Permalänk
Lego Master

Då har jag fått en förklaring till varför jag var nere och nosade på 3mbit/s tidigare. Hm. Genom ett "misstag" från min sida när jag tecknade Bahnhof-abonnemanget när fibern drogs in betalade jag startavgift istället för att få bindningstid. Kanske dags att utnyttja det hålet och gå över till Telia? De erbjöd inget i nätet när jag tecknade för Bahnhof, men tre veckor senare fick jag sms: "Hej! Vi erbjuder nu fibertjänster i ditt stadsnät!"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Pincett Låter som att de har underdimensionerat bandbredden... detta sker tyvärr mer och mer ofta idag.

Problemet är... det kommer tar månader (läs 3-6+) att fixa. Först måste de hitta en väg att gräva/koppla in mer kapacitet. Och om det är stort jobb (som i gräva ner helt ny kabel) så måste de beställa huvud jobbet från ett företag som lägger själva fibern, och de ev måste ha tillstånd att gräva. Eftersom banhof köper detta från Telia kan detta även ta extra tid då de måste förhandla om hur mycket som ska läggas/köpas mm. Sedan måste företagen boka arbetet och personal, vilket kan dra ut på tiden med veckor.

Dessa lägger sen in rå fiber i marken mellan kopplingspunkter fram till skåp/rum där fiber-linken ska sitta. Sen ska ett annat företag som typ skanova koppla in, testa och mäta alla dessa fibertrådar, och ev svetsas trådarna till kontakter. Detta kopplas sen i i switchar och div routing utrustning för banhof, ev måste nya/fler av dessa också kopplas in och konfigureras.

Sen kan banhof elektroniskt... initiera denna nya link och få mer bandbredd.

(Detaljerna är kanske inte 100% som detta, men detta är vad som kräves för att installera fiber till den byggnad jag jobbar med, och det tog tid samt involverade en sabla massa okoordinerade människor som "bara gör sin del".)

Så... hade jag varit dig, hitta en annan leverantör (om du har någon annan), eller begär ersättning för den du har, och kanske nergradera till 100/100 tills de kan ge mer.

Alla dom delarna är fullständigt avhängigt på fiber samt ändpunktsutrustningen. Kan vara så lätt som att köpa en "större" port hos netnod och byta transciver i sin egen utrustning som det kan vara ditt scenario.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

@Paddanx:
Menar du att de behöver gräva/blåsa in mer fiber i området som byggdes för 4månader sedan eller menar du "någon annan stans" typ till "telestationen" som vi kallar det här i området där all fiber verkar komma ifrån?

För jag har också fått intrycket lite nu när jag varit i kontakt med supporten att det här kommer ta lång tid att åtgärda och det vette sjutton om jag har lust på att vänta på.

@AkUs:
Ja jag tror säkert att det löser sig, men när? Bahnhofs ovilja att berätta och förklara gör inte saken mindre frustrerande.
Har liksom inte lust att vänta 3-6månader tills alla kan bli osociala igen och titta/spela på varsin enhet igen nu när man precis vant sig med att vara utan krånglande ADSL

När vi fick ingrävt fiber så gjorde vi tydligen som en väldans massa andra i området att säga upp parabol/boxer abonnemang för det är ju i tiden att streama precis allting och när man gör det på ett antal skärmar/familj så kan jag tänka mig att det blir betydligt mer an de 17Mbit/s (som någon skrev) som medelanvändaren använder sig utav.

Det jag finner intressant med alla sådana här trådar är att dagens privatkunder verkar vilja ha företagssupportnivå men betala skit och ingenting. Jag skulle säga att du betalar inte nog till banhof för att dom skall berätta mer för dig än direkta statusuppdateringar men av vänlighet kan dom göra det.

Du beskriver även vad som idag delvis leder till problemet nämligen att alla streamar vilket ger en skev belastningsfördelning både över dagen men framförallt mellan isp:er vilket leder till att dom blir ojämlika och kapacitet därför ofta kostar faktor mer och man därmed snålar med den tills den absolut behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Då har jag fått en förklaring till varför jag var nere och nosade på 3mbit/s tidigare. Hm. Genom ett "misstag" från min sida när jag tecknade Bahnhof-abonnemanget när fibern drogs in betalade jag startavgift istället för att få bindningstid. Kanske dags att utnyttja det hålet och gå över till Telia? De erbjöd inget i nätet när jag tecknade för Bahnhof, men tre veckor senare fick jag sms: "Hej! Vi erbjuder nu fibertjänster i ditt stadsnät!"

Även om du hade haft bindningstid hade du varit fri att säga upp abonnemanget om företaget inte kan leverera den avtalade tjänsten. Så även för de med bindningstid så är det bara att hoppa av tåget ifall de inte kan visa att bättring är på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Det jag finner intressant med alla sådana här trådar är att dagens privatkunder verkar vilja ha företagssupportnivå men betala skit och ingenting. Jag skulle säga att du betalar inte nog till banhof för att dom skall berätta mer för dig än direkta statusuppdateringar men av vänlighet kan dom göra det.

Du beskriver även vad som idag delvis leder till problemet nämligen att alla streamar vilket ger en skev belastningsfördelning både över dagen men framförallt mellan isp:er vilket leder till att dom blir ojämlika och kapacitet därför ofta kostar faktor mer och man därmed snålar med den tills den absolut behövs.

Jo, fast att vårat beteendemönster på internet har ändrats ganska mycket under de senaste 10 åren är väl knappast en ursäkt för att ha ordentliga flaskhalsar i sina nät? Det är definitivt inte okej när hastigheterna börjar droppa ner mot 10-20 mbit/s, inte ens 10% av den utlovade hastigheten.

Det är klart Bahnhof inte behöver säga exakt vad det är. Men det är stor skillnad i hur länge man kan förvänta sig ha kvar problemet. Om de endast hade sagt att "Vi har just nu ett tekniskt problem, men vi gör allt för att lösa det så snart som möjligt", fast de i själva verket vet att det tar minst flera månader, kanske till och med ett år, innan problemet är löst så är det ju givetvis inte okej. Jag skulle ju tro att en stor skara privatkonsumenter kan vara minst lika viktigt som ett företag när det gäller intäkter. Så det går definitivt inte att negligera.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Blomman90:

Även om du hade haft bindningstid hade du varit fri att säga upp abonnemanget om företaget inte kan leverera den avtalade tjänsten. Så även för de med bindningstid så är det bara att hoppa av tåget ifall de inte kan visa att bättring är på gång.

Hm. Jag läste lite i deras villkor, och punkt 2.2 är intressant:

Citat:

2.2. Den hastighet med vilken Kunden är uppkopplad mot
Internet genom användande av Tjänsten framgår av avtalat
abonnemang. Angiven överföringshastighet är endast
ungefärlig och kan variera. Bahnhof har inga möjligheter att
påverka hastigheten vid varje givet tillfälle och kan således
inte svara för begränsningar i överföringshastighet som är
hänförliga till nät som inte ägs av Bahnhof.

Så, nja. Om dom menar att problemet ligger hos Telia så svär dom sig fria.

Chattade med Telias kundtjänst, och de menar att de har hastighetsgaranti på 200-250mbit på deras 250-ab. Det är ju intressant.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Chattade med Telias kundtjänst, och de menar att de har hastighetsgaranti på 200-250mbit på deras 250-ab. Det är ju intressant.

Jag har redan fått information från Bahnhof att det inte är ett "avtalsbrott" från deras sida enligt punkt 2.2 så man får vackert ta en månads uppsägning.

Någon som har erfarenhet av hur det fungerar när man fått ett slutdatum från Bahnhof, hur lång tid tar det innan nästa leverantör kan hoppa in?

Permalänk
Lego Master

@Pincett:
Frågade Telia det nyss. De kan koppla in tidigast dagen efter avslutsdatumet du har fått från Bahnhof. Antar att det är samma för de andra ISPerna. Tidigaste datumet på min adress just nu var den 5e sept, på måndag nästa vecka alltså. Om jag begär slutfaktura från Bahnhof borde jag kunna ha bytt till efter helgen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jo, fast att vårat beteendemönster på internet har ändrats ganska mycket under de senaste 10 åren är väl knappast en ursäkt för att ha ordentliga flaskhalsar i sina nät? Det är definitivt inte okej när hastigheterna börjar droppa ner mot 10-20 mbit/s, inte ens 10% av den utlovade hastigheten.

