Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det låter ju konstigt, det är ju kapaciteten mellan Bahnhof och Telia som är problemet, och det är ju upp till Bahnhof att planera kapaciteten däremellan så de har tillräcklig kapacitet till sina kunder de säljer till.
Det är en sak om Bahnhof beställt en uppgradering av porten/fibern mellan Bahnhof/Telia och Telia inte utfört den, då kan de ju hävda att det är utanför deras händer.
Men det är ju Bahnhofs kunder, Bahnhof vet hur många kunder de får in, Bahnhof vet trafikflödet, och det är upp till Bahnhof att beställa en uppgradering av port/fiber när de når sin gräns.

Även om Bahnhof beställt något av till exempel Telia, som Telia inte levererat, kan Bahnhof inte sträcka armarna i luften och hävda att det är utanför deras kontroll. Det må kanske inte vara Bahnhofs fel, men de kan aldrig ange de som en ursäkt och neka kunder att häva abonnemanget. En kund är aldrig någonsin hel- eller delansvarig för de avtal som Bahnhof ingått. De kan ju alltid försöka kräva ersättning från Telia, så de kan kompensera de kunder som väljer att vara kvar medans problemet åtgärdas, men de kan aldrig i fall som detta säga att det är utom deras kontroll.

Permalänk
Medlem

Kan också rapportera problem med Banhof på kvällar, detta i Norrland! Kan inte spela då min ping sticker iväg så högt att jag blir kickad från spelet. Ska se om jag får fram några siffror ikväll. Kom rätt plötsligt för, mig inga problem hittills i år. Hoppas det löser sig snart.....

Edit: Detta gäller då fiber i stadsnätet.

Tillägg
Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Samma här, Försöka kolla på YT efter jobbet är bara att glömma.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Lego Master

@Hymer:
Men youtube är ett kapitel för sig, under peak har jag problem med YT oavsett uppkoppling (ADSL, fiber, mobilt...).
Jag kan tex köra en speedtest och få över 200mbit, medan YT vägrar streama 1080p utan att buffra i stort sett hela videon (vilket inte görs längre...jag blir arg).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Man kan hoppas.
Därför skrev jag också "gräva/koppla" in, då det beror på vilket de måste göra. Kanske skulle skrivit gräva/blåsa in

I mitt fall på jobb så var det dock grävning som gällde, då det var ingen mer plats i befintligt rör, men det är värsta fall scenario. Tog ändå månader för dem att få rätta på det.

Vill minnas jag såg lite om det, och har en bekant som jobbade med det också. Det var väl när HSB anlitade BBB till att dra in 100 nät i varje hyreshus de hade, men ville inte betala för bandbredden. Man antog ju att för "normalt bruk" så behövdes inte så mycket. Men när alla började tanka torrenter som tusan så drogs hela nätet i backen.

Japp stämmer bra det, fast jag bodde i en bostadsrätt som HSB förvaltade. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Hymer:
Men youtube är ett kapitel för sig, under peak har jag problem med YT oavsett uppkoppling (ADSL, fiber, mobilt...).
Jag kan tex köra en speedtest och få över 200mbit, medan YT vägrar streama 1080p utan att buffra i stort sett hela videon (vilket inte görs längre...jag blir arg).

Länken mellan Telia och Google går för fullt. Ingen av dessa vill betala för uppgraderingen.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

fast då har du nog haft tur eller missat att din anslutning tappat hastighet, just detta problemet ska ha påverkat i stort sätt hela zitius nät.

Jo, kanske. Inte så att jag kollar min bandbredd hela tiden, men har inte haft nåt problem alls med streaming, som youtube. Kolla två gånger idag, fick ut 97/97 Mbit, både vid 17:00 och 21:00. Bor norr om Stockholm, 1000/100 kostar typ 600kr i månaden, inte direkt värt priset, vilket betyder att de flesta har 100 eller 250 Mbit där jag bor, så krävs mindre kapacitet för Zitius.

Sedan så lita inte allt för mycket på support, de har en tendens att flänga ur sig en massa dynga som inte stämmer, eller nåt de bara "hört" på arbetsplatsen men inte förstår detaljerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Och JA jag vet att man inte ska köra speedtest eller BBK.

OT: Vad ska man köra då? :/

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Blev en uppsägning hos Bahnhof igår, och beställde hos Telia en kvart senare. Bahnhof medgav det som kommit fram i tråden här när jag pressade dem lite. Måndag nästa vecka blir urkoppling, tisdag inkoppling på Telia. Och däremellan 4G-modem i routern.

Blev typ samma för mig. Sa upp Bahnhof idag, de stänger av söndag 4/8 kl 23:59.
Enligt kundtjänst på Telia så kan de starta upp måndag 5/8 så håller tummarna för att det stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Jo, kanske. Inte så att jag kollar min bandbredd hela tiden, men har inte haft nåt problem alls med streaming, som youtube. Kolla två gånger idag, fick ut 97/97 Mbit, både vid 17:00 och 21:00. Bor norr om Stockholm, 1000/100 kostar typ 600kr i månaden, inte direkt värt priset, vilket betyder att de flesta har 100 eller 250 Mbit där jag bor, så krävs mindre kapacitet för Zitius.

