Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Verkar inte så jätte bra där alltså.

Hmm. ja jag vill ju inte kliva ner för mkt i FPS i just CS:GO där man ändå märker av just FPSn så pass mkt faktiskt.

då jag med min rig i sign har bättre FPS en det som jag fick visat av @philipborg.

Jag får nog kanske prova på för att faktiskt se hur stor skillnad det blir.

Dumpade nyligen W10 för Arch Linux och har ca 270-300 fps med nVidia GTX 760. Ingen större skillnad alltså.
Kör 1600x900 upplösning ingame, övriga settings på low/very low och är överlag en väldigt kräsen spelare som började spela cs i i början på 2000-talet.

Gör flytten, det duger mer än väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Dumpade nyligen W10 för Arch Linux och har ca 270-300 fps med nVidia GTX 760. Ingen större skillnad alltså.
Kör 1600x900 upplösning ingame, övriga settings på low/very low och är överlag en väldigt kräsen spelare som började spela cs i i början på 2000-talet.

Gör flytten, det duger mer än väl.

Har själv velat fram och tillbaka om man inte ska göra något liknande (speldatorns W8.1 -> Arch Linux) och visst spelar jag spel som t.ex. CS:GO som fungerar galant på Linux, men sedan har man spel som t.ex. GTA V som är mycket krångligare att köra i Linux med samma FPS som i Windows.. Önskar verkligen att det kommer en tid då de flesta (om inte alla) av bl.a. AAA titlarna flyter på lika bra på Linux som Windows, men tills dess får jag nog själv köra på med Windows.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Verkar inte så jätte bra där alltså.

Hmm. ja jag vill ju inte kliva ner för mkt i FPS i just CS:GO där man ändå märker av just FPSn så pass mkt faktiskt.

då jag med min rig i sign har bättre FPS en det som jag fick visat av @philipborg.

Jag får nog kanske prova på för att faktiskt se hur stor skillnad det blir.

När jag bytte XP mot Mint Xfce på min gamla skräpburk så blev resultatet en prestandaskillnad till Linux fördel.

Permalänk
Avstängd

Linux är ok för spel men det man önskat är lite uppiffade drivrutiner men jag har kört witcher 2 och div som funkat fint så dom är inte hopplöst dåliga men kan bli bättre och en av mina favorit spel på linux är

cradle som är lite udda men är det som gör det roligt för det känns inte som alla andra spel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@BM-Mods:

Jag lirar CS:GO på arch linux för det mesta, med datorn i sign. Det funkar bra, samma prestanda på linux som i windows om man har installerat alla dependencies och sådant korrekt. Det enda dåliga är att man behöver en hotkey för att ta spelet ur fullscreen så man kan flytta spelet till rätt skärm då det ibland startar på fel skärm. I Gnome är detta jätteenkelt, man tar bara upp gnome menyn och drar spelet till rätt skärm och sedan tabbar man upp spelet igen. Men i vissa window managers som openbox var jag tvungen att ha en hotkey (f12) för att toggle fullscreen och sedan kunde man dra fönstret som vanligt.

Jag har även testat dota2, borderlands och flera indie spel där alla funkar skitbra, war thunder likaså.

Serious Sam 3 och Spec Ops: The line fungerade skitdåligt med massvis av stutters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

@BM-Mods:

Jag lirar CS:GO på arch linux för det mesta, med datorn i sign. Det funkar bra, samma prestanda på linux som i windows om man har installerat alla dependencies och sådant korrekt. Det enda dåliga är att man behöver en hotkey för att ta spelet ur fullscreen så man kan flytta spelet till rätt skärm då det ibland startar på fel skärm. I Gnome är detta jätteenkelt, man tar bara upp gnome menyn och drar spelet till rätt skärm och sedan tabbar man upp spelet igen. Men i vissa window managers som openbox var jag tvungen att ha en hotkey (f12) för att toggle fullscreen och sedan kunde man dra fönstret som vanligt.

Jag har även testat dota2, borderlands och flera indie spel där alla funkar skitbra, war thunder likaså.

Serious Sam 3 och Spec Ops: The line fungerade skitdåligt med massvis av stutters.

Låter ju helt klart som att jag skall till å ge det en chans har bara en skärm så det är inget problem för mig heller

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

@BM-Mods:

Sdl har en variabel för vilken skärm spelet skall köra på. Kolla så din primary är rätt i xorg och wm. Funkar det inte så kan du sätta Sdl displayindex i launch options på steam. Bara googla så hittar du korrekta strängen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.