Köpte ett MSI Z170A GAMING m7 -katastrof?

Permalänk
Medlem

Köpte ett MSI Z170A GAMING m7 -katastrof?

Hej alla glada!

Beställde en ny gaming-dator genom inet såhär lägligt innan hösten men upptäckte så sent som igårkväll att moderkortet hade "killer nic" istället för intels nätvärkskrets.

Efter jag har läst en hel del om just problem i stil med memory leaks och hämmad hastighet för det trådade nätverket så börjar jag ångra mig att jag inte körde på asus variant.

Bör jag nyttja ångerrätten?

Har ni några erfarenheter av det här påhittet med "killer nic"?

Tack på förhand

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Har för mig att de fungerar bra så länge man inte installerar extra programvara för dem. Utan bara kör med drivrutinen.

Permalänk
Inaktiv

Detta gäller generellt för de flesta moderkortstillverkare. Installera aldrig deras bloatware så fungerar datorn bra. Ta istället bara drivrutinen från deras hemsida, alternativt ta den absolut senaste versionen direkt från Intel eller Realtek etc.
Jag valde ut mitt moderkort för att det hade just Intel NIC, men samtidigt så kan jag inte påstå att jag märkt några prestandaskillnader mot alla Realtek NIC's jag haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Detta gäller generellt för de flesta moderkortstillverkare. Installera aldrig deras bloatware så fungerar datorn bra. Ta istället bara drivrutinen från deras hemsida, alternativt ta den absolut senaste versionen direkt från Intel eller Realtek etc.
Jag valde ut mitt moderkort för att det hade just Intel NIC, men samtidigt så kan jag inte påstå att jag märkt några prestandaskillnader mot alla Realtek NIC's jag haft.

Hur gör man lämpligast för att undvika programvaran och endast ladda ner drivrutinerna?
Kan man ens få moderkort som M7:an att fungera felfritt? Känns onödigt att öppna paketet om det skulle gå att byta för ett moderkort med intels nic.
Läste att folk fick med båda på köpet när dom försökte endast ladda ner drivrutinerna.

Exempel från SweC:

Skrivet av wahlmat:

Avinstallerade det nu, men då försvann även drivrutinen. Laddade ner "bara drivern", men det är 3st filer, vet inte hur man installerar drivrutiner manuellt, inte hittat någon bra guide heller :/

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Inaktiv

På MSIs hemsida så har de i alla fall "Killer Network Driver Only". Ladda ner den och installera.
Om det bara är en zip-fil utan setup, packa upp den, gå till enhetshanteraren, högerklicka på nätverkskortet, välj uppdatera drivrutin och navigera till mappen du packade upp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett MSI Gaming M5 häromdagen. Körde på Killers Suite ifrån deras hemsida.
Märker inte att någonting fungerar sämre direkt, utan allting lirar fint.

Provat bland annat BF1, CS:GO, RB6 och samtidigt ha någon nedladdning på.
Ruggigt nöjd med moderkortet faktiskt, lätt att överklocka dessutom

Visa signatur

Corsair 600T | i7 6700K | MSI Z170A GAMING M5 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommaren:

Jag köpte ett MSI Gaming M5 häromdagen. Körde på Killers Suite ifrån deras hemsida.
Märker inte att någonting fungerar sämre direkt, utan allting lirar fint.

Provat bland annat BF1, CS:GO, RB6 och samtidigt ha någon nedladdning på.
Ruggigt nöjd med moderkortet faktiskt, lätt att överklocka dessutom

Ringde inet och sa att jag ville lämna tillbaks moderkortet och bokade ett asus z170 pro gaming istället (enbart för att slippa krångel med drivrutiner), Gaming M5 ser också riktigt schysst ut.

Slipper du julgransbelysning på M5:an eller är det likadant som hos M7:an?

Jag är superkänslig för package-loss och dylikt när jag spelar fps&mmos, det är en av anledningarna jag vill ha en stabil nätvärkskrets på moderkortet.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Detta gäller generellt för de flesta moderkortstillverkare. Installera aldrig deras bloatware så fungerar datorn bra. Ta istället bara drivrutinen från deras hemsida, alternativt ta den absolut senaste versionen direkt från Intel eller Realtek etc.
Jag valde ut mitt moderkort för att det hade just Intel NIC, men samtidigt så kan jag inte påstå att jag märkt några prestandaskillnader mot alla Realtek NIC's jag haft.

