AMD planerar lösa Radeon RX 480 PCI Express-problem med mjukvara

Permalänk
Medlem

Risken för brända moderkort är nog inte så stor med ett kort med ett nyare moderkort.
Två kort i CF kan resultera i samma problem som dök upp med GTX 580 i SLI, då man kunde bränna 24 pins ATX kontakten då man överskred det totala ampere uttaget den klarade av. Det var då man införde en/två extra strömmatning för PCI-E på highend korten om man vill köra SLI/CF.

Så ett kort inga direkt bekymmer, två i CF på enklare moderkort utan extra strömmatning till PCI-E är nog inget man kanske ska rekommendera.

Tråkigt är att sådant här händer och kommer hända framöver. nVidia måste få konkurrens på marknaden då det gynnar oss slutkonsumenter, oavsett vilket märke man föredrar.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Och för er som är nyfikna så har PCPER graferna:
http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/AMD-Radeon-RX-480...
Kolla t.ex. in Witcher 3, en lång period där t.o.m. det oöverklockade kortet ligger över 150w.
Och värre är att kortet verkar dra den extra strömmen från just moderkortet (dom pratar om det i deras podcast) och inte direkt från nätagget som är brukligt.

Permalänk
Medlem

PCper postade en bra video där de pratar om problemen btw https://www.youtube.com/watch?v=ZjAlrGzHAkI

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Tomshardware klurade ju ut det på en dags testande så verkar konstigt att AMD inte skulle kunnat testa fram detta själva. Frågan återstår varför de inte bara satte dit en 8 pin strömkontakt istället så hade de sluppit alla problem. Mycket egendomligt tycker jag men det finns kanske någon logisk förklaring.

Jaa du, det enda man kan komma på är att det ser bättre ut med en ensam 6:a för den prestandan. Varför man stoppar huvudet i sanden ännu en gång när man vet att kortet kommer testas ordentligt av andra är för mig en gåta. Men det är som jag sagt många gånger, ett företag är aldrig bättre än sina anställda och dess samverkan.

Undervolting verkar har givit bra resultat vad jag kan se. Dock hittar jag inga tester där man spelat med det en längre tid?

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: ja xakt, det är att 480n överskrider pciporten rejält som är det farliga pciportens värde är på 66W men 480 ligger som mest på 90W, att det dra över 75W på 6 pinskontakten är inte hela värden

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

Pciporten är 66 W, 480 ligger över det hela tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar väl 75W?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree:
75W är 3.3V och 12V pinsen räknade tillsammans, PCper förklarar allt väldigt detaljerat här https://www.youtube.com/watch?v=ZjAlrGzHAkI

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: nej maxvärdet på 6 pinkontakten är 75, värdet direkt på pciporten är på 66 W, att det överskrider pinkontakten är inte en storgrej som att den överskrider pciporten

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

@FatherOfThree: nej maxvärdet på 6 pinkontakten är 75, värdet direkt på pciporten är på 66 W, att det överskrider pinkontakten är inte en storgrej som att den överskrider pciporten

12V*5.5 Ampere är 66 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om folk "överklockar" så har tillverkaren överhuvudtaget inget ansvar för att saker håller sig inom specifikation.

Är därför AdoredTV så totalt är ute och cyklar i denna video där han anser att hela det här debaclet är en häxjakt på AMD då det minsann finns kort from andra (underförstått Nvidia) som också kan passera 75 W gränsen i genomsnitt om man överklockar

Problemet för AMD är att 480 i vissa lägen överskrider värdet i oklockat läge, ingen verkar så här långt kunna ha grävt fram något tidigare kort som har motsvarande problem i stock-clock.

Jo han tappade tyvärr pålitlighet i mina ögon. Tidigare har han åtminstone varit påläst när han dragit sina slutsatser, nu känns det mest som att försvara AMD till sista blodsdroppen genom att blunda för sanningen.

Alla borde se den här videon så att de förstår vad som var problemet och varför det inte varit ett problem på andra kort. Redan postad många gånger, men tål att upprepas så att ingen missar det.

Permalänk
Medlem

Så tråkigt att AMD haft sådana bekymmer senaste åren. De var jättebra med sina 4870 och när 7970 kom så var det bra men sen flera år av rebadge av samma kort som 7870 till 270X till 370X. Sedan GTX900 serien kom har nvidia bara sprungit ifrån mer och mer. Kollar man steam survey så är 970 det vanligaste kortet följt av 960. AMD kommer inte fören på 11 plats och då har de bakåt ihop alla R92xx korten dessutom. Synd för gillar AMD men i denna takt lär de vara borta snart.

Nästa kort lär bli nvidia...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Om de löser det genom att minska strömuttaget över hela brädet så blir ju kortet sämre i praktiken, för att lösa ett teoretiskt problem där det värsta som hänt är att någon snubbet skitgamla dator stängde av sig vid stresstest... Jösses.

Men det är inte så konstigt heller. Klart de som vill att det ska gå dåligt för AMD gläds när de tvingas till lösningar som gör deras kort sämre.

Hoppas istället de kan öka på uttaget via 6-pin kontakten, och att partnerkorten har bättre hårdvarulösningar från början.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Denna mjukvara finns troligtvis i drivrutinsstöd för alla plattformar? För fan, AMD, lägg det åtminstone i BIOS.

Jag skulle aldrig köpa det här kortet, allra minst rekommendera någon annan att köpa skiten.

- Köp ett NVIDIA-kort, då slipper du underpresterande kort som kan bränna ditt moderkort.

Så lär väl jargongen bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tycker man gör för stor deal av det hela och vist bör man hålla sig inom spec på 75w men tror inte det är någon fara alls med högre peaks och vist är det konstant belastning med långt över spec är det inte bra men ser det mer som barnsjukdomar som arbetas ut och är alltid sånt med all hårdvara som är färsk och tycker det är betydligt värre med nvidias minnes historia och en del 1080 har thermalthrottling problem där 80% av prestandan används för kortet överhettar och klockar ner sig om dom går fullt ut ett tag.

men skylake, haswell, Amd FX, z170, z97 o.s.v har med haft d.i.v problem med barnsjukdommar och fixen behöver inte alls betyda någon prestanda förändring och tittar man historiskt på amd så har dom alltid lagt på ganska rejält med extra spänning och FX är ganska bra exempel där man ofta kan sänka v-core med 20-25% och vet inte alls vad dom har för spann på gpu´n men fixar är på väg och är bra att alla problem tas upp så dom kan åtgärdas men vist fan är det häxjakt som alltid på amd

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om de löser det genom att minska strömuttaget över hela brädet så blir ju kortet sämre i praktiken, för att lösa ett teoretiskt problem där det värsta som hänt är att någon snubbet skitgamla dator stängde av sig vid stresstest... Jösses.

Men det är inte så konstigt heller. Klart de som vill att det ska gå dåligt för AMD gläds när de tvingas till lösningar som gör deras kort sämre.

Hoppas istället de kan öka på uttaget via 6-pin kontakten, och att partnerkorten har bättre hårdvarulösningar från början.

PCPer-videon gav faktiskt en riktigt bra beskrivning. Rekommenderar alla i tråden att se den.
Eftersom beteendet är atypiskt även i jämförelse med AMDs övriga kort, kan man nog hoppas att den befintliga kretslösningen tillåter att man kopplar loss effektuttaget från PCI-e och 6-pin via antingen driver eller bios uppdatering. Båda alternativen justerar beteendet även för befintliga kort.
Det klart att en enkel fix är att sänka spänningen lite grann eftersom de ligger så nära spec, men att få strömförsörjningen att agera som vanligt är att föredra för överklockare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Hoppas de löser priset också efter den här lösningen (vad hände med 200$) visst man kan skylla på brexit lite grann men priserna var högre även innan (ja ryktades åtminstone)

Svenska återförsäljare och deras distributörer har tusentals 970-kort i lager. Bara Inet, Webhallen och Komplett har fler hundra vardera. Samma sak med 960. 950, 980 och 980 Ti finns det också en hel del av. ÅF vill förstås bli av med dessa först, och de vill inte heller göra någon större förlust, så det blir inga massiva prissänkningar. Även om vi i Sverige generellt lägger mycket pengar på datorer så kommer det ta väldigt lång tid att rensa ut. Och under den tiden kommer inte priset på RX 480 vara speciellt tilltalande i Sverige.

Jag röstar för bojkott av Nvidia-hamstrande kedjor. Ska inte drabba kunderna att de är så korkade att beställa in massvis av gamla kort.

Skrivet av PickePock:

Ärlighet varar längst tycker jag. Istället för att linda in svaret AMD givit folket kanske man skall säga att dom inte hunnit testa tillräckligt. Med det sagt så är det en ännu sämre lansering vilket AMD verkligen inte behöver. På något sätt fortsätter problemen med mjukvaran hos AMD vilket alltid (enligt mig) har varit ett problem så länge jag minns. Jag har tappat förtroendet för detta företag idag och jag har som jag skrivit tidigare nästan uteslutande haft deras GPU:er. Frågan är om dom vill gå i kk med tanke på sitt agerande?

Noterar att du skriver att ärlighet varar längst samtidigt som du tänker byta till Nvidia för det

Skrivet av FatherOfThree:

Du menar väl 75W?

PCIe-porten levererar 2 spänningar, 3,3V och 12V. Tillsammans får de max ge 75W, där 66 är gränsen för 12V.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Antar att korten presterar sämre i praktiken efter "fixen", undra hur mycket.... den har ju tillräckligt svårt med 970 nu.
Tredjeparts tillverkarnas korten är det enda man bör kolla på om man ska köpa RX480, inte minst för den undermåliga kylaren som referenskortet har.

Kan ju alltid hoppas på att det lanseras ett biffigt 480 som kan OC upp till 980 prestanda.

Permalänk

Den dagen Nvidia lägger till stöd i mjukvaran för freesync så köper jag ett geforce kort direkt igen. Men tills dess får det bli Amd.
Ingen lust att byta skärm återigen.

Folk tjatar bara om hastigheter men många är låsta pga skärmar till Amd och vill använda dom funktioner som finns och dom flesta är säkert nöjda och vill inte byta dom till Gsync.
Och det vore en liten sak för nvidia att ge stöd för det med på sina kort. Då hade valet varit riktigt enkelt iaf för mig.

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk
Medlem

@leafbranch:
Ryktas om att partnertillverkarnas kort går upp till höga 13XX siffror och straxt över 1400MHz på OCUK. Och till skillnad från AMDs referenskort kan de faktiskt köra på sina boost-frekvenser. Vi får se helt enkelt, tidigare sades det att partnertillverkarnas kort kommer två veckor efter RX480s lansering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Så de kommer strypa kortet lite så det inte drar så mycket.

I vart fall ska det dra mindre via 12-voltslinan i PCI porten, kanske går det att styra om så att mera amper dras från externa 6-pinnskontakten som mata direkt från PSU'n.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Skillnaden för mig är att överklockar man gör man ett aktivt val att ens grejer kan gå sönder, även om det inte är jätte troligt. Jag har kört min 4790k på 5ghz ,1.4v näst in till sedans "launch day". Det var väl runt augusti 2014, så snart två år på 1.4v. Och so far so good, inga problem alls med cpun.

Skulle livslängden ha sänkts ifrån tex 15år till 1år hade det varit ganska dumt, men håller den i 5-6år istället med 1.4v så kommer ju jag ha hunnit byta cpu innan den dör iaf.

Men i original utförande så skall man kunna förvänta sig att det håller år efter år. Så det är bra att AMD fixar till sitt problem även om jag tror att hela den här grejen är ganska överdriven.

Tråkigt dock för de som redan köpt ett rx480 om de får sämre prestanda av fixen.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Han får det att framstå som att överklockning är något vanligt, det är det inte. Han verkar heller inte anse att det finns en fundamental principskillnad i att överskrida specifikation ur kartong jämfört med att göra det när man överklockar. Definitionen av "överklocka" är att köra något utanför specifikation.

Hur vanligt tror det är att folk som väljer kort som 750 Ti överklockar? Och tror du det finns någon som väljer med mål att överklocka och då väljer en 950 utan 6-pinnars kontakt? Och av de som faktiskt överklockar, hur många tror du sitter på de absolut billigaste moderkorten med medioker strömförsörjning, något som i praktiken är norm för de som väljer lite billigare grafikkort.

Vidare verkar han inte heller förstå den principiella skillnaden på överskrida 75 W under ett väldigt kort tidsspann (millisekundnivå) mot att överskrida det i genomsnitt under längre tid.

Han är för övrigt också väldigt AMD partisk i de flesta videos han har, så det är inte jätte otippat hur han bygger upp sitt resonemang.

Permalänk

@emilakered @jonasthornqvist @Jacob
Kommer Sweclockers ändra tillbaka betyget om AMD löser problemet UTAN att pilla på klockfrekvenser?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Denna mjukvara finns troligtvis i drivrutinsstöd för alla plattformar? För fan, AMD, lägg det åtminstone i BIOS.

Jag skulle aldrig köpa det här kortet, allra minst rekommendera någon annan att köpa skiten.

- Köp ett NVIDIA-kort, då slipper du underpresterande kort som kan bränna ditt moderkort.

Så lär väl jargongen bli.

Skickades från m.sweclockers.com

För nVidia har aldrig gjort något fel?

http://www.techspot.com/news/38131-nvidia-19675-gpu-driver-bu...
http://www.lazygamer.net/gaming-news/pc-gaming/be-warnednvidi...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Han får det att framstå som att överklockning är något vanligt, det är det inte. Han verkar heller inte anse att det finns en fundamental principskillnad i att överskrida specifikation ur kartong jämfört med att göra det när man överklockar. Definitionen av "överklocka" är att köra något utanför specifikation.

Hur vanligt tror det är att folk som väljer kort som 750 Ti överklockar? Och tror du det finns någon som väljer med mål att överklocka och då väljer en 950 utan 6-pinnars kontakt? Och av de som faktiskt överklockar, hur många tror du sitter på de absolut billigaste moderkorten med medioker strömförsörjning, något som i praktiken är norm för de som väljer lite billigare grafikkort.

Vidare verkar han inte heller förstå den principiella skillnaden på överskrida 75 W under ett väldigt kort tidsspann (millisekundnivå) mot att överskrida det i genomsnitt under längre tid.

Um...överklockning är extremt vanligt eftersom de flesta tredje part korten är överklockade i en eller annan grad, referenskort är en försvinnade liten del av hela försäljningen.
Att de flesta inte överklockar manuellt stämmer bra dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

Pciporten är 66 W, 480 ligger över det hela tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av FatherOfThree:

Du menar väl 75W?

Skrivet av str8forthakill:

@FatherOfThree:
75W är 3.3V och 12V pinsen räknade tillsammans, PCper förklarar allt väldigt detaljerat här https://www.youtube.com/watch?v=ZjAlrGzHAkI

Skrivet av link77:

@FatherOfThree: nej maxvärdet på 6 pinkontakten är 75, värdet direkt på pciporten är på 66 W, att det överskrider pinkontakten är inte en storgrej som att den överskrider pciporten

Skrivet av link77:

12V*5.5 Ampere är 66 W

Skrivet av GilbertG:

PCIe-porten levererar 2 spänningar, 3,3V och 12V. Tillsammans får de max ge 75W, där 66 är gränsen för 12V.

Jag kommenterade ursprungligen ett inlägg från Link77 (överst),
som gällde PCI-porten.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Det stora mysteriet varför AMD inte kan göra ett Graffekort som spöar Sk!ten ur Nvidia för ca 2k:-

Hur svårt kan det va??

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

12V*5.5 Ampere är 66 W

Om du tittar på testerna så drar kortet både från 12v och 3.3v via pci kontakten. Ja kortet drar för mycket från 12v pinnarna, men porten har inte bara 12v och den drar faktiskt inte bara från 12v, så "pci kontakten är 66W" är fel. Vet inte varför du tror att 3.3v pinnarna inte används..??

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det för AMD att lyckas med en lansering? Det här börjar gå från tragik till komik...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv

Stor skillnad, det där är drivrutinsrelaterat...AMD har gjort en fet blunder på hårdvarunivå - som de försöker släta ut med en mjukvara som högst troligt bara lär finnas tillgänglig till Windows.

ENORM skillnad.

Du sätter NVIDIA kort i en Linux-burk, det fungerar.
Du sätter AMD kort i en Linux-burk, skiten brinner upp.

Ser du?

Skickades från m.sweclockers.com