Permalänk

Vad är värt att satsa på ?

Tjena sweclockare !

Jag är sugen på att satsa på ett av nVidias 1k serie, vilket har jag inte bestämt mig för än just nu sitter jag och kollar på lite nytt moderkort minnen och processor,

I min rigg just nu har jag en i5 2500k klockad och stadig på 4.5gHz och ett HD7970 gHz modellen oklockad, Corsair vengeance 1600mHz 8gb minnen på ett ASrock extreme 3 gen 3 moderkort

jag har ögonen på

Intel Core i5-6600K 3,5GHz, LGA1151, 6MB Cache, Quad Core, Skylake Box

Gigabyte GA-H170-HD3 Socket 1151, ATX, H170

Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC21300/2666MHz Intel CL16 LV 2x8GB

Läste lite andra trådar och fick uppfattningen att de kanske inte är så värt att byta ut processorn kanske bara öka lite minne och hastigheten på dem ?

och sen undrar jag också om det är stor skillnad på att sitta kvar på DDR3 eller övergå till DDR4 ?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

jag skulle absolut satsa på ett moderkort med Z170 istället så du bland annat kan överclocka och sånt, lite mer funktioner gneerellt också

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Ska du byta plattform och processor tycker jag att du ska kika på de extra fickpengarna för i7.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@Philopinos:

Köp när de nya kort ligger på hyllan, och uppgradera resten av systemet vid blackfriday/mellandagarna.

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

jag skulle absolut satsa på ett moderkort med Z170 istället så du bland annat kan överclocka och sånt, lite mer funktioner gneerellt också

du menar att jag ska gå på och uppgradera Mobo Proc och Minnen, ? eller köpa ett Z170 Mobo och behålla Proc för att fortsätta Klocka den ?

Men min mening är, är de värt att uppgradera för att få ut mera prestanda från 10x0 serien eller kommer de bli lite +-0 ? vill inte slänga pengar i sjön om du förstår mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philopinos:

du menar att jag ska gå på och uppgradera Mobo Proc och Minnen, ? eller köpa ett Z170 Mobo och behålla Proc för att fortsätta Klocka den ?

Men min mening är, är de värt att uppgradera för att få ut mera prestanda från 10x0 serien eller kommer de bli lite +-0 ? vill inte slänga pengar i sjön om du förstår mig

jag skulle köpa nytt system med z170 och 6600k samt ddr4 ram, visst kan ditt system hålla ett tag till om du inte har några större krav. men varför funderar du på att uppgradera då?

det kommer vara ett stort hopp mellan ditt 7970 och nvidias nya serie och eventuellt amd's nya

jag tror en överclockar 2500k inte kommer sinka nya grafikkorten något större, men om du spelar cpu tunga titlar så kan det bli lite segt kanske, om inte annat kan du ju testa och funkar det inte helt bra kan du ju uppgradera moderkort / cpu / ram efter det

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Ska du byta plattform och processor tycker jag att du ska kika på de extra fickpengarna för i7.

jasså ? jag har bara spel in mind, surfar bara annars, och just nu tycker jag att i5an har presterat i alla spel, körde igenom både gta 5 och Primal på High/Ultra, och de spelades i 1920x1080 och jag har inga planer på en högre upplöst skärm

men är i7an mkt bättre eller kommer den med mera överklocknings möjligheter ?

Permalänk
Skrivet av Crazness:

@Philopinos:

Köp när de nya kort ligger på hyllan, och uppgradera resten av systemet vid blackfriday/mellandagarna.

hehe jo, de är ju en smart ide

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

jag skulle köpa nytt system med z170 och 6600k samt ddr4 ram, visst kan ditt system hålla ett tag till om du inte har några större krav. men varför funderar du på att uppgradera då?

det kommer vara ett stort hopp mellan ditt 7970 och nvidias nya serie och eventuellt amd's nya

jag har kollat runt på en del produkter under dagarna, och de va ett bra tag sen jag uppgraderade, inte alls behövt de, men jag insåg att de va nästan 4 år sen jag köpte mobo och processor, så de kändes aktuellt att de va de som va dags att få utbytt, då de ska komma ett nytt grafikkort, vill ju inte sitta med flaskhalsar

Permalänk
Avstängd

Om du ska ha datorn till spel och planerar att köpa något billigare än ett 1080 så är det bättre att du behåller processorn och moderkortet och lägger allt på grafikkortet. Om du har pengar över efter att ha köpt ett 1080, och först då, så uppgraderar du resten. Att köpa ett billigare grafikkort för att ha råd med nytt moderkort ger dig en sämre upplevelse för samma pengar.
En 2500k kommer inte bromsa en 1080 och om du inte jobbar med att redigera film eller något annat tungt så är uppgraderingen till en ny i7 helt meningslös.
i5+1080 svänger åttor runt i7+1070.

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Om du ska ha datorn till spel och planerar att köpa något billigare än ett 1080 så är det bättre att du behåller processorn och moderkortet och lägger allt på grafikkortet. Om du har pengar över efter att ha köpt ett 1080, och först då, så uppgraderar du resten. Att köpa ett billigare grafikkort för att ha råd med nytt moderkort ger dig en sämre upplevelse för samma pengar.
En 2500k kommer inte bromsa en 1080 och om du inte jobbar med att redigera film eller något annat tungt så är uppgraderingen till en ny i7 helt meningslös.
i5+1080 svänger åttor runt i7+1070.

De va något sånt här jag väntade på. kände efter jag kollat runt lite att de nästan var ovärt att satsa på de, lägger pengarna på en eller 2 nya SSD och eventuellt 1866mhz minnen 16 eller 32gb tack för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Philopinos:

De va något sånt här jag väntade på. kände efter jag kollat runt lite att de nästan var ovärt att satsa på de, lägger pengarna på en eller 2 nya SSD och eventuellt 1866mhz minnen 16 eller 32gb tack för svar

32GB är också bortslösade pengar. Om du köper 16GB istället kan du lägga 800 mer på tangentbord, mus, musmatta, hörlurar, hörlursförstärkare, fet skärm, stol osv. Kasta inte bort pengar på sånt som ändå inte förbättrar din upplevelse. Jag har bara 8GB ram.
En stor SSD är väl spenderade pengar i mitt tycke.

Permalänk
Skrivet av anon179444:

32GB är också bortslösade pengar. Om du köper 16GB istället kan du lägga 800 mer på tangentbord, mus, musmatta, hörlurar, hörlursförstärkare, fet skärm, stol osv. Kasta inte bort pengar på sånt som ändå inte förbättrar din upplevelse. Jag har bara 8GB ram.

16gb är de jag kommer gå på, tbord mus och sånt har jag så de är coolers med de, men jag är ganska osäker på de här med mhz, är de stor skillnad på att gå från 1600 till 1866 eller upp till 2133 som är max för de mobo jag sitter på atm sen tänkte jag mig en 256gb SSD och en på 500gb sitter just nu på en 5 års gammal 128gb

Permalänk
Medlem

@Philopinos: Personligen har jag haft lättare att uppnå höga klockningar med chip utan hyperthreading (generellt i5) men testbasen är för liten för en åsikt. 7-8 processorer bara, kan lika gärna ha varit otur.

Men öht i tunga spel visar rätt mycket tester typ 10%-ish högre snittprestanda med 6700k mot 6600k, om man har grafikkort som orkar hela vägen eller grafikinställningar som nyttjar mycket processorkraft. Ibland mer, och 6700k har inte lika bred variation utan tågar på lite jämnare. Det var min upplevelse från 2500k till 2600k också.

Som någon skrev innan dock, så hade inte jag heller stressat att uppgradera plattformen. Köp ditt 1080 och kör ett tag du, 2500k lär klara det rätt bra.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Philopinos:

16gb är de jag kommer gå på, tbord mus och sånt har jag så de är coolers med de, men jag är ganska osäker på de här med mhz, är de stor skillnad på att gå från 1600 till 1866 eller upp till 2133 som är max för de mobo jag sitter på atm sen tänkte jag mig en 256gb SSD och en på 500gb sitter just nu på en 5 års gammal 128gb

1600-2133 gör väldigt lite skillnad per krona, om alla andra komponenter är top of the line får du någon enstaka fps mer som högst. Får kanske mothugg här men är tveksam till att det gör någon skillnad alls på ditt system.
Ett lite dyrare 1080 däremot med tredjepartskylare som är klockat redan från fabrik, här kan en tusenlapp ge 20-30% mer.
Köp inte dag ett utan vänta på Swecs tester.
Om du efter GPU-köpet har pengar över och inte har en 144+, G-sync-skärm som är 1440 eller mer så tycker jag att det är det du ska spara till innan du lägger pengar på mer/snabbare minne. Men alla prioriterar olika.

Permalänk

Alright, en tredjepartskylare har jag tänkt, gillar inte orginal korten.. Gillar asus korten
Tack för infon ang minnen, ska läsa lite själv och bygga en egen uppfattning, tänkte att de skulle hjälpa processorn att jobba på en högre nivå, i7an känns överkurs tycker jag, blir ett 1080, och så får jag se vad som möjligtvis flaskar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philopinos:

är de stor skillnad på att gå från 1600 till 1866 eller upp till 2133

Inte för spel, jag blir ytterst förvånad om det skulle bli någon märkbar skillnad överhuvudtaget. För min del är uppgradering bara motiverat om det ger en märkbar (och inte enbart mätbar) förbättring.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Inte för spel, jag blir ytterst förvånad om det skulle bli någon märkbar skillnad överhuvudtaget. För min del är uppgradering bara motiverat om det ger en märkbar (och inte enbart mätbar) förbättring.

Bra sagt om märkbar och mätbar.
Till TS. Om du har tur och lite tålamod kan du hitta en begagnad 2600k, 2700k eller 3770k i Swecs marknad. Då de kan köras på det moderkort du redan har så kan du gå upp till i7 för under tusenlappen...

Permalänk

Ska håla ögonen öppna

Permalänk
Medlem

@Philopinos:

Köpte själv 6600k, Asus z170-a, Fury 16GB 2666Mhz och är riktigt nöjd.. Bra lyft utan att göra stora hål i ekonomin

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon179444:

Jag når 16GB lätt med genom att ha några dussin flikar öppna. 32GB borde vara minimum idag!

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade nyligen från en 2500k @ 4,5ghz till en 3770k @ 4,5 ghz. Och jag kan säga att skillnaden i spel är otrolig för den lilla peng det faktiskt kostade. Har inte i närheten av lika höga fps drops över huvud taget och tycker att spelupplevelserna överlag är väldigt mycket trevligare när fpsen ligger mer konstant än tidigare.

Vad jag menar är väl att 2500k garanterat kommer att flaska ett nytt grafikkort, men om valet står mellan (ny prolle + halvbra graffe) eller (gammal prolle + grymt graffe) så hade jag ändå lagt pengarna på det senare, men tro inte att du kommer få samma prestanda som om du även hade uppgraderat din processor.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Jag uppgraderade nyligen från en 2500k @ 4,5ghz till en 3770k @ 4,5 ghz. Och jag kan säga att skillnaden i spel är otrolig för den lilla peng det faktiskt kostade. Har inte i närheten av lika höga fps drops över huvud taget och tycker att spelupplevelserna överlag är väldigt mycket trevligare när fpsen ligger mer konstant än tidigare.

Vad jag menar är väl att 2500k garanterat kommer att flaska ett nytt grafikkort, men om valet står mellan (ny prolle + halvbra graffe) eller (gammal prolle + grymt graffe) så hade jag ändå lagt pengarna på det senare, men tro inte att du kommer få samma prestanda som om du även hade uppgraderat din processor.

Jag satt nästan på samma rigg. Så jag kan varmt rekommendera Ett z170 kort själv valde jag Maximus Hero 8 och processor blev det 6700k vilket är en riktigt pigg och trevlig rackare som minne valde jag corsair 2666MHz då dom just var billigast just då 32 gb där 4 för under 1500 kr så som sagt rekomenders varmt!