Hur investerar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Man undrar hur krypto hade reagerat på en riktig likviditets/kreditkris som den 2008.

2020-kraschen hanterade bitcoin betydligt sämre än aktier gjorde. Det verkar konsekvent vara fallet när marknaden tappar ordentligt.

Köper inte krypto själv. Har ingen aning om huruvida det kommer att gå upp 20-30år till eller gå till 0 imorgon. Men när man tittar på tidigare händelser så är det tydligt att folk säljer krypto innan de säljer något annat.

Samtidigt så har bitcoin outperformat alla aktieindex rejält på 10 år. Man får tåla drawdowns, eller köpa den billigt och sälja dyrt. Inte så svårt den trots allt fram tills dags dato följer sin cykel.

Är inte heller någon bitcoin-maximalist direkt men gjort mycket fiat på btc genom åren.

När jag lärde mig att jag inte behöver tro på en massa på börsen utan mest identifiera vad lagomt många andra tror på blev mitt investerande betydligt lönsammare och mer avslappnat.

Det där med att kriga på marknaderna med sin egen lilla tro och förvänta sig att marknaderna bryr sig om den tron är dömt att misslyckas.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

$4200 gold breached. Kaos på silvermarknaden, London börjar få slut på silver och priset är nu i backwardation, unheard of. Känns som man kan köpa silver och dubbla sina pengar på några månader.

Historiskt hög nivå på en råvara känns alltid bra att gå in på.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Att investera i guld gavs också som tips på TV4 i morse av deras "spar expert". Då vet man att toppen är nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Samtidigt så har bitcoin outperformat alla aktieindex rejält på 10 år. Man får tåla drawdowns, eller köpa den billigt och sälja dyrt. Inte så svårt den trots allt fram tills dags dato följer sin cykel.

Är inte heller någon bitcoin-maximalist direkt men gjort mycket fiat på btc genom åren.

När jag lärde mig att jag inte behöver tro på en massa på börsen utan mest identifiera vad lagomt många andra tror på blev mitt investerande betydligt lönsammare och mer avslappnat.

Det där med att kriga på marknaderna med sin egen lilla tro och förvänta sig att marknaderna bryr sig om den tron är dömt att misslyckas.

Vad menar du med "tro"?

Det finns många bra sätt att analysera bolag. Och det är få som gör det bra. De som gör det tenderar att prestera bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Vad menar du med "tro"?

Det finns många bra sätt att analysera bolag. Och det är få som gör det bra. De som gör det tenderar att prestera bäst.

Du kanske tror dig veta?

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Inflationsjusterat så är $150+ tidigare ath och nu behövs silver ännu mer i industrin än då. Vissa har targets på $300+ tom. Dyrt brukar bli dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Att investera i guld gavs också som tips på TV4 i morse av deras "spar expert". Då vet man att toppen är nära.

Vågar du gå kort guld?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag tror på en krasch i USA inom relativt snar framtid, så jag har sålt av allt direkt USA-relaterat och satsat på ett hus inför pensionen istället.

Vad grundar du det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Vad grundar du det på?

Trump och hans tullar, inte minst eftersom Kina verkar ha lite ryggrad och står emot fåntrattens fantasier. Jag väljer att lyssna på en del experter som talar om techbubblan. Marknaden är allt för koncentrerad på några amerikanska tech-bolag. Särskilt när de i sin tur bygger sina uppgångar på AI i mångt och mycket. Jag tycker mig känna igen vibbarna från dotcom-bubblan. Har man inte specialkunskap som aktieproffs så känner jag att jag får gå på känslan istället. Detta är ingen känsla jag hade vid covid eller rysslands invasion av Ukraina, tvärtom jag gick in med ännu mer pengar vid dipparna, men nu har jag det.
Sen har vi ju som sagt ryssen, som inte kommer att ge upp innan de gjort skada ordentligt som hämnd.

Jag må ha fel, men mitt mål med sparandet var att i slutändan köpa ett hus inför pensionen så att jag inte är beroende av någon, och gärna ha en liten peng utöver pensionen kvar. Det har jag uppnått nu och jag väljer att realisera det nu istället för att chansa för att kanske ha några sketna tusenlappar mer om ett år ifall jag känner fel.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViXoN:

Jag måste tyvärr medela att jag tagit en stor trumpsmäll i år
Mest indexfonder. Egentligen inget nytt i portföljen.
Känner av att jag är Amerikatung.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Edit: Bjuder på denna. Två sätt att se på det.
Man kan gråta över potentiella vinsten eller njuta av förtjänsten man gjort.
Jag återinvesterade vinsten i globala indexfonder.
Med tanke på resultatet ovan så kan man väl bara säga; Så kan det gå.

<Uppladdad bildlänk>

Quickdate:
Men, borde inte en index-ridare som mig ha bättre bounce än så när man tittar på jmfr index?

Edit: Fördelning:

Visa signatur

| Intel Core2 Duo E6420 2.13GHz @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Vågar du gå kort guld?

Jag är tråkmåns som kör indexfonder mestadels. Ingen mening som vanligt dödligt att gå utanför aktier och fonder.

Permalänk
Skrivet av ViXoN:

Quickdate:
Men, borde inte en index-ridare som mig ha bättre bounce än så när man tittar på jmfr index?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Det är valutan som påverkar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViXoN:

Quickdate:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Skulle gissa att det beror på att index redovisas i dollar, som droppat ~15%, medan det du ser på Avanza är i SEK. Vi har ju ändå 50 år av fallande SEK att falla tillbaka på som långsiktigt trend.

Permalänk
Medlem

Rimligt

Visa signatur

| Intel Core2 Duo E6420 2.13GHz @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Vågar du gå kort guld?

Du var mega haussad på olja 2022, väldigt nära toppen, just saying.

Att se en trend och hoppa på momentum ska inte misstas som talang

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Morgonen inleds med en kalldusch!
Mantrat "sitt lugnt i båten och gör något kul" tåls att upprepas.
Verkar redan vända uppåt igen.
Jag investerar och tittar på tok för ofta för tillfället

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

Ush, vilken dag. Att vara hårt investerad i Volvo B är inte det roligaste just nu. Men det kan ju svänga framöver när pengarna börjar flöda mer igen.
Vad gör några år extra innan man når sina mål egentligen 😅

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ush, vilken dag. Att vara hårt investerad i Volvo B är inte det roligaste just nu. Men det kan ju svänga framöver när pengarna börjar flöda mer igen.
Vad gör några år extra innan man når sina mål egentligen 😅

Tror du fortfarande på Volvo som nåt du hade fortsatt köpa till gårdagens kurs är det bara bra läge att shoppa loss mer. Det är inte ett företag på obestånd. Bra bolag till bra pris. Men visst är det surt med en nedgång där man är tungt investerad. Själv ser jag Volvo som en gubbaktie och för egen del kommer den sannolikt vara en del i bouppteckningen efter mig.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Tror du fortfarande på Volvo som nåt du hade fortsatt köpa till gårdagens kurs är det bara bra läge att shoppa loss mer. Det är inte ett företag på obestånd. Bra bolag till bra pris. Men visst är det surt med en nedgång där man är tungt investerad. Själv ser jag Volvo som en gubbaktie och för egen del kommer den sannolikt vara en del i bouppteckningen efter mig.

Jodå. Tänkt hålla i minst tio år till så det är mest brus.
Mycket kan hända på vägen och som du säger är Volvo ett bra bolag så jag kommer fortsätta fylla på framöver.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Du var mega haussad på olja 2022, väldigt nära toppen, just saying.

Att se en trend och hoppa på momentum ska inte misstas som talang

Ingen e perfekt, olja kommer igen nån gång:). Köpt guld sen 2014 så ingen trend där inte.

Permalänk
Medlem

Jag för just nu över X antal tusen den 25e till mina fonder i Avanza. Bordr jag ändra det till den 15e varje månad, är det billigare att handla då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Jag för just nu över X antal tusen den 25e till mina fonder i Avanza. Bordr jag ändra det till den 15e varje månad, är det billigare att handla då?

Nej det är inte billigare då. För över och köp så fort du kan så har de mest tid att växa.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Hej hej. Investerar mest i Indexfonder idag varav en är global. Känner dock att jag gärna hade sluppit investeringar i de största jättarna. Förstår att det kanske inte är det bästa rent ekonomiskt men jag är inget big fan av den nuvarande marknadens ojämna fördelning. Finns det globala indexfonder som exkluderar de allra störta? Typ investerar i top 100, 500 eller 1000 men inte i de 20 största? Eller kan man bygga sin egen indexfond någonstans utifrån ett eget regelverk utan att manuellt behöva köpa och sälja enskilda aktier? Är inte intresseras av att bli någon daytrader.

Tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onnu:

Hej hej. Investerar mest i Indexfonder idag varav en är global. Känner dock att jag gärna hade sluppit investeringar i de största jättarna. Förstår att det kanske inte är det bästa rent ekonomiskt men jag är inget big fan av den nuvarande marknadens ojämna fördelning. Finns det globala indexfonder som exkluderar de allra störta? Typ investerar i top 100, 500 eller 1000 men inte i de 20 största? Eller kan man bygga sin egen indexfond någonstans utifrån ett eget regelverk utan att manuellt behöva köpa och sälja enskilda aktier? Är inte intresseras av att bli någon daytrader.

Tack för svar.

Det finns aktivt förvaltade fonder där du nog kan hitta någon som väljer bort de med störst market cap. En annan lösning är att korta de största. Säg att du äger en indexfond för 100000 där nvidia utgör 10%. Då köper du den här för 10000 som rör sig tvärt emot nvidia och du neutraliserar således det innehavet. https://finance.yahoo.com/quote/NVDD/

Inte det enklaste och då och då får man balansera om lite.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det finns aktivt förvaltade fonder där du nog kan hitta någon som väljer bort de med störst market cap. En annan lösning är att korta de största. Säg att du äger en indexfond för 100000 där nvidia utgör 10%. Då köper du den här för 10000 som rör sig tvärt emot nvidia och du neutraliserar således det innehavet. https://finance.yahoo.com/quote/NVDD/

Inte det enklaste och då och då får man balansera om lite.

Låter som en garanterad förlustaffär, urholkningseffekten blir väl jättestor med denna setup? Och att vikta om kräver att man vet exakt hur fonden man vill vikta mot gör och när den rebalanserar?

Jag skulle avråda från att välja bort de största bolagen, om man investerar på lång sikt och vill ha en avvägd riskjusterad avkastning så rebalanserar innehaven sig själv över tid och även en sättning om -50% kommer mest troligt att återhämta sig (på lång sikt). Om inte har vi nog värre problem att oroa oss för

Med det sagt så finns exempelvis EXUS, en ETF som exkluderar USA helt. Det finns också likaviktade globalfonder där alla bolag är exakt lika mycket viktade, om ett bolag drar iväg så säljer den av (också en nackdel att inte rida vinnare) tex TSWE eller MWEQ.
Finns också en etf som heter XMAG som följer SP500 minus mag7.

Jag är ingen ekonomisk rådgivare eller expert men skulle ändå säga att ju mindre man behöver pilla och exkludera desto större sannolikhet för högre avkastning än gemene man. Jobbar man inte med detta, eller har som en sidoverksamhet, så är det nog bäst att bara äga en helt vanlig (bred och billig) aktieglobalfond.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för svar. Ska spana in dessa lösningar och fundera en extra omgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Låter som en garanterad förlustaffär, urholkningseffekten blir väl jättestor med denna setup? Och att vikta om kräver att man vet exakt hur fonden man vill vikta mot gör och när den rebalanserar?

Nej det är ingen urholkningseffekt eftersom det inte är någon hävstång.
Du kan jämföra med Guld bear 1x, när priset går tillbaka där det varit så går även certifikatets pris tillbaka.

Dock inte perfekt, det kommer allltid vara viss "tracking error" som man förlorar lite på.

Man kan enkelt hitta de största innehaven för t.ex. MSCI World Index.
https://www.msci.com/indexes/index/990100
Vikta om är inget man behöver göra så ofta, en gång i kvartalet kanske. Nu skulle jag inte heller rekommendera någon att försöka sig på detta, men det är fullt möjligt. En ETF med samma funktion är bättre t.ex. XMAG är alla gånger bättre.

Kanske lättare att handla ETFer i dag, när de där nya EU-reglerna kom blev urvalet plötsligt väldigt dåligt.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Du kan jämföra med Guld bear 1x, när priset går tillbaka där det varit så går även certifikatets pris tillbaka.
<Uppladdad bildlänk>
Dock inte perfekt, det kommer allltid vara viss "tracking error" som man förlorar lite på.

Vikta om är inget man behöver göra så ofta, en gång i kvartalet kanske. Nu skulle jag inte heller rekommendera någon att försöka sig på detta, men det är fullt möjligt. En ETF med samma funktion är bättre t.ex. XMAG är alla gånger bättre.

Kanske lättare att handla ETFer i dag, när de där nya EU-reglerna kom blev urvalet plötsligt väldigt dåligt.

Sant att utan hävstång så blir urholkningseffekten inte lika stark men balanseras inte den om dagligen ändå? Oavsett så borde naturlig tracking error skapa ”för mycket” urholkning sett över flera år, antar man äger en globalfond i minst 5-7 år. ETF är fortfarande lite stökigt, man får välja rätt nischbank för att få rätt utbud etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

<Uppladdad bildlänk>

Finns Bear x1 på Amd som går tillbaka till 2020, och där är urholkningseffekten ändå betydande, i runda slängar -60% på 4år för samma kursnivå.

Det kostar alltid att ligga kort oavsett hävstång. Även om du blankar aktier rakt ut, så kostar det säkerligen 5-10% årligen.
Att just guld trackern inte urholkat sig speciellt mycket har jag dock inget svar på, kanske är ovanligt billigt ligga kort guld etc, guldet har inte heller hög volla osv.

Det han letar efter är t.ex: Invesco S&P 500 Equal Weight ETF/fond etc. De tar inte hänsyn till marketcap, utan investerar i samtliga namn med jämvikt som rebalanseras kvartalsvis.
Ska nämnas att detta ofta underpresterar, för att index drivs av ett fåtal vinnare. Historiskt sägs det dock att Equal weight ska överprestera, men detta har inte gällt de senaste 10åren iaf.
Något säger mig att det inte heller fungerar som förr, då tech aktier är lite "winner takes it all", men vem vet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@Marke 60% avvik låter mycket. Säker på att du räknar rätt?
Ett värdepapper som går upp 50% behöver bara falla med 33% för att vara tillbaka på startvärdet så man kan inte jämföra utan att ta hänsyn till detta.

Sen är det ju någon inbakad ränta och avgifter som gör att värdet urholkas oberoende utvecklingen det är jag med på.
Men jag kollade några fler, t.ex. HM Bear X1 utställd av Nordea, för ett år sedan stod HM i 170, sen gick den ner till 125 för att 25 september vara tillbaka på 170kr. Bear-certifikatet rörde sig helt motsatt och värdet "mötte" underliggande 25e sept. Dock säger utveckligen längst ner -54% men det stämmer inte med värdet i kronor. https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/...

Edit det slog mig att hm nog sett annorlunda ut om den först gått upp och sen ner. Då tror jag bear hade utvecklats sämre.
Slutsatsen man kan dra i det här temat är att det är en dålig idé att hålla längre, även X1 (månader/år och mycket kortare för större hävstång ) i synnerhet om underliggande är i uppåtgående trend

Visa signatur

Det var High noon.