Ingen internetaccess efter windows 10 uppgradering

Permalänk
Medlem

Ingen internetaccess efter windows 10 uppgradering

Hej alla,

Har en Asus usb ac56 adapter på en stationär dator för mitt hemmawifi till en d-link router.

Kör just nu windows 10 version 10.0.10240 och wifi uppkoppling och internet fungerar superbra över 5ghz.

Vill uppgradera windows 10 till den senaste versionen. Det som då händer är att jag fortfarande ser och kan koppla mot wifi men intertnetåtkomst saknas. Det jag försökt hittills är

1. ren installation av programvaran till ASUS wifi adaptern, även testat olika drivisar till den från 2014,2015 & 2016...¨
2. försökt ta bort alla brandväggar och annat som win 10 uppdateringen tvingar på
3. startat/återställt router
4. testat 2.4 ghz, internet funkar ej heller

Har hört många fall där wifi helt försvinner vid win 10 uppgradering. Verkar lite ovanligare att internet bara slutar funka.

Internet och wifi fungerar fortfarande givetvis utmärkt på iphone, ipad och apple TV.

Läst på ett forum att om jag tvingar adaptern att alltid köra 20Mhz bandbredd mot routern så ska det börja funka (http://www.bleepingcomputer.com/forums/t/601102/windows-10-wi...)
Men kan inte ens hitta var jag ställer in det på ASUS adaptern. Alternativet att tvinga fram 20mhz verkar inte finnas där.

Någon som vet vad som händer? Störande att inte kunna ta del av direct x 12 fullt ut...

tacksam för feedback

/Robert

Visa signatur

Amatörentusiast

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Tack! Ska kika & testa

Update! Tyvärr funka detta ej. Stendött fortfarande. Steg 1 är dock svårt att helt replikera.

Tror boven är USB wifi adaptern från Asus. Den behöver en updatering av drivisarna som passar senaste win 10. Verkar ej ha kommit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amatörentusiast

Permalänk

Men Win 10 AU kräver inte nya drivers... samma driver model, så det borde inte vara det.

Permalänk
Medlem

@oxygenial: Isf vet jag inte. Erfarenheten är att när man lagt ner x antal timmar på forum och testat vad folk föreslagit så börjar iaf jag snegla på annan hårdvara på sikt. Tex en adapter som sitter i PCI inte i USB. Tråkigt eftersom denna adapter inte var gratis. Men vet inte vad jag mer kan testa

Visa signatur

Amatörentusiast

Permalänk

Fast USB vs PCI spelar egentligen ingen jätteroll, utan det är chippet på adaptern som spelar roll, och det verkar som att Realtek (RTL8812AU) inte gjort sitt jobb här ordentligt av någon anledning!?

Hittar flera poster där folk rapporterar att Edimax's driver version fungerar klockrent (och folk har kört denna även på bl.a. ASUS USB-AC56.

Kan ju vara värt ett försök!?
http://www.edimax.com/edimax/mw/cufiles/files/download/Driver...