Sedan så lita inte allt för mycket på support, de har en tendens att flänga ur sig en massa dynga som inte stämmer, eller nåt de bara "hört" på arbetsplatsen men inte förstår detaljerna.

Nu var det dock inte supporten jag talade med........ men visst standard support har ingen koll alls utan får förlita sig på teknikernas anteckningar.

Beror på vad man gör. Personligen tycker jag gigabit lina för 600kr är som hittat.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pincett:

Jag har redan fått information från Bahnhof att det inte är ett "avtalsbrott" från deras sida enligt punkt 2.2 så man får vackert ta en månads uppsägning.

Någon som har erfarenhet av hur det fungerar när man fått ett slutdatum från Bahnhof, hur lång tid tar det innan nästa leverantör kan hoppa in?

Bahnhof fick jag uppkopplad på 2 - 3 timmar efter ett telefonsamtal.

Testade min uppkoppling med fiber via Jämtkraft/IP Only.
Har i den, låst telefonen till 0.5 Mbit upp och ner och har lite mätningar av strömförbrukning som går dygnet runt.

Får på mitt 10/10-nät
upp: 9,69 Mbit/s
ned: 6,49 Mbit/s

EDIT 16:38
Jag kör VPN också samt via en anonymitetsserver så det påverkar säkert också.

Permalänk
Avstängd

Kan hålla med om att Bahnhof har varit lite segt här i Västerås senaste tiden. Finns kanske ett enkelt svar på detta.
De flesta som laddar hem filmer och annat från torrent sidor har förmodligen valt Bahnhof då de faktiskt skyddar dessa personer mer än vad andra bolag gör. Alltså är det personerna som tankar mer än 17Mbit/s som sitter på Bahnhof nätet.
Detta är iallafall min ide. Hoppas att de snart får ordning på kapaciteten och allt snurrar på som vanligt snart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag upplevde liknande problem och bytte till Telia på vänner och bekantas rekommendation. Kombinationen av Telia och Telia öppen fiber levererar fullt ut medan Bahnhof och Telia öppen fiber var minst sagt bristfällig. Även om Bahnhof i PR-syfte vill stå upp för integritet på nätet så är deras tjänst och service under all kritik.

typo
Permalänk
Avstängd
Skrivet av KulanZ:

Är det någon som har Zitius (qmarket) som kommunikationsoperatör och upplever dessa problem med Bahnhof? Ska välja leverantör snart då våran fiber snart kommer att driftsättas. Börjar luta åt Bredband2 istället. Någon som upplevt problem med dem?

Beställde ny operatör i våras via qmarket, den gamla var uppsagd.
När jag kom hem så kom inget nytt bredband. Fick ringa Bahnhof och fick ny inkoppling efter ca 2 - 3 timmar.

Fördelen är att anonymitestserver ingår och att man även kan lägga upp egen hemsida utan att det kostar extra. Mätningar med enbart dator ansluten brukar jag få normala värden enl vad som beställts. Sen brukar dom vara lite mer besvärliga då det gäller integritetsfrågor.
Telia bara gav med sig i senaste rättegången mot fildelare. Man behöver inte ens visa överträdelser numer så bilda bolag och skriv nigeriabrev.

Permalänk
Medlem

Ropar inte hej än men .... det ser ut som Bahnhof kanske har fixat och trixat lite idag.
7 dagars pingplotter graf:

Tidigare har pingen och packetlossen skjutit i höjden vid denna tidpunkt men ikväll ser det väldigt bra ut än så länge.
Bredbandskollen/Speedtest ger bra resultat också.

Permalänk
Lego Master

Jag var nere under 1Mbit/s vid testtillfälle idag. Utan aktiv kommunikation med kunderna och såpass lång tid det har varit fel, så spelar det ingen roll längre. Bytet är ett faktum. 23:59 rycker Bahnhof linan och nån gång under morgondagen kopplar Telia in.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Nej, situationen ser säkert olika ut i landet. Antar att de har en hel del o jobba på innan allt rullar som vanligt.
Jag tänkte i alla fall ha lite is i magen och se vad som händer, men förstår till fullo de som byter operatör!

Permalänk
Lego Master

@qubsica2:
Jesus Christ. Knappt 5 minuter nertid mellan Bahnhof kopplade ur och Telia kopplade in. Min sekundäruppkoppling via 4G-modem hann knappt gå upp. Omgående stabilt 250/100 som utlovat. Nu ska vi hålla koll så det håller sig där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Ahh, ibland förvånas man. Minns Telia när vi flyttade till huset. Tror jag fick vänta nästan 1.5 månad innan ADSL vart inkopplat.

Nu kan du poppa popcorn o ta hem senaste Linux-distron i raketfart

Permalänk
Medlem

@Shudnawz:

Precis samma för mig, knappt 5min nertid sedan sparkade Telia igång och nu stabilt 250/100 hela dygnet.
Ville helst inte byta från Bahnhof men med de problem som de haft i över 5veckors tid så fanns det ingen annan lösning än att byta.

