSD disk, men hur lång tid tar det att starta upp
Windows utan en SSD, alltså köra windows på en vanlig 1 TB hårddisk. Och hur lång tid tar det med en SSD?
Tycker ni det är värt att dra ner priset på något annat för att få råd med en SSD?

Permalänk

Beror på vilken SSD, finns riktigt slöa SSD som man inte kan se någon skillnad på SSD och vanlig HDD...om du har en tight budget så kan du nog skippa SSD, för riktigt snabba SSD kostar

Permalänk
Medlem

runt 30-40s för min del, WD black 500GB

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem

15 ± 5s med 850 EVO.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att moderkortet spelar stor roll också för flera moderkort jag har haft har vart väldigt sega genom POST.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne7777:

Ska köpa en ny dator och har en extremt tight budget, vet inte om jag kommer kunna ha en SSD disk, men hur lång tid tar det att starta upp
Windows utan en SSD, alltså köra windows på en vanlig 1 TB hårddisk. Och hur lång tid tar det med en SSD?
Tycker ni det är värt att dra ner priset på något annat för att få råd med en SSD?

Hur ofta stänger du av burken när du väl har startat den?

Själva uppstarten är för min egen del rätt oviktig då den kan stå på i flera veckor, däremot vill jag att mina bilder, program och spel ska ladda kvickt, därför kör jag SSD. Har du väl kört din burk med en SSD så går du inte tillbaka, så ja, hade hellre dragit ner på andra saker för att få råd med en.

Permalänk
Medlem

Beror på moderkort och vad för stöd som finns också.

Men köp en mekanisk sedan kan du ju spara ihop till SSD senare. Det är inte vitalt med SSD bara skönt till tusen.

Permalänk
Medlem

20s~

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Man har ju inte SSD för att windows ska ladda snabbare.
Man har de för att program, spel annat ska ladda snabbare.
Allt flyter på så mycket bättre med SSD.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Hedersmedlem

@Danne7777 *trådar låsta*

Trots tidigare tillsägelser och sammanfogade trådar fortsätter du att korsposta (flera trådar om samma datorköp). Vänligen fortsätt diskussionen i din ursprungliga tråd

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...