AMD Radeon RX 480 från MSI och Sapphire

Permalänk
Digital fyndjägare

Hahaha bästa uttalandet. Fick mig ett gott skratt.
"Om man inte är typen som alltid sitter med hörlurar på skulle vi rekommendera att kika på andra alternativ."

OBS:
Med andra ord....
Om man är den "typen" som alltid sitter med hörlurar på så rekommenderar SC att man köper kortet.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

AMD tillverkar på 14 nm och NVidia på 16 nm och ändå är NVidia mycket energieffektivare...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

AMD tillverkar på 14 nm och NVidia på 16 nm och ändå är NVidia mycket energieffektivare...

.

Har förmodligen att göra med att Nvidia gick över till tile-based rendering a la Power VR. Får hoppas att Vega hoppar på tåget.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Dyrare och långsammare än GTX 1060. 'nuff said.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

.

Typ samma storlek, bara olika sätt att mäta. Konstigt eller hur?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ser ut som att jag har haft tur med mitt Nitro. Klockar stabilt till 1390 på core och 9000 mem i WattMan (stockvolt) och till 1400 med Trixx än så länge, och då tycker jag inte att kortet låter överdrivet mycket i normala fall. Dock händer det att fläktkurvan spårar ibland så att fläktarna varvar upp helt i onödan. Genom att höja temperaturmålet till 78 c har detta dock gått att hantera.

Själv känner jag dock att det kraftigt ökade effektuttaget vid överklocking som Swec även uppmärksammar inte står i rimlig proportion till prestandavinsten i de flesta situationer. Som andra redan har påpekat i andra trådar förefaller dock undervoltning vara en aspekt som känns lika relevant att testa med dagens generation av kort som traditionell överklockning. Själv kör jag exempelvis mitt kort undervoltat till 1090 mv (från 1150 mv) och med - 10 % strömbudget. Vid dessa inställningar håller kortet fortfarande maxklocken (1342 MHz) men går betydligt tystare än vid standardvolt; rimligtvis betyder det också att det drar betydligt mindre ström.

Då rx 480 ursprungligen även tycks vara optimerad för lägre frekvenser än den lanserades med skulle det även kunna vara intressant att testa underklockning i kombination med undervoltning. Ett klassiskt argument mot detta är att den som inte behöver prestandan gör bäst i att köpa ett billigare och energisnålare kort. Som jag ser det är det dock ändå i högsta grad relevant för de som likt mig själv spelar en blandning av mer och mindre krävande spel. Utvecklingen av mjukvara såsom WattMan gör det extremt enkelt att optimera hårdvaruinställningarna för olika spel och att snabbt växla mellan dessa (automatiskt om man så vill). Därför blir det också mer relevant att utvärdera olika grafikkorts inom ett större spann av inställningsmöjligheter. Att det är något som skulle kräva ännu mer tid för genomförandet av testerna är dock ett problem att ta i beaktande.

Angående diskussionen om RX 480 vs GTX 1060 håller jag förövrigt med om att 480 behöver bli billigare här i Europa för att stå sig riktigt bra i konkurrensen, även om jag som många andra tror att 480 kommer att klättra i indexet i takt med att allt fler nya titlar läggs till i testsviten. Själv måste jag faktiskt erkänna att jag delvis köpte kortet för att jag tror att AMD behövs på marknaden, och för att jag vill belöna deras förmåga att komma med spännande innovationer och lösningar trots att de i relation till Nvidia har en mer begränsad budget. Hade jag varit mer priskänslig hade detta val emellertid inte känts lika självklart.

Ett starkt argument för RX 480 som ofta glöms bort i sammanhanget är dock den ökande förekomsten av prisvärda freesyncskärmar; särskilt för den som planerar att sätta ihop ett speldatorpaket från grunden. Själv gjorde jag i våras bedömningen att det antagligen skulle ta ytterligare ett år innan vi får en rimligt prissatt kombination av GPU + skärm för spelande i 4K@ över 60 hz (ett för mig sedan länge hägrande mål). I väntan på en sådan köpte jag därför istället mitt 480 och för 1500 kr en 1080p PLS-skärm med stöd för freesync som utan problem överklockar till 72 hz. Även om GTX 1060 i snitt lyckas pumpa ut några extra bildrutor per sekund i spel tror jag att det krävs att man är villig att betala ytterligare ett par tusen för en skärm med G-sync för att uppnå samma känsla av flyt och bildkvalité som den jag nu upplever idag.

Permalänk
Medlem

Alltså när man mäter både fabriksöverklock och maxklock i enstaka procent så är det inget annat än bedrövligt.

Permalänk
Medlem

Besviken, men inte förvånad. Känns som det är så mest hela tiden med AMD senaste åren. Antar att det lär dröja innan vi får se kort som presterar riktigt bra men å andra sidan är väl kort runt 200-250$ där det finns mest pengar att hämta. AMD kanske satsar hårdvara där det säljs mest och finns mest marginal för att bygga upp kapital.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Besviken, men inte förvånad. Känns som det är så mest hela tiden med AMD senaste åren. Antar att det lär dröja innan vi får se kort som presterar riktigt bra men å andra sidan är väl kort runt 200-250$ där det finns mest pengar att hämta. AMD kanske satsar hårdvara där det säljs mest och finns mest marginal för att bygga upp kapital.

Detta är precis vad AMD sagt är deras mål med Polaris så ingen överraskning. Men effektiviteten (prestanda/watt) på kretsen lämnar en del att önska för att vara gjord på en nya bättre tillverkningsprocess.

Permalänk

Jag köpte mig ett MSI rx 480. Målet för mig var ett så tyst kort som möjligt, så där är jag nöjd. Överklockningen får jag ungefär samma som i testet - nånstans runt 1360 går gränsen - men har inte vågat/velat pilla upp volten för högt heller.

Kanske inte det mest prisvärda kortet på marknaden, men helt ok för mina behov.

Permalänk
Avstängd

Inte oväntat.flopp som vanligt från amd.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

En fråga till redaktionen.

Varför inte testa detta kort i crossfire? Det är ju faktiskt något som AMD tryckte på när dom släppte kortet, framförallt i högre upplösningar.

Permalänk

Tråkigt med de svenska priserna, vad hände där?

Och vad hände med Sapphires kylare? Dom har ju legat i framkant tidigare, främst med tri-x.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

dyra kort.. som itne går att OCa typ..

1060 kostar typ 2300kr.. (visserligen inte bästa korten men fortfarande 1060 i billigt pris)

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/249013-palit_...

Permalänk
Medlem

Battlefield 1, nya Deus Ex, Watch Dogs 2, Forza Horizon 3, Civ VI, Gears of War 4 är alla DX12 titlar som släpps i år. Varför inga DX12 speltester? Finns flertal spel ni kunde ha testat som t.ex. Quantum Break, Total War: Warhammer, Deus Ex, Gears of War eller Forza.

Hade varit bra med en fingervisning hur DX12 presterar med dessa kort.

Permalänk
Medlem

Något här känns lite skevt .

Det står att "Pris vid publicering" för Sapphire var 3 190:-, fast en koll på Prisjakt ger att det den 29/8 borde varit 2 946:-, dvs ca 250:- lägre. Redan den 6/8 var priset nere på 3 149:-, och har inte varit högre efter det.

Det står inte heller specifikt vilken drivrutin som använts, bara 16.7.1 för RX 480. Om så är fallet, är alltså varken någon ev fix för Sapphires fläktkurva, eller prestandaförbättringarna för RotTR som kom i 16.7.3 med i testet. Trixx kom inte i version 6 förrän den 25/8 enligt Sapphires hemsida, så den har troligen inte heller använts. Eller?

Misstänker att artikeln är skriven runt månadsskiftet juli/augusti, och att den har legat på lager ca en månad för att pushas ut nu, med vissa tillägg i texten. Det är iofs ok att publicera en lagrad artikel, fast det borde isf också stå när artikeln skrevs och när omdömena gavs, eftersom det inte är så schysst att de ger sken av att vara dagsaktuella när de baserar sig på uppgifter som sen inte riktigt stämmer vid publiceringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

dyra kort.. som itne går att OCa typ..

1060 kostar typ 2300kr.. (visserligen inte bästa korten men fortfarande 1060 i billigt pris)

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/249013-palit_...

Det är 3gb versionen som är sämre än rx 480.
Då kan det vara mer värt o leta fram en hundring o köpa rx 480 4gb versionen.

Edit: Tycker det är väldigt intressant hur folk ändå verka tro att gtx 1060 är MYCKET bättre.
På vissa andra siter så är det jämnt mellan korten, o vissa andra så vinner rx 480.
Det beror ju lite på hur dom utför testen, vilka inställningar dom kör med i spelen, om dom tar någon videoslinga i spelet eller spelar ett par rundor o tar medelvärdet. Vad som sker i spelet på just det stället kan påverka också.

99% som köper 1060 eller 480 kommer ändå inte märka skillnaden mellan dessa kort då det skiljer någon enstaka fps i de flesta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Det är 3gb versionen som är sämre än rx 480.
Då kan det vara mer värt o leta fram en hundring o köpa rx 480 4gb versionen.

Edit: Tycker det är väldigt intressant hur folk ändå verka tro att gtx 1060 är MYCKET bättre.
På vissa andra siter så är det jämnt mellan korten, o vissa andra så vinner rx 480.
Det beror ju lite på hur dom utför testen, vilka inställningar dom kör med i spelen, om dom tar någon videoslinga i spelet eller spelar ett par rundor o tar medelvärdet. Vad som sker i spelet på just det stället kan påverka också.

99% som köper 1060 eller 480 kommer ändå inte märka skillnaden mellan dessa kort då det skiljer någon enstaka fps i de flesta fall.

mycket bättre är det inte, men i DX11 är det nog ca 10% bättre, speciellt vid OC

och ja dumt att länka 3GB versionen, ett 1060 kostar ca 2800

Permalänk
Medlem

Synd att Sapphires kort vart så högljutt.
Jag har ett 390X Tri-X OC och det tycker jag är helt ok.

Jag gissar att många kommer att ta efter deras ide med löstagbara fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Man måste fortfarande fråga sig vilka spel det är man spelar IDAG. Att det presterar bra i en titel säger inte så mycket. Men helt klart kommer bli lite krig nu i vem som presterar bästa i Vulcan/DX12. Men än så länge är det väldigt få titlar som har en bra implementation av dessa API:er. Dessutom utpresteras 480 av flera kort i tidgare gen från AMD. tex 290 och 390 samt fury.

Det utpresterar dessutom inte 970 med särskilt stor marginal. Tänk på att det är ett helt oklockat 970 som swec testar, och den kretsen klockar galet bra. Dessutom får det stryk av 1060 oklockat, torts att 1060 inte får några gains från vulcan:http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12063?key=6c6fb7a6be6cc9add184c742132eb4f1

Det utpresterar 970 med större marginal än vad 1060 utpresterar det. Och om 480 får "stryk" i det sista fallet så måste 970 vara utplånas av 480 😉

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av bopp:

Något här känns lite skevt .

Det står att "Pris vid publicering" för Sapphire var 3 190:-, fast en koll på Prisjakt ger att det den 29/8 borde varit 2 946:-, dvs ca 250:- lägre. Redan den 6/8 var priset nere på 3 149:-, och har inte varit högre efter det.

Det står inte heller specifikt vilken drivrutin som använts, bara 16.7.1 för RX 480. Om så är fallet, är alltså varken någon ev fix för Sapphires fläktkurva, eller prestandaförbättringarna för RotTR som kom i 16.7.3 med i testet. Trixx kom inte i version 6 förrän den 25/8 enligt Sapphires hemsida, så den har troligen inte heller använts. Eller?

Misstänker att artikeln är skriven runt månadsskiftet juli/augusti, och att den har legat på lager ca en månad för att pushas ut nu, med vissa tillägg i texten. Det är iofs ok att publicera en lagrad artikel, fast det borde isf också stå när artikeln skrevs och när omdömena gavs, eftersom det inte är så schysst att de ger sken av att vara dagsaktuella när de baserar sig på uppgifter som sen inte riktigt stämmer vid publiceringen.

Hade missat att uppdatera drivrutinssidan i recensionen, detta är nu åtgärdat (16.8.2 Hotfix).
Testerna utfördes i slutet av förra veckan och recensionen skrevs igår, så det är inte någon "lagrad" artikel det handlar om (något vi generellt försöker undvika när det kommer till just grafikkort). Pris vid publicering är det generella priset i svenska butiker när artikeln rullas ut. Vi redovisar även en dynamisk lägstapris-listning under pris för publicering.

Permalänk
Medlem

Skulle inte kunna rekommendera ett RX 480 till någon. Däremot RX 470, som prestandamässigt inte är så långt från RX480 med ett pris som är 500 - 800 kr billigare.
Rent pris/prestandamässigt bör Rx470 ligga en hel del bättre (har inte räknat)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Det utpresterar 970 med större marginal än vad 1060 utpresterar det. Och om 480 får "stryk" i det sista fallet så måste 970 vara utplånas av 480 😉

Nu tog du i så du sprack. 470, 970 ligger inte långt efter 1060 och 480. Kollar man pris/prestanda så ligger de billigare korten ännu bättre till. Och swecs teste kör ett oklockat 970 mot ett fabriksöverklockat 480, och trots det ligger det inte långt efter. Skulle säga att tex ett 970 MSI Gaming eller Gigabyte G1 skulle dra om ett 480 i detta test. Enda undantaget skulle då vara Vulcan tester och Ashes of Singularity.

480 är inget dåligt kort, men 970 kom ut för över 2 år sen(?) samma med 290x och 390 från amd, och dessa kort är fortfarande lika bra eller bättre.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Tråkig prestanda och inte värd priset. Hade hellre sett dem runt 2300-2400kr.

Nej det ser inte ljust ut för AMD. De halkar mer och mer efter sedan nvidia släppte Maxwell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Nu tog du i så du sprack. 470, 970 ligger inte långt efter 1060 och 480. Kollar man pris/prestanda så ligger de billigare korten ännu bättre till. Och swecs teste kör ett oklockat 970 mot ett fabriksöverklockat 480, och trots det ligger det inte långt efter. Skulle säga att tex ett 970 MSI Gaming eller Gigabyte G1 skulle dra om ett 480 i detta test. Enda undantaget skulle då vara Vulcan tester och Ashes of Singularity.

480 är inget dåligt kort, men 970 kom ut för över 2 år sen(?) samma med 290x och 390 från amd, och dessa kort är fortfarande lika bra eller bättre.

De må så vara men mitt påstående stämmer fortfarande, 480 utklassar 970 procentuellt sett i högre grad än vad 1060 utklassar 480 - enligt grafen du själv länkade. vilka dessutom ser ut att vara referensmodeller.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

For the love of god, ge mig några DX12 benchmarks! Det blir mer och mer relevant...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

For the love of god, ge mig några DX12 benchmarks! Det blir mer och mer relevant...

Önskar samma sak!

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Kört många Sapphire-kort genom åren (Ultmate, Vapor-X, och Toxic edition), ofta just på grund av deras bra kylare.
Synd att läsa att de nu verkar ha gjort bort sig. Kan ju hoppas att de är monterings fel på kylaren.

Får ta avboka min RX 480 Nitro och av vakat lite, så kanske även priset hoppar ner någon hundring

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Tråkig prestanda och inte värd priset. Hade hellre sett dem runt 2300-2400kr.

Nej det ser inte ljust ut för AMD. De halkar mer och mer efter sedan nvidia släppte Maxwell.

Halkar efter på vilket sätt då? De tar ju marknadsandelar och det var deras plan från början, släppa kort i mellan/låg segmentet och sälja till gemeneman istället för ett få.

http://fudzilla.com/news/graphics/41435-amd-gains-market-shar...

wccftech.com/amd-takes-graphics-share-nvidia-fourth-consecutive-quarter/

De kommer att släppa större/bättre kort med Vega 10/11 och det sker nästa år enligt deras plan.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Moderator
Testpilot

Alltså med dessa priserna så misstänker man ju nästa någon slags kartellverksamhet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt