Är det naturligt att man slutar spela när man är över 50?

Permalänk
Medlem

45 och spelar inte lika mycket som förr. Vill, men hinner inte. Just nu blir det mest Candy Crush
Har spelserver och allt som behövs, men andra intressen går före.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Är 45 och har spelat nästan varje dag sedan jag var 7 år och pappa kom hem med en C64. Antalet timmar däremot har minskat allteftersom livet kommit mellan men jag spelar fortfarande och har absolut fortfarande intresset kvar. Däremot är jag nog mer petig med vilka spel jag sätter mig med.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

27 år gammal, jobbar heltid, pluggar och har precis köpt hus.

Har intresse för att spela men tycker ingenting är roligt att spela just nu och jag hinner inte med det. Undrar bara hur det blir om jag får ungar i framtiden, shit...

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

54 år här.
För egen del så har det faktiskt blivit lite mer spelande nu när barnen är äldre och klarar sig själva.
Men mitt spelande har förändrats genom åren. Förr kunde man sitta i timmar och "grotta" ner sig i problemlösning och ägna timmar/dagar/veckor för att komma framåt i spelet.
Numer blir det några rundor Battlefield (30-60min) som ren avslappning/mindfulness efter en hektisk arbetsdag.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Skrivet av Jygge:

De går i vågor för mig är 57 nu. Men Vist spelar jag 😉😉

Jag är 59 spelar varje dag mest för att man är singel och ledig på dagarna . Men med problem med synen så bir det inte nyare spel pga mapfog ,effekter ,blur etc.- mest Wow och Overwatch ibland har det varit Unreal tournament ,Quake -äldre spel senaste köpta nyare spelet var Battlefield 4 för 4-5 år sen . Det som irriterar mej enormt nu är att spelen använder algoritmer for att i typ replay ( och spelet) få spelet se jämt ( smooth) ut och även med marginal ping så ser allt tillrättalagt - eller i mina ögon fejkat ut , perfekt aim och kontroll -så var det inte förr online. För mej blir ju bara resultatet att jag inte litar på spelet och egentligen så lär man sig inget om varför man antagligen blev fraggad. - Att man vill att dt går långsamt är en annan -blir jag triggad så är jag hulken (Gold spelare ) i bronze men händer mer sällan för varje år - och typ arg i Overwatch blir jag netcoden och ljudet + ljusättningen -nästan aldrig på spelare ( har hänt) under mina 5 år i spelet. Jag gjorde en reverse tripp - Gold to bronze på 5 år

Permalänk
Skrivet av Hello Kitty:

69 år och spelar minst 2 tim om dagen. Håller hjärnan igång. COD alla varianter, BF Bad company 2 för dom friska kommentarerna väntar på 3:an Far Cry 2 för att få elda gräs, Project Cars & Sebastien Loeb, med G 25:a och IL 2 & wings of Prey och skall snart köpa Witcher 3. Yes skitkul + en öl & ostfralla.

”För att få elda gräs”.

Blir 44 i augusti. Tycker om att spela, men är just nu lite för rastlös och har för mycket annat som tar fokus för att spela i någon större utsträckning annat än med barnen. Tror intresset kommer hålla i sig, dock. Sugen på att testa utveckla spel själv – har lite idéer. Tycker mycket om den interaktiva delen i spelande. Att få vara med och styra.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

Tjenare,

35, slutade förra sommaren "cold turkey", jag cirkulerade mellan olika spel och kände inte riktigt att jag hann, orkade eller hade lust längre.

Permalänk
Medlem

42 år och har sista 2 åren börjat spela rätt mycket igen efter uppehåll på dryga 8 år. Ungarna är runt 10 års åldern och spelar en del av deras spel ihop över crossplay.

Skulle säga att för min del förändrades valmöjligheten med vad jag spelar och vad jag helst önskar spela. Nu är det Fortnite, Sea of Thieves med kidsen och det hade jag troligen inte valt själv, men ändå kul att få lira med barnen.

Permalänk
Medlem

Blir 47 lite senare i år. Känner inte att jag tappat spelintresset alls, spelar x antal timmar varje dag. Det blir väl främst Gran Turismo 7 och Final Fantasy XIV Online samt Diablo III.
Hade nog min spelsvacka under PS2-eran, då var man mycket oftare på krogen under helgerna.
Däremot så spelar jag inte längre på PC, 95% är på konsol.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Intresset finns ju kvar, men barn,fru,villa, båt jobb, etc äter ju upp mycket tid. När man var tonåring fattade man ju inte hur mycket fritid man faktiskt hade.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

48, spelar 1-3 timmar per dag ca 4-5 dagar i veckan. Enbart kvällar när barnen checkat in. Hoppar inte lika mycket mellan spel som förut. Har sista månaderna kommit tillbaka till Anno 1800 och har fått ett maniskt intresse för detta. Håller mig väldigt mycket till samma titlar/serier som jag uppskattat tidigare då jag vet vad jag får, typ Assassin Creed och Total War. Ger mig väldigt sällan in på nya outforskade områden. Vill inte lägga tid på ett spel som jag inte vet vad jag får. Lite tråkigt så klart men förmodligen kan man dra liknelser med andra val man gör nu när man är lite äldre. Inte så mycket nytt utan man har lärt sig vad man uppskattar och kör på ett redan vinnande koncept:-)
Man har blivit exakt det som man inte ville bli när man var ung men nu trivs man väldigt bra med sin Svennighet:)

Permalänk

Fyller 40 i år spelar fortfarande när jag har tid.
Men visst blir det inte lika mycket som förr,man hinner inte riktigt med allt😋
Fortfarande ett stort intresse med spel och allt kring datorer. dock mindre tvspel pga värk i tummar. Så får prioritera pc. Köper dock dom flesta spel när det är rea eller plockar dom bra gratisspelen på Epic.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Allvarligt? Jag tycker det är tvärtom. När man var yngre piratade man för att man inte hade råd. Nu tänker jag knappt på priset.
Speciellt när det bara kommer ut kanske 2-4 spel (som kostar "fullpris") som är värda att spela per år.

Är inte ensam, vet flera med galet mycket pengar som resonerar på samma sätt... (jag har inte galet mycket pengar, men tillräckligt för att konsumera mkt spel för fullpris om jag velat, har iof samma principer MOT strömmande musik/video, gratis är gott!)

Permalänk
Medlem

Inte åldern men den tråkiga spelmarknaden och extremt dyra grafikkort har gjort att jag tappat intresset.
Försöker få tag i en ps5 nu istället och hoppas jag kan har roligt på konsol istället.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Har nyligen fyllt 40år och blivit pappa på det.

Jag spelar oftast bara coop-spel med jämngamla kompisar, det måste oftast bestämmas i förväg när och vad vi skall spela.
Den som dyker upp dyker upp helt enkelt. "If you build it he (they) will come"

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

40 , husägare med sambo och två barn 6 och 8 år. Har aldrig riktigt förstått det där med att sluta spela. För mig är det lite som att sluta lyssna på musik eller sluta se på film/serier. Det finns liksom inte på kartan över huvudtaget och verket helt befängt.

Självklart går det upp och ned hur mycket jag spelar och saker som World of Warcraft eller liknade tidsslukande grejer låter jag aktivt bli.

Spelar mycket med barnen istället , flera flugor i en smäll 👍

Spelar även med sambon någon gång ibland, typ It takes two senast tex.

Senast drunknade jag i Elden Ring och tog sedan en paus för att få annat gjort och ägna tid åt familjen etc. Balans är nyckeln, finns ingen anledning att sluta med något man älskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haikopaiko:

Har nyligen fyllt 40år och blivit pappa på det.

Jag spelar oftast bara coop-spel med jämngamla kompisar, det måste oftast bestämmas i förväg när och vad vi skall spela.
Den som dyker upp dyker upp helt enkelt. "If you build it he (they) will come"

Aha, så du hinner inte spela dator för att du byggt en basebollplan i ditt majsfält?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte spelen är lika roliga längre med stort fokus på multiplayer, speciellt om man som jag inte är något vidare på det eftersom spelandet blir väldigt sporadiskt. Jag tycker att 3D-sjukan blir värre med åren dessutom. Jag gillade Unreal som inte är ett renodlat multiplayer spel, det var roligt men det var oxå sent 90-tal. Då kunde man gå och upptäcka olika banor och allt var så snyggt då för den tiden.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag tycker inte spelen är lika roliga längre med stort fokus på multiplayer, speciellt om man som jag inte är något vidare på det eftersom spelandet blir väldigt sporadiskt. Jag tycker att 3D-sjukan blir värre med åren dessutom. Jag gillade Unreal som inte är ett renodlat multiplayer spel, det var roligt men det var oxå sent 90-tal. Då kunde man gå och upptäcka olika banor och allt var så snyggt då för den tiden.

