Hur investerar ni?

Permalänk
Medlem

Det gick lite för bra nu. NVDA och AMD har lyft mig en hel del på senaste men backar nu med hot om tullar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Totalkollaps i krypto? Vad har hänt nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Totalkollaps i krypto? Vad har hänt nu?

100% tullar på Kina från 1 november som svar på att Kina vill strypa export av sällsynta metaller (om jag förstår rätt?)

Tullkaoset från April kan vara tillbaka. Antagligen hot för att de ska kunna bli gynnsamma förhandlingar för USA. Ändå ganska lång framförhållning att meddela detta 3 veckor innan tullarna införs.

Permalänk
Medlem

Köpte SAAB B och Lundin mining Corporation i Januari då min dotter sa att det var en bra ide, man måste älska sina barn

Lundins är ju primärt koppar, låter andra gissa om efterfrågan kommer att öka, guld åkte ju på en rejäl boom då folk misstrodde dollar men guld har ju alltid ökat över tid.

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

100% tullar på Kina från 1 november som svar på att Kina vill strypa export av sällsynta metaller (om jag förstår rätt?)

<Uppladdad bildlänk>

Tullkaoset från April kan vara tillbaka. Antagligen hot för att de ska kunna bli gynnsamma förhandlingar för USA. Ändå ganska lång framförhållning att meddela detta 3 veckor innan tullarna införs.

Snacka om att kasta sten i glashus!

Permalänk
Medlem

Min investering just nu är att jag la hela min portfölj på sälj i torsdags efter insider information om en total kollaps inom närmaste veckorna av en kompis från Danmark som arbetar på Deutsche bank, han räddade mitt skinn i April också då han sa till mig redan i februari/mars att sälja

Hoppas hans insikt och kunskap slår rätt denna gången också.

Blir nog fokus på EU/Sverige efter nyår, kör enbart Fonder och kört ganska hårt på USA Index/index samt Tillväxtmarknader på sistone.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Min investering just nu är att jag la hela min portfölj på sälj i torsdags efter insider information om en total kollaps inom närmaste veckorna av en kompis från Danmark som arbetar på Deutsche bank, han räddade mitt skinn i April också då han sa till mig redan i februari/mars att sälja

Hoppas hans insikt och kunskap slår rätt denna gången också.

Blir nog fokus på EU/Sverige efter nyår, kör enbart Fonder och kört ganska hårt på USA Index/index samt Tillväxtmarknader på sistone.

Gissar att du är yngre än jag då du enbart går på fonder. Jag har drygt 10 år kvar till pension och placerar enbart nytt på aktier, fonder har jag mest på räntor. Hade jag sålt på ditt råd så hade jag gått rejält back. Allt beror på hur och vart man har investerat.

Visa signatur

Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

<Uppladdad bildlänk>

Kan bli ännu tråkigare på måndag då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Gissar att du är yngre än jag då du enbart går på fonder. Jag har drygt 10 år kvar till pension och placerar enbart nytt på aktier, fonder har jag mest på räntor. Hade jag sålt på ditt råd så hade jag gått rejält back. Allt beror på hur och vart man har investerat.

Jag investerade för några månader sen igen, behöver pengarna snart för husköp (inom 2 år) så lika bra att ha dem ett tag på sparkontot istället för denna karusellen upp och ner med Trump i vita huset har inte varit lönsamt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag investerade för några månader sen igen, behöver pengarna snart för husköp (inom 2 år) så lika bra att ha dem ett tag på sparkontot istället för denna karusellen upp och ner med Trump i vita huset har inte varit lönsamt.

Finns ju sådant Trumpen inte kan påverka negativt men förstår dig i din situation. Jag kände samma och inriktade mig på specifika marknader som han har inte har negativ inverkan på vad han än gör. I ditt läge så går man safe

Visa signatur

Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Vad har ålder med fonder vs aktier att göra, jag förstår inte.
Du tar större risk ju närmare du kommer till pensionen? Det låter som en ovanlig strategi?

Skrivet av Oliver91:

Om du behöver pengarna inom två år borde du inte haft dem på börsen.

Permalänk
Medlem

Börsen var ju på plus för året, klart han måste hitta på något.
Men den är plus igen om ett tag

stavfel
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Min investering just nu är att jag la hela min portfölj på sälj i torsdags efter insider information om en total kollaps inom närmaste veckorna av en kompis från Danmark som arbetar på Deutsche bank,

Hoppas verkligen att det blir en ordentlig korrektion neråt nu. Sitter redo för att isf köpa dippen. En rejäl AI krasch hade varit perfekt

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Inte nog med att du la HELA din portfölj på sälj och investerar emotionellt där du försöker sälja på toppar, så har du även pengar till ett husköp inom två år på börsen? Nybörjare.

On topic så sitter jag still som vanligt, har en lång sparhorisont och räknar med mycket mer rejäla svängningar än senaste året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwart:

Inte nog med att du la HELA din portfölj på sälj och investerar emotionellt där du försöker sälja på toppar, så har du även pengar till ett husköp inom två år på börsen? Nybörjare.

On topic så sitter jag still som vanligt, har en lång sparhorisont och räknar med mycket mer rejäla svängningar än senaste året.

Har även ett pensionsspar på lång horisont, den säljer jag absolut inte inga megasummor men överfört 2000kr i månaden till en kapitalförsäkring med fondförvaltning hos folksam sen jag fyllde 30.

Ligger på nästan +18 tusen på 2 månader i fonder på en del av min kontantinsats så inte jätteilla ändå.

Vågar inte leka med allt jag har kört 50/50 sparkonto med ränta och fonder.

Hade 5000kr investerat x30 i dessa fonder.

Ica Banken
Ica Banken Modig
Ica Banken Måttlig
Ica Banken Varlig
Ica Banken Räntefond

AMF
Aktiefond Europa
Asien Stilla havet
Nordamerika
Räntefond Lång
Sverige
Tillväxtmarknader

SHB (Handelsbanken)
Global Index Criteria
Sverige Index Criteria
Latinamerika Impact Tema
Usa Index
Hälsovård Tema
Tillväxtmarknad
Sverige Selektiv
Global Momentum
Europa Index
Global Småbolag Index
Japan Tema
EMEA Tema
Norden
Norden Index
Nordiska Småbolag
Hållbar Energi
Sverige
Spiltan
Aktiefond Invest
Global Invest
Räntefond Sverige

(copy paste från min köplista jag gjorde för några månader sen)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har även ett pensionsspar på lång horisont, den säljer jag absolut inte inga megasummor men överfört 2000kr i månaden till en kapitalförsäkring med fondförvaltning hos folksam sen jag fyllde 30.

Ligger på nästan +18 tusen på 2 månader i fonder på en del av min kontantinsats så inte jätteilla ändå.

Ica Banken
Ica Banken Modig
Ica Banken Måttlig
Ica Banken Varlig
Ica Banken Räntefond

AMF
Aktiefond Europa
Asien Stilla havet
Nordamerika
Räntefond Lång
Sverige
Tillväxtmarknader

SHB (Handelsbanken)
Global Index Criteria
Sverige Index Criteria
Latinamerika Impact Tema
Usa Index
Hälsovård Tema
Tillväxtmarknad
Sverige Selektiv
Global Momentum
Europa Index
Global Småbolag Index
Japan Tema
EMEA Tema
Norden
Norden Index
Nordiska Småbolag
Hållbar Energi
Sverige
Spiltan
Aktiefond Invest
Global Invest
Räntefond Sverige

Vad är tanken bakom att du har så många olika fonder, och ett flertal verkar dessutom vara överlappande fonder som är i stort sett samma (flera globalfonder, flera tillväxtmarknadsfonder, flera europafonder, flera sverigefonder etc.)?

Vettigt att du månadssparar för pensionen, gör något liknande men kör på ett fåtal fonder som täcker in i stort sett hela marknaden: en globalfond, en tillväxtmarknadsfond, och en Sverigefond. Dessa fonder har dessutom väldigt låga avgifter eftersom avgifter kan ha ganska stor påverkan på slutresultatet.

Ett riktmärke att gå på när man ska spara till något (t.ex. att köpa hus) är att ha 10% på börsen per år som är kvar tills summan ska spenderas, de resterande pengarna sätts in på räntebärande konto.
Så har du 10+ år kvar tills husköpet så kan du ha 100% på börsen, är det 5 år kvar så kan du ha 50% på börsen etc.
Detta gör att du inte behöver förlita dig på tur att börsen har gått upp just då du behöver pengarna, samtidigt som du ändå har låtit pengarna "arbeta" på börsen över tid.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ica Banken
Ica Banken Modig
Ica Banken Måttlig
Ica Banken Varlig
Ica Banken Räntefond

AMF
Aktiefond Europa
Asien Stilla havet
Nordamerika
Räntefond Lång
Sverige
Tillväxtmarknader

SHB (Handelsbanken)
Global Index Criteria
Sverige Index Criteria
Latinamerika Impact Tema
Usa Index
Hälsovård Tema
Tillväxtmarknad
Sverige Selektiv
Global Momentum
Europa Index
Global Småbolag Index
Japan Tema
EMEA Tema
Norden
Norden Index
Nordiska Småbolag
Hållbar Energi
Sverige
Spiltan
Aktiefond Invest
Global Invest
Räntefond Sverige

Wtf... Vem har gett dig tipset att köpa femtioelva olika fonder? Aldrig sett något liknande. Galenskap.

Skrivet av johnny:

Snarare tvärtom som generellt är riktlinjen. Dvs mer fonder, mindre risk, när man närmar sig pension.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Wtf... Vem har gett dig tipset att köpa femtioelva olika fonder? Aldrig sett något liknande. Galenskap.

Snarare tvärtom som generellt är riktlinjen. Dvs mer fonder, mindre risk, när man närmar sig pension.

Dåligt förklarat av mig

Jag har tillräcklig investerat i fonder och räntor för att mer än väl klara mig vid pension så de får ligga kvar och växa tills dess.
Nu investerar jag enbart i aktier sedan ett par år tillbaks och kollar jag nu så har jag 46% upp på 24 månader, kan inte se hur jag kan få samma avkastning på fonder då jag har typ 12 år kvar till pension.

Visa signatur

Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G

Permalänk
Medlem

Får se om Trumps ord lugnar marknaden imorgon (inlägg från 50 minuter sedan). Krypto gjorde hyfsad studs upp men fortfarande rätt rejält ner senaste dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

<Uppladdad bildlänk>

Får se om Trumps ord lugnar marknaden imorgon (inlägg från 50 minuter sedan). Krypto gjorde hyfsad studs upp men fortfarande rätt rejält ner senaste dagarna.

Vilken proffsig kille han är den där Trump va? Man kan ju nästan tro att han är en av världens mäktigaste män! 😛

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

<Uppladdad bildlänk>

Jaha, så när USA gör det mot andra är det OK, men inte om någon gör det mot USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

<Uppladdad bildlänk>

Kan någon förklara kortfattat varför tullarna påverkar krypto dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Rörelser på makronivå och robothandel kan skapa volatilitet som inte nödvändigtvis har med det specifika värdepappret att göra. Bitcoin följde med börsen ner även tidigare i år, i april när Trump stormade om tullar.

En annan fråga... är det vanligt att Avanza inte börjar uppdatera Nasdaq vid öppning, 15:30?
Tänkte köpa lite Micron (MU) nu vid 15:30 men det gick inte att förstå var kursen var. Såg ut som att jag skulle köpa 5% över dåvarande kurs, tills grafen började uppdateras vid 15:45. När ordern gick till avslut visades innehavet som att kurs/inköp skiljde med 5% sekunden efter.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

Avanza har 15 minuters fördröjning på amerikanska aktiekurser om du inte betalar extra för realtidskurser så ja, det är fullt normalt.

Permalänk
Medlem

Om man går in på orderläggning så ser man dock realtidskurs på Avanza, om jag inte minns fel? Kan ha ändrats.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Är du fortfarande överraskad över att det är en spekulativ risktillgång som inte helt sällan varierar med "risk on/risk off"-beteende? Det har väl även rapporterats att en del drabbats av "margin call", dvs tvångsförsäljning pga belåning/hävstång vilket förstärkte nedgången. Det var inte hos EFN jag såg det tidigare (under helgen, tror jag), men gjorde en snabb sökning och fick upp denna från idag:

https://efn.se/kryptovalutor-aterhamtar-sig-efter-helgens-ras

"Positioner för rekordhöga 19 miljarder dollar utraderades natten till lördag, vilket förstärkte kryptorasen som till stor del utlöst av Donald Trumps hot om nya kraftiga Kinatullar.

En kombination av flera faktorer, däribland hävstång, automatiskt utlösta försäljningar, och brist på likviditet under ovanliga handelstimmar globalt bidrog till att en mängd positioner utraderades."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Är du fortfarande överraskad över att det är en spekulativ risktillgång som inte helt sällan varierar med "risk on/risk off"-beteende? Det har väl även rapporterats att en del drabbats av "margin call", dvs tvångsförsäljning pga belåning/hävstång vilket förstärkte nedgången. Det var inte hos EFN jag såg det tidigare (under helgen, tror jag), men gjorde en snabb sökning och fick upp denna från idag:

https://efn.se/kryptovalutor-aterhamtar-sig-efter-helgens-ras

"Positioner för rekordhöga 19 miljarder dollar utraderades natten till lördag, vilket förstärkte kryptorasen som till stor del utlöst av Donald Trumps hot om nya kraftiga Kinatullar.

En kombination av flera faktorer, däribland hävstång, automatiskt utlösta försäljningar, och brist på likviditet under ovanliga handelstimmar globalt bidrog till att en mängd positioner utraderades."

Man undrar hur krypto hade reagerat på en riktig likviditets/kreditkris som den 2008.

2020-kraschen hanterade bitcoin betydligt sämre än aktier gjorde. Det verkar konsekvent vara fallet när marknaden tappar ordentligt.

Köper inte krypto själv. Har ingen aning om huruvida det kommer att gå upp 20-30år till eller gå till 0 imorgon. Men när man tittar på tidigare händelser så är det tydligt att folk säljer krypto innan de säljer något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Krypto har ingen naturlig rot till sitt värde, utan drivs enbart av psykologi. Det finns massor av saker som det finns begränsad mängd av (frimärken, samlarkort, reservdelar till tändkulemotorer etc) varav enbart ett fåtal har något värde alls. Ponera att någon skulle plötsligt lyckas köpa alla Bitcoin som existerar, vad kan han göra med dem?

Permalänk
Medlem

$4200 gold breached. Kaos på silvermarknaden, London börjar få slut på silver och priset är nu i backwardation, unheard of. Känns som man kan köpa silver och dubbla sina pengar på några månader.

Permalänk
Medlem

Jag tror på en krasch i USA inom relativt snar framtid, så jag har sålt av allt direkt USA-relaterat och satsat på ett hus inför pensionen istället.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound