Kan återförsäljaren skriva ner värdet på min vara vid reklamation?

Permalänk
Medlem

Kan återförsäljaren skriva ner värdet på min vara vid reklamation?

Bakgrund
Tangentbordet på min ett och ett halvt år gamla laptop slutade fungera för ett tag sedan och jag skickade in den till tillverkaren på reparation. De saknade dock reservdelar så jag fick välja mellan att få tillbaka min trasiga dator tillbaka eller bli krediterad. Jag svarade att jag ville ha pengarna tillbaka.

Krediteringsprocessen skulle ta ca två veckor eftersom den var tvungen att gå genom deras distributör till återförsäljaren. Jag har nu varit i kontakt med återförsäljaren och hen har mottagit krediteringen. Hen vill helst erbjuda mig en ny datorn (vet inte viken än) men om jag vill ha pengarna så kommer värdet skrivas ner (vet inte hur mycket än) eftersom jag har använt datorn i ett och ett halvt år.

Frågor
Min förväntning var att få hela beloppet tillbaka, kan jag kräva det?
om inte:
Om återförsäljaren inte kan erbjuda mig en likvärdig dator har hen rätt att skriva ner värdet på min dator och bara betala tillbaka en delsumma?

Permalänk
Medlem

Nej, ska ni häva köpet så ska du ha beloppet du betalade ursprungligen åter.
Fråga annars ÅF med vilken del av konsumentköplagen han stödjer sitt uttalande om att du inte ska ha hela beloppet tillbaka.

Permalänk
Medlem

Det är väl rätt självklart att en produkt minskar i värde efter köpedatumet, speciellt om den används.
Tror inte att du kommer få tillbaka allt som du betalade för den när du köpte den, sen är frågan hur mycket den har tappat i värde.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att säljaren har rätt att göra avdrag med stöd av konsumentköplagen. Kommentar på lagen.nu: "Vid hävning ska köparen få pengarna tillbaka. Som huvudregel måste varan lämnas tillbaka väsentligen oförändrad eller oförminskad. Gällande köparens bortfall av rätten till hävning se 45 §."

45 § Köparen får häva köpet eller kräva omleverans endast om han kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad.

3 st. - Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går inte heller förlorad, om köparen ersätter säljaren den minskning i varans värde som är en följd av att varan har försämrats eller minskat.

Jag är dock ingen jurist, så någon annan kanske är bättre insatt.

Permalänk
Medlem

Återförsäljaren har tre alternativ som de själva bestämmer. Reparera, köpa tillbaka eller ge dig en motsvarande eller bättre vara.
Något om avdrag står inte i lagen vad jag vet.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

@twit har gjort ett strålande inlägg i höstas som berör del av det du undrar:
"Nyttjandeavdraget kan enkelt generaliseras till faktisk_livslängd/förväntad_livslängd*inköpspris, så kostar grejen 3600:- och den förväntas hålla i tre år men går sönder efter två blir nyttjandeavdraget 24/36*3600. Tiden prylen varit på service räknas naturligtvis inte in i den faktiska livslängden.
Den förväntde livslängden som sådan blir lite av en rimlighetsbedömning. Köper du ett par badtofflor för 25:- på Bensinmack XX förväntas de inte hålla särskilt länge. Köper du ett par proffsbadtofflor för 2500:- hos Superkvalitetsskor AB är det rimligt att de håller ett flertal år vid normalt bruk. Den billigaste datorn i butiken bedöms knappast hålla längre tid än tre år, medan en markant dyrare som marknadsförs som tålig, välbyggd, vattenskyddad och svagt doftar citrus tveklöst skall hålla längre tid än den förstnämnda."

Elektronikbranschen har ett väldigt intressant kompendium som finns att läsa:
http://www.elektronikbranschen.se/wp-content/uploads/2011/04/...

*Edit* Kompendium

Permalänk
Skrivet av Mepht:

Bakgrund
Tangentbordet på min ett och ett halvt år gamla laptop slutade fungera för ett tag sedan och jag skickade in den till tillverkaren på reparation. De saknade dock reservdelar så jag fick välja mellan att få tillbaka min trasiga dator tillbaka eller bli krediterad. Jag svarade att jag ville ha pengarna tillbaka.

