AMD Radeon "Polaris" RX 480 plockas isär

Permalänk
Medlem

Jag gynnar gärna svenska handlare, och köper oftast direkt i butik på webhallen.
Men jag gillar inte att bli mjölkad. Ligger svenska handlare för högt köper jag från Tyskland på ren princip, en eller två dagar extra är ok.
Om Svenska handlare skjuter AMDs pris/prestanda satsning i knäna tappar de både goodwill, och försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag kan inte bli annat än misstänksam, varför är media embargo samma dag som kortet släpps?

När spel lanseras på samma sätt så skriker alla högt, vad är det som AMD vill dölja?

Ser ingen som helst anledning till att inte låda media dela med sig av tester och dyl någon eller några dagar innan kortet släpps i butik om kortet är så bra som de lovat.

Kanske har AMD gjort så för att få tester av flera oberoende källor och på så vis få reda på hur korten presterar ljudmässigt och värmemässigt? Hur det var när Fury X lanserades? Nästan alla testexemplar hade mycket coilwhine, eller om det var vattenpumpen? Kommer inte riktigt ihåg.
Kan dock tänka mig att AMD inte vill få samma negativa press som det var då för nu är det nog verkligen do or die. Det måste bli bra. Korten behöver kanske inte prestera som ett Fury men blir det svalt och tyst med hyffsad prestanda för pengarna blir det guld i AMD's kassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag kan inte bli annat än misstänksam, varför är media embargo samma dag som kortet släpps?

När spel lanseras på samma sätt så skriker alla högt, vad är det som AMD vill dölja?

Ser ingen som helst anledning till att inte låda media dela med sig av tester och dyl någon eller några dagar innan kortet släpps i butik om kortet är så bra som de lovat.

Varför riktar du denna misstänksamhet mot AMD när precis alla gör så?
Sist AMD släppte embargot innan försäljningsstart så fick de skit för att det ansågs vara en papperslansering, även fast kortet fanns i butik när det var tänkt. När nVidia gör det så är det okej. Samma personer håller jävligt tyst om nVidias lansering av 1080 som är sämre hur man än vrider och vänder på det. När AMD inte släpper NDA innan försäljningsstart så är de lömska och vill dölja saker?
Varför ser vi alltid sådana dubbla standarder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Och det är aluminiumfläns med kopparbas, med andra ord ren och skär skit det också.

Permalänk
Medlem

Inte bara Maxwell som kommer rasa i värde utan jag tror även 3xx och fury serien kommer sjunka en tusenlapp nästan direkt när 480 och 490 har lanserats.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

AMD-kort har inte behövt crossfire-kontakt sedan R9 290.

Ah! Tack för infon, vill minnas att jag läst det någonstans, någon gång för länge sedan och tänkte nog att jag missat något.
Där får man för att man sitter på gamla kort fortfarande.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@ToJa92: Fick svaret rätt snabbt av Hymer:

@krigelkorren: AMD har kört utan crossfire kontakt sen 2xx serien.

-Jag hade helt klart missat något...

http://wccftech.com/amd-radeon-r9-290x-feature-amd-crossfirex...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd

För några veckor sedan så fick vi se ett kort utan kylare och nu får vi se samma kort där man plockat bort kylaren?

EDIT, TBH så tycker jag de här var helt sjukt kasst av sweclockers.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22286-amd-radeon-rx-480-utan...

Den här artikeln skrev ni förut och nu har ni en exakt kopia av denna fast reversed?

Vill ni att folk inte ska ha adblock på så gör fan inte clickbait artiklar, ni kunde ha skrivit om diverse andra nyheter men väljer att skriva om exakt samma med några extrabilder på kylaren....

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag gynnar gärna svenska handlare, och köper oftast direkt i butik på webhallen.
Men jag gillar inte att bli mjölkad. Ligger svenska handlare för högt köper jag från Tyskland på ren princip, en eller två dagar extra är ok.
Om Svenska handlare skjuter AMDs pris/prestanda satsning i knäna tappar de både goodwill, och försäljning.

Om jag tittar på priserna som angavs i testerna för GTX 1080 och 1070 såg det ut såhär (Founders Edition):
GTX 1080 699$ 7699 SEK => kurs ca 11.01
GTX 1070 449$ 4999 SEK => kurs ca 11.13

Tittar man på Forex de datum som testerna publicerades (bara för att ha någon sorts referens) var deras säljkurser ca 8.69 resp 8.80. Och på just Webhallen kostar t ex ett Asus Founders Edition av dessa båda kort just 7699 resp 4999 SEK. De är dock listade lägre i andra butiker, t ex på just Misco. I dessa priser är alltså allt redan inräknat, och de säljer bra, så att det blir bristläge.

I artikeln nu:
RX 480 4 GB 199$ 2050 SEK = kurs ca 10.30
Forex idag 8.77.

Kursen på Sweclockers verkar alltså vara en aning låg i relation till Forex som tidigare, om man istället räknar med ett dollarvärde mellan vad som användes för GTX 1080/1070, dvs 11.07 blir det:
RX 480 4 GB 199$ 2203 SEK (kurs ca 11.07)

Jag kan alltså inte se någon rimlig motivering från t ex Webhallen att ta mer betalt än ca 2200 SEK för referenskorten för RX 480 4 GB, snarare lägre. Varför skulle det gälla andra omkostnader och beräkningsgrunder för AMD än för Nvidias kort? Dollarpriserna är dessutom på väg ner från kurser över 9 SEK-strecket under det senaste året. Om man letar och hittar priser innan släppet så är min gissning att det är platshållarpriser som är för höga och som kommer att behöva justeras ner ganska så snart efter att korten blir tillgängliga. Skulle det inte ske hoppas jag AMD sätter ner foten.

Jag tror också att priset som anges av Sweclockers är en klar markering mot de butiker som försöker mjölka släppet med hänvisning till diverse obskyra skäl. Det ska inte gå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Haha ja helvete vad det rycker i köptarmen Man kanske skulle ringa misco och se om dom kan säga hur många kort dom kommer få in.

Hehe jo, ser ju ut att bli ett riktigt kul och svalt kort ändå. En kort modell lär hitta in i min HTPC förr eller senare, har ganska hårda längdkrav där.

Skrivet av Ratatosk:

@Wyver: Jag kopierade lite av konversasionen.
Misstänker att han slängde ur sig 3000kr för att få sälja ut fler GF-kort.

Jo, det var ju samtidigt som blandannat Webhallen försökte rea ut gamla 900-kort trots allt.

Intressant också med uppgifterna att Webhallens svar har raderats från Facebook. Bra att det bevarats i Polaris-tråden för allmän beskådan.

Skrivet av Storage Jar:

Misco-priser innan lansering är inget att lita på. Beställde ett 7970 för ett bra pris från misco innan lanseringen och gissa vad som hände? Just det kortet som fanns att förboka kom aldrig in i lager. Däremot fick dom in en massa andra fina 7970, även från samma tillverkare fast med ett annat artickelnummer. Dessa kort kostade såklart lika mycket som i alla andra butiker.

Trist hanterat av Misco men det förändrar inget IMHO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vilken sopig stockkylare.
Inte ens heatpipes och vaporchamber var det inte tal om.

Hade verkligen hoppats AMD satsat på lite bättre blowers nu för att kontra Nvidia men icke.

Tänk så mycket tystare kortet varit med en riktig kylfläns.

Den här utformningen är byggd från början för Hawaii, upptill 275 watt tdp. Tror du inte den räcker för 150/175 watt tdp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, det var ju samtidigt som blandannat Webhallen försökte rea ut gamla 900-kort trots allt.

Intressant också med uppgifterna att Webhallens svar har raderats från Facebook. Bra att det bevarats i Polaris-tråden för allmän beskådan.

Bara synd att ingen har en screendump av deras kommentar för att kräva en förklaring senare..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att ringa Misco och dom skulle få in korten 29é eller 30é samt att ville jag vara säker på att få ett så skulle jag boka

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Bara synd att ingen har en screendump av deras kommentar för att kräva en förklaring senare..

jodå, det finns. #16224303

Permalänk
Medlem

Har någon en aning om vad mycket en dator kommer dra med i5 6600K och 2st RX 480? Blir att beställa helt ny datot vid lanseringen så kan va bra att beställa tillräckligt med kraft 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wyver:

Var rätt säker på att jag sett bild och.... här: #16224303
Blev att spara bilden lokalt på datorn, ifall den skulle försvinna hehe.

-----

För de som inte hängt med i Polaristråden är det dessa svar från Webhallen många av oss syftar på i våra inlägg:

@Ruzikx bild för övrigt.

Skrivet av Hymer:

Jag var tvungen att ringa Misco och dom skulle få in korten 29é eller 30é samt att ville jag vara säker på att få ett så skulle jag boka

Härligt!

Återstår ju att se hur tillgången på kort blir. Ryktena talade om 150 000 kort men borde nog vara lättare att få tag på ett RX 480 än ett GTX 1080 vid lanseringen.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Japp så vitt jag vet så är det en jäkla massa kort på G in men Misco är ju inte Inet så jag gissar på att dom nog inte plockar in lika många kort som dom gör.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Har någon en aning om vad mycket en dator kommer dra med i5 6600K och 2st RX 480? Blir att beställa helt ny datot vid lanseringen så kan va bra att beställa tillräckligt med kraft 😁

inte tillräckligt mycket för att det ska vara något att oroa sig för. 2st rx 480 lär dra som ett r9 390x ungefär skulle jag gissa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Var rätt säker på att jag sett bild och.... här: #16224303
Blev att spara bilden lokalt på datorn, ifall den skulle försvinna hehe.

-----

För de som inte hängt med i Polaristråden är det dessa svar från Webhallen många av oss syftar på i våra inlägg:

http://i.imgur.com/ae299tD.png
@Ruzikx bild för övrigt.

Härligt!

Återstår ju att se hur tillgången på kort blir. Ryktena talade om 150 000 kort men borde nog vara lättare att få tag på ett RX 480 än ett GTX 1080 vid lanseringen.

WOW, ett påslag på mer än 70%. Plötsligt blev AMD exklusivt. Om det stämmer vad som skrivs.

Edit: Förlåt! Tog tvärtom, det blir 50%

Permalänk
Medlem

I värsta fall får man ju importera om butikerna här i Sverige kör Kartell-buffé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

inte tillräckligt mycket för att det ska vara något att oroa sig för. 2st rx 480 lär dra som ett r9 390x ungefär skulle jag gissa på.

Så ett 550w skulle med andra ord räcka? 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

I värsta fall får man ju importera om butikerna här i Sverige kör Kartell-buffé.

OverclockersUK och amazon är ju bra englandsalternativ, men vilka tyska butiker är bra att handla från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Men som sagt då säljer AMD aldrig ett grafikkort till mig som har KRAV på tyst blower.
Ända som gjort dessa är Nvidia och ett tag gjorde EVGA överdimensionerade sådana med vaporchamber och ren koppar som matchade alla openairkylare.

Finns större marknad för blowers än folk tror. Ypperligt för mainstream datorer, SLI ochg CF riggar och för folk som kör med ljudämpade lådor.

Problemet i dag är att Nvidia är dom enda som erbjuder en Blower som kan anses bra nog.

Jag kan inte förlita mig på eftermakarknasdbsolagen för dom tillverkar openair kylare för det är vad folk vill ha fast det bevisats att Blowers kan prestera på samma nivå, men dom kostar lite mer och folk tror dom är sämre så folk betalar heller mer för chassi och fläktar. I slutändan kostar öppna kylare användaren mer i ljudnivå och pengar.

Håller med, jag hade gärna vilja bygga nytt i ett mindre format och detta kort hade varit perfekt till det, men tyvärr så verkar inte referenskylaren vara superbra (om man jämför mot Nvidias). Tycker det är synd att fler tillverkare inte satsar på att få ut bättre referenskylare, väldigt tråkigt att köra med en kylare som blåser runt den varma luften i ett litet chassi istället för direkt ut ur det.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Håller med, jag hade gärna vilja bygga nytt i ett mindre format och detta kort hade varit perfekt till det, men tyvärr så verkar inte referenskylaren vara superbra (om man jämför mot Nvidias). Tycker det är synd att fler tillverkare inte satsar på att få ut bättre referenskylare, väldigt tråkigt att köra med en kylare som blåser runt den varma luften i ett litet chassi istället för direkt ut ur det.

Hur tänker du nu. Blower blåser rätt ut ur chassit. Har du andra versioner är det övertrycket i chassit som får ordna det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Hur tänker du nu. Blower blåser rätt ut ur chassit. Har du andra versioner är det övertrycket i chassit som får ordna det.

Det är ju det han menar, han vill ha blower fast en bra en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Hur tänker du nu. Blower blåser rätt ut ur chassit.

Med referenskylare menar jag givetvis blower! Menar att eftermarknadskylare, som annars kyler väldigt bra, blåser luften runtomkring i chassit istället för ut ur chassit som blower kylare. Jag föredrar blowerkylare just p.g.a. detta - har man ett mindre chassi (som t.ex. SilverStone FT03 Mini eller NCASE M1) är det ganska jobbigt att få ut den varma luften som eftermarknadskylare producerar utan att påverka andra komponenter (även om det är marginellt) medan större chassin som har tillräckligt mycket med fläktar kan flytta den varma luften producerad av eftermarknadskylare utan några större problem (kanske vid Crossfire/SLI, men annars inte)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Det är ju det han menar, han vill ha blower fast en bra en.

...och det vet du nu hur dålig den är...

Flera har rapporterat i OCad full load max 70 grader.
Har själv referens 290 i Coolermaster 120.

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Så ett 550w skulle med andra ord räcka? 😁

ja, det lär det göra. tänk på att det ska ha två 6-pins.

Skrivet av Gustav.Henrik:

OverclockersUK och amazon är ju bra englandsalternativ, men vilka tyska butiker är bra att handla från?

jag beställde ett gtx 1080 från http://www.mindfactory.de/. annars finns https://www.alternate.de/ och https://www.amazon.de/. säkert något mer jag inte känner till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

...och det vet du nu hur dålig den är...

Flera har rapporterat i OCad full load max 70 grader.

Jag vet inget alls, jag försökte bara förklara vad jag tror att personen för mig försökte få fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ja, det lär det göra. tänk på att det ska ha två 6-pins.

jag beställde ett gtx 1080 från http://www.mindfactory.de/. annars finns https://www.alternate.de/ och https://www.amazon.de/. säkert något mer jag inte känner till.

Det går fort också att få det, ibland dagen efter du lade beställning.