Seagate avtäcker hårddisk med 10 TB lagring för konsumenter

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Seagate avtäcker hårddisk med 10 TB lagring för konsumenter

Hårddiskar med lagringsutrymme på hela 10 terabyte har börjat leta sig ut till vanliga konsumenter. Först ut blir Seagate med en ny modell i Barracuda Pro-serien.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Kul när hårddisken går sönder ne nu är jag kanske pessimistisk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge/Stockholm
Registrerad
Jan 2015

Att dom fortsätter envisas med HDD. De borde ge sig in på SSD marknaden på allvar innan det är för sent Själv har jag inte använt en HDD på flera år. Jag står inte ut med ljudet från dom, men framför allt hastigheten och storleken i chassit Visserligen använder jag några HDD för extern lagring.

Dator 1: | i7 7700k | MSI GTX 1080 Gaming X | MSI Z270 Gaming pro carbon | Corsair LPX DDR4 16 GB | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av xcluzive:

Att dom fortsätter envisas med HDD. De borde ge sig in på SSD marknaden innan det är för sent Själv har jag inte använt en HDD på flera år. Jag står inte ut med ljudet från dom, men framför allt hastigheten och storleken i chassit Visserligen använder jag några HDD för extern lagring.

Fast Seagate skulle dö på SSD marknaden. SSD är redan körd i botten och de enda som vinner är de som äger produktionen av NAND chippen.

Seagate har tyvärr inget att komma med och äger ingen NAND produktion vilket gör att de skulle tvingas köpa av en annan producent eller bygga upp produktionen själv vilket är för dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av xcluzive:

Att dom fortsätter envisas med HDD. De borde ge sig in på SSD marknaden på allvar innan det är för sent Själv har jag inte använt en HDD på flera år. Jag står inte ut med ljudet från dom, men framför allt hastigheten och storleken i chassit Visserligen använder jag några HDD för extern lagring.

De har ju redan SSD i sitt sortiment.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Aug 2007

Perfekt för alla miljontals Donald Trump memes!

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av xcluzive:

Vanliga hårddiskar är dock fortfarande överlägna tekniskt sett då SSDer inte klarar av in-place updating av data och praktiskt taget alla filsystem är anpassade efter vanliga hårddiskar, inte SSDer.

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 1600 | 16 GB RAM | 2 GB Radeon RX460 | 250 GB Samsung 850 SSD | 7,2 TB lagring totalt | 650 W | Manjaro Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av xcluzive:

Där har du väl förklaringen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Swedman18:

Kul när hårddisken går sönder ne nu är jag kanske pessimistisk.

Hehe, tycker jag inte du är. Det är ju trots allt Seagate. Skulle inte våga köpa en disk av dem mer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge/Stockholm
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av jOnÄTÄn:

De har ju redan SSD i sitt sortiment.

Aa vet, men att ge sig in på SSD marknaden på allvar. Deras SSD är inte i närheten till konkurrenskraftiga priser eller prestanda och dessutom ganska svåra att få tag i. Hade de satsat "all-in" på SSD så tror jag det hade varit bra för dom.

Dator 1: | i7 7700k | MSI GTX 1080 Gaming X | MSI Z270 Gaming pro carbon | Corsair LPX DDR4 16 GB | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge/Stockholm
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av Frux:

Där har du väl förklaringen?

Jojo, men de köpte jag för kanske 5 år sedan, och HDD till datorn har jag inte heller köpt på minst lika länge. Nu skulle jag aldrig köpa en HDD, inte ens till extern lagring.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av xcluzive:

Aa vet, men att ge sig in på SSD marknaden på allvar. Deras SSD är inte i närheten till konkurrenskraftiga priser eller prestanda och dessutom ganska svåra att få tag i. Hade de satsat "all-in" på SSD så tror jag det hade varit bra för dom.

Jo kanske men sen tror jag Hårddiskar kommer leva kvar länge för ska du ha mycket lagring och inte bryr dig om prestandan är hårddisk överlägset när det kommer till pris/GB. En 1TB SSD ligger ju på över 2000kr medan du får en 3TB hårddisk för 800kr eller 6TB för strax över 2000kr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge/Stockholm
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av riiga:

Vanliga hårddiskar är dock fortfarande överlägna tekniskt sett då SSDer inte klarar av in-place updating av data och praktiskt taget alla filsystem är anpassade efter vanliga hårddiskar, inte SSDer.

Utveckla? i vilka fall är de överlägsna? I desktopdatorer/laptops ser jag ingen fördel. Flera och fler servrar/NAS osv har ju börjat använda SSD. Exempelvis facebook och google har ju gjort en hel del experiment och det verkar väldigt lovande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Hårddiskar fortfarande? Intressant... Har de lyckats lösa strömförbrukningen och den jättedåliga accesstiden eller varför håller de på? för 4500Kr lär de ju inte rikta sig till "prismedvetna" kunder heller så vad är egentligen meningen?

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Får hoppas att WD släpper 10TB red snart med.

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

10000:- efter copyswede avgiften för alla dessa GB? :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo kanske men sen tror jag Hårddiskar kommer leva kvar länge för ska du ha mycket lagring och inte bryr dig om prestandan är hårddisk överlägset när det kommer till pris/GB. En 1TB SSD ligger ju på över 2000kr medan du får en 3TB hårddisk för 800kr eller 6TB för strax över 2000kr.

Nja, jag håller inte med.

För privatpersoner är SSD att föredra för att de är såpass mycket snabbare än mekaniska diskar. Se bara hur priset har rasat på SSD:er, idag kan du ju få 500gb SSD för runt 1000-lappen. Det dröjer inte länge nu tills vi får flera tb ssd för under 1000kr. Dessutom är lagringsbehover för privatpersoner inte så stort längre, det är många som lagrar allt i molnet och då behövs ju inte mer än en liten disk att köra operativet på.

För serverbruk är ju SSD att föredra framförallt för driftsäkerheten, de håller betydligt bättre. Men de drar även mindre ström, tar mindre plats med mera gentemot mekaniska diskar. Och de är snabbare såklart.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4,5Ghz | Asus GTX 970 black | 2x Intel 520 180gb, 2x WD blue 5tb | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Jumper ezbook 3 pro
Mobil: Xiaomi Redmi Note 3 pro SE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av xcluzive:

Utveckla? i vilka fall är de överlägsna? I desktopdatorer/laptops ser jag ingen fördel. Flera och fler servrar/NAS osv har ju börjat använda SSD. Exempelvis facebook och google har ju gjort en hel del experiment och det verkar väldigt lovande.

När man skriver exempelvis vill ändra eller skriva över data som finns på hårddisken är HDDer överlägsna SSDer på en hårdvarunivå då magnetskivor klarar av att skriva över på plats medan SSDn av tekniska skäl måste köra en dyr radera-och-skriv-operation eftersom de fasta minneskretsarna inte har samma funktionalitet (men man jobbar på det). Överlag kommer SSDer dock att prestera bättre, men att avskriva HDDer som förlegade är fel. De filsystem som finns och används idag är dessutom anpassade efter HDDer och egentligen borde man byta ut dem helt för att passa SSDer som idag körs genom ett kompabilitetslager som emulerar hur en HDD fungerar.

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 1600 | 16 GB RAM | 2 GB Radeon RX460 | 250 GB Samsung 850 SSD | 7,2 TB lagring totalt | 650 W | Manjaro Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av anumeon:

10000:- efter copyswede avgiften för alla dessa GB? :S

Tur att maxavgiften är 80 kr oavsett storlek påhårddisken

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Chibariku:

Inte så länge till efter att copyswede sett den här nyheten...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2003

Jag kommer nog aldrig köpa några snurror längre. För opålitliga.
När SSD:erna kommer ner under 2kr/GB kommer jag nog rensa ut alla gamla snurror och köra endast SSD.

Workstation: i7-6700K @ 4.8GHz - Asus Maximus VIII Hero - Corsair Vengeance 2x16GB 3200MHz - Asus Geforce GTX 780 CUII OC - Samsung 950 Pro MVMe 256GB - Samsung 850 Pro 512GB - OCZ Vertex4 256GB - Crucial MX300 2x750GB - Sandisk Plus 2x1TB - Corsair AX850 - Corsair H80i v2 - Silverstone FT02 - Samsung SH-B123 - Dell 2410 - Corsair RGB Strafe mx-brown

Server: i7-3930K @ 4.3GHz - Asus P9X79WS - Corsair Vengeance 48 GB - Samsung 850 Evo.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2016

Nej, inte mekaniska diskar igen...det som låter i min dator just nu under vila är min hårddisk pga att jag spelar upp lite MP3's på den..svagt brummande som en vattenkylning..usch..

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Chibariku:

Skönt så man får fylla en 10tb disk för 80kr

Så tolkar i alla fall jag en kopieringsavgift. Fritt fram att kopiera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby 289/124Mbit
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av hwasser:

Skulle nog hellre säga korrupta Hillary.

Tråden om Skägg!

2700K- 4,9Ghz - R9 290 - MG279Q @144hz - Corsair RM850 - Samsung 830 256GB
LG 65" OLED B6

 3:e iPad 64GB - iPhone 7 Plus 128GB 
Office: - MacPro 5,1 - 12-core - GTX1060 - 512GB SSD - 64GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av JD:

Jag kommer nog aldrig köpa några snurror längre. För opålitliga.
När SSD:erna kommer ner under 2kr/GB kommer jag nog rensa ut alla gamla snurror och köra endast SSD.

Jag gillade ram diskarnara. Dyrt som fan, men går det att få ett snabbare system?

Vill man sedan värna om sin privacy så kan man alltid rycka ut batteriet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2004

Hade varit intressant till filservern hemma.

Ang. debatten SSD vs HDD, den största fördelen med HDD (ur backup-synpunkt åtminstone) är ju att den inte tappar data om den ligger utan ström i säg 5 år. Vad jag förstått är det inte alls en självklarhet för SSDer.

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Asus R9 290X DCU2 4GB | 2*LG W2242PE
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 2TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av H_Bozz:

Ärligt..jag tycker det låter sjukt ''får lov att fylla'' det är ju din köpta vara, man ska få göra vad man vill med den sålänge det inte innebär att fysiskt skada någon annan individ...eller psykiskt

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå -> Nordmaling
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av H_Bozz:

Det är precis så det ska tolkas. För privatkopiering, inte piratkopiering, om det ens är ett ord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
KISTA
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av hwasser:

VA!!!!. Jag som hejar på honom ju!!! Hahaha hahaha.
Skämt åsido.

FD define r4 vit// MB: ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 + HyperX Savage red 16GB (2x8GB) 2400Mhz// CPU: 4790K 4,7GHz + Corsair Hydro H75 PnP// GPU: EVGA GTX 970 4GB FTW+// System Disc: Samsung 850 evo 500Gb + Win10 x64// lagring: Seagate 2TB+Corsair Force3 SSD 120Gb// PSU: Corsair RM750x// MATTA: Xtrfy NiP Lightning Large// MUS: CM Storm Reaper aluminium// Tangentbord: ASUS CERBERUS// HUAWEI P20 PRO BLUE 128GB// ASUS N56VZ gammal och trött// OVPN.com// Sennheiser PC 360 Special Edition 2017

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Dracc:

Ang. debatten SSD vs HDD, den största fördelen med HDD (ur backup-synpunkt åtminstone) är ju att den inte tappar data om den ligger utan ström i säg 5 år. Vad jag förstått är det inte alls en självklarhet för SSDer.

Både SSD och HDD lider utav data förmultning. En SSD förmultnar däremot mycket snabbare om den inte får strömdrift är är löjligt känslig mot värme. (HDDs är även dem iofs rätt värmekänsliga.) Varierar däremot rejält mellan olika SSD'er där SLC är beständigast, 2bit MLC hyfsat och 3bit MLC(TLC) förmultnar snabbast. Cellernas storlek har också stor betydelse.

Dem enda digitala lagringssätten som inte lider utav data förmultning i allvarlig grad är: (som jag vet om och kan)

• M-Disc, specialgjorda bluray skivor.

• Laser i glas, såvitt jag vet är detta inte kommersiellt ännu.

EDIT: Missade att du skrev 5 år...

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.