Kortet jag kör på nu har Realtek RTL8111E chip (10/100/1000 Mbit): http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3910#o...
(varför slutade dom tillverka så där snygga moderkort? )
Läste någonstans att Realtek skulle vara sämre än intels nic men har inga problem på den fronten, men läser man om killer nic så står det nog ingenting positivt.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Skrivet av FaatIII:

Hej alla glada!

Beställde en ny gaming-dator genom inet såhär lägligt innan hösten men upptäckte så sent som igårkväll att moderkortet hade "killer nic" istället för intels nätvärkskrets.

Efter jag har läst en hel del om just problem i stil med memory leaks och hämmad hastighet för det trådade nätverket så börjar jag ångra mig att jag inte körde på asus variant.

Bör jag nyttja ångerrätten?

Har ni några erfarenheter av det här påhittet med "killer nic"?

Tack på förhand

Har kört med ett killer nätverkskort i två och ett halvt år nu, och hade bara en minnesläcka med en äldre drivrutin i början, men har kört både med och utan den medföljande programvaran med 127/127 på ett 100/100 fiber band.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

@FaatIII:
Ingen julgransbelysning. Helt cleant förutom en liten indikator längst nere i högra hörnet som ska visa siffror för felmeddelanden!

Sen verkar det som att dem fått till det på den nya Killer E2400 kretsen faktiskt. Dock relativt ny fortfarande
Länkar en review på både nya Killer samt Intel krets: Review Killer E2400 vs Intel I219-V

Visa signatur

Corsair 600T | i7 6700K | MSI Z170A GAMING M5 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommaren:

@FaatIII:
Ingen julgransbelysning. Helt cleant förutom en liten indikator längst nere i högra hörnet som ska visa siffror för felmeddelanden!

Sen verkar det som att dem fått till det på den nya Killer E2400 kretsen faktiskt. Dock relativt ny fortfarande
Länkar en review på både nya Killer samt Intel krets: Review Killer E2400 vs Intel I219-V

Jättebra länk! Uppskattas verkligen. Funderar på om jag ska lämna in M7:an och plocka upp M5:an istället, trots jag bokat ett moderkort redan. Aja. Får se hur det blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Har för mig att de flesta problemen med just Killer NIC kretsar också i 99% av fallen var i kombination med Windows 8/8.1 så frågan är om problemen kvarstår på windows 10?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har samma moderkort och installerat deras programvara och inte bara drivrutinen och ar inga som helt problem.
Inga leaks, kontiga dissconnects eller hög ping.

Kör WIN10 med senaste uppdateringen och give tvis senaste Killer NIC drivarna.
Hoppas det gav dig nåt hopp om moderkortet iaf. Det är verkligen ett underbart moderkort, inga problem alls med det än så länge efter ca 4 månaders brukande.

Bifogar en bild från TPTest/Bredbandskollen;

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har för mig att de flesta problemen med just Killer NIC kretsar också i 99% av fallen var i kombination med Windows 8/8.1 så frågan är om problemen kvarstår på windows 10?

Vem vet. Aldrig stött på Killer NIC tidigare men jag vet hur jobbigt det är att rota i regedit för att ställa om TCP-värden för att få optimal latens yada yada. Så vill helst undvika allt som kan leda till problem.

Läste också någonstans att när folk uppdaterade till Windows 10 och körde på sina äldre drivrutiner så uppstod rejäla problem relaterat till killer nic.. lite svårupptäckt om man inte har en susning om vad som försegår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Har samma moderkort och installerat deras programvara och inte bara drivrutinen och ar inga som helt problem.
Inga leaks, kontiga dissconnects eller hög ping.

Kör WIN10 med senaste uppdateringen och give tvis senaste Killer NIC drivarna.
Hoppas det gav dig nåt hopp om moderkortet iaf. Det är verkligen ett underbart moderkort, inga problem alls med det än så länge efter ca 4 månaders brukande.