Det är klart Bahnhof inte behöver säga exakt vad det är. Men det är stor skillnad i hur länge man kan förvänta sig ha kvar problemet. Om de endast hade sagt att "Vi har just nu ett tekniskt problem, men vi gör allt för att lösa det så snart som möjligt", fast de i själva verket vet att det tar minst flera månader, kanske till och med ett år, innan problemet är löst så är det ju givetvis inte okej. Jag skulle ju tro att en stor skara privatkonsumenter kan vara minst lika viktigt som ett företag när det gäller intäkter. Så det går definitivt inte att negligera.

Fast frågan är ju vad utlovad hastighet är.
Har inte koll på om fiberavtalen har en minimihastighet men jag håller med dig om att man borde ha bättre kapacitet men det är skillnad på borde och skall precis som det är skillnad på vad som utlovas och vad folk förväntar sig.
Ett aktiebolag bör ge bra kundservice men det skall maximera vinsten för ägarna och med rätt nivå på kundservice så maximeras vinsten optimalt men det innebär inte att rätt nivå är där kunderna vill ha den.

Då vi inte egentligen har olika åsikter utan bara olika infallsvinklar så släpper jag denna Off-Topic diskussionen och det står dig fritt att se det som en vinst om det förgyller din dag.

Permalänk
Medlem

@Shudnawz:
Tråkigt att man är fast med en månads uppsägning då, suck....
Men berätta gärna hur det gått för dig sedan och vilket bolag du valde.

Permalänk
Lego Master

@Pincett:
Enda riktiga alternativet i mitt stadsnät är Telia, de andra har antingen vansinniga priser eller för låga hastigheter.
Har bra erfarenhet av dem sen tidigare, så förutser inga problem. Enda frågetecknet är hur Bahnhof kommer reagera på min förfrågan om slutfaktura, eller om de envisas med att jag ska sitta hos dem hela månaden ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

@IceKey:

Prova igen med att köra testen runt klockan 20:00 när det är "primetime" då skulle jag gissa på annat resultat. Men det kan ju vara så att stadsnätet/Bahnhof ligger på annan lina än Telia Öppen Fiber/Bahnhof.

Som sagt var dagtid är det inga problem, snarare tvärtom det är för bra.
http://i946.photobucket.com/albums/ad301/Swinert/BBK_Resultat_2016.08.29_13.10.37_zpsw26zocua.png

Kommer bli ett samtal till Bahnhof idag för att säga upp avtalet, då har de en månad på sig att fixa det annars så byter jag till en annan leverantör.

Lyckligtvis är det inte Telia eller Zitius som är KO i vårt nät, utan ViaEuropa, som är den allians mellan just Bahnhof och Labs2.

Skulle aldrig i livet installera Telias Öppna Fiber. Dyrt och stenålder, då dem inte levererar inte över 100 Mbit uppströms i NYA nät.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pincett:

Jag har redan fått information från Bahnhof att det inte är ett "avtalsbrott" från deras sida enligt punkt 2.2 så man får vackert ta en månads uppsägning.

Någon som har erfarenhet av hur det fungerar när man fått ett slutdatum från Bahnhof, hur lång tid tar det innan nästa leverantör kan hoppa in?

Det är ju egentligen inte Bahnhof som ska avgöra om det är avtalsbrott eller inte. Du har köpt en tjänst/produkt med utlovad prestanda. I så fall får de ju börja marknadsföra det som "bredband nedströms 3 till 100 Mbits" som de typ gör med ADSL.
Man kan prova att köra det en sväng till telekområdgivarna, med stor sannolikhet kommer inget att hända förrän du gör en anmälan till ARN.
Dock är frågan om detta kommer över beloppsgränsen för att ARN ska pröva det.

Jag har i varje fall också fimpat Bahnhof till förmån för Televerket. Sist jag bytte gick det smidigt utan avbrott.

EDIT: Här några fall ifrån ARN
https://telekomradgivarna.se/regler-och-beslut/domar-och-besl...

Permalänk
Medlem

Det kanske är en tillfällighet men ikväll får jag ut full hastighet igen. Är det fler Bahnhofkunder som märkt av det? De kanske insåg att de hade en smärre PR-katastrof på halsen...

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det kanske är en tillfällighet men ikväll får jag ut full hastighet igen. Är det fler Bahnhofkunder som märkt av det? De kanske insåg att de hade en smärre PR-katastrof på halsen...

Segt här, med Öppen fiber och Bahnhof. Får 35-40 ned, normalt 110 på dagtid (har 100/10).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Lego Master

Toppnotering (bottennotering...): 2,40/2,03 Mbit/s ner/upp.
Nu blir det ett engagerat samtal till Bahnhof under lunchen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Skrivet av Pincett:

Som redan skrivet så är det alltså inte upp till Bahnhof att avgöra ifall det är ett avtalsbrott eller inte. Deras egna avtalspunkter har aldrig företräde över lagstiftning. Jag vill minnas att det måste finnas en minsta garanterad hastighet på bredband, alla andra operatörer verka ha det, även på de snabba fiberanslutningarna. Det kan inte helt lägga ansvaret på Telia för att kapaciteten dem emellan är bristfällig. Har de tagit in för många kunder på samma lina har de ingen annan att skylla. Även om Telia skulle vara enskilt ansvariga för flaskhalsen kan inte Bahnhof skylla på dem och köra på som vanligt, det är Bahnhofs ansvar. Volvo kan inte sälja funktionsnedsatta bilar och sen säga att det är en underleverantörs fel, de har inget med det att göra.

Om ni nu har haft problemet i över en månad och de säger att ni måste hänga kvar i en månad till är jag ganska säker på att ni med gott samvete kan vägra detta och hänvisa till utslag från Telekområdgivarna och ARN. Om de fortfarande inte går med på det är det bara att säga att ARN får avgöra tvisten. Jag är tämligen övertygad om att det är en "slam dunk", framförallt när de själva erkänner att det är ett kapacitetsproblem mellan dem och Telia och att linan går för fullt under "peak-hours".

Permalänk
Medlem

@Blomman90:

Jag har pratat med Bahnhof så jag ska slippa en månads uppsägning.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att byta bort Bahnhof pga av att de inte ens kan levera 50 Mbit/s med mitt 250/100 abbonemang.
Men vad fasen ska man välja för leverantör? Jag har dessa att välja på:

Samtliga abbonemang är 250/100:

Alltele 489 kr/mån
Boxer 499 kr/mån
Bredband2 449 kr/mån
Junet 499 kr/mån
Telia 499 kr/mån
Universal telecom 489 kr/mån

Lutar åt Bredband2 eller Telia.

Någon med goda/dåliga erfarenheter av dessa leverantörer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomle:

Känns som en lam ursäkt att man väntar på vägarbete

Det sade det inte att de gjorde, de använde det talesättet som liknelse för att få kunden att förstå att ett arbete tar tid.

Skrivet av Paddanx:

@Pincett Låter som att de har underdimensionerat bandbredden... detta sker tyvärr mer och mer ofta idag.

Problemet är... det kommer tar månader (läs 3-6+) att fixa. Först måste de hitta en väg att gräva/koppla in mer kapacitet. Och om det är stort jobb (som i gräva ner helt ny kabel) så måste de beställa huvud jobbet från ett företag som lägger själva fibern, och de ev måste ha tillstånd att gräva. Eftersom banhof köper detta från Telia kan detta även ta extra tid då de måste förhandla om hur mycket som ska läggas/köpas mm. Sedan måste företagen boka arbetet och personal, vilket kan dra ut på tiden med veckor.

Dessa lägger sen in rå fiber i marken mellan kopplingspunkter fram till skåp/rum där fiber-linken ska sitta. Sen ska ett annat företag som typ skanova koppla in, testa och mäta alla dessa fibertrådar, och ev svetsas trådarna till kontakter. Detta kopplas sen i i switchar och div routing utrustning för banhof, ev måste nya/fler av dessa också kopplas in och konfigureras.