Krediteringsprocessen skulle ta ca två veckor eftersom den var tvungen att gå genom deras distributör till återförsäljaren. Jag har nu varit i kontakt med återförsäljaren och hen har mottagit krediteringen. Hen vill helst erbjuda mig en ny datorn (vet inte viken än) men om jag vill ha pengarna så kommer värdet skrivas ner (vet inte hur mycket än) eftersom jag har använt datorn i ett och ett halvt år.

Frågor
Min förväntning var att få hela beloppet tillbaka, kan jag kräva det?
om inte:
Om återförsäljaren inte kan erbjuda mig en likvärdig dator har hen rätt att skriva ner värdet på min dator och bara betala tillbaka en delsumma?

Det finns stöd för att de ska göra nyttoavdrag, men då kan du även kräva att få ränta på de pengar du haft innestående.

Skrivet av http://www.ungkonsument.se/Rattigheter/Fel-pa-varan-/:

Häva köpet

Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.
Betala ersättning

Vid hävning kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för den användning du har haft av varan, så kallat nyttoavdrag.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Återförsäljaren har mycket riktigt rätt att nedskriva värdet på datorn för den tid den har fungerat och du haft nytta av den om du vill ha pengarna tillbaka. Såg det i Plus.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Moderator
Moderator

@Mepht läs gärna tråden @Caldetron citerade en bit ur och länkade till ovan. Jag skrev två långa inlägg där som torde besvara samtliga de frågor du ställt och några därtill

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I KKöpL 44§ 1st. står det:

"44 § Hävs köpet, skall köparen ge ut den avkastning av varan som han har fått samt betala skälig ersättning, om han har haft annan nytta av varan."

(Vidare säger KKöpL 44§ 2st att "Om säljaren skall lämna tillbaka betalningen, skall han betala ränta från den dag han tog emot betalningen.", vilket kan vara av betydelse i sammanhanget. Ofta kvittas *nyttoavdraget' mot räntan.)

I propositionen till KKöpL står en del intressant om tolkningen av 44§ 1st.(mina understrykningar):

"Bestämmelsen skall ses mol bakgrund av regeln i 43 § andra stycket, enligt vilken köparen vid hävning har rätt att återfå hela det belopp som han har betalat, oavsett om han före hävningen har tillgodogjort sig avkastning av varan eller har haft annan nytta av den.

Med avkastning avses i detta sammanhang endast sådan avkastning som är direkt knuten till varan och som inte förutsätter några särskilda åtgärder eller arbetsinsatser från köparens sida. Om köparen däremot har använt varan pä ett sådant sätt att den har gett inkomster, är det inte fråga om avkastning i den mening som avses med bestämmelsen. Vid konsumentköp torde det därför endast undantagsvis förekomma att varan har lämnat någon avkastning.

När köparen har haft annan nytta av varan skall han betala skälig ersättning till säljaren för det. Denna regel skall ses mot bakgrund av alt en hävning kan ske relativt läng tid efter det att köparen har mottagit varan (jfr bestämmelsen i 23 § om tvä års reklamationsfrist vid fel). Det skulle i en del fall framstå som oskäligt om köparen inte skulle behöva lämna något vederlag för den nytta som han har haft av varan. Ersättning bör emellertid utgå endast i de fall dä köparen annars skulle fä en fördel av varan på säljarens bekostnad. När det gäller att bedöma om och i vilken utsträckning sädan ersättning skall utgä bör hänsyn ocksä tas till de besvär och kostnader som säljarens kontraktsbrott har medfört för köparen. I mänga fall torde därför prövningen leda till att det inte finns något utrymme för atl tillgodoräkna säljaren någon ersättning för nytta.

För att det skall framstå som skäligt att köparen aks utger ersättning för nyttan bör del krävas att denna har varit ganska betydande, säsom när köparen har använt en köpt bil eller bät i rätt stor omfattning. Om varan har använts under en längre tid, exempelvis när det är fräga om en päls som köparen har använt under ett par säsonger innan den visar sig vara behäftad med ett väsentligt fel, kan det ocksä ofta vara skäligt att köparen får utge en viss ersättning för nyttan.

Bestämmelsen innehåller ingen uttrycklig regel om köparens eventuella skyldighet att utge ersättning för att han har förbrukat varan utan att för den skull ha gått miste om rätten atl häva köpet. EnUgt 45 § andra stycket får köparen i vissa fall häva köpet trots att varan inte kan lämnas tillbaka oförändrad eller oförminskad. I sådana fall fär den nytta som köparen kan ha haft av varan ersättas enligt förevarande bestämmelse.

Om en köpare som efter hävning skall lämna tillbaka en vara har haft särskilda kostnader för förvaring eller värd av varan, bör han i allmänhet ha rätt till ersättning för det. Konsumenlköplagen innehåker visserligen ingen uttrycklig bestämmelse om detta, men i de fall som kan bli aktuella bör köplagens regler om ersättning för värdkostnader kunna tillämpas analogi (jfr 75 § förslaget till köplag). Om sådana kostnader varit av någon betydelse bör de efter omständigheterna kunna gå i avräkning mot ersättning som köparen har att betala för den nytta som han har haft av varan."

Dold text
Permalänk

Med @twit och @PeCe i samma tråd med svar så kan det inte bli mycket tydligare

Permalänk
Medlem

Yes, de har full laglig rätt att göra värdeavdrag på den reklamerade datorn. Räkna med 20% per år.

Permalänk
Medlem

Tack för alla de utförliga och lärorika svaren! Jag har dock två följd frågor.

Vilken ränta man ska räkna med? Riksbankens referensränta + tillägg, det verkar vara reglerat i räntelagen men exakt vilket tillägg som gäller för mig är oklart.

Vem fastställer en varas förväntade livslängd? Kan ÅF sätta den godtyckligt, har leverantören bestämt den, finns det någon standard/praxis eller kan jag påverka den?

Permalänk
Medlem

@Mepht Du kan alltid (om ni tvistar om >500kr) låta ARN avgöra om återförsäljarens nyttoavdrag är skäligt.

Det står dig även fritt att ge ett motbud som du tycker är ok, om du anser återförsäljarens avdrag vara oskäligt stort.

Personligen skulle jag absolut inte acceptera över 20% (inget för första halvåret och 20% för det följande året). Skulle föreslå ngt i stil med "Jag kan acceptera 10% avdrag och jag släpper eventuella räntekrav". Ett annat förhandlingsexempel kan vara "Inget avdrag, kan ta halva returbeloppet som presentkort" (d.v.s. värdet för dem ligger i att du stannar som kund).

---

Tänk dock på att hävning inte är något säljaren kan välja på eget initiativ, utan det är du som kunsument som vid en (godkänd) reklamation väljer mellan 1. avhjälpande/reparation 2. omleverans (=likadan eller likvärdig vara) 3. prisavdrag/ersättning 4. hävning. (KKöpL 22§)

Om du väljer 3 eller 4 får säljaren på eget initiativ ändå vidta 1 eller 2. (KKöpL 27§)
Om du väljer 1 eller 2 får säljaren välja det andra av dessa om det valda skulle medföra oskälig kostnad. (KKöpL 26§)

Om både alternativ 1 och 2 bedöms som oskäliga är det nog inte orimligt att säljaren trots allt kan häva köpet, även om det inte uttryckligen står.

Vid hävning kan du ha rätt att genomföra ett täckningsköp, dvs köpa en likadan eller likvärdig vara hos en annan säljare och låta den första säljaren stå för eventuell merkostnad. (KKöpL 33§)

Reparation (1) får nog anses som oskäligt dyrt om delarna inte går att få tag på längre (kan knappast kräva att säljaren startar nyproduktion av dem).

Har du frågat om omleverans (2)? Låter konstigt att även detta skulle vara oskäligt dyrt för dem (att de går med förlust är inte i sig oskäligt, den måste vara betydande för att det skall ses som detta).

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Har du frågat om omleverans (2)? Låter konstigt att även detta skulle vara oskäligt dyrt för dem (att de går med förlust är inte i sig oskäligt, den måste vara betydande för att det skall ses som detta).

Så vitt jag kan förstå har han erbjudits en ersättningsprodukt men valt att i stället ta pengarna tillbaka:

Skrivet av Mepht:

Hen vill helst erbjuda mig en ny datorn (vet inte viken än) men om jag vill ha pengarna så kommer värdet skrivas ner (vet inte hur mycket än) eftersom jag har använt datorn i ett och ett halvt år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caldetron:

Så vitt jag kan förstå har han erbjudits en ersättningsprodukt men valt att i stället ta pengarna tillbaka:

Japp, det verkar så. Då har säljaren åtminstone uppfyllt de krav som följer av KKöpL.