Bifogar en bild från TPTest/Bredbandskollen;

http://i.imgur.com/m3zSnbz.png

// Marcus

personligen får jag 100/100 på mitt nuvarande realtek nic

*beslutsångest* En sak är säker, M7:an ska tillbaks, vad jag byter den mot återstår att se.
M5an är betydligt snyggare än gaming pro kortet från asus imo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk

Annars köper du väl bara ett separat nätverkskort om nu Killer NIC inte bättrat på sig... Typ Intel Nic

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

Annars köper du väl bara ett separat nätverkskort om nu Killer NIC inte bättrat på sig... Typ Intel Nic

Haha det är ju alltid ett alternativ.
Är ju dock eventuellt sugen på SLI och har tankar om ljudkort i framtiden.
(kanske hade blivit lite tight)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

personligen får jag 100/100 på mitt nuvarande realtek nic

*beslutsångest* En sak är säker, M7:an ska tillbaks, vad jag byter den mot återstår att se.
M5an är betydligt snyggare än gaming pro kortet från asus imo

Skickades från m.sweclockers.com

Jag slog till på stort och köpte M7 moderkortet denna gången.
Egentligen så får man ju inte mycket för pengarna om man ser till att 1000kr billigare kan göra precis samma saker fast mindre bling bling.

Men sen är M7 kortet så jävla snyggt med så utseendet fick bestämma denna gången!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Jag slog till på stort och köpte M7 moderkortet denna gången.
Egentligen så får man ju inte mycket för pengarna om man ser till att 1000kr billigare kan göra precis samma saker fast mindre bling bling.

Men sen är M7 kortet så jävla snyggt med så utseendet fick bestämma denna gången!

Lämna in mitt M7 alldeles nyss och sparade hela 800spänn genom att köpa ett M5 på webhallen! Grymt bra bemötande hos inet. Synd bara att min CPU-kartong var öppnad, så lämnande in den och fick pengarna tillbaka.

Iväg o köpa lite tänger och sånt så ska jag väl sätta ihop min nya gaming-rig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Lämna in mitt M7 alldeles nyss och sparade hela 800spänn genom att köpa ett M5 på webhallen! Grymt bra bemötande hos inet. Synd bara att min CPU-kartong var öppnad, så lämnande in den och fick pengarna tillbaka.

Iväg o köpa lite tänger och sånt så ska jag väl sätta ihop min nya gaming-rig

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm tänger till en dator? Brukar räcka med en skruvmejsel ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

Hmm tänger till en dator? Brukar räcka med en skruvmejsel ju

Buntband knipsar inte sig själva kan annars försöka läja papegojan för det jobbet, men det angränsar till djurplågeri tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Buntband knipsar inte sig själva kan annars försöka läja papegojan för det jobbet, men det angränsar till djurplågeri tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha ja iofs
Nejdå det ska nog inte vara någon fara sålänge du filmar det så vi på forumet får se

Permalänk
Medlem

Sedan jag skippade killers egna mjukvara och bara installerade deras drivrutin, har jag inte haft ett endaste litet bekymmer med detta nätverkskortet, lika stabilt som de intel nätverkskort jag har i drift på annat

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Sedan jag skippade killers egna mjukvara och bara installerade deras drivrutin, har jag inte haft ett endaste litet bekymmer med detta nätverkskortet, lika stabilt som de intel nätverkskort jag har i drift på annat

Cool! Nu är jag iallafall inte nojig att det ska skita sig tack vare alla fina inlägg i den här tråden så ska nog gå an!

Nu får vi se hur lång tid det tar innan burken är redo för action.. brukar ta min lilla tid när det kommer till datorbygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Buntband knipsar inte sig själva kan annars försöka läja papegojan för det jobbet, men det angränsar till djurplågeri tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Zy77en:

Haha ja iofs
Nejdå det ska nog inte vara någon fara sålänge du filmar det så vi på forumet får se

HAHAH! ser det framför mig, FaatIII håller i papegojan och försöker knipsa av banden.
Pippi blir förbannad och hämnas på första bästa sätt.

Efteråt sitter det en varningslapp på ytterdörren, "varning för den galna gojan."
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!