Men Bahnhof är välkomna tillbaka när de kan leverera.

Permalänk
Medlem

Jag sitter och väntar tills nog många har bytt så min lina flyter på igen

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI B650 Tomahawk CPU: Ryzen 9800x3D, RAM: 6000MHz 2x32GB GPU: Asrock 7900XT PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Torrent

Permalänk
Medlem

Detta problem uppstår endast vid Telia öppen fiber?
Så om jag kör via zitius ska det inte vara några problem?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

Jag har Bahnhof och bor i Sundsvall och går igenom Servanet. Jag upplever inga som helst problem, 101,75 Mbit/s
NEDLADDNING
103,57 Mbit/s
UPPLADDNING
Uppmätt på Bredbandskollen.

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnof 250/100 genom Uppsala Hem Open Universe. När jag först skaffade bredband via Bahnof (Feb 2016) beställde jag 100/100 och kom då upp i hastigheter runt 115/115 vilket jag var riktigt nöjd med. I Juni drog jag hem till Norrbotten, och innan jag kom hem till Uppsala igen sent i Augusti passade jag på att uppgradera till 250/100. Nu får jag bara 95/95 när jag kör bredbandskollen, även mitt i natten på en vardag.

Riktigt besviken :/

Permalänk
Medlem

Det jag har märkt med bahnhof på senaste tiden, är att deras limiting verkar vara lite felkonfigurerad.
Har telias öppna nät som klarar att levera gigabit. Det jag har märkt när man kör bredbandskollen är att farten börjar på gigabit och snabbt stryps ner till ca 120mbit (båda riktningarna) , skitbra för vanlig surf då små filer levereras snabbt som fan innan limiter hinner kicka in.

Dock ett allvarligt problem när man börjar ladda upp filer på tex, Youtube.
Eftersom farten bara stryps till ung 120mbit så verkar det som en annan limiter kickar in efter ett tag som stryper ALL bandbredd tills den når 100mbit over-time.
Resultatet blir att Twitch stream börjar buffra och youtube upload bara dör. och förblir dött. Har blivit tvungen att köra tester på bredbandskollen hela tiden för att hålla liv i uploaden. Ibland går det igång, men ibland blir det snigelfart en längre tid. (typ 20mbit eller värre)
Ibland kan det vara Steam updates som får limiter att kicka in och kvadda uppkopplingen, ibland 100% legala Linux distro uploads på bittorrent

TLDR: Problemet verkar vara en limiter som kickar in efter ett tag vid högt bandbreddsanvändande ( den normala limitern ger 120mbit på ett 100mbit abonnemang )

ps, funderade på att koppla en gammal 100mbit hub mellan modem och uttag som nödlösning.

Permalänk

Min erfarenhet efter över 10 år med Bahnhof är att det sällan segar i deras nät, där det segar är i knutpunkter mot Telia,
Telia har ju dessutom blivit påkomna med att strypa andra operatörers hastighet i sina nät(Omprioriterat trafik) för några år sedan, Klart som fan att Telia prioriterar sina egna kunders trafik i sina nät, Har även vid olika tillfällen testat andra leverantörer med samma resultat,
Vill man betala svindyrt till telia för att tjäna några mbit hit och dit så är det ju bara byta,

Har alltid legat på 89-90 både uppströms och nerströms med Bahnhof, och betalar skitpengar för det, Fast vi har nog bättre infrastruktur i Norrbotten med stabila nät och pålitliga leverantörer av stadsnät
Sen finns det inga hastighetsgarantier, oftast står det UPP TILL 100, Mao allt från 1-100Mbit osv..

Visa signatur

Jag är inte bäst, Men det är inte du heller!

Permalänk
Medlem

ska testa mitt ikväll.

Just nu får jag detta med mitt 100/10.

Ska bli intressant och se ikväll sen hur det blir.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

ska testa mitt ikväll.

Just nu får jag detta med mitt 100/10.

http://i144.photobucket.com/albums/r173/shadowmoon83/BBK_Resultat_2016.09.08_08.58.26_zpscntgoo9j.png

Ska bli intressant och se ikväll sen hur det blir.

Jag ska också testa mitt ikväll, hade problem igårkväll. Bahnhof har 3 gånger sagt att de löst problemet men jag är skeptisk...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag ska ärligt säga att jag inte märkt av problemet på riktigt. Jag körde bredbandskollen på kvällen nån gång och fick då sämre hastighet, men det är inget jag märkt av.

Iofs har jag sällan tid att sitta vid datorn på kvällarna, men under dagen går det snabbare än avtalat och det är då jag använder Internet.

Fick 124 ner 14 upp, 3 ms, nu när jag testade (100/10).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Flyttar till bostad med fiber första oktober i Örebro och vill ha Bahnhof, borde jag låta detta avskräcka mig? Någon i Örebrotrakten som upplever dessa bekymmer?