Microsoft underlättar uppdateringsprocessen av Windows 7

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Microsoft underlättar uppdateringsprocessen av Windows 7

Microsoft introducerar Convenience rollups, en lösning för att lättare uppdatera nya installationer av Windows 7. Lösningen innebär är att flera års uppdateringar packas ihop till en installation.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

Trevligt,men dåligt att bara IE fungerar.

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | MSI GTX 770 2GB SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Haha tryhards.. Låt folk ha frihet för i helvete (ursäkta för att jag svär) men man blir så arg när stora företag ska tvinga sina användare att göra något dom inte vill..

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Melinho2895:

Haha tryhards.. Låt folk ha frihet för i helvete (ursäkta för att jag svär) men man blir så arg när stora företag ska tvinga sina användare att göra något dom inte vill..

Har du ens läst artikeln?
Microsoft ska göra så att man mycket lättare kan installera en fräsch installation av Windows 7 med alla uppdateringar utan att gå igenom timmar med omstarter.

Är inte det bra?

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3 000 MHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2011

@Uzanar: Skulle tro han menar något med att man måste in på deras hemsida för att tanka uppdateringarna med en viss webbläsare, det var iaf vad jag reagerade på.

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: [strike]MSI GTX680 4GB[/strike] Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Testade precis sidan i IE men möttes av ett felmeddelande att sidan inte kunde visas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Melinho2895:

Spelar nog ingen roll vad MS gör att är skit eller ??

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 240EX RGB ■ Kingston HyperX Savage 250GB
╠ NZXT H440W Silent Ultra New Edition ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Uzanar:

Har du ens läst artikeln?
Microsoft ska göra så att man mycket lättare kan installera en fräsch installation av Windows 7 med alla uppdateringar utan att gå igenom timmar med omstarter.

Är inte det bra?

Man kan enbart använda IE och måste dessutom installera ett program för att kunna ladda ner, varför? Microsofts agerande sedan i somras gör att jag är lika misstänksam som om jag hamnat på en okänd piratsida. Tragiskt egentligen, men befogat.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Jag antar att det samtidigt är ytterligare ett sätt att försäkra sig om att man inte väljer bort integritetskränkande uppdateringar

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009
Citat:

Det convenience rollup innebär är att alla uppdateringar som släppts de senaste fem åren till Windows 7 packats ihop till en enda uppdatering. Syftet är enligt Microsoft att göra uppdateringsprocessen av operativsystemet lättare, då främst för företag och organisationer som gör denna typ av ominstallationer ofta.

nej, anledningen är detta:

Citat:

Värt att nämna är att denna webbplats endast fungerar med Internet Explorer 6.0 eller senare. Varken Chrome, Firefox eller Microsofts egen webbläsare Edge går att använda för att ladda ned uppdateringen.

dom vill att folk använder IE helt enkelt. plus att dom vill att folk installerar hela pack med uppdateringar som är lite integritetskränkande som normalt folk aldrig installerar annars

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Här är KB artikeln för uppdateringen: https://support.microsoft.com/en-us/kb/3125574

Här är uppdateringen på Microsoft Update Catalog (obs, IE sida): http://catalog.update.microsoft.com/v7/site/Search.aspx?q=KB3...

Man önskar ju det stått i artikeln ..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Härligt. Då kan uppdateringarna fastna på "1 av 1" istället för "38 av 142", tätt följt av "Windows kunde inte konfigureras."

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2750Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.5Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ CM Storm Quickfire, Cherry Blue ■ Logitech G403
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av mrqaffe:

Jag antar att det samtidigt är ytterligare ett sätt att försäkra sig om att man inte väljer bort integritetskränkande uppdateringar

Aegis tar bort det mesta, kanske tom allt. https://voat.co/v/technology/comments/853510

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Dreijer:

Härligt. Då kan uppdateringarna fastna på "1 av 1" istället för "38 av 142", tätt följt av "Windows kunde inte konfigureras."

Skulle ju vara trevligt om de släppte färdiga ISO med allting up to speed, så man slapp ordna 1/1 ens vid en ny installation.

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nangijala
Registrerad
Okt 2009

Internet explorer 6 eller senare? har jag drömt eller la inte MS ner den webläsaren för typ ett halvår sedan eller så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Lombard:

Här är KB artikeln för uppdateringen: https://support.microsoft.com/en-us/kb/3125574

Här är uppdateringen på Microsoft Update Catalog (obs, IE sida): http://catalog.update.microsoft.com/v7/site/Search.aspx?q=KB3...

Man önskar ju det stått i artikeln ..

Du kan ju alltid "Skicka en rättelse" -----> Hittat fel i artikeln? Vi tar tacksamt emot alla slags rättelser och förbättringsförslag. Redaktionen undersöker så snart som möjligt. Tack för din hjälp!

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

@Daemon: Jag håller med. I yrket får jag ominstallera en del Windows 7-maskiner och det är en pina, som ibland kan ta dagar.

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2750Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.5Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ CM Storm Quickfire, Cherry Blue ■ Logitech G403
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av MultiMan:

Man kan enbart använda IE och måste dessutom installera ett program för att kunna ladda ner, varför? Microsofts agerande sedan i somras gör att jag är lika misstänksam som om jag hamnat på en okänd piratsida. Tragiskt egentligen, men befogat.

I grunden har IE använts för detta länge, så det är väl inte konstigt att de gjort samma. Men visst.. de kunde släppt den lös på sin hemsida. De vill dock att hemanvändare ska använda Win 10, oavsett. Så detta är endast riktat till företag.

Tycker det är en bra ide, men...

Skrivet av mrqaffe:

...precis min tanke. Detta är ett sätt att försäkra sig om att alla Win 7 får samma skit. Gör du detta kan du lika väl ta hem Win 10, förutsatt att du inte har kompatibilitet med program eller annan anledning.

Men oavsett. För de som inte bryr sig och normalt installera allt ändå, och bara vill ha Windows 7, så är detta en bra sak MS gjort.

Skrivet av Daemon:

Skulle ju vara trevligt om de släppte färdiga ISO med allting up to speed, så man slapp ordna 1/1 ens vid en ny installation.

Slipsteam är din vän
https://www.raymond.cc/blog/create-an-integrated-up-to-date-w...
https://community.spiceworks.com/how_to/79853-integrate-updat...
osv.
Finns gott om guider.
Du kan lägga in nativt NVMe stöd, USB3 och även drivarna för exakt den datorn du installerar.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Tony32:

Trevligt,men dåligt att bara IE fungerar.

Det är standard för allt microsoft-relaterat. Jobbar man med IT så sitter man konstant och vrider sig av ilska i stolen på alla deras 5 miljoner webbplatser.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015
Skrivet av Melinho2895:

Tvinga vadå, att använda IE , hur illa kan det va ?

Du har ju valt helt själv att använda microsofts operativsystem, det finns annars andra alternativ som är gratis om Windows inte är för dig.

korWWW

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av MultiMan:

Man kan enbart använda IE och måste dessutom installera ett program för att kunna ladda ner, varför?

Visst, det kan man väl tycka ett och annat om.
Men själva grundidén om att kunna installera Windows 7 inklusive alla uppdateringar i ett kunde ju Microsoft egentligen ha struntat totalt i, särskilt med tanke för hur mycket de pushar för Windows 10.

Därför ser jag ändå det här som mycket positivt och överraskande av Microsoft över lag.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3 000 MHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2004

Najs,inbakad spyware som "du faktiskt har laddat hem själv" :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

@skog1s: Håhå, ser man på, den länken har mina ögon missat konsekvent! Rättelse inskickad!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2008

Sjukt bra, aldrig fattat varför man inte bara kunnat dra hem de senaste. Annars var ju klassiker: Installera 98st, starta om, installera 20st, starta om, installera 3st starta om, installera 56st starta om ......

CPU: Intel i5-7600K MB: MSI Z270 GAMING PRO RAM: Corsair Vengeance 8GB DDR4@2800MHz GPU: MSI GTX 1070 ARMOR 8GB OC SSD: OCZ Agility-3 128GB HDD: WD 500GB Case: FD Define R4 PSU: FD Integra M 550W 80+ Bronze Screen: Benq Zowie XL2411 144hz Keyboard: Tesoro Colada Evil G3NL *BROWN* Mouse: Steelseries Rival 310

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Paddanx:

Slipsteam är din vän
https://www.raymond.cc/blog/create-an-integrated-up-to-date-w...
https://community.spiceworks.com/how_to/79853-integrate-updat...
osv.
Finns gott om guider.
Du kan lägga in nativt NVMe stöd, USB3 och även drivarna för exakt den datorn du installerar.

Självklart är det ett alternativ men det är mest intressant för folk som hanterar många datorer/ominstallationer, inte lika smidigt när det gäller enskilda omgångar där det helt enkelt skulle vara fint att ha något generic färdigpaketerat på stubben.

Skrivet av GizZm0:

Sjukt bra, aldrig fattat varför man inte bara kunnat dra hem de senaste. Annars var ju klassiker: Installera 98st, starta om, installera 20st, starta om, installera 3st starta om, installera 56st starta om ......

Personligen lyckas jag väldigt sällan få ned något överhuvudtaget om jag försöker ta fler än typ 15st i samma veva, då fastnar den på initiering av nedladdning. :') Har upplevt samma problem sedan Windows XP (2000?) vad jag vill minnas..

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Oslo, Norge
Registrerad
Aug 2008

Tja, jeg vet ikke helt.

I det siste så har Microsoft grumset til oppdateringene til Windows 7, slik at man egentlig ikke alltid kan få vite hva man installerer, så jeg kan iallefall forestille meg at en pakkeoppdatering vil inneholde ting man ikke blir informert om.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jul 2004

Räkna med att Microsoft även smyg inkluderat mindre mysiga "uppgradera till Windows 10" i paketet, det borde ha nämnts i artikeln.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Oslo, Norge
Registrerad
Aug 2008

Dette med å gjøre det enkele å re-installer Windows 7 kommer veldig sent.

Dette er noe Microsoft kunne gjort ha for LENGE siden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Dreijer:

@Daemon: Jag håller med. I yrket får jag ominstallera en del Windows 7-maskiner och det är en pina, som ibland kan ta dagar.

Skulle rekommendera om du gör det ofta att göra en uppdaterat iSO fil du använder , kolla min guide om du vill se hur man gör det underlättar mycket kan jag säga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av MultiMan:

Det är väl inte så konstigt eller problematiskt att det bara fungerar med IE när tanken är att uppdateringen ska användas vi nyinstallation av windows, då har du ju ingen annan webläsare. Eller till vilken nytta vill du först installera chrome och sedan installera uppdateringen?

Skickades från m.sweclockers.com

Laptop: ASUS UL30VT CPU: Intel SU7300@1,9 GHz (stock 1,3 fabriksklockad till 1,7) GPU 1: Nvidia GeForce G210m @ 750/850 (stock 606/790) GPU 2:Intel GMA X4500MHD (växlingsbar grafik) RAM: 4 GB SSD: Crucial M4 128 GB OS: Windows 8.1 PRO N med fungerande växlingsbar grafik
Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbaka