Programmet Diskrensning i Windows [Win7]

Permalänk

Programmet Diskrensning i Windows [Win7]

Är det ofarligt och rensa utrymme med diskrensning programmet i Windows?

Tar inte bort savegame filer till spel eller osv?
O vad exakt tar den bort?
Isåfall kategorin "Temporära filer" och "Systemfel och minnesdumpfiler" jag tänkte ta bort. (1,66 gb respektive 830mb)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

@Twister86: Det rör inte några av dina egna filer.
Det tar bort temporära filer i windows.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

@Twister86: Det rör inte några av dina egna filer.
Det tar bort temporära filer i windows.

Så det är säkert att använda sig utav det verktyget?
Det tar bort filer som överhuvudtaget inte alls påverkar mitt användande av windows?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Så det är säkert att använda sig utav det verktyget?
Det tar bort filer som överhuvudtaget inte alls påverkar mitt användande av windows?

Nej. Dock är det mycket rekommenderat att använda CCleaner istället för diskrensaren i operativsystemet. Programmet är helt gratis att använda och är ett mycket mer avancerat verktyg i jämförelse med Windows inbyggda motsvarighet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

@Twister86: Jag har rensat min Windows 7 systemdisk många gånger med programmet Diskrensning och den har inte tagit bort några personliga filer eller skapat några problem för mig, du kan se vilka filer som tas bort när du kör Diskrensning och du kan själv välja att bocka i eller ur för vilka filer som rensas bort.

Läs mer i STEG 3: och STEG 4: på denna sida http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.281508/9-enkla-steg-som-ger-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Du kan göra samma saker med Ccleaner samt mycket mer. Så jag skulle också rekommendera det. Har använt det flera ggr och på flera datorer aldrig haft ett enda problem. Brukar köra det innan jag kör en AV sökning. Spar mycket tid. Sen har du alternativet för att kolla registret. Och du kan avinstallera program där igenom också. Så du får ett ställe att köra flera rensningsgrejer. Jag stänger dock av cookieindexeringen och sånt som körs auto. Gillar inte att den köra grejer. Just indexeringen gör så att du kan specificera mer vad du vill spara/ta bort i resp webläsare.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av janee:

@Twister86: Jag har rensat min Windows 7 systemdisk många gånger med programmet Diskrensning och den har inte tagit bort några personliga filer eller skapat några problem för mig, du kan se vilka filer som tas bort när du kör Diskrensning och du kan själv välja att bocka i eller ur för vilka filer som rensas bort.

Läs mer i STEG 3: och STEG 4: på denna sida http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.281508/9-enkla-steg-som-ger-...

Testade det nu, men jag fick inte välja nån ruta där jag fick välja vilka filer jag tog bort, utan den tog bort allting i Temporära filer utan att man fick välja. Men men, hoppas inget gick snett. Skulle tydligen vara 1,66 Gb men jag fick bara typ 0,99 gb mer ledigt när den var klar. Skumt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Twister86: Microsoft har ändrat lite på Diskresning (guiden som jag länkade var från år 2010) men man kan fortfarande välja vad som skall rensas, här är en bild på Diskrensning i min Windows 7 Home installation och som du ser går det att bocka i och ur för olika filer

Edit: Men du har rätt att man inte kan välja enskilda filer i tex Temporära Internetfiler.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

@Twister86: Microsoft har ändrat lite på Diskresning (guiden som jag länkade var från år 2010) men man kan fortfarande välja vad som skall rensas, här är en bild på Diskrensning i min Windows 7 Home installation och som du ser går det att bocka i och ur för olika filer
http://i.imgur.com/QZhLtqC.png

Edit: Men du har rätt att man inte kan välja enskilda filer i tex Temporära Internetfiler.

Har 0 byte på Säkerhetskopior för service pack, 260 mb temporära installationsfiler för windows, och 4,75 GB på Windows update-rensning, är det säkert och ta bort detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Har 0 byte på Säkerhetskopior för service pack, 260 mb temporära installationsfiler för windows, och 4,75 GB på Windows update-rensning, är det säkert och ta bort detta?

Ja det är säkert att ta bort alla filer som syns i Diskrensning.

Visa signatur

janee