Bygga speldator (budget ca 6-7k)

Permalänk

Bygga speldator (budget ca 6-7k)

Jag är helt ny på att bygga datorer men då min gaminglaptop håller på att dö totalt så funderar jag på att bygga ihop en egen stationär för ca 5000kr. De spel jag oftast spelar är typ Overwatch, Fallout 4, moddat Skyrim och andra diverse nyare spel. Datorn behöver inte kunna klara av spelen perfekt på högsta grafikinställningarna men det måste ändå fungera någorlunda bra.

Tips, råd och hjälp med vilka delar som jag skulle kunna köpa uppskattas! Ju billigare desto bättre, haha!

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av jellybelly3:

Jag är helt ny på att bygga datorer men då min gaminglaptop håller på att dö totalt så funderar jag på att bygga ihop en egen stationär för ca 5000kr. De spel jag oftast spelar är typ Overwatch, Fallout 4, moddat Skyrim och andra diverse nyare spel. Datorn behöver inte kunna klara av spelen perfekt på högsta grafikinställningarna men det måste ändå fungera någorlunda bra.

Tips, råd och hjälp med vilka delar som jag skulle kunna köpa uppskattas! Ju billigare desto bättre, haha!

Webhallen varukorg

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk

Är verkligen en tvåkärnig i3a en passande CPU för ett 970?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Skulle börja med att vänta något med att köpa datorn tills 1050 kommit ut, kan bli ett mycket lovande kort i budget klassen med ett bra pris (1500-2000). 970 är ett bra kort men ny arkitektur är alltid trevligt :). Det du bör spara in mest på är chassi, köp begagnat eller använd ett gammalt. Du kan alltid byta chassi senare när plånboken känns tjockare igen, men att tex snåla på processorn eller PSU är dumt. Köp också en processor utan kylare den som följer med är aldrig en vass historia, den billigaste Noctuan är bättre alla dagar i veckan :).

Välj ut delarna du behöver på en sida Webhallen eller Inet, därefter kollar du varje produkt på prisjakt så kan du spara i några hundralappar ibland genom att sprida dina köp på olika sajter (håll dig till kända webbshoppar).

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Nya GTX 1060 3GB ska dyka upp i veckan för 2100kr. Är nog mest prisvärda du kan köpa nu. Lär ligga strax över GTX 970.

Med din låga budget skulle jag försöka tigga mig till ett gammalt chassi och kanske även ett begagnat nätagg. Lägg ut en köpes annons på vad du är ute efter så kanske någon snäll medlem sponsrar dig med nå skrot :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Lasergurka:

Är verkligen en tvåkärnig i3a en passande CPU för ett 970?

Inget konstigt med det, har man tajt budget så är det ett bra alternativ.
i3 6100 vs i5 6600 (13 games).
https://www.youtube.com/watch?v=xz8aqG4s_BA

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •