Permalänk
Medlem

Brygga trådlös anslutning?

Hej. Har en fråga som säkert är rätt dum, men men!
Pga renovering så har jag flyttat in hos min mor och far och ska bo där i 2 månader. Det är lite knepigt att dra in nätverkskabel i rummet vi bor i men däremot så sitter vi rätt nära husets router. Det jag undrar är om jag kan köpa en WiFi-adapter och köra trådlöst, och sedan dra en nätverkssladd mellan min och flickvännens dator och brygga min trådlösa anslutning till henne? Går det öht eller finns det bättre sätt att gå tillväga?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Då är det bättre och köpa en router och köra den som access punkt.
För det du frågar om funkar inte.

Permalänk
Medlem

Det fungerar alldeles utmärkt (lite beorende på OS) om jag har förstått vad du menar.
Jag hade ingen wifi mottagare i min stationära dator och drog däreför en ethernet kabel till min bärbara som jag kopplade upp mot det trådlösa nätet i huset.
På laptopen konfigurerade jag sedan internet connection sharing så att min stationära dator tilläts nyttja min bärbara dators internetkoppling. Det fungerar även om man har en 4G dongle eller liknande för internetkopplingen.

Jag har gjort det här både i Windows 8 och 10 men det ska finnas även i 7:a har jag för mig.
Nackdelen är att man måste ha båda datorerna igång naturligtvis men i övrigt rullade det på bra.

Permalänk
Rekordmedlem

Det fungerar att brygga via datorn, det är kanske inte den elegantaste lösningen men ska det bara vara för 2 månader så är det nog i alla fall den billigaste lösningen om du inte har en nån hårdvara du kan använda, typ en router som kan konfas om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Där är det bara att markera din trådlösa adapter, samt din ethernet adapter, högerklicka, och klicka "brygga". Bör funka så utan ändringar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordzehn:

Hur tänker du dig att han ska köpa en router och använda som nätverkspunkt, när det är precis det har har idag?
Och varför skulle detta inte fungera? Gjort detta själv flera gånger på lan, då nätverkskablar etc inte har nått fram till router, och jag därför har använt min laptop som "wifi-adapter" till min stationära.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordzehn:

Jo det gör det. Har gjort det själv utan problem.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Hur tänker du dig att han ska köpa en router och använda som nätverkspunkt, när det är precis det har har idag?

Tror tanken var att han skulle sätta en enkel router som AP, som sen både han och hans flickväns maskin kunde ansluta till med kabel. Blir som en förlängning av nätverket, och är faktiskt troligen på gränsen till samma pris som ett nätverkskortet, mer stabilt och återanvändbart, samt att du sen har en router för andra tillfällen. Routern måste dock kunna köra brygga.

Mao: [Internet] - [Router med Wifi] ~~~ [AP i brygga] - [PC1/PC2] (separat kabel från AP). Tekniskt sätt är detta typ en "brygga", och vissa routrar har även optimala inställningar för det.

Fördelen är att flickvännens ping inte blir sämre än hans, man kan placera AP så nära och bra plats för bästa täckningen, och en dator måste inte vara igång för att andra ska få nät.

Skrivet av Haptic:

Och varför skulle detta inte fungera? Gjort detta själv flera gånger på lan, då nätverkskablar etc inte har nått fram till router, och jag därför har använt min laptop som "wifi-adapter" till min stationära.

Håller dock med om att denna lösning ska fungera också. Jag skulle inte rekommendera den i en längre tid eftersom den har lite begränsningar och krav, men för en tillfälligt lösning så går det utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror tanken var att han skulle sätta en enkel router som AP, som sen både han och hans flickväns maskin kunde ansluta till med kabel. Blir som en förlängning av nätverket, och är faktiskt troligen på gränsen till samma pris som ett nätverkskortet, mer stabilt och återanvändbart, samt att du sen har en router för andra tillfällen. Routern måste dock kunna köra brygga.

Mao: [Internet] - [Router med Wifi] ~~~ [AP i brygga] - [PC1/PC2] (separat kabel från AP). Tekniskt sätt är detta typ en "brygga", och vissa routrar har även optimala inställningar för det.

Fördelen är att flickvännens ping inte blir sämre än hans, man kan placera AP så nära och bra plats för bästa täckningen, och en dator måste inte vara igång för att andra ska få nät.

Håller dock med om att denna lösning ska fungera också. Jag skulle inte rekommendera den i en längre tid eftersom den har lite begränsningar och krav, men för en tillfälligt lösning så går det utmärkt.

Tror det var terminologin som han hade förvirrat, då en brygga skulle fungera. En AP är nämligen en access punkt, och går från AP till host, inte AP till AP. Men ja, vissa apor kan köras som både ap, brygga eller repeater.

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradl...
Ska man ha mer permanent lösning vore ju en sådan bättre, då hans dator som har wifi kortet måste vara på för att den andra datorn ska få internet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Tror det var terminologin som han hade förvirrat, då en brygga skulle fungera. En AP är nämligen en access punkt, och går från AP till host, inte AP till AP. Men ja, vissa apor kan köras som både ap, brygga eller repeater.

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradl...
Ska man ha mer permanent lösning vore ju en sådan bättre, då hans dator som har wifi kortet måste vara på för att den andra datorn ska få internet.

Tack för responsen! Gick till förrådet på jobbet och grävde fram en "D-link DAP-2553" AP som samlar damm. Står såhär på ett blogginlägg (http://blog.tanaza.com/blog/bid/195463/D-Link-DAP-2553) någon kille gjort om funktionerna den har;

"Access Point: In this mode the device acts as a hub that connects a host of wireless devices to the network and/ or to the internet

WDS: In this mode, the access point becomes a part of a much larger wireless network with other access points. It can communicate with the access points to provide a seamless wide area wireless network. It would work as a bridge between access points and wired LAN segments but not provide wireless connectivity to individual devices.

WDS with AP: In this mode it acts as a WDS bridge as well as a hub like access point providing bridge connectivity as well as wireless client connectivity.

Wireless Client: In this mode the DAP-2553 acts as a wireless adapter for Ethernet based devices. Basically, it is like a wireless dongle for Ethernet devices."

Om jag tolkar wireless client rätt borde väl denna gå att använda i min situation? Wireless adapter for ethernet based device är väl just det jag söker? :>

Permalänk
Medlem

Problemet är löst. Använder DAP-2553 som jag nämnde i ovanstående kommentar och kör den som Wireless Client. Då kan jag ansluta den till WiFi:t och sedan dra en nätverkskabel från den till en switch (bara ett uttag på AP:n) och koppla på datorerna på switchen. Ibland är det bra att jobba på ett företag med en massa teknikprylar liggandes Tack för all input!