Fast det stämmer inte riktigt, Bahnhof kan med rätt enkla medel uppgradera utrustningen i båda ändar av fibern och få ut flertalet 10Gbit linor ur samma fiber med WDM. Bara att beställa hem utrustning, och skicka ut till kunderna "om 3 dagar kommer vi göra en akut uppgradering av en fiber, det kommer bli ett kortare avbrott på max 5 minuter", så kan de koppla om utrustningen, och efter det koppla in mer kapacitet och lösa problemet.
Bahnhof skulle kunna lösa problemet snabbt och smidigt om de bara ville, men de vill väl spara pengar på arbetet/låta det ta tid.

Skrivet av hakd:

@Pincett:

Bara nyfiken men hur testar du bandbredden ?
TPtest aka Bredbandskollen är inte ett hållbart testinstrument om du frågar mig

TpTest/Bredbandskollen är tillförlitliga, och det är det operatörerna själva går efter när kunder kommer in med klagomål, "kör ett tpttest", och såklart så kommer de vilja köra fler tester med. Men Tptest/BBK är helt klart verktyg som går att använda för detta test.

Skrivet av Paddanx:

Beror ju helt på var flaskhalsen är, men eftersom det säger att det är inte bara dina grannar, utan även en hel del andra, får det att låta om en större nod som måste uppgraderas. (Så troligen inkommande till hela området)

Om de måste gräva... så tar det tid.
Men om de bara kan köpa mer kapacitet från Telia så tycker man de borde ha ordnat det redan, men det är trots allt semestertider, så det kan ta längre tid där också.

De har ju själva sagt att det är mellan Bahnhof och Telia(stadsnätet), det är Bahnhof som inte uppgraderat fibern/porten mot Telia i tid, skulle de gjort det så hade detta aldrig uppstått, en operatör bör alltid uppgradera senast när det är minst 25% ledig kapacitet kvar (och såklart beroende på hur trafikflödet växt historiskt, har man en jämn tillväxt så kan man planera att det tar x dagar att planera en uppgradering, och vi växer x%/dag/månad/år så kan de med rätt enkla medel räkna ut när de måste uppgradera senast. Och har man en snabb tillväxt på trafik så får man sätta gränsen på kanske 50%, eller ännu lägre innan uppgradering sker.)

10 Gbit portar, eller till och med 100 Gbit portat är idag inte så dyra för operatörer att bygga sitt nätverk med, det är mest snålhet som gör att de väljer lägre kapacitet.

Vet flera stadsnät som rätt länge byggde/bygger med 100 Mbit portat ut mot kund, fastän 1 Gbit portar borde varit standard sedan något/några år, men allt handlar om kostnad.
Kan man bygga med 100 Mbit port mot kund så kan operatören spara tiotusentals kr /switch i ex lägenhetshus, vilket gör en stor besparing totalt på alla lägenhetshus i en stad, eller i landet.

Skrivet av Shudnawz:

Skrivet av Pincett:

Det låter ju konstigt, det är ju kapaciteten mellan Bahnhof och Telia som är problemet, och det är ju upp till Bahnhof att planera kapaciteten däremellan så de har tillräcklig kapacitet till sina kunder de säljer till.
Det är en sak om Bahnhof beställt en uppgradering av porten/fibern mellan Bahnhof/Telia och Telia inte utfört den, då kan de ju hävda att det är utanför deras händer.
Men det är ju Bahnhofs kunder, Bahnhof vet hur många kunder de får in, Bahnhof vet trafikflödet, och det är upp till Bahnhof att beställa en uppgradering av port/fiber när de når sin gräns.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Är det någon som har Zitius (qmarket) som kommunikationsoperatör och upplever dessa problem med Bahnhof? Ska välja leverantör snart då våran fiber snart kommer att driftsättas. Börjar luta åt Bredband2 istället. Någon som upplevt problem med dem?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av qubsica2:

Jag funderar på att byta bort Bahnhof pga av att de inte ens kan levera 50 Mbit/s med mitt 250/100 abbonemang.
Men vad fasen ska man välja för leverantör? Jag har dessa att välja på:

Samtliga abbonemang är 250/100:

Alltele 489 kr/mån
Boxer 499 kr/mån
Bredband2 449 kr/mån
Junet 499 kr/mån
Telia 499 kr/mån
Universal telecom 489 kr/mån

Lutar åt Bredband2 eller Telia.

Någon med goda/dåliga erfarenheter av dessa leverantörer?

Jag har valt Telia. Hade dom i ett par år innan jag gick över till Bahnhof. Var aldrig några problem och funkade stabilt. Sen kanske Telia inte är så roliga att ha att göra med. Känns som ett statligt verk. dock verkar det som att de har snäppt upp sig den senaste tiden och skickat sina medarbetare på charmkurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristoteles:

Jag har valt Telia. Hade dom i ett par år innan jag gick över till Bahnhof. Var aldrig några problem och funkade stabilt. Sen kanske Telia inte är så roliga att ha att göra med. Känns som ett statligt verk. dock verkar det som att de har snäppt upp sig den senaste tiden och skickat sina medarbetare på charmkurs

Telia är nog ett säkrare val gällande kapacitet i fibernätet.
Har haft ADSL hos dom och senare VDSL. Tror inte det var något avbrott på 7-8 år.
Jag gillar ju dock Bahnhofs attityd gällande upphovsrätt och nätneutralitet. Svårt att släppa taget!
Men deras supportsvar inger ju inte direkt hopp om att detta löser sig snarast så det får bli Telia tills de bättrat på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fast det stämmer inte riktigt, Bahnhof kan med rätt enkla medel uppgradera utrustningen i båda ändar av fibern och få ut flertalet 10Gbit linor ur samma fiber med WDM. Bara att beställa hem utrustning, och skicka ut till kunderna "om 3 dagar kommer vi göra en akut uppgradering av en fiber, det kommer bli ett kortare avbrott på max 5 minuter", så kan de koppla om utrustningen, och efter det koppla in mer kapacitet och lösa problemet.
Bahnhof skulle kunna lösa problemet snabbt och smidigt om de bara ville, men de vill väl spara pengar på arbetet/låta det ta tid.

Det må vara så, men du förutsätter dock att du vet var och hur överlasten sker. För allt vad vi vet kan de redan ha gjort denna uppgradering tidigare, och sitter nu med för få fysiska trådar för att uppgradera mer. De kanske dessutom kör på gamla fibertrådar som inte stöder WDM, typ multimode (något jag själv råkat ut för) hos en kund. Vi vet inte...

Att en ISP inte vill ösa stor klump pengar på en uppgradering är väl inget ovanligt, men samtidigt så är negativ kritik och att missta betalande kunder inte något man kan göra i långa loppet heller. Så om de "ändå" måste pröjsa för att göra denna uppgradering så gynnar de "noll" på att vänta en dag mer än nödvändigt. De väntar endast om de måste, eller om de hoppas att det ska försvinna av sig själv.

Och jag tror ärligt att med så dåliga hastigheter som nämns ovan, så lär detta inte försvinna av sig själv.

Permalänk
Lego Master

Blev en uppsägning hos Bahnhof igår, och beställde hos Telia en kvart senare. Bahnhof medgav det som kommit fram i tråden här när jag pressade dem lite. Måndag nästa vecka blir urkoppling, tisdag inkoppling på Telia. Och däremellan 4G-modem i routern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

(Detaljerna är kanske inte 100% som detta, men detta är vad som kräves för att installera fiber till den byggnad jag jobbar med, och det tog tid samt involverade en sabla massa okoordinerade människor som "bara gör sin del".)

Så... hade jag varit dig, hitta en annan leverantör (om du har någon annan), eller begär ersättning för den du har, och kanske nergradera till 100/100 tills de kan ge mer.

Grävt har del väl redan gjort?
Det som behövs göras är att blåsa in med fler fibertrådar i rören som ligger under mark. Det tar ett tag att blåsa fiber för man kan inte köra samma tryck som när man blåser elkablar pga känsligheten i fibertrådarna.

Bredbandsbolaget hade exakt samma problem med överbelastning 2004/2005, det tog de över ett år att åtgärda men hos BBB valde man att ljuga om varför hastigheten sjönk och packetloss uppåt 70%.
Jag valde att bestrida alla fakturor som kom därifrån i samråd med en konsumentombudsman i min kommun, det var 11 månader kvar på avtalet och BBB vägrade avbryta detta så jag bestred 11 fakturor och samlade på mig bevis ifall BBB skulle skicka vidare till kränkande och tingsrätt. Men det gjorde de aldrig utan jag slapp betala och kriga i tingsrätten.

Hoppas Banhof är snabbare för eran skull. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Grävt har del väl redan gjort?
Det som behövs göras är att blåsa in med fler fibertrådar i rören som ligger under mark. Det tar ett tag att blåsa fiber för man kan inte köra samma tryck som när man blåser elkablar pga känsligheten i fibertrådarna.

Man kan hoppas.
Därför skrev jag också "gräva/koppla" in, då det beror på vilket de måste göra. Kanske skulle skrivit gräva/blåsa in

I mitt fall på jobb så var det dock grävning som gällde, då det var ingen mer plats i befintligt rör, men det är värsta fall scenario. Tog ändå månader för dem att få rätta på det.

Skrivet av Dem8n:

Bredbandsbolaget hade exakt samma problem med överbelastning 2004/2005, det tog de över ett år att åtgärda men hos BBB valde man att ljuga om varför hastigheten sjönk och packetloss uppåt 70%.

Vill minnas jag såg lite om det, och har en bekant som jobbade med det också. Det var väl när HSB anlitade BBB till att dra in 100 nät i varje hyreshus de hade, men ville inte betala för bandbredden. Man antog ju att för "normalt bruk" så behövdes inte så mycket. Men när alla började tanka torrenter som tusan så drogs hela nätet i backen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

Är det någon som har Zitius (qmarket) som kommunikationsoperatör och upplever dessa problem med Bahnhof? Ska välja leverantör snart då våran fiber snart kommer att driftsättas. Börjar luta åt Bredband2 istället. Någon som upplevt problem med dem?

jag kör med qmarket, det spelar egentligen ingen roll om du väljer tele2 eller bahnhof, enda nackdelen med tele2 är att din svarstid blir längre. (testat alla levrantörer på qmarket, bara för att motbevisa en polare som trodde det skulle spela roll för hastigheten. det är zitius som äger nätet (telia med andra ord) och (hmm minns inte namnet, som står för service)
Leverantören du tar levererar bara internet, nät och switchar mm sköts av 3 part. så att vissa som tror det ska bli skillnad att byta från Bahnhof lurar nog sig själva lite. jag har 1gig och får ca 980mb-990mb ( det är nog min mediakonverter (Fiberkonverter) som begränsar dom sista mb. (ska skaffa en till och testa det med)

sista månaden har zitius haft stora problem med sitt nät men det är som sagt inget Bahnhof kan påverka.
det ser dock ut att börjat lösa sig då jag se min hastighet börjat återhämta sig.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

sista månaden har zitius haft stora problem med sitt nät men det är som sagt inget Bahnhof kan påverka.

Beror väl på vart du bor, jag har haft Zitius/Bahnhof i typ 8 år, mitt nät har varit nere kanske sammanlagt 4 dagar under alla de åren och jag har aldrig haft några hastighets problem.

Jag läste iofs för några veckor sedan att de tydligen hade lite problem i Stockholm, men bara för att ett område har problem så betyder de inte att det är problem över allt i ett nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Beror väl på vart du bor, jag har haft Zitius/Bahnhof i typ 8 år, mitt nät har varit nere kanske sammanlagt 4 dagar under alla de åren och jag har aldrig haft några hastighets problem.

Jag läste iofs för några veckor sedan att de tydligen hade lite problem i Stockholm, men bara för att ett område har problem så betyder de inte att det är problem över allt i ett nät.

fast då har du nog haft tur eller missat att din anslutning tappat hastighet, just detta problemet ska ha påverkat i stort sätt hela zitius nät.
(talande med vd för ett av fiberbolagen samt en tekniker på zitius,) problemet är inte helt löst en så kollar du under tider när nätet är belastat bör du märka om du är påverkad.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.