Finns ju hur många bra storybaserade spel som helst man kan lira istället. Gillar inte heller multiplayer generellt, bara kul med kompisar men många har slutat lira.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Som snart blivande 55 så kan jag säga att jag spelar minst lika mycket som jag gjort sedan min första dator 1983. Under de senaste två åren har det till och med blivit mer när man inte kunnat göra så mycket annat.

Spelar i mångt och mycket samma typ av spel som jag alltid gjort också. Strategi och simulering.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Finns så många fantastiska spel! Jag är 42 år nu och har spelat sedan 1987 och "Nintendot"

Jag har ett djupt spelintresse som grundar sig både åt det mer filosofiska hållet, som ludologi och "flow"-begreppet. När jag tog kandidat i litteraturvetenskap ägnade jag min C-uppsats åt att analysera och se vilka retoriska grepp Uncharted 2 använde sig av.

Skiljer på spel och spelindustrin. Det finns otroligt mycket bra spel nu och sedan finns det en industri som försöker kapitalisera på spel. Inte för att alla spel bara är ute efter spelarens pengar - det finns ju massa bra spel där ute.

På senare år har jag haft häftigaste spelupplevelserna på PS4 - med God of War, Horizon Zero Dawn och Last of Us 1 och 2 som bra exempel på vad jag gillar på den konsolen (kul att de nu släppt de två förstnämnda på PC!)
På Switch är det Zelda BOTW och Mario Odyssey som varit bäst de senaste 5 åren. Mario Kart förstås.

Nu har jag skaffat en lite kraftfullare PC på black friday förra året och bockar av många titlar i Back-katalogen. Control just nu, sedan GTA V (fick det ju gratis på Epic) och Divinity 2 ligger i pipen.

Spelintresset är inte mindre - men jag sållar snabbare och kan skifta fokus från "omslutande upplevelse" till "analys av hur de gjort vissa saker i spelet". Sedan finns det otaliga troper och klichéer i spel som jag både suckar åt eller söker mig till av nostalgiska skäl.

Permalänk
Medlem

När jag var 20-25 spelade jag runt 500 timmar Battlefield om året. Nu som 44-åring så har speltimmarna gått ner till långt under 100h per år. Barnen, huset, tv-serier och annat har tagit prioritet jämfört med när jag var singel.
Däremot upptäckte jag VR för ett år sen, så 2021 blev det över 200h VR i DCS på bekostnad av TV och Film

Nuvunnet spelintresse på "äldre" dagar =D

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Kern:

54 år här.
För egen del så har det faktiskt blivit lite mer spelande nu när barnen är äldre och klarar sig själva.
Men mitt spelande har förändrats genom åren. Förr kunde man sitta i timmar och "grotta" ner sig i problemlösning och ägna timmar/dagar/veckor för att komma framåt i spelet.
Numer blir det några rundor Battlefield (30-60min) som ren avslappning/mindfulness efter en hektisk arbetsdag.

Stämmer in på den.
Jag är 48år och skulle inte kalla mig för gamer verken nu eller i yngre version av mig själv men har alltid uppskattat datorspel som syssla. Har genom åren mest kört spel där man kan hoppa in någon timma då och då. Är inlärningströskeln för hög innan det ens blir lite kul så tappar jag intresset rätt fort! Enda datorspelet som jag överkonsumerat var UT-99. Det var så många nya saker som hände just då och många gick över till fasta uppkopplingar i hemmet som öppnade upp för den tävlingsnerven

