Permalänk
Medlem

Grafikkort för Vive?

Rek verkar vara 970. Är detta ungefär som med spel att de anger ett kort som är "recommended" sen ett annat som "optimal"? Får man alltså köra med nedskalade inställningar i vissa Vivespel med ett 970 tex medans det krävs ett bättre för att "maxa"? Eller vivespel kanske inte har grafikinställningar, typ som på konsoll?

Funderar lite på om enklare spel kan gå att köra med ett 780?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Rek verkar vara 970. Är detta ungefär som med spel att de anger ett kort som är "recommended" sen ett annat som "optimal"? Får man alltså köra med nedskalade inställningar i vissa Vivespel med ett 970 tex medans det krävs ett bättre för att "maxa"? Eller vivespel kanske inte har grafikinställningar, typ som på konsoll?

Funderar lite på om enklare spel kan gå att köra med ett 780?

Många spel går definitivt att spela med ett 780.

970 är vad Valve rekommenderar utvecklarna att sikta på, men du kan skala ner detaljer i många spel för att köras på sämre kort.

Men det finns nog även spel där de förutsätter att du har ett 970 också.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det finns inget, grafikkort som "maxar" alla spel i dagsläget för HTC Vive som har en upplösning på 2160x1200 @ 90h hz.
Upplösningen är visst inte så långt ifrån 1080p som jag först trodde. 980ti verkar kunna driva runt det rätt bra.

Med VR kommer det att bli viktigare att hålla en hög uppdateringsfrekvens då det blir mycket mer påtagligt när man använder sig av huvudrörelser också. Tänk dig att ha en hög latens för allt du kollar på.

Jag skulle rekommendera att byta grafikkort när du väl har köpt HTC Vive. Det kommer ju ett par nya inom två månader. Om du inte bokade Vive tidigt så kommer du inte att få tag på ett innan höst i alla fall.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera något annat än minst ett 980Ti. Tittar man på rekommendationer för vissa Vive spel på Steam så stpr det faktiskt 980Ti. De flesta spelen som finns ute just nu är rätt enkla i grafiken ännu, men det lär komma riktiga AAA titlar och då lär 980Ti vaa ett krav för att få det att snurra i 90fps (minst 90, då minsta lagg under 90fps ger yrsel osv).

Jag kör själv dubbla 980Ti i SLI, överklockade i 1506Mhz. Har inte hunnit kolla upp om SLI verkligen körs eller om bara ett gpu snurrar, men jag har inte upplevt något som helst lagg det lilla jag testat med min Vive i två dagar nu. Men som sagt, snåla inte på gpu kortet, du kommer ångra dig snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax Crystal Super 50 & 57PPD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Skulle inte rekommendera något annat än minst ett 980Ti. Tittar man på rekommendationer för vissa Vive spel på Steam så stpr det faktiskt 980Ti. De flesta spelen som finns ute just nu är rätt enkla i grafiken ännu, men det lär komma riktiga AAA titlar och då lär 980Ti vaa ett krav för att få det att snurra i 90fps (minst 90, då minsta lagg under 90fps ger yrsel osv).

Jag kör själv dubbla 980Ti i SLI, överklockade i 1506Mhz. Har inte hunnit kolla upp om SLI verkligen körs eller om bara ett gpu snurrar, men jag har inte upplevt något som helst lagg det lilla jag testat med min Vive i två dagar nu. Men som sagt, snåla inte på gpu kortet, du kommer ångra dig snabbt.

Nuvarande formen av SLI fungerar inte i VR (hög latency och micro stuttering) men nvidia har VR SLI och AMD har LiquidVR, inget spel verkar stödja det än.

"VR SLI provides increased performance for virtual reality apps where multiple GPUs can be assigned a specific eye to dramatically accelerate stereo rendering. With the GPU affinity API, VR SLI allows scaling for systems with >2 GPUs. VR SLI is supported for DirectX and OpenGL."

Permalänk
Medlem

Intressant, tack, så slipper jag fördjupa mig i om SLI funkar i VR ännu. Roligare att spela i VR än pilla inställningar just nu

Men hursomhelst så är ett 980Ti (än så länge) fullt tillräckligt för alla VR spel. Frågan är bara när SLI blir ett krav, eller uppgradering till Pascal/Volta....

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax Crystal Super 50 & 57PPD