Permalänk
Medlem

HTC Vive första intryck

Fick min Vive idag!

Första intryck... Kartongen är jättestor och känns rätt lyxig. Allting ligger väldigt mysigt inpackat.

Om man har ett hum på förväg hur setupen går till tar det inte särskilt lång tid att komma igång.

Första gången jag tittade genom den kände jag igen hur det kändes från dk2. Upplösningen är bättre och sde är mycket bättre. Jag ser sde direkt, lite besviken kanske, men redan efter ett par minuter har jag glömt bort den helt, något jag aldrig gjorde i dk2, ens efter hundratals timmar.

Den är lite svår att ställa in för huvudet, ska fortsätta experimentera med den ikväll.

Kontrollerna är större än vad jag trodde, känns solida och riktigt välbyggda. Sköna.

Några första intryck. Ska som sagt kolla mer på den ikväll.

Fråga gärna om ni undrar något.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jäklar vad skoj! När beställde du? Vet du om du var med i första utskicket?

Permalänk
Medlem

Spännande! Vilken burk kör du på? Och har du hittat några favoritspel än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raynak:

Jäklar vad skoj! När beställde du? Vet du om du var med i första utskicket?

Beställde 7 min 58 s efter att förbeställningarna öppnade. Ja det är "wave 1", men de säger att de inte längre skickar i vågor.

Skrivet av TR-8R:

Spännande! Vilken burk kör du på? Och har du hittat några favoritspel än?

Jag har:

i7 2600K
8GB
780Ti

Allting jag har testat har fungerat bra.

Tilt Brush... det är inget spel men ojojoj vad häftigt det är. Jag försökte föreställa mig hur det skulle vara men det är så mycket häftigare i "verkligheten".

Jag har testat Job Simulator som medföljde, det är rätt kul, rolig dialog och bra spelmekanik. Det är nog inget man spelar så värst mycket kanske dock. Nog ett bra spel att visa folk VR i.

Cloudlands Minigolf... låter skittrist men var förvånansvärt kul i demot, blir nog ett köp.

The Lab som är Valves samling demos och minispel som är gratis innehåller flera riktigt bra delar och har väldigt rolig dialog och humor.

Hmm... har testat massor med minidemos. De roligaste var de där man kunde skjuta eller svinga något. Allting som använder handkontrollerna till fullo är kul i sig. Rörelsekontroller är the shit!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag monterade också upp allt idag, rätt kul att testa på demos men det känns ändå att det finns väldigt lite content. Som nämndes så är det riktigt kul att svinga och skjuta diverse med handkontrollerna, de funkar riktigt bra! Tänkte försöka testa på något lite seriösare nån annan dag, nått dungeonspel med svärd och sköld samt racingspel, elite: dangerous kanske är värt att plocka fram igen...

Någon att klaga på utöver content? Linserna verkar lätt bli dammiga, vilket resulterar i nån slags bloom (fick med linsduk). Upplösningen är ju inte jättegreat, men är programmet/spelet utvecklat med det i tanke så funkar det bättre. Visst finns det rutnät, speciellt när man försöker fokusera på liten text, men rör man det minsta på huvet så känns det bättre. Jag är inte säker på om jag alltid tittar något nedåt i verkliga världen, då det känns som att jag måste titta upp med viven för att få perfekta skärpan framför ögonen.

Hade också problem att få bild på viven, ändra var det trifire eller dp-adaptern som inte ville (kör den till projektorn) men efter lite trix och hdmi->hdmi så hoppade den igång. Jag var också tvungen att synka ena kontrollen för att den skulle hittas, kanske står i manualen men vem läser den? Ny firmware fanns också till kontrollerna.

Ytterligare hade jag problem med att musen dog när viven hoppade på, bytte till USB2.0 hub för musen för att lösa problemet. Kör extern 3.0 hub med extra ström, så det ska inte vara problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag monterade också upp allt idag, rätt kul att testa på demos men det känns ändå att det finns väldigt lite content. Som nämndes så är det riktigt kul att svinga och skjuta diverse med handkontrollerna, de funkar riktigt bra! Tänkte försöka testa på något lite seriösare nån annan dag, nått dungeonspel med svärd och sköld samt racingspel, elite: dangerous kanske är värt att plocka fram igen...

Någon att klaga på utöver content? Linserna verkar lätt bli dammiga, vilket resulterar i nån slags bloom (fick med linsduk). Upplösningen är ju inte jättegreat, men är programmet/spelet utvecklat med det i tanke så funkar det bättre. Visst finns det rutnät, speciellt när man försöker fokusera på liten text, men rör man det minsta på huvet så känns det bättre. Jag är inte säker på om jag alltid tittar något nedåt i verkliga världen, då det känns som att jag måste titta upp med viven för att få perfekta skärpan framför ögonen.

Hade också problem att få bild på viven, ändra var det trifire eller dp-adaptern som inte ville (kör den till projektorn) men efter lite trix och hdmi->hdmi så hoppade den igång. Jag var också tvungen att synka ena kontrollen för att den skulle hittas, kanske står i manualen men vem läser den? Ny firmware fanns också till kontrollerna.

Ytterligare hade jag problem med att musen dog när viven hoppade på, bytte till USB2.0 hub för musen för att lösa problemet. Kör extern 3.0 hub med extra ström, så det ska inte vara problemet.

Ja det finns en viss brist på innehåll. Sedan är också mycket av det som finns rätt dyrt med tanke på vad man får. Jag hade tänkt köpa Audioshield idag dock då jag hört så otroligt mycket bra om det. Hade suttit fint med lite motion också...

Jag hade inga problem med att koppla in allt men däremot hade jag ett svettigt ögonblick när jag skulle uppdatera en kontroll och Windows fuckade upp med att installera drivrutiner till något så firmwareuppdateringen låste sig och kontrollen dog. =( Efter tips på nätet kunde jag dock återställa den tackolov! Men nu vet jag inte om jag vågar försöka igen så jag skiter i det för tillfället.

Jag tyckte förresten att det var otroligt häftigt att se de virtuella kontrollerna som matchar så bra de fysiska och dessutom är riktigt snyggt och verklighetstroget renderade.

Frontkameran är cool och väldigt användbar. Däremot stördes jag lite av funktionen där kamerans tron-läge aktiveras när du kommer nära chaperone-gränsen så det stängde jag av, det räcker med rutnätet. Det hände lite för ofta om man inte har jättestort utrymme. Jag körde igår på 4x2 m, vilket utöver kameragrejen kändes fullt tillräckligt. Jag skulle säga att 3x2 m fungerar alldeles utmärkt också.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk

Sköna inlägg, Hulle. En undran, tycker du att ljusfyrarna låter högt?
Sen ett speltips: "hotdogs horse shoes & handgrenades" verkar vara en skön vapen-tech-demo (än så länge i early access) kolla gärna youtube isådant fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladaminer:

Sköna inlägg, Hulle. En undran, tycker du att ljusfyrarna låter högt?
Sen ett speltips: "hotdogs horse shoes & handgrenades" verkar vara en skön vapen-tech-demo (än så länge i early access) kolla gärna youtube isådant fall.

Det har jag kollat på, verkar inte vara så mycket spel dock va? Även om fysiken ser grym ut.

Fyrarna låter faktiskt lite. Det hörs ju så klart inget alls när du spelar och en susande dator överröstar den. Men i ett övrigt tyst rum hörs de lite, typ i stil med en extern hårddisk.

De stängs dock av automagiskt via bluetooth när du stänger av hjälmen.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Det har jag kollat på, verkar inte vara så mycket spel dock va? Även om fysiken ser grym ut.

Fyrarna låter faktiskt lite. Det hörs ju så klart inget alls när du spelar och en susande dator överröstar den. Men i ett övrigt tyst rum hörs de lite, typ i stil med en extern hårddisk.

De stängs dock av automagiskt via bluetooth när du stänger av hjälmen.

/hulle.

Nä, sant. Mest en show-off i fysik. Tack för svaren. Beställde själv en VR-cover utan att ha köpt enheten ännu, för att jag hört att man får snygga tryckmärken ála VR-face! Hänt dig ännu??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladaminer:

Nä, sant. Mest en show-off i fysik. Tack för svaren. Beställde själv en VR-cover utan att ha köpt enheten ännu, för att jag hört att man får snygga tryckmärken ála VR-face! Hänt dig ännu??

Haha, nej inget vr face än!

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag provade på HTC Vive på Webhallen idag, och måste säga att jag blev väldigt sugen själv! Självklart var det inte någon superb upplösning att prata om, men man sjönk in i spelen väldigt fort - mycket tack vare room scale.

Det enda jag märkte som blev jobbigt var att när man spelade tex. Job Simulator och var tvungen att läsa text (mer specifikt när man jobbar på kontoret och ska bestämma vilka man ska avskeda). Nu kan det självklart bero på att headsetet hade kunnat justeras bättre för mig personligen, så jag undrar om du själv känner att det är väldigt svårt att tyda text och om det inte kan förbättras med finjusteringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Jag provade på HTC Vive på Webhallen idag, och måste säga att jag blev väldigt sugen själv! Självklart var det inte någon superb upplösning att prata om, men man sjönk in i spelen väldigt fort - mycket tack vare room scale.

Det enda jag märkte som blev jobbigt var att när man spelade tex. Job Simulator och var tvungen att läsa text (mer specifikt när man jobbar på kontoret och ska bestämma vilka man ska avskeda). Nu kan det självklart bero på att headsetet hade kunnat justeras bättre för mig personligen, så jag undrar om du själv känner att det är väldigt svårt att tyda text och om det inte kan förbättras med finjusteringar?

Upplösningen ÄR inte superbra just för att läsa text. Det märker man snabbt när man drar upp sitt skrivbord i VR.

Jag har inte testat just den delen av Job Simulator, kan göra det senare idag, men oftast får man helt enkelt går närmare/luta sig fram mot texten om den är svårläslig.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gjorde ett vindskydd och en eld under stjärnhimlen... magiskt att sitta därinne och titta ut. Löjligt men sant.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför gungar bilderna?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@Hulle:
Jag ska förhoppningsvis få min Vive snart, undrar om man kan dela med sig av sina "scener" från tilt brush? Skulle gärna vilja uppleva din hydda om det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Varför gungar bilderna?

Man kan ta screenshots som blir en sådan animerad gif. För att visa lite mer hur det ser ut i 3d antar jag.

Skrivet av SolidReactor:

@Hulle:
Jag ska förhoppningsvis få min Vive snart, undrar om man kan dela med sig av sina "scener" från tilt brush? Skulle gärna vilja uppleva din hydda om det går

Ja det tror jag, de ligger i my documents. Jag kan ladda upp den men det är bara en skiss på fem min. Men det är så kul!

/hulle.

Visa signatur

Permalänk

Fick hem min ikväll och är hittills nöjd. Hade en del problem att få igång allt, inget direkt för gemene man. Fick först ingen bild, hade kopplat alla kontakter i motsatt hål i kopplingsdosan (dumt av mig då dr är rätt bra märkta). Sen ville inte kontrollerna connecta, fick pilla ett bra tag med det. Sensorerna gillade inte platserna jag föst satt upp dem upp, fick testa runt lite för att få optimal tracking. Tog nog 1-1.5 timme innan allt var uppe. Var först lite besviken på bilden, men som många säger tänker man inte på det efter ett tag. Har en DK2 och det är ganska mycket bättre, speciellt mindre SDE. Testade kolla en 3D-film i Virtual Desktop, riktigt imponerad faktiskt. Inte lika bra som en fin full HD tv, upplösningen kändes mer som 720p. Har inte fått de bundlade spelen ännu, får man det på mailen eller? Körde lite Hover Junkers och jäklar vad kul det var. Kom sist men lika glad ändå, om man kör det nån timme om dagen slipper man ju nästan gå till gymmet. Nu är nästa steg att hitta en större lägenhet för min etta började genast kännas allt för trång.

Permalänk
Medlem

Jag har kört en del på min Vive nu också och jag måste medge att närvarokänslan är enorm. Hade ett gäng kompisar över förut och vi spelade pictionary med google tilt brush. Hur kul som helst.

Här är något jag knåpade ihop i tilt brush. Tilt brush är roligt även om man inte är någon höjdare på att teckna.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Ni som har htc vive hur är det att spela med vive jämfört med att spela på en vanlig skärm?

Kan ni spela på en vanlig skärm nu när ni har spelat på vive eller har vive gjort att ni endast vill spela i vr?

Permalänk

En grej jag tänkt på mycket är om det fungerar med spel som "SOMA" och "The forest" och i såfall lirar det i 3D eller är själva headsetet som en "mus" som trackar mina rörelser bara? Snackar helt enkelt om era HMD-upplevelser (sittande eller stående på plats med HTC Vive) Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladaminer:

En grej jag tänkt på mycket är om det fungerar med spel som "SOMA" och "The forest" och i såfall lirar det i 3D eller är själva headsetet som en "mus" som trackar mina rörelser bara? Snackar helt enkelt om era HMD-upplevelser (sittande eller stående på plats med HTC Vive) Tack.

Spel som inte har officiellt stöd för VR kan ibland ändå få visst VR-stöd via "injectors" som VorpX och Tridef. Dessa gör ju vad du skriver, tvingar spelet att rendera i 3D (med mer eller mindre lyckat resultat) och lägger till head tracking (i mindre lyckade fall som ren musemulering).

Jag har själv inte kört VorpX och liknande så jag kan egentligen inte uttala mig om hur bra det blir.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Spel som inte har officiellt stöd för VR kan ibland ändå få visst VR-stöd via "injectors" som VorpX och Tridef. Dessa gör ju vad du skriver, tvingar spelet att rendera i 3D (med mer eller mindre lyckat resultat) och lägger till head tracking (i mindre lyckade fall som ren musemulering).

Jag har själv inte kört VorpX och liknande så jag kan egentligen inte uttala mig om hur bra det blir.

/hulle.

Tack. Lite som jag befarade då. Får hoppas en fullt fungerande emulering börjar filas på snart helt enkelt!

Permalänk

@Hulle:

Inget vidare, har kört en del med min DK2. Skyrim funkar ok, medans GTA V är riktigt dåligt även med moddar. Insåg ganska snabbt att spel behöver göras från grunden med VR i åtanke för att vara bra.