Datorspelandet har gått i vågor genom åren. Ibland ingenting men nu när ungarna är stora så har man helt plötsligt lite mer tid över och jag lägger några timmar i veckan på datorspel. Det är en trevlig avkoppling eller kanske omfokuserande syssla man kan kalla det. Lite som att läsa en bok eller se en film eller serie.
Plattform, racingspel eller fps gäller och det är säkert sen gammalt, det man gillade mest som yngre hänger med

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snart 49 i sommar och spelar fortfarande även om det är mindre än det varit. Mest för att jag prioriterar familjen före mig själv.
Känner ändå att jag får in kanske ett par timmar i veckan på spel men vad jag spelar har också förändrats.
Numera är det mycket spel för avslappning och inte lika mycket utmaning.
Bygger gärna baser i Valheim eller lyssnar på en pod samtidigt som jag gatherar i Albion online :).

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

Är bara 27 år än så länge, men jag spelar magnituder mindre än vad jag gjorde i tonåren. Det är skönt att inte känna samma sug till att spela dator hela tiden, det finns så mycket andra saker att göra som jag mår bättre av.

Spelar fortfarande litegrann på kvällarna såklart, men tröttnar efter 20 min såvida jag inte spelar med kompisar eller så. Men då är det ju det sociala som är hela grejen och inte spelandet i sig.

Permalänk
Medlem

40. Lirar nog säkert nån timma om dagen. Har lagt alldeles för mycket timmar på NHL Ultimate team senaste tre åren. Typ det och Division samt Division 2 som jag plöjt ner mest timmar i. Hade även en Warzone-period för något år sedan. Battlefield 1 var kul också, innan det. Sen hade jag en F1-period med playseat och G27 för några år sedan. Det suget har kommit tillbaka nu när F1-säsongen är igång. Ännu längre tillbaka lirade jag Dragon Age Inquisition på xboxet, viket var trevligt. Skulle behöva "spela klart" det. Då och då startar jag upp Company of Heroes.

Jag har väldigt svårt att starta upp och komma igång med spel. Jag kan bli astaggad, köpa ett spel, lira i 45 min och sen glömma av det. Älskar COH, äger COH2 men har typ...45 min speltid

Älskade Fallout, Fallout 2, och Tactics förr. Lirade trean på xboxet har jag för mig. Startade fyran på PC för några månader sedan men hann inte mer än komma ut ur valvet förrän jag glömde bort det / inte orkade fortsätta. Mest sugen på The Division just nu tror jag. Vad som är klart som korvspad är att jag måste dra ner på NHL HUT och hitta nån betydligt mer casual-inställning till det skitspelet (allt som EA rör vid, för den delen).

Ett spel som sticker lite och där jag gärna skulle vilja hitta ett annat spel som liknar det - är Heavy Rain.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

33 år här.

Tror inte riktigt att det beror på ålder, snarare livssituation som ofta förändras med åldern och går i vågor.

Skickar en stor dos kärlek till alla 50 åringar där ute som hittat tillbaka till gamingen efter att barnen flyttat ut osv! Hoppas jag själv blir en av dem

Jobbar vanligt vardagsjobb samt mycket helgjobb, äger både hus och lägenhet. Tycker tyvärr att spelandet inte längre blir lika kul när man inte känner att man har varken tid eller mental ork till det längre. Om jag hade samma bekymmersfria liv nu som för 15 år sedan hade jag nog fortfarande tyckt att det var lika roligt, hoppas komma till ett såpass enkelt liv igen så jag kan njuta av det

Permalänk

42. Spelar några timmar i veckan endast. Tycker på senare tid att livet är kort och varför slösa tid på att spela?
Otroligt ironiskt nog lägger jag mina få speltimmar jag har på Farming Simulator 22. 😂

Permalänk
Medlem

45, spelat mindre och mindre de senaste 10 åren då annat prioriteras högre och jag inte heller upplever att jag har lika roligt när jag gör det. De få gånger bortsett man kan kombinera det med gubbtjat och spel med polare men det blir inte så ofta.

Ibland finner jag det väldigt välgörande som en eskapistisk övning där man kan få släppa allt och bara vara.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för OT.
Jag är som sagt 60 och tillhör därmed oldtimer kategorin, men tråden visar på att medelåldern är tämligen